Counterpoint اعلام کرد: مدیاتک برای اولین بار بزرگ‌ترین فروشنده چیپ‌ست در دنیا لقب گرفت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/10/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : اهمیت یافتن گوشی‌های هوشمند در سال 2020 به این معنا بود که غول‌های تولید چیپ‌ست – مثل کوالکام و مدیاتک – در نیمه دوم سال شاهد رشد باشند. همواره کوالکام دست برتر را در بازار داشته و از رقیب تایوانی خود جلوتر بوده است، اما خبرهای جدید از یک تغییر بزرگ در بازار چیپ‌ست‌ها حکایت می‌کند. طبق گزارشی که مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز پنجشنبه 24 دسامبر 2020 ( 4 دی 1399) منتشر کرد، همزمان با بازگشت فروش به حالت نرمال در سه‌ماهه سوم سال 2020، کمپانی تایوانی مدیاتک موفق شد با کسب 31 درصد از سهم بازار جهانی، عنوان بزرگ‌ترین فروشنده چیپ‌ست در سه ماهه سوم را از آن خود کند.

کارشناسان Counterpoint موفقیت مدیاتک را به فروش قدرتمند گوشی در رده قیمتی 100 تا 250 دلار و همچنین رشد در بازارهای کلیدی مثل چین و هند نسبت می‌دهد. به عنوان یک کشور در حال توسعه، مصرف‌کنندگان هندی در هنگام خرید گوشی هوشمند، برندهای با ارزش بالای خرید را ترجیح می‌دهند که بسیاری از آنها به جای تراشه‌های گران‌قیمت کوالکام، از چیپ‌ست‌های ارزان‌تر مدیاتک استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است، در فصلی که گذشت، سهم مدیاتک از بازار جهانی با رشد سالانه 19 درصدی، از 25 درصد در سه‌ماهه سوم 2019 به 31 درصد در سه‌ماهه سوم 2020 افزایش یافت.

در مقابل، کوالکام که در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی، 31 درصد از بازار را در اختیار داشت، در سه‌ماهه اخیر به سهم 29 درصدی از بازار بسنده کرده است. البته این بدان معنا نیست که کوالکام در سه‌ماهه سوم هیچ رشدی نداشته است. طی این بازه زمانی، 39 درصد از اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی که در سراسر دنیا به فروش رسیده، به چیپ‌ست‌های کوالکام مجهز بوده و به این ترتیب می‌توان کوالکام را بزرگ‌ترین فروشنده تراشه‌های 5G در فصل سوم نامید.

سهم بازار تولیدکنندگان چیپ‌ست موبایلی در سه‌ماهه سوم 2020 نسبت به سه‌ماهه سوم 2019

بد نیست بدانید، تقاضا برای گوشی‌های 5G در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی دو برابر شد و 17 درصد از مجموع اسمارت‌فون‌های فروخته شده در این فصل، به ارتباطات نسل پنجم مجهز بوده‌اند. انتظار می‌رود این میزان در سه‌ماهه پایانی 2020 به 33 درصد افزایش یابد و در این میان، عرضه آیفون‌های 5G اپل، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. انتظار می‌رود یک سوم مجموع گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سه‌ماهه چهارم سال 2020 نسل پنجمی باشند. با توجه به این چشم‌انداز مناسب، کوالکام هنوز هم فرصت دارد تا جایگاه نخست خود را مجددا تصاحب کند.

دیل گای (Dale Gai)، مدیر پژوهشی Counterpoint، پیشی گرفتن مدیاتک بر کوالکام و افزایش سهم این کمپانی از بازار در سه‌ماهه سوم 2020 را به دلایل زیر نسبت می‌دهد: عملکرد قدرتمند در رده اسمارت‌فون‌های با قیمت بین 100 تا 250 دلار، بازارهای نوظهوری مثل آمریکای لاتین، خاور میانه و آفریقا، تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی و نهایتا جلب توجه سازندگان بزرگی مثل سامسونگ، شیائومی و آنر. به گفته دیل گای، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سهم چیپ‌ست‌های مدیاتک در گوشی‌های شیائومی بیش از 3 برابر افزایش یافته است. به علاوه، این شرکت تایوانی موفق شد از شکاف به وجود آمده در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، حداکثر استفاده را ببرد. بسیاری از شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون به منظور پر کردن شکافی که از غیبت هواوی به وجود آمده، چیپ‌ست‌های مقرون‌به‌صرفه مدیاتک را انتخاب کردند. حتی هواوی هم پیش از وضع تحریم‌های آمریکا، چیپ‌ست‌های فراوانی را از مدیاتک خریداری کرده بود.

سهم بازار تولیدکنندگان چیپ‌ست موبایلی برحسب منطقه در سه‌ماهه سوم 2020 نسبت به سه‌ماهه سوم 2019

دیل گای در ادامه به دستاوردهای کوالکام در سه‌ماهه اخیر نیز اشاره نمود. به گفته وی، کوالکام در سه‌ماهه اخیر، با استفاده از مشکلات به وجود آمده برای های‌سیلیکون موفق شد سهم خود از بازار گوشی‌های رده بالا را تا حد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد. البته کوالکام در رده میانی یک رقیب بزرگ به نام مدیاتک را پیش رو دارد. پیش‌بینی می‌شود، رقابت بین این دو کمپانی بزرگ همچنان ادامه داشته باشد.

آنکیت مالهوترا (Ankit Malhorta)، تحلیلگر پژوهشی Counterpoint، در رابطه با استراتژی‌های رشد کوالکام و مدیاتک می‌گوید: « هر دو [کمپانی] کوالکام و مدیاتک سبد محصولات خود را سازماندهی مجدد نموده و تمرکز روی مصرف‌کننده در این میان نقشی کلیدی را ایفا کرده است. سال گذشته، مدیاتک سری جدید [چیپ‌ست‌های] گیمینگ G را عرضه نمود، در حالی که چیپ‌ست‌های Dimensity در آوردن 5G به رده‌های مقرون‌به‌صرفه، کمک کرد. ارزان‌قیمت‌ترین دیوایس 5G در دنیا، realme V3، به [چیپ‌ست‌های] مدیاتک مجهز شده است.»

به گفته مالهوترا، اولویت نخست فروشندگان چیپ‌ست آن است که فناوری 5G را در اختیار همگان قرار دهند. پس از آن، کاربردهای متنوع 5G برای مصرف‌کنندگان (مثل گیمینگ مبتنی بر فضای ابری) خود را آشکار خواهند کرد و همین امر تقاضا برای GPU با سرعت کلاک بالاتر و پروسسورهای قدرتمندتر را بالا خواهد برد. البته شکی نیست که در این بازار، کوالکام و مدیاتک همچنان برای تصاحب رتبه نخست، رقابت نزدیکی خواهند داشت.

منبع : Counterpoint