چهار دلیل برای به‌روزرسانی گوشی‌ هواوی به HarmonyOS 2.0

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/4
برچسب‌ها : سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : هواوی در دوم ژوئن 2021 از پلتفرم نرم‌افزاری جدید HarmonyOS 2.0 رونمایی کرد و از ارائه آن برای مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند این شرکت در آینده نزدیک خبر داد؛ این پلتفرم به‌گفته شرکت سازنده تنها در فاصله 15 روز بعد از معرفی، از طرف کاربران روی 18 میلیون دستگاه مختلف نصب شد و تعداد این نصب‌ها تقریبا یک ماه بعد از معرفی اولیه به‌گفته هواوی از 50 میلیون عبور کرد. ذکر این نکته در این‌جا اهمیت دارد که آمار مزبور تنها به کشور چین مربوط می‌شود. نسخه‌های دیگری از این پلتفرم با نام‌گذاری مشابه پیش از این در دستگاه‌های اینترنت اشیاء و سازوکار برخی خودروها نیز به‌کار گرفته شده بود اما نسخه مربوط به گوشی‌های هوشمند که رسما HarmonyOS 2.0 خوانده می‌شود از لحاظ امکانات در جایگاه متفاوتی نسبت به دیگر چینش‌های این پلتفرم قرار می‌گیرد.

با آپدیت به پلتفرم هارمونی مشکلی برای دسترسی کاربران به برنامه‌های اندرویدی از پیش نصب شده‌ای که با این رابط کاربری هماهنگی دارند ایجاد نمی‌شود و برخی امکانات تازه نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب به نقل از هواوی سنترال با چهار دلیل برای آپدیت گوشی هواوی به پلتفرم HarmonyOS 2.0 آشنا می‌شویم.

تجربه سریع و روان

نخستین نکته قابل توجه در ارتباط با هارمونی به رابط کاربری جدید آن تعلق دارد که با بهینه‌سازی عملکرد گوشی، تجربه متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله این موارد باید به نمایش بهتر افکت‌های گرافیکی، سرعت بالاتر باز و بسته شدن اپلیکیشن‌ها، مدیریت کارآمدتر حافظه رم و البته مصرف بهینه‌تر باتری اشاره کرد.

هارمونی به ابزار تحلیل جدیدی مجهز است که به‌صورت همزمان با اینترفیس اپلیکیشن و افکت‌های حرکتی اجرا شده تا از ایجاد شدن افت فریم در هنگام سوییچ بین اپلیکیشن‌ها و یا اجرای همزمان چندین برنامه سنگین جلوگیری به‌عمل بیاورد. جدا از این مورد در ساختار این رابط کاربری از آن‌چه قابلیت نگه‌داری هوشمند یا intelligent maintenance capabilities نامیده می‌شود، استفاده شده که در آن با کنترل مموری امکان ایجاد یک تجربه روان‌تر روی گوشی‌های قدیمی‌تر فراهم می‌شود. گوشه‌ دیگری از تفاوت ساختار هارمونی و اندروید را باید در چگونگی هندل کردن فایل‌های بدون استفاده در پس‌زمینه جست‌وجو کرد که در اندروید با انباشته شدن آن‌ها روی هم سرعت سیستم کاهش پیدا می‌کند اما در هارمونی به‌گفته شرکت سازنده با «رویکردهای اختصاص فضا» از این موضوع جلوگیری می‌شود.

اجرای بهتر بازی‌ها

با پیشرفت چشمگیر در زمینه‌های پردازشی و گرافیکی امکان اجرای بازی‌های پیشرفته‌تری در صفحه‌نمایش کوچک موبایل فراهم شده و این ماجرا در هارمونی نیز در کانون توجه قرار دارد. در یک فضای مقایسه‌ای، به‌گفته هواوی در دو بازی Peace Elite (نسخه ری‌برند شده PUBG در چین) و Glory of Kings، پلتفرم هارمونی در زمینه نرخ فریم و مصرف انرژی به‌راحتی از گوشی‌های اندرویدی مبتنی بر رابط کاربری اندروید EMUI پیشین می‌گیرد.

در این آزمون‌های مقایسه‌ای، پلتفرم هارمونی نرخ فریم 90.17 و مصرف انرژی 3.77 واتی را نشان می‌دهد و این در حالی‌ست که در گوشی اندرویدی مبتنی بر EMUI نرخ فریم به 88.83 و مصرف انرژی به 3.86 وات می‌رسد.

بهبود کارایی مجموعه

بهبود تجربه کاربری افراد، اصلی‌ترین هدفی‌ست که از ارتقاء عملکرد سیستم و بهینه‌سازی کلی مجموعه دنبال می‌شود. برای نیل به این هدف و ارتقاء هرچه بیشتر تجربه کاربری افراد بسیاری از مراحل غیر ضروری در هنگام ایجاد دسترسی به یک اپلیکیشن از میان برداشته شده است. بدین‌ترتیب کاربران امکان ورود سریع‌تر به یک برنامه با طی مراحل کمتر را خواهد داشت. برای نمونه می‌توان به ویژگی Service Widget اشاره کرد که مراحل خرید در برنامه‌های مختلف را به حداقل می‌رساند و با لمس نمونه‌ای مثل JD.com، می‌توان بدون نیاز به مراجعه به اپلیکیشن، مستقیما از طریق نوار جست‌وجو در بالا آیتم‌های جدیدی را به سبد خرید افزود.

توانایی‌های توزیع شده

در ساختار پلتفرم هارمونی آن‌چه تحت عنوان توانایی‌های توزیع شده یا distributive capabilities شناخته می‌شود نقطه تمرکز سیستم و جایی‌ست که امکان اتصال چندین دیوایس مختلف از اسمارت‌فون‌ها و پوشیدنی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تا‌پ‌ها، تبلت‌ها و نمایشگرهای هوشمند را فراهم می‌آورد.

از طریق کنترل‌های ارائه شده در این چیدمان، مدیریت دیوایس‌های مختلف امکان‌پذیر شده و در همان زمان، رویه ساده اتصال، مشکلات متداول در این زمینه برای یافتن دستگاه درست و ارتباط گرفتن با آن را مرتفع ساخته است. از جمله بهترین مثال‌ها در این زمینه باید به توانایی همکاری چندین دیوایس در یک شبکه مبتنی بر اینترنت اشیاء اشاره کرد که با HarmonyOS برآورده می‌شود.

منبع : .HuaweiCentral


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا