گزارش IDC، کانالیز و کانترپوینت از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2020: سامسونگ در صدر، گذر شیائومی از اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/10        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : سه موسسه آماری IDC، کانالیز و کانترپوینت تقریبا به‌صورت همزمان گزارش‌های خود را از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2020 منتشر کردند که با وجود برخی اختلاف‌های جزیی همگی بر تثبیت جایگاه سامسونگ در صدر و پیشی گرفتن شیائومی از اپل در جایگاه سوم تأکید کرده‌اند. مطابق گزارش IDC در سه‌ماهه سوم سال 2020 مجموعا 353.6 میلیون گوشی‌هوشمند به بازار عرضه شده که با افت 1.3 درصدی روبرو شده است. در گزارش کانالیز این تعداد 348 میلیون با 1 درصد کاهش ذکر شده و در گزارش کانترپوینت نیز با عرضه 365.6 میلیونی و کاهش 4 درصدی روبرو می‌شویم. ظهور نشانه‌هایی از بهبود در سه‌ماهه سوم از دیگر نکات مشترک این سه آمار است.

IDC در مورد این نشانه‌های بهبود به پیش‌بینی قبلی خود در مورد کاهش سالیانه 9 درصدی بازار موبایل در سه‌ماهه سوم سال 2020 اشاره می‌کند که عملا به تنها 1.3 درصد کاهش پیدا کرده است. IDC این بهبود را بیش از همه چیز به کاهش مقررات سخت‌گیرانه کرونا و بازگشایی مجدد اقتصادها در سرتاسر جهان مرتبط می‌داند که برای نمونه در دومین بازار موبایل جهان یعنی کشور هند به عرضه قدرتمندی منجر شد و سه بازار مهم برزیل، اندونزی و روسیه (به‌ترتیب به‌عنوان بازارهای چهارم، پنجم و ششم در دنیا) نیز در همین راستا رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.

در گزارش کانالیز بار دیگر ضمن تأکید بر کاهش تنها 1 درصدی عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم به رشد 22 درصدی آن در مقایسه با سه‌ماهه پیشین اشاره شده و از آن به‌عنوان نشانه‌ای برای ریکاوری و بازیابی بازار یاد شده است. کانترپوینت نیز بازیابی بازار را به عملکرد موفق مارکت‌های مهمی از جمله ایالات متحده، هند و آمریکای لاتین و بازگشت تدریجی آن‌ها به شرایط نرمال پس از کاهش سخت‌گیری‌های اولیه ناشی از پاندمی نسبت داده که در هر دو سمت عرضه و تقاضا رخ داده است.

تارون پاثاک (Tarun Pathak) از مدیران کانترپوینت باز شدن راه صادرات و واردات ناشی از برداشته شدن تدریجی شرایط تعطیلی در همه بازارهای کلیدی و هموار شدن مسیر زنجیره تأمین کالا را عامل بازیابی بازار موبایل در سه‌ماهه سوم سال 2020 دانسته و افزود:‌«مشکل تأمین [کالا] با آغاز به‌کار نرمال واحدهای تولیدی در چین و ویتنام در حال حل شدن است، در حالی‌که [این واحدهای تولیدی] در هند در حال حاضر در سطح 80 درصدی شرایط پیش از COVID-19 به‌کار مشغولند.»

از سوی دیگر نبیلا پوپال (Nabila Popal) از مدیران تحقیقاتی IDC با وجود آن‌که تقاضای فروخورده و سرکوب شده کاربران (ناشی از شرایط بازار در ماه‌های گذشته) را فاکتوری برای رشد بازار در این نوبت قلمداد می‌کند اما نقش پیشنهادهای تشویقی گسترده و تخفیف‌های متنوع ارائه شده در این فصل را کاملا پر رنگ‌تر دانسته و از آن‌ها به‌عنوان عوامل اصلی تغییرات مثبت بازار یاد کرده است. پوپال می‌افزاید: «در هند یادگیری از راه دور عملا تقاضا برای اسمارت‌فون‌های رده پایین را افزایش داده جایی‌که آن‌ها انتخاب ارزان‌تری در مقایسه با تبلت‌ها محسوب می‌شوند. افزایش تقاضا برای [گوشی‌های] رده پایین، تنها بیشتر رقابت را افزایش داده و به فشار بیشتر روی نتیجه مالی نهایی فروشندگان منجر می‌شود.»

در ادامه به وضعیت تولیدکنندگان برتر بازار در گزارش‌های این سه موسسه آماری می‌پردازیم.

سامسونگ

با وجود برخی اختلاف‌های کوچک هر سه موسسه آماری از موفقیت سامسونگ در صدر لیست عرضه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند به بازار در سه‌ماه سوم سال 2020 خبر داده‌اند. سامسونگ به‌گفته IDC در سه‌ماهه سوم سال 2020 موفق به عرضه 80.4 میلیون گوشی هوشمند به بازار شده که 2.9 درصد نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شده و سهم بازار این برند را به 22.7 درصد رسانده است. کانالیز این تعداد را 80.2 میلیون، رشد سالیانه را 2 درصد و سهم بازار را 23 درصد اعلام کرده و در آمار کانترپوینت نیز به عرضه 79.8 میلیونی، رشد سالیانه 2 درصدی و سهم بازار 22 درصدی بر می‌خوریم.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه سوم سال 2020 (عرضه به میلیون عدد)

IDC موفقیت سامسونگ در هند به‌عنوان بازار اصلی این برند را به عملکرد قدرتمند آن در رده گوشی‌های زیر 250 دلار و اوضاع مناسب کانال توزیع آنلاین مرتبط می‌داند جایی‌که سری M به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کرده است. به گفته IDC، سامسونگ در بازار هند که 15 درصد از کل عرضه این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد به رشد عرضه سالیانه 40 درصدی دست پیدا کرده است. سامسونگ در بازار آمریکا به‌عنوان دومین بازار بزرگ این شرکت نیز عملکرد مطلوبی را به‌خصوص با گوشی‌های سری A و دو پرچمدار Note20 و Note20 Ultra به نمایش گذلشته است.

شنگتائو جین (Shengtao Jin) تحلیلگر کانالیز با اشاره به مشکل سامسونگ در وابستگی به کانال‌های خرده‌فروشی آفلاین در سه‌ماهه دوم از بازگشت این برند در سه‌ماهه سوم خبر داده و دلائل این بازگشت را در سه عامل شامل انتقال تقاضای سرکوب شده از سه‌ماهه دوم به سه‌ماهه سوم، به‌دست آوردن مجدد جایگاه دوم در هند به‌دلیل اختلاف‌های هند و چین و تضعیف برندهای چینی و در نهایت افزایش تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده و ارائه مشوق‌ها و تحفیف‌ها خلاصه می‌کند.

هواوی

هواوی که در سه‌ماهه دوم سال 2020 به جایگاه اول توزیع‌کنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان دست پیدا کرده بود مجددا به جایگاه دوم خود بازگشته و مطابق آمارهای IDC، کانالیز و کانترپوینت به ترتیب 51.9، 51.7 و 50.9 میلیون گوشی هوشمند را در فصل سوم 2020 به بازار عرضه کرده است. این سه آمار به‌ترتیب 22، 23 و 24 درصد کاهش عرضه را برای هواوی نشان می‌دهند که حالا به گفته IDC نه‌تنها شاهد ادامه آن در بازارهای جهانی هستیم بلکه در خود کشور چین نیز با کاهش عرضه 15 درصدی روبرو شده است. میزان افت این برند در بازارهای اروپایی به گفته کانالیز به 25 درصد می‌رسد و بدین‌ترتیب سهم بازار آن نیز با افت شدیدی روبرو شده و در هر سه آمار به حوالی 14 درصد رسیده است. علت اصلی مشکلات هواوی در فصل اخیر را طبق انتظار باید به تنگ‌تر شدن حلقه محاصر آمریکا گرداگرد این کمپانی منتسب کرد جایی‌که با قطع دسترسی به کارخانه تولید پردازنده TSMC، چگونگی دسترسی هواوی به پردازنده‌های مدرن برای پرجمداران بعدی این شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

همه چیز نیز در مورد هواوی منفی به نظر نمی‌رسد و این شرکت به‌خصوص در زمینه عرضه گوشی‌های 5G هنوز دست بالاتر را در مقایسه با تمامی تولیدکنندگان دیگر در اختیار دارد؛ بیش از 40 درصد کل گوشی‌های 5G عرضه شده در جهان به‌گفته کانترپوینت به نشان هواوی مزین شده‌اند که این موضوع بیش از همه چیز به بازار گسترده این شرکت در چین وابسته است.

شیائومی

در حالی‌که در طی چند سال گذشته به حضور اپل در یکی از جایگاه‌های اول تا سوم دنیای موبایل عادت کرده‌ایم این بار شیائومی با یک عملکرد فوق‌العاده به خوبی از مقابل اپل گذر کرده و در گزارش هر سه موسسه آماری به شایستگی بر جایگاه سوم تکیه کرده است. به گفته IDC تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده از سوی شیائومی در این نوبت با رشد 42 درصدی به 46.5 میلیون دستگاه رسیده که سهم بازار 13.1 درصدی را برای این برند به همراه داشته است. کانالیز به 47.1 میلیون گوشی و سهم بازار 13.5 درصدی و کانترپوینت نیز به ‌عرضه 46.2 میلیون اسمارت‌فون و سهم بازار 13 درصدی برای این برند اشاره کرده‌اند که همگی شرایط ایده‌آل این روزهای شیائومی را به‌خوبی به‌تصویر می‌کشند.

IDC رشد بی‌سابقه شیائومی را نتیجه حضور قدرتمند در بازار هند و چین قلمداد می‌کند که نزدیک به 53 درصد از کل عرضه‌های این کمپانی در فصل سوم را تشکیل می‌دهند. حجم تولید شیائومی در هند به 85 درصد دوران پیش از پاندمی رسیده که به این کمپانی در تأمین نیاز قدرتمند این بازار کمک فراوانی کرده است. سری ارزان‌قیمت Redmi 9 این کمپانی در هر دو بازار چین و هند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و دو گوشی رده میانی K30 Ultra و Mi 10 Ultra نیز عملکرد مطلوبی را در بازار چین تجربه کرده‌اند.

مو جیا (Mo Jia) تحلیلگر کانالیز، موفقیت شیائومی را در نتیجه‌ از در دست رفتن بازار هواوی می‌داند و می‌افزاید: «در سه‌ماهه سوم در حالی‌که شیائومی 14.5 میلیون دستگاه [به حجم عرضه خود] اضافه کرده و هواوی 15.1 میلیون را از دست داده است، یک تناسب وجود دارد. در اروپا، [به‌عنوان] یک صحنه نبرد کلیدی، عرضه هواوی 25 درصد کاهش یافته و این در حالی‌ست که هواوی [در همین بازار] 88 درصد رشد کرده است.»

اپل

اپل برخلاف انتظار در جایگاه چهارم ارائه‌کنندگان اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2020 قرار دارد جایی‌که طبق محاسبات IDC و کانترپوینت تعداد آیفون‌های عرضه شده از سوی این کمپانی در این بازه زمانی به‌ترتیب به 41.6 و 41.7 میلیون رسیده که سهم بازار 11.8 و 11 درصدی را در این دو آمار برای اپل به‌همراه آورده است. در آمار کانالیز نیز با این‌که با اندکی افزایش، با عرضه 43.2 میلیونی روبرو می‌شویم و سهم بازار آن نیز 12.4 درصد در نظر گرفته شده اما این موضوع تغییری در وضعیت اپل به‌عنوان چهارمین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نداشته و اینجا نیز عقب‌تر از شیائومی قرار دارد.

میزان عرضه گوشی‌های اپل در دو آمار IDC و کانترپوینت با افت سالیانه به‌ترتیب 10.6 و 7 درصدی روبرو شده که علت اصلی آن را باید بیش از همه‌چیز در تأخیر ایجاد شده در زمینه رونمایی از سری آیفون 12 جست‌وجو کرد که معمولا در سه‌ماهه سوم انجام می‌پذیرفت اما این بار به ماه اکتبر منتقل شد. این شرایط بی‌شک در سه‌ماهه بعدی با حضور چهار عضو خانواده آیفون 12 و با تکیه بر بازار شکل گرفته حول فناوری 5G با تغییر بزرگی روبرو خواهد شد.

ویوو

شرکت چینی ویوو که این بار به چمع پنج شرکت برتر ارائه‌کننده گوشی‌های هوشمند بازگشته است به گفته IDC در سه‌ماهه سوم سال 2020 موفق به عرضه 31.5 میلیون اسمارت‌فون به بازار شده که با رشد 4.2 درصدی، سهم بازار 8.9 درصدی را برای این برند به همراه داشته است. کانالیز تعداد گوشی‌های ویوو در این نوبت را 31.8 میلیون و سهم بازار آن را 9.1 درصد عنوان کرده و در آمار کانترپوینت نیز ویوو با عرضه 31 میلیون گوشی، بدون تغییر نسبت به سال قبل، 8 درصد از این بازار را در اختیار دارد. IDC علت اصلی موفقیت ویوو در سه‌ماهه سوم را به رشد 30 درصدی این شرکت در بازار هند و در گوشی‌های زیر 200 دلار مرتبط می‌داند و از نگاه کانترپوینت نیز، حضور موفق در بین کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون اندونزی و فیلیپین، با سری موفق Y عاملی برای بهبود شرایط این برند بوده است.

در آمار IDC و کانالیز اشاره‌ای به جایگاه‌های بعدی لیست برندهای برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون به بازار نشده اما در آمار کانترپوینت پس از اپل، شرکت‌های اوپو، ویوو، ریل‌می، گروه لنوو، ال‌جی و تکنو در جایگاه‌های پنجم تا دهم قرار دارند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا