گزارش ترندفورس از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2020 – افت بی‌سابقه 16.7 درصدی در اثر کرونا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا، دولت‌ها را به بستن مرزها و اعمال قرنطینه‌های منطقه‌ای واداشته و تولید ناخالص داخلی را در بسیاری از کشورها به طور چشمگیری کاهش داده است. همزمان با رکود فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در سراسر دنیا، عملکرد صنعت گوشی‌های هوشمند نیز شدیدا در سه‌ماهه دوم 2020 تحت تأثیر قرار گرفت. طبق گزارشی که اخیرا از سوی ترندفورس منتشر شد، طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 286 میلیون اسمارت‌فون در دنیا عرضه شده که در مقایسه با فصل قبل 2.2 درصد افزایش داشته، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افت 16.7 درصدی حکایت می‌کند که در تاریخ گوشی‌های هوشمند، بزرگ‌ترین افت سالانه در یک فصل به شمار می‌رود.

به گفته ترندفورس، بسیاری از دولت‌ها اقدامات سخت‌گیرانه خود برای مهار COVID-19 را تا حدی تسهیل کرده و با اعطای بسته‌های حمایتی، در پی آنند تا تقاضا را در مصرف‌کنندگان برانگیزند. این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز رشد بالقوه بازار اسمارت‌فون در نیمه دوم سال شود. طبق برآورد ترندفورس، انتظار می‌رود تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در سه‌ماهه سوم به 335 میلیون دستگاه برسد. با فرض صحت این پیش‌بینی، بازار اسمارت‌فون با رشد فصلی 17.2 درصد و افت سالانه 10.1 درصدی همراه خواهد بود (که البته در قیاس با افت 16.7 درصدی در سه‌ماهه اخیر، از وضعیت بهتری خبر می‌دهد).

جایگاه شش شرکت برتر تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه دوم سال 2020

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت برندهای برتر بازار در سه‌ماهه دوم 2020:

سامسونگ

از لحاظ فروش، اروپا، آمریکا و هند مهم‌ترین بازارهای سامسونگ به شمار می‌روند. با توجه به اینکه شیوع کرونا در این مناطق طی سه‌ماهه دوم بسیار شدید بود، در بین 6 برند برتر، سامسونگ بیش از سایرین از ویروس کرونا متضرر شد. سامسونگ با تولید 55 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم، مثل گذشته رتبه نخست دنیا را کسب کرد، اما علی‌رغم این موضوع، در بین 6 برند برتر دنیا تنها برندی بود که در عرضه اسمارت‌فون‌های خود با افت فصلی مواجه شد. ترندفورس این افت فصلی را حدود 16 درصد اعلام کرده است.

حال که در سه‌ماهه سوم سال قرار داریم، همزمان با تشدید تنش‌ها بین چین و آمریکا (به دلیل تحریم هواوی از سوی دولت ترامپ) و همچنین ادامه روند بی‌ثباتی روابط چین و هند، سامسونگ موجودی خود را افزایش داده و با هدف قرار دادن رده‌های پایین و میانی بازار، قصد دارد عملکرد ضعیف خود در فصل قبل را جبران کند. به گفته ترندفورس، افزایش حجم تولید سامسونگ در سه‌ماهه سوم دور از انتظار نیست.

هواوی

کمپانی هواوی – که هنوز هم شدیدا به بازار داخلی چین وابسته است – موفق شد عرضه گوشی‌های هوشمند خود را در فصل اخیر به حدود 52 میلیون دستگاه برساند که این رقم در قیاس با فصل قبل، 13 درصد رشد را نشان می‌دهد. با توجه به عرضه پرچمدارهای جدید برندهای مختلف در نیمه دوم سال، انتظار می‌رود رقابت در بازار چین شدیدتر شود. از اوائل سال 2019 که محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه هواوی رسمیت پیدا کرد، فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در خارج از چین، به شدت افت داشته است. در نتیجه این اقدامات دولت آمریکا، پروسه تحقیق و توسعه برای ساخت پردازنده‌های موبایل و همچنین تأمین قطعات مورد نیاز، برای هواوی بسیار سخت شده است. همان طور که می‌دانیم هواوی در حال حاضر وابستگی شدیدی به بازار داخلی چین دارد، اما نباید فراموش کنیم که دیگر برندهای چینی – از جمله شیائومی، Oppo و Vivo – نیز دیر یا زود بخشی از سهم بازار هواوی را تصاحب خواهند کرد.

اپل

به لطف فروش فراتر از انتظار آیفون SE و آیفون 11، تولید آیفون‌های اپل در سه‌ماهه دوم با 8 درصد افزایش نسبت به فصل قبل از آن، به 41 میلیون دستگاه رسید و رتبه سوم جهانی را برای این شرکت به ارمغان آورد. انتظار می‌رود تقاضا برای خرید آیفون‌های SE و 11 در سه‌ماهه سوم همچنان قدرتمند باقی بماند. گفتنی‌ست، اپل به زودی تولید انبوه 4 مدل آیفون جدید – که به احتمال زیاد سری آیفون 12 نام‌گذاری می‌شوند – را شروع خواهد کرد. با توجه به تجهیز این مدل‌ها به ارتباطات نسل پنجم، حجم تولید آیفون‌های اپل در فصل سوم افزایش خواهد یافت.

Apple iPhone SE 2020

به دلیل پشتیبانی از 5G، هزینه مواد اولیه آیفون‌های سری 12 به شکل چشمگیری نسبت به مدل‌های سری قبل بالاتر می‌رود. لذا برای کاهش هزینه‌ها و به ثبات رساندن قیمت خرده‌فروشی، اپل ظاهرا تصمیم گرفته تا آیفون‌های جدید را بدون برخی لوازم جانبی مثل هدفون‌های سیمی، آداپتور و ... عرضه نماید. انتظار می‌رود این حرکت، فروش آیفون‌های جدید را افزایش دهد. ناگفته نماند، دستور اخیر دولت ترامپ در منع کسب‌وکارهای آمریکایی از انجام دادوستد با TikTok و WeChat و کمپانی‌های مادر آنها – یعنی ByteDance و Tencent – می‌تواند فروش آیفون‌های اپل در بازار چین را در آینده تحت تأثیر قرار دهد.

شیائومی، Oppo و Vivo

کمپانی شیائومی با تولید 29.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه اخیر، موفق به کسب رتبه چهارم جهانی شد. کمپانی‌های Oppo (شامل برندهای Oppo، وان‌پلاس و ریل‌می) و Vivo نیز با تولید 27.5 و 26.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، به ترتیب جایگاه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص دادند. طی سه‌ماهه دوم، این 3 برند چینی از ریکاوری اخیر بازار چین منتفع شدند. به علاوه، افزایش پیشگیرانه موجودی در کانال‌های خرده‌فروشی خارج از چین (که در نیمه نخست سال جاری میلادی رخ داد) به نفع این برندها تمام شد. در همین مدت، خرده‌فروشی‌ها از ترس اختلال‌های ناشی از کرونا، تاحد زیادی انبارهای خود را پر کردند. در نتیجه، رشد فصلیِ عرضه اسمارت‌فون‌های هر سه برند در سه‌ماهه اخیر، بیش از 10 درصد گزارش شده است.

تنش‌های مرزیِ اخیر بین هند و چین، تلاش‌های شیائومی، Oppo و Vivo در فروش را با مشکلات جدی روبرو کرده است، زیرا هند یکی از مهم‌ترین بازارهای خارجی برای هر یک از این 3 برند محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است، شیائومی، Oppo و Vivo مدتی طولانی‌ست که پایه‌های حضور خود در هند را محکم کرده‌اند. این حضور طولانی، در کنار قیمت‌های رقابتیِ محصولات این سه برند، می‌تواند این کمپانی‌های چینی را به سلامت از این دوران سخت عبور دهد، بدون آنکه سهم آنها از بازار آسیب چندانی ببیند. اما چنانچه روابط بین چین و هند به همین شکل پرتنش بماند، خواه ناخواه برندهای چینی اسمارت‌فون از لحاظ رشد در مضیقه قرار خواهند گرفت.

به گفته ترندفورس، برندهای شیائومی، Oppo و Vivo در استراتژی‌های خود برای گسترش در خارج از چین، همچنان تولید گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده را در اولویت خود قرار خواهند داد. در درازمدت، بازارهای هدف خارج از چین، مناطقی چون اروپا، هند، آسیای جنوب‌شرقی و روسیه را نیز شامل می‌شود. دولت چین تلاش‌های همه‌جانبه‌ای در راستای تجاری‌سازی سرویس‌های 5G انجام داده و این سه برند با اتخاذ موضعی کنش‌گرانه‌تر در توسعه و قیمت‌گذاری اسمارت‌فون‌های 5G، از این اقدام دولت چین نهایت استفاده را خواهند برد.

آینده بازار اسمارت‌فون از نگاه ترندفورس

طبق پیش‌بینی ترندفورس، تا پایان سال 2020 در مجموع 1.24 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار جهانی می‌شود. اگر این پیش‌بینی درست باشد، بازار اسمارت‌فون در سال 2020 با افت سالانه 11.3 درصدی مواجه خواهد شد. چنانچه همه‌گیری کرونا در سال 2021 مهار شود، امید است تولید گوشی‌های هوشمند در سال آینده مجددا به رشد برسد. همچنین، امسال برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون در پی آنند تا با تولید انبوه مدل‌های 5G، بتوانند در مواجهه با کاهش شدید تقاضا، سهم خود را از بازار حفظ کنند. با توجه به عرضه فراوان تراشه‌های 5G از سوی شرکت‌هایی چون کوالکام و مدیاتک (برای اسمارت‌فون‌های میان‌رده و رده‌بالا) انتظار می‌رود در سال 2020، سهم گوشی‌های 5G از کل اسمارت‌فون‌های عرضه شده، به 19.2 درصد (چیزی حدود 238 میلیون دستگاه) افزایش پیدا کند.

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا