رمزگشایی از تکنولوژی نمایشگر Galaxy Z Fold3 موسوم به Eco² OLED

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، OLED ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : دقیقا یک هفته از معرفی اسمارت‌فون تاشوی Galaxy Z Fold3 می‌گذرد؛ دیوایسی که با اطمینان می‌توان آن را قدرتمندترین گوشی هوشمند تاشو تا به امروز نامید. Galaxy Z Fold3 نخستین اسمارت‌فون تاشویی‌ست که از یک قلم استایلوس پیشرفته پشتیبانی می‌کند. وجود تراشه پرچمدار اسنپ‌دراگون 888 و قرار گرفتن دوربین سلفی زیر لایه نمایشگر، دو مورد از مشخصات این گوشی‌ست که کمتر می‌توان آنها را به طور همزمان در یک دیوایس مشاهده کرد. اما سامسونگ به‌تازگی با انتشار یک خبر، جلوه دیگری از توانایی‌های این دیوایس را آشکار کرد. طبق ادعای سامسونگ، نمایشگر OLED این گوشی مصرف کمتری داشته و عملکرد دوربین درون خود را بهبود می‌بخشد.

به گفته سامسونگ، نمایشگر OLED در Galaxy Z Fold3 با سایر نمایشگرهای OLED متفاوت است. سامسونگ این نمایشگر را Eco² OLED نامیده که بخش اول آن باید به صورت "Eco به توان 2" خوانده شود. ظاهرا منظور از Eco به توان 2 آن است که کلمه Eco در اینجا هم کوتاه‌شده economical (اقتصادی) بوده و هم مخفف ecological (زیست محیطی) است. اما، نمایشگر سامسونگ در Galaxy Z Fold3 چه ساختاری دارد که سامسونگ تا این اندازه آن را بزرگ کرده است؟

نمایشگرهای OLED تاشوی متعارف سامسونگ دارای 3 لایه هستند: اول از همه در پایین‌ترین قسمت، پنل OLED اصلی قرار می‌گیرد؛ پس از آن یک لایه قطبنده (polarizer) قرار داشته و سرانجام یک لایه شیشه فوق نازک یا UTG روی نمایشگر کشیده می‌شود. وظیفه لایه میانی یا قطبنده آن است که هر گونه انعکاس نور را خنثی کند. اما مشکل اینجاست که با این کار، به ناچار جلوی بخش قابل‌توجهی از نور صفحه‌نمایش گرفته شده و در اصطلاح نور نمایشگر بلوکه می‌شود. به این ترتیب، ضمن اضافه شدن به ضخامت نمایشگر، میزان بازدهی نوری نیز به بیش از نصف کاهش می‌یابد.

نکته جالب آن است که در نمایشگر Eco² OLED، لایه میانی یا همان polarizer حذف شده است. اما چگونه؟ ظاهرا سامسونگ پنل OLED اصلی را تا حدی تغییر داده و یک ساختار لمینت جدید را به آن اضافه کرده است. همین ساختار جدید به تنهایی انعکاس‌های سرگردان را مسدود کرده و به خوبی وظیفه لایه polarizer را انجام می‌دهد.

به گفته سامسونگ، میزان انتقال نور در نمایشگر Eco² OLED تا 33 درصد افزایش یافته و همین امر می‌تواند تا 25 درصد از مصرف انرژی بکاهد. باید توجه داشته باشیم که این درصدها، ارقام بزرگی هستند و نباید ساده از کنار آنها گذشت. با توجه به افزایش میزان انتقال نور توسط نمایشگر Eco² OLED، نور بیشتری به دوربین سلفی درون آن رسیده و این کار روی کاغذ تأثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد دوربین دارد.

نوآوری‌های سامسونگ در نمایشگر Galaxy Z Fold3 صرفا به پنل OLED آن محدود نمی‌شود. این ظاهرا نخستین اسمارت‌فون سامسونگ است که تغییر چشمگیری در چیدمان پیکسل‌های نمایشگر آن اعمال شده است. حدود یک دهه است که سامسونگ در ساخت پنل دیوایس‌های خود از چیدمان منحصربه‌فردی متشکل از پیکسل‌های بزرگ لوزی‌شکل در کنار زیرپیکسل‌های کوچک‌تر و بیضی‌شکل استفاده می‌کند. این آرایش – که لزوما در همه دیوایس‌های سامسونگ دیده نمی‌شود – از سال 2013 با عرضه Galaxy S4 و با هدف افزایش حداکثر تراکم پیکسلی، معرفی شد. چیدمان مذکور از آن زمان تا به امروز تغییر چشمگیری نداشته و تعداد زیرپیکسل‌های سبز رنگ در آن، دو برابر تعداد پیکسل‌های لوزی‌شکل آبی و قرمز رنگ است.

همانطور که گفته شد، در نمایشگر Galaxy Z Fold3 ظاهرا شاهد چیدمان متفاوتی از پیکسل‌ها هستیم، به این شکل که پیکسل‌های لوزی‌شکل آبی و قرمز جای خود را به پیکسل‌های گرد داده‌اند. البته سامسونگ رسما به چنین چیزی اشاره نکرده و این صرفا نکته‌ای‌ست که توسط یکی از فعالان توییتر با نام کاربری IceUniverse فاش شده است. طبق ادعای IceUniverse، این چیدمان جدید، نمایشگر واضح‌تری را (نسبت به نمایشگر Z Fold2) نوید می‌دهد. البته این چیدمان جدید صرفا به تغییر شکل پیکسل‌ها مربوط بوده و تأثیری در تراکم پیکسلی و رزولوشن نمایشگر ندارد.

همان طور که گفته شد، نمایشگر Eco² OLED میزان مصرف را تا حد قابل توجهی کاهش داده و بر عمر باتری می‌افزاید. این همان جنبه‌ای‌ست که در ابتدای مطلب از آن با عنوان economical (اقتصادی) یاد شد. اما جنبه دوم یعنی ecological (زیست محیطی) به کاهش استفاده از پلاستیک در ساخت این نمایشگر مربوط می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است، تمام مواردی که ذکر شد صرفا روی کاغذ بوده و برای اطمینان از صحت این مطالب، باید تا 27 آگوست (5 شهریور) – زمان عرضه Galaxy Z Fold3 به بازار – منتظر ماند و دید که آیا تکنولوژی جدید به کار گرفته شده در ساخت Eco² OLED حقیقتا تغییرات ادعا شده را محقق می‌کند یا خیر. ناگفته نماند، با توجه به پیچیدگی‌های تولید این نمایشگر، هزینه تمام شده Galaxy Z Fold3 تا حدی بالا رفته که البته در صورت تولید انبوه و به کارگیری آن در سایر دیوایس‌های سامسونگ، این مشکل به مرور زمان حل خواهد شد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا