پژوهشگران سامسونگ: وصله پوستی OLED می‌تواند جایگزین دستبندهای تناسب اندام شود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/3/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سلامت Health ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر در زمینه تکنولوژی نمایشگرها، می‌توان به توسعه پنل‌های نمایشی انعطاف‌پذیر اشاره کرد که توانست راه را برای ساخت گوشی‌های هوشمند تاشو هموار کند. کمپانی چینی Royole با تولید گوشی FlexPai نخستین اسمارت‌فون تاشو را به دنیا معرفی کرد، اما بدون تردید این سامسونگ است که از مدعیان اصلی بازار گوشی‌های تاشو به شمار می‌رود. حدود دو هفته پیش کمپانی Royole اعلام کرد که تکنولوژی ساخت نخستین نمایشگر با قابلیت کشسانی در دنیا را به دست آورده است. اما سامسونگ که دوست ندارد از این قافله عقب بماند، به‌تازگی از طراحی نوعی نمایشگر کشسان و بسیار نازک موسوم به "وصله پوستی" (skin patch) خبر داده است.

نتایج مطالعه گروه پژوهشی وابسته به "بنیاد فناوری پیشرفته سامسونگ" (SAIT) که به تازگی در ژورنال علمی Science Advances منتشر شده، نشان می‌دهد پژوهشگران این شرکت موفق به ساخت پیش‌نمونه‌ای از یک نمایشگر کشسان OLED شده‌اند که می‌تواند مثل یک دستبند لاستیکی به هر طرف کشیده شده و تغییر شکل دهد. به گفته برخی کارشناسان، از جمله مهم‌ترین یافته‌های پژوهش حاضر، آن است که این محصول برای نخستین بار در صنعت، پتانسیل تجاری‌سازی دیوایس‌های کشسان را اثبات می‌کند.

نامگذاری این محصول تحت عنوان "وصله پوستی" به این دلیل است که در قسمت زیرینِ مچ دست و روی پوست کاربر قرار می‌گیرد. طبق ادعای پژوهشگران سامسونگ، کشیده شدن این نمایشگر تا 30 درصد، تأثیری روی آن نداشته و حتی پس از هزار مرتبه کشیده شدن، مثل قبل به کار خود ادامه داده است. حال، سوال آن است که سامسونگ به کمک چه فناوری جدیدی موفق به توسعه این وصله شده است؟

همان طور که احتمالا می‌دانید، نمایشگرهای تاشوی کنونی، تاب تحمل چنین فشار زیادی را ندارند. لذا، برای غلبه بر این مشکل، پژوهشگران سامسونگ به جای به کارگیری مواد پلاستیکی (که در ساخت نمایشگرهای انعطاف‌پذیر کنونی استفاده می‌شود) از یک ماده دیگر به نام "الاستومر" بهره گرفتند؛ ماده‌ای پیشرفته که از قابلیت کشسانی و ارتجاعی بالا برخوردار است. سپس، به منظور بالا بردن مقاومت این نمایشگر در برابر گرما و همچنین جهت تعدیل فشار ناشی از کشیدگی، ترکیب مولکولی این ماده را تا حدی تغییر دادند. این کار به پژوهشگران اجازه داد تا بتوانند یک قطعه نیمه‌رسانا را نیز به این نمایشگر اضافه کنند.

این قطعه چیزی نیست جز یک سنسور PPG (پلتیسموگراف یا حجم‌سنج نوری). به لطف وجود این سنسور، وصله پوستی جدید – که زیر مچ کاربر قرار می‌گیرد – به راحتی می‌تواند ضربان قلب وی را اندازه‌گیری کند. به این ترتیب، محصول جدید سامسونگ، می‌تواند جایگزین دستبندهای تناسب اندام شود. به گفته تیم پژوهشی سامسونگ، یک ماده الکترودیِ کشسانی دیگر نیز در ساخت این وصله به کار گرفته شده که از تغییر شکل ناحیه الاستومری، جلوگیری می‌کند. به گفته یئونگ‌جون لی (Yeongjun Lee)، از پژوهشگران سامسونگ، به لطف این اقدام، فضا و همچنین الکترودهای بین پیکسل‌ها امکان کشیدگی و بازگشت به حالت اول را پیدا می‌کنند، بدون آنکه خود پیکسل‌های OLED دچار تغییر شکل شوند.

به گفته تیم پژوهشی، وقتی الاستومر مقاومت بالاتری در برابر گرما و مواد شیمیایی پیدا می‌کند، امکان تعبیه قطعات نیمه‌رسانا و سنسورهای ردیاب سلامت در این وصله پوستی، فراهم خواهد شد؛ درست مثل آنچه در پوشیدنی‌های کنونی (مثل اپل‌واچ) شاهد آن هستیم. البته، پژوهشگران سامسونگ یک قدم فراتر گذاشته و مدعی هستند که با جای‌گیری این محصول روی پوست، تطبیق آن با حرکات دست راحت‌تر خواهد شد. همچنین، با توجه به افزایش میزان حساسیت، اندازه‌گیری پیوسته ضربان قلب نیز امکان‌پذیر خواهد بود. مشاهده تیم پژوهشی در دوره کارآزمایی این نمایشگر حاکی از آن است که حرکات مچ کاربر (حتی با وجود کشیدگی 30 درصدی) تأثیر نامطلوبی روی عملکرد آن نداشته و حتی سیگنال دریافت‌شده در این روش (در مقایسه با حالتی که در آن سنسور حرکت نداشته باشد) تا 2.4 برابر قدرتمندتر بوده است.

در پایان گفتنی‌ست، در حال حاضر، صرفا با یک پیش‌نمونه یا در اصطلاح prototype مواجه هستیم و تیم پژوهشی برای تجاری‌سازی آن به کار بیشتری نیاز دارد. از ظواهر امر پیداست که تیم پژوهشگران باید روی رزولوشن OLED، انعطاف‌پذیری و دقت ردیابی این محصول بیشتر کار کرده و سطح عملکرد آن را به‌قدری بالا ببرد که مناسب تولید انبوه باشد. انتظار می‌رود در آینده شاهد تولید محصولات مشابهی باشیم که بتوانند کارهایی مثل اندازه‌گیری سطح اشباع اکسیژن خون، خوانش نوار عصب و عضله و گرفتن فشار خون را انجام دهند. بعید نیست این قبیل محصولات در آینده بتوانند در امر نظارت بر بیماران خاص و نوزادان، به کمک کادر درمان بیایند.

منبع : Samsung