پیش‌بینی Canalys از رشد 12 درصدی بازار اسمارت‌فون در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، نسل پنجم 5G
واحد خبر mobile.ir : سال 2020 میلادی با دشواری‌های حاصل از قرنطینه و همه‌گیری جهانی COVID-19 همراه بود. شرایطی که بر بازار اسمارت‌فون نیز تأثیر قابل توجهی بر جای گذارد و افت 7 درصدی در عرضه جهانی را به دنبال داشت. حال بر اساس جدیدترین پیش‌بینی موسسه Canalys، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سال 2021 با رشدی 12 درصدی به 1.4 میلیارد واحد خواهد رسید و بازار به روند پیشین و صعودی خود باز خواهد گشت. این امر از سوی دیگر مؤسسات پژوهشی نیز تا حدود زیادی تأیید شده است. چنان که گارتنر افزایش 11.4 درصدی را پیش‌بینی کرده و IDC نیز با نگاهی محافظه‌کارانه، عرضه 1.38 میلیارد واحدی و افزایش 7.7 درصدی را برای بازار امسال اسمارت‌فون برآورد کرده است.

البته تحلیل‌گران Canalys در ادامه پیش‌بینی کرده‌اند که با ادامه تزریق واکسن در کشورهای گوناگون و کنترل همه‌گیری کرونا در جهان، تأمین قطعات مورد نیاز اسمارت‌فون گلوگاه جدیدی خواهد بود که این صنعت را تهدید خواهد کرد.

بن استنتون (Ben Stanton)، مدیر پژوهشی Canalys، در این باره می‌گوید: «انعطاف‌پذیری صنعت اسمارت‌فون حقیقتاً باورنکردنی است. گوشی‌های هوشمند برای برقراری ارتباط و سرگرمی افراد حیاتی هستند و به همان اندازه در فضای بیرون از خانه نیز اهمیت دارند. در بعضی از نقاط جهان، مردم در تعطیلات و ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند پول خود را خرج کنند و بسیاری درآمد مصرفی خود را به جای این گونه موارد، صرف خرید یک گوشی هوشمند جدید کرده‌اند. به علاوه، موجی قوی درباره گوشی‌های نسل پنجم به راه افتاده است و میزان عرضه آن‌ها در سه‌ماهه نخست [امسال] به 37 درصد رسیده است؛ در حالی که انتظار می‌رود این میزان برای کل سال به 43 درصد (610 میلیون واحد) برسد. این امر با رقابت شدید فروشندگان بر سر قیمت همراه خواهد بود و بسیاری از ویژگی‌ها، از جمله نمایشگر یا توان [باتری] قربانی به‌کارگیری 5G در ارزان‌ترین دستگاه‌های ممکن خواهد شد. به این ترتیب تا پایان سال 32 درصد از همه دستگاه‌های نسل پنجم عرضه‌شده، کمتر از 300 دلار آمریکا قیمت خواهند داشت. ظاهراً زمان پذیرش گسترده [این فناوری] فرا رسیده است.»

برآورد و پیش‌بینی عرضه جهانی گوشی‌‌های هوشمند برحسب نسل شبکه از سال 2019 تا سال 2023

در این میان تنگنای تأمین قطعات، رشد بالقوه عرضه اسمارت‌فون را در سال جاری میلادی محدود خواهد ساخت. از نگاه استنتون، این صنعت در حال جنگ برای تأمین قطعات نیمه‌رساناست و همه برندها فشار رقابت در این زمینه را حس می‌کنند. تولیدکنندگان گوشی به دلیل شیوع بالای COVID-19 در هند، در ماه‌های اخیر برخی از منابع خود را به مناطق دیگر هدایت کرده‌اند، اما بازگشت جهان به وضعیت عادی، بار دیگر شرایط را ناپایدار خواهد کرد. عرضه‌کنندگان برای مواجهه با این شرایط ابتدا به اولویت‌بندی منطقه‌ای روی خواهند آورد و منابع را به بازارهای سودآور و توسعه‌یافته مانند چین، ایالات متحده و اروپای غربی سوق می‌دهند؛ امری‌که به زیان بازارهایی همچون آمریکای لاتین و آفریقا تمام خواهد شد.

اما حتی در این مناطق نیز همچنان محدودیت وجود خواهد داشت. از این رو شرکت‌ها ناچار باید به اولویت‌بندی کانال‌های فروش بپردازند، منابع بیشتری را به کانال‌های فعال و سریع مانند اپراتورهای مخابراتی اختصاص دهند و در عین حال منابع کمتری را در اختیار بخش توزیع و بازار آزاد قرار دهند. این امر البته به نوبه خود با مسائل جانبی جالب توجهی همراه خواهد بود و ممکن است در صورت ناتوانی فعالان کنونی برای تأمین نیاز بازار، فرصتی برای برندهای رقیب فراهم شود تا سهم خود را در بازار افزایش دهند.

نیکول پنگ (Nicole Peng)، معاون بخش موبایل در Canalys، نیز با اشاره به شرایط بازار بر این باور است که «جنبه دیگر بازار [امسال] قیمتگذاری [گوشی‌ها] است. از آنجا که قیمت اجزای کلیدی، همچون چیپ‌ست‌ها و حافظه افزایش یافته است، فروشندگان اسمارت‌فون باید تصمیم بگیرند که آیا توان پذیرش این هزینه را دارند یا باید آن را [از طریق قیمت دستگاه] به مصرف‌کنندگان منتقل سازند.»

برآورد و پیش‌بینی عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند از سال 2018 تا سال 2024

اما با وجود محدودیت عمده در تأمین تراشه‌های LTE، چالش‌های جدی در بازار محصولات رده پایین ایجاد خواهد شد؛ جایی که خریداران محصولات آن به قیمت حساس‌تر هستند. از این رو تولیدکنندگان گوشی هوشمند باید در این شرایط محدودیت، ضمن کاهش انتظار حاشیه سود خود در سبد محصولات رده پایین، کارآمدی عملیاتی آن‌ها را بهبود بخشند و در غیر این صورت، خود را در معرض ریسک واگذاری سهم بازار به رقبا قرار دهند.

همه‌گیری COVID-19 تغییرات دائمی را در شیوه زیست انسان‌ها ایجاد کرده است که موجب بروز هنجارهای تازه برای جامعه و همچنین بازار گوشی‌های هوشمند خواهد شد. استنتون در همین رابطه افزوده است که کانال‌ها در طول همه‌گیری کرونا ناچار باید تغییر پیدا می‌کردند یا از میان می‌رفتند. در کشورهای توسعه‌یافته مسیرهای فروش آنلاین گسترش زیادی یافت و خرده‌فروشان مجبور شدند در شیوه فعالیت‌ خود تجدید نظر کنند. در نتیجه بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی در سال جاری تعطیل خواهند شد و آن‌هایی که فعال باقی می‌مانند، بیشتر به خدمات پشتیبانی از مشتریان و تحویل سفارش‌ها خواهند پرداخت. زیرا مشتریان به طور فزایندهای از کانال‌های گوناگون در فرایند خرید بهره می‌برند. به گفته استنتون، نوآوری‌هایی که در اثر COVID-19 صورت گرفته است، از جمله انبارهای یکپارچه و تحویل کالا در خودرو، به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا به سوی چشم‌اندازهای تازه و کانال‌های فروش ترکیبی حرکت کنند. تأمین متمرکز همچنین قدرت بیشتری به کانال‌ها می‌دهد تا بتوانند با برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون مذاکره کنند و ممکن است سبب شود که برخی خرده‌فروشان به دنبال آن باشند که با دور زدن بخش توزیع، رابطه مستقیمی با تولیدکنندگان برقرار سازند. هنجار جدیدی که برای صنعت گوشی‌های هوشمند بی‌رحمانه اما رقابتی خواهد بود.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا