کانترپوینت از رشد سالانه 53 درصدی بازار تبلت‌ها طی سه‌ماهه نخست 2021 خبر داد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : بازار جهانی تبلت در طی همه‌گیری COVID-19 احیا شده و از رکودی درازمدت بیرون آمده است. این بازار در سال 2020 به دلیل افزایش تقاضا برای دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ که برای دورکاری، آموزش آنلاین و سپری کردن زمان در قرنطینه خانگی مناسب‌تر است، رشد سالانه 19 درصدی را تجربه کرد. حال مطابق تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی کانترپوینت در روز دوشنبه 14 ژوئن 2021 (24 خرداد 1400)، بازار تبلت در سه‌ماهه پایانی 2020 بالاترین سطح را در دوران اخیر پنج ساله پشت سر گذارده و در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی نیز جهشی 53 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

البته مقایسه فصل نخست 2021 با سه‌ماهه چهارم 2020 کاهش 22 درصدی را نشان می‌دهد که عمدتاً با فروش بالا در فصل تعطیلات ارتباط دارد. به گزارش کانترپوینت، سازندگان عمده تبلت در سال 2020 تولید و عرضه خود را افزایش دادند تا از پسِ تقاضای فزاینده مشتریان برآیند. در همین راستا اپل و سامسونگ با راهبرد تهاجمی مدل‌های جدیدی را تولید و به خریداران عرضه کردند. این دو شرکت سهم بازار خود را در طول سال گذشته میلادی افزایش داده‌اند و از فضای کمتر رقابتی این بازار، بیشترین بهره را برده‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های فعال در تولید تبلت پیش از این کسب‌وکار خود را محدود یا به طور کامل تعطیل کرده‌اند؛ در حالی که هواوی نیز به دلیل تحریم آمریکا، بخش قابل توجهی از سهم بازار خود را از دست داده است.

کمپانی اپل در سال گذشته میلادی و در مقایسه با سال 2019 افزایش 33 درصدی را در میزان عرضه iPad تجربه کرده و در سه‌ماهه نخست امسال نیز با 37 درصد از سهم بازار، همچنان در جایگاه رهبری بازار جهانی تبلت ایستاده است. جالب آن که با وجود تأثیر فصل تعطیلات، اپل عملکرد خود را در اغلب مناطق، به ویژه ژاپن، بهبود بخشیده و به ثبت رکوردهای جدید فروش ادامه داده است.

سهم بازار جهانی تبلت براساس برند از سه‌ماهه اول سال 2020 تا سه‌ماهه اول سال 2021

بر اساس آمار موسسه کانترپوینت، سهم بازار سامسونگ و لنوو نسبت به سه‌ماهه نخست 2020 افزایش یافته است. در مقابل، سهم بازار شرکت چینی هواوی، به سبب شرایط تحریم از 11 درصد در سه‌ماهه نخست 2020 به 5 درصد در نخستین فصل 2021 رسیده است. برندهای دیگر نیز در مجموع کاهش 10 درصدی را در سهم خود از این بازار تجربه کرده‌اند که جای خالی آن‌ها توسط اپل و سامسونگ پر شده است.

به گفته لیز لی (Liz Lee)، تحلیل‌گر ارشد کانترپوینت، مدل‌های پایه iPad برابر با 56 درصد از كل عرضه این گروه محصولات را در سه‌ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند و سری‌های iPad Air وiPad Pro به ترتیب با 19 و 18 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. از آنجا که مصرف‌کنندگان پیوسته دغدغه قیمت و قابلیت حمل آسان دستگاه را دارند، iPad 8 نیز به عنوان یکی از مدل‌‌های پرفروش ظاهر شده است. همچنین، iPad Air 4 نیز که در اکتبر 2020 رونمایی شد، در رتبه دوم فهرست تبلت‌های پرفروش اپل قرار گرفته است، زیرا مصرف‌کنندگان از مقرون‌به‌صرفه بودن و مشخصات پیشرفته آن استقبال کرده‌اند.

ابرشرکت آمریکایی برخی ویژگی‌های جدید را در سیستم‌عامل iPadOS 15 معرفی کرده است که صفحه هوم با ویجتهای جدید و یکپارچه و بهبود عملکرد چندگانه یا multitasking از آن جمله است. با این حال، بسیاری نسبت به عقب ماندن ویژگی‌های نرم‌افزاری مدل‌های iPad Pro در مقایسه با قابلیت‌های سخت‌افزاری، ابراز نگرانی کرده‌اند. البته، با ارائه iPadOS 15 در ماه‌های آینده، انتظار می‌رود که توانایی‌های عملیاتی بیشتری به سری iPad افزوده شود و احتمالاً محبوبیت آن در بین علاقه‌مندان به تبلت افزایش بیشتری پیدا کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که اپل اواخر امسال مدل iPad mini 6 جدید را به همراه یک iPad ارزان قیمت دیگر معرفی کند که به تحکیم موقعیت غول آمریکایی در بازار یاری خواهد رساند.

Apple iPad 10.2 2020

لی می‌افزاید: «M1 iPad Pro که اخیراً معرفی شده، نسبت به نمونه‌های قبلی با تغییرات عمده همراه بوده و واکنش اولیه خریداران نیز به آن بسیار مثبت بوده است. اما اپل در حال حاضر با محدودیت‌هایی در زنجیره تأمین از جمله کمبود تراشه و مسائل تولید مرتبط با پنل Liquid Retina XDR دست‌وپنجه نرم می‌کند. بر این اساس انتظار داریم عرضه M1 iPad Pro در سه‌ماهه سوم و پس از ثبات تأمین، افزایش پیدا کند. رشدی که در سه‌ماهه چهارم و همراه شدن با فصل تعطیلات به اوج خود خواهد رسید.»

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا