معرفی Watch 3 و Watch 3 Pro- ساعت‌های هوشمند جدید هواوی با HarmonyOS و پشتیبانی از eSIM

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، Huawei Watch 3 ، Huawei Watch 3 Pro ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز چهارشنبه دوم ژوئن سال جاری میلادی (12 خرداد 1400) در کنار معرفی تبلت‌های پیشرفته MatePad Pro 12.6 و MatePad Pro 10.8 همراه با MatePad 11 از دو ساعت هوشمند نیز رونمایی کرد. این اسمارت‌واچ‌ها Watch 3 و Watch 3 Pro نام دارند و نخستین ساعت‌های هوشمند هواوی به شمار می‌روند که با سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت یعنی HarmonyOS عرضه می‌شوند. همان طور که می‌دانید اسمارت‌واچ‌های قدیمی‌تر هوای به سیستم‌عامل Android Wear گوگل (که حالا Wear خوانده می‌شود) مجهز بودند و نمونه‌های جدیدتر از پلتفرم LiteOS بهره می‌بردند.

ساعت‌های هوشمند سری Watch 3 با وجود سیستم‌عامل جدید، مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشابه با اسمارت‌واچ‌های پیشین هواوی را ارائه می‌کند. یکی از موارد افزوده‌شده به این ساعت‌ها صفحه هوم (homescreen) بازطراحی‌شده و جدیدی است که حالا برنامه‌ها به جای آن که در قالب یک لیست ساده نمایش داده شوند، به سبک watchOS اپل به صورت شبکه‌ای 9تایی از اپلیکیشن‌ها نشان داده می‌شوند؛ البته کاربر در صورت تمایل می‌تواند آن‌ها را به تنظیمات قبلی بازگرداند تا به صورت فهرست نشان داده شوند. همچنین امکان تماس ویدئویی از طریق سرویس اختصاصی MeeTime هواوی نیز در آن گنجانده شده است.

نکته دیگر آن که اسمارت‌واچ‌های جدید هواوی گرچه دستگاه‌هایی مبتنی بر HarmonyOS به حساب می‌آیند، اما بر اساس عمر طولانی باتری این محصولات می‌توان به این نتیجه رسید که سیستم‌عامل آن‌ها با پلتفرم مورد استفاده در تبلت‌های جدید این کمپانی تفاوت قابل توجهی دارد. هواوی در پاسخ به پرسشی پیرامون این مسئله، به پشتیبانی HarmonyOS از چندین هسته، از جمله هسته LiteOS در دستگاه‌های کم‌مصرف، اشاره کرده است.

هواوی Watch 3

طراحی Watch 3 تفاوت زیادی با ساعت‌های هوشمند پیشین هواوی ندارد و یک نمایشگر رنگی AMOLED دایرهای شکل، به ابعاد 1.43 اینچ، نرخ به‌روزرسانی 60 هرتز، تراکم پیکسلی 326ppi و حداکثر روشنایی 1,000 نیت برای آن در نظر گرفته شده است. صفحه‌نمایش این محصول به صورت بدون حاشیه طراحی شده و یک دکمه چرخان سه‌بعدی (3D rotating crown) در کناره سمت راست آن قرار گرفته است. هواوی استفاده از این دکمه را راه مناسبت‌تری در مقایسه با نمایشگر لمسی می‌داند چرا که کاربر می‌تواند با دستکش یا در هواوی مرطوب به راحتی با ساعت کار کند.

این ساعت 46.2 میلی‌متر قطر و 12.15 میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن، بدون بند، 54 گرم اعلام شده که در نسخه‌های «Active» با بند سیلیکونی، «Classic» با بند چرمی و «Elite» با بند فلزی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

نمایشگر Watch 3 با پوششی از جنس شیشه مقاوم محافظت می‌شود. بدنه ساعت از استیل باکیفیت ساخته شده و پشت دستگاه سرامیکی است. محصول جدید هواوی در برابر نفوذ آب تا فشار 5 اتمسفر مقاومت دارد.

Watch 3 از حسگر ضربان قلب، سنسور اندازه‌گیری اکسیژن خون یا SpO2، ردیابی خواب و سنجش استرس بهره می‌برد که در ساعت‌های قبلی هواوی نیز وجود داشت. اما در نسخه جدید حسگر دمای پوست نیز برای ساعت در نظر گرفته شده که آن را به ساعت هوشمند Sense محصول فیت‌بیت (که سال گذشته ارائه شد) شبیه می‌سازد. بنا بر اعلام هواوی، این حسگر می‌تواند به طور مداوم درجه حرارت پوست کاربر را، برای تشخیص نشانه‌های تب، در طول روز اندازه‌گیری و ردیابی کند. به علاوه این ساعت از 100 حالت مختلف تمرین‌های ورزشی، از جمله دویدن، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و شنا پشتیبانی می‌کند.

هواوی به چیپ‌ست پردازشی مورد استفاده در ساعت‌های جدید خود اشاره نکرده اما هر دو اسمارت‌واچ به 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده‌اند. سری Watch 3 همچون Watch 2 Pro به سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM مجهز شده و به این ترتیب می‌توان به طور مستقل از گوشی اقدام به برقراری تماس صوتی کرد و به شبکه 4G LTE متصل شد. جالب آن که این ساعت‌ها به قابلیت تشخیص سقوط مجهز شده‌اند که می‌تواند در صورت آسیب دیدن کاربر از اتصال سیم‌کارت الکترونیکی برای ارسال پیام کمک اضطراری استفاده کند. همچنین همان طور که اشاره شد، کاربران می‌توانند با استفاده از سرویس MeeTime تماس تصویری هم برقرار کنند. البته در خصوص کارکرد مناسب دیگر سرویس‌های تماس تصویری مانند واتساپ، اطلاعاتی در دست نیست.

طبیعی است که استفاده از eSIM باعث افزایش مصرف باتری خواهد شد، اما هواوی باتری بادوامی را برای اسمارت‌واچ‌های جدید خود معرفی کرده است. مطابق اعلام این شرکت، باتری Watch 3 با روشن بودن شبکه 4G حدود سه روز دوام می‌آورد و بدون اتصال به این شبکه و استفاده از ساعت در حالت «Ultra Long Lasting Mode»، این مدت به 14 روز نیز خواهد رسید. البته به گفته کمپانی چینی، در این وضعیت هم کاربر می‌تواند 14 فعالیت ورزشی و میزان اکسیژن خون فعالیت خود را ردیابی کند و واچ‌فیس‌های ساعت همچنان متحرک باقی خواهند ماند. به علاوه، انرژی مورد نیاز ساعت از طریق فناوری شارژ بی‌سیم Qi تأمین می‌شود.

هواوی Watch 3 Pro

غول فناوری چینی در کنار Watch 3 از نمونه پیشرفته‌تری با نام Watch 3 Pro نیز رونمایی کرده است که ظاهر کلاسیک‌تری دارد و اطراف صفحه‌نمایش آن حاشیه‌ اندکی دیده می‌شود. هواوی برای این ساعت دو نسخه کلاسیک و Elite در نظر گرفته که به ترتیب به بند چرمی و فلزی مجهز شده‌اند.

این محصول در اندازه‌های 48x49.6x14 میلی‌متر ساخته شده است و بدون بند حدود 63 گرم وزن دارد. صفحه‌نمایش Watch 3 Pro با پوششی از جنس شیشه سافایر محافظت می‌شود و از جهت طراحی نیز بدنه متفاوتی دارد که با استفاده از تیتانیوم ساخته شده اما پشت دستگاه همچنان سرامیکی است.

این اسمارت‌واچ را می‌توان از نخستین ساعت‌هایی به شمار آورد که به GPS دوبانده (باند 1 و باند 5) مجهز شده‌اند و به کمک این قابلیت می‌توانند ردیابی دقیق‌تری، حتی در فضاهای متراکم شهری، داشته باشند.

ظرفیت باتری Watch 3 Pro در مقایسه با نسخه استاندارد بهبود یافته و می‌تواند هنگام اتصال به شبکه 4G تا 5 روز و بدون آن تا 21 روز به کار خود ادامه دهد.

نکته مهم درباره ساعت‌های هوشمند جدید هواوی که مبتنی بر سیستم‌عامل HarmonyOS طراحی شده‌اند، مسئله اپلیکیشن‌هایی است که توسط شرکت‌هایی غیر از هواوی ساخته شده‌اند. البته این کمپانی وعده داده که با توسعهدهندگان در زمینه عرضه اپ‌های جدید برای این ساعت‌ها همکاری می‌کند و طیف وسیعی از لوگوی اپلیکیشن‌ها از جمله اپ خطوط هواپیمایی Emirates را برای آن در نظر گرفته است. اما تا به حال برندهای مطرح و لوگوی آن‌ها برای خدمات این اسمارت‌واچ معرفی نشده و هواوی هنوز پشتیبانی از سرویس‌های مشهور پخش موسیقی را تائید نکرده است.

پیش‌سفارش ساعت‌های جدید هواوی از روز معرفی در چین آغاز شده است و از 11 ژوئن (21 خرداد) در این کشور به فروش خواهند رسید. نسخه اکتیو Watch 3 برابر با 2,599 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، 406 دلار) قیمت‌گذاری شده است و نمونه‌های کلاسیک و Elite به ترتیب 2,799 (حدود 437 دلار) و 3,099 یوان (نزدیک به 484 دلار) قیمت دارند.

قیمت Watch 3 Pro با توجه به بدنه تیتانیومی و پوشش سافایر صفحه‌نمایش بالاتر است و نسخه کلاسیک 3,299 یوان (515 دلار) و نسخه Elite معادل 3,999 یوان (624 دلار) قیمت‌گذاری شده است. قیمت این دو مدل در بازار بریتانیا نیز مشخص شده و قرار است با 349.99 پوند برای Watch 3 و 499.99 پوند برای Watch 3 Pro به‌ترتیب از 18 و 28 ژوئن (28 خرداد و 7 تیر) به بازار این کشور عرضه شوند.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا