گزارش IDC و کانترپوینت از بازار محصولات پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، آی دی سی IDC ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشرشده توسط IDC و کانترپوینت، در سه‌ماهه نخست 2021 تقاضا برای دستگاه‌های پوشیدنی همچنان پرقدرت بوده، اگر چه در مقایسه با رکورد ثبت‌شده در فصل گذشته اندکی کاهش یافته است. گزارش IDC نشان می‌دهد که شرکت‌ها طی فصل اخیر در مجموع 104.6 میلیون پوشیدنی وارد بازار کرده‌اند که نسبت به 77.8 میلیون پوشیدنی عرضه‌شده در سه‌ماهه اول 2020 از رشد 34.4 درصدی حکایت دارد. این نخستین بار است که عرضه دستگاه‌های پوشیدنی از 100 میلیون واحد در یک فصل فراتر می‌رود. همچنین با آن که اپل و سامسونگ سهم بازار دو رقمی را در سه‌ماهه گذشته ثبت کرده‌اند، عمده رشد بازار حاصل عملکرد شرکت‌های کوچک‌تر بوده است.

در این میان اپل همچون اغلب دوره‌های اخیر، در بازه سه ‌ماهه ژانویه تا مارس امسال، از نظر میزان عرضه محصولات پوشیدنی و اسمارت‌واچ بر رقبای خود غلبه کرده است. با آن که غول کوپرتینویی در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال گذشته میلادی، رشد چشمگیر حدود 50 درصدی را در بازار جهانی اسمارت‌واچ‌ها محقق ساخته و به سهم بازار 33.5 درصدی دست یافته است، رشد سالانه این شرکت در عرضه پوشیدنی‌ها طی فصل نخست 2021 به 19.8 درصد محدود می‌شود. البته این میزان همچنان افزایش مجموع 5 میلیون واحدی را نسبت به 25.1 میلیون واحد عرضه در مدت مشابه سال گذشته سبب شده و سهم بازار اپل را علی‌رغم افتی اندک، در سطح 28.8 درصد نگاه داشته است.

5 تولیدکننده برتر دستگاه‌های پوشیدنی براساس حجم عرضه و سهم بازار در سه‌ماهه اول سال 2021

پس از اپل، سامسونگ به عنوان دومین تولیدکننده برتر سایر رقبا را از نظر درصد افزایش پشت سر گذاشته است. این کمپانی کره‌ای با رشد 35.7 درصدی نسبت به سال گذشته و افزایش عرضه‌ای نزدیک به 3 میلیون واحد، از رقم 8.7 میلیون در فصل نخست 2020 به 11.8 میلیون در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی دست یافته است. نکته جالب توجه آن است که این افزایش عرضه، تنها رشد 0.1 درصدی سهم بازار سامسونگ را در پی داشته است که بیش از همه به نقش رقبای کوچک‌تری همچون BoAt و تلاش آن‌ها برای حضور مؤثرتر در بازار باز می‌گردد؛ شرکتی مستقر در هند که ممکن است بسیاری حتی نام آن را هم نشنیده باشند، اما عرضه داخلی آن در این کشور در نخستین فصل امسال، با رشدی انفجاری از 700 هزار واحد پوشیدنی به 3 میلیون دستگاه رسیده است. افزایشی چهار برابری که سبب شده BoAt در جمع 5 تولیدکننده برتر محصولات پوشیدنی قرار گیرد.

دیگر شرکت‌های سازنده دستگاه‌های پوشیدنی شامل فیت‌بیت، گارمین، هوامی، آمازون، Bose و Razer نیز به دلیل محبوبیت روزافزون بندهای تناسب اندام ارزان‌قیمت و هدفون‌های کاملاً بی‌سیم (TWS)، سه‌ماهه فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند.

در این میان، شیائومی تنها شرکت در میان 5 سازنده برتر دستگاه‌های پوشیدنی بوده که افت عرضه را تجربه و از جایگاه دوم به سوم سقوط کرده است. در حالی که هواوی به لطف سبد محصولات جذاب خود، شامل ساعت‌های هوشمند پیشرفته و مچ‌بندهایی با قیمت مناسب، در کنار انواع ردیاب‌های ارزان‌قیمت فعالیت و گوش‌پوش‌ها، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

پنج تولیدکننده برتر جهانی دستگاه‌های پوشیدنی در سه‌ماهه اول سال 2021

گزارش IDC از آن حکایت دارد که در حوزه محصولات پوشیدنی پیشرفته، Airpodها و ای‌یرباد (با برند Beats) اپل، ضعیف‌ترین عملکرد را از خود به ثبت رسانده‌اند که البته با توجه به بلوغ بازار این دو محصول (و اشباع خریداران)، در کنار موفقیت چشمگیر اپل ‌واچ تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، پیشرفت قابل توجه سامسونگ عمدتاً به سبد رو به گسترش گلکسی Buds و همچنین هدفون‌های کاملاً بی‌سیم ارزان‌قیمت این شرکت که با برند JBL فروخته می‌شود، مرتبط است. این موضوع گستره وسیع انتخاب برای هدفون‌های TWS در رده‌های گوناگون قیمتی (مجهز به ویژگی حذف نویز فعال یا بدون آن) را نشان می‌دهد و این که شرکت‌هایی مانند اپل برای رقابت با محصولاتی از این دست، تا چه اندازه نیازمند به‌روزرسانی مداوم Airpodهای خود هستند.

به گزارش کانترپوینت، ساعت‌های هوشمند که حجم بزرگی از سبد محصولات پوشیدنی را به خود اختصاص می‌دهند، در سه‌ماهه نخست سال 2021 رشد سالانه 35 درصدی را در عرضه تجربه کرده‌اند و در این میان، تقاضا برای اپل واچ سری 6، همان طور که اشاره شد، سبب شده این کمپانی با ثبت رکورد افزایش 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، همچنان پیشتاز بازار باشد. پس از اپل سامسونگ با افزایش سالانه 27 درصدی در عرضه و فروش موفق دستگاه‌هایی همچون گلکسی واچ 3 و گلکسی واچ اکتیو جایگاه دوم عرضه‌کنندگان برتر اسمارت‌واچ را از آنِ خود ساخته است. اما هواوی به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر ساعت هوشمند در فصل نخست 2020، همچنان در حال از دست دادن سهم خود از این بازار است.

سهم بازار عرضه جهانی ساعت هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2021 نسبت به سه‌ماهه اول سال 2020

کارشناسان کانترپوینت ساعت‌های هوشمند را به سه دسته اسمارت‌واچ‌هایی با سیستم‌عامل اختصاصی سطح پایین یا RTOS (مانند محصولات شیائومی و اوپو)، ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان (مانند ساعت‌های BBK، هواوی و Vodafone Neo) و اسمارت‌واچ‌های پیشرفته (همچون محصولات اپل، سامسونگ و گارمین) طبقه‌بندی می‌کنند.

سوژئونگ لیم (Sujeong Lim)، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، در خصوص بازار ساعت‌های هوشمند می‌گوید: «اپل با گسترش سبد [محصولات] خود از Watch SE تا سری 6 در زمان مناسب موفق شد رهبری خود را در بازار تثبیت کند. این امر می‌تواند محرک سامسونگ برای ارائه مدلی میانرده به منظور افزایش رشد باشد». او در ادامه افزوده است که هواوی به دلیل کاهش فروش ساعت‌های هوشمند و نحوه بهینه‌سازی ارتباط میان اسمارت‌واچ و گوشی‌های هوشمند این شرکت بر اساس سیستم‌عامل Harmony OS با دشواری مواجه است. از این رو به نظر می‌رسد پوشیدنی بعدی هواوی که بر اساس این سیستم‌عامل عرضه می‌شود و در نشستHuawei Analyst Summit در ماه گذشته میلادی از آن سخن گفته شد، محصول جالب توجهی خواهد بود. این دستگاه در واقع نقطه شروع اکوسیستم جدیدی برای توسعه‌دهندگان به منظور ارائه تجارب کاربری جدید برای بندهای تناسب اندام خواهد بود که البته موفقیت آن به عرضه گوشی‌های کارآمد مبتنی بر Harmony OS تکیه دارد. آنر نیز که مدتی است از هواوی جدا شده باید بتواند دریچه‌های جدیدی برای بازیگرانی مانند گوگل و کوالکام بگشاید.

به گزارش تحلیلگران کانترپوینت، اپل نه تنها از نظر میزان عرضه، بلکه به جهت سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند نیز در رتبه نخست قرار گرفته و WatchOS این شرکت بیش از یک‌سوم بازار را با نرخ فزاینده‌ای از کاربران آیفون در اختیار دارد. موفقیتی که Wear OSگوگل هنوز در ساعت‌های هوشمند به آن دست نیافته است. ناکامی گوگل بیش از همه با این واقعیت مرتبط است که تولیدکنندگان برتر بازار اغلب سیستم‌عامل اختصاصی خود را (مانند Fitbit OS ،Tizen و Garmin OS) توسعه داده‌اند. به علاوه، Wear OS از لحاظ برخی ویژگی‌ها، همچون بهینه‌سازی باتری و پشتیبانی از چیپ‌ست با کمبودهایی مواجه است و در نتیجه به سهم 4 درصدی از بازار جهانی اسمارت‌واچ بسنده کرده است.

سهم بازار عرضه ساعت هوشمند براساس سیستم‌عامل

با این حال ، همکاری گوگل و سامسونگ که به تازگی در همایش Google I/O اعلام شد، احتمالاً به زودی به تغییر این روند خواهد انجامید. در واقع گوگل به دنبال ادغام سیستم‌عامل Tizen با Wear OS است تا با نیروی تازه بخشیدن به بازار، 3.5 میلیارد کاربر اندروید را به سوی این پلتفرم جدید فرابخواند.

لیم امیدوار است که پلتفرم جدید گوگل در اواخر پاییز امسال در نسل جدید سری گلکسی واچ به کار گرفته شود. از دید او، تمرکز این سیستم‌عامل نه تنها بر بهبود عملکرد باتری خواهد بود، بلکه اپلیکیشن‌ها و سرویسهای جدیدتری را نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد و هوش مصنوعی و روند یکپارچگی ساعت و گوشی‌های اندرویدی را ارتقا می‌بخشد. به این ترتیب سامسونگ می‌تواند از پایگاه کاربری گسترده گوشی‌های اندروید استفاده بهتری داشته باشد. گوگل نیز با تکمیل فرایند تملک فیت‌بیت، باید پلتفرم Wear را با قابلیتهای تناسب اندام و یکپارچه‌سازی سرویس‌های مرتبط با آن، به‌روزرسانی کند.

نیل شاه (Neil Shah)، معاون پژوهشی کانترپوینت نیز در توضیح بیشتر پیرامون همکاری میان گوگل و سامسونگ، آن را اقدامی فوق‌العاده از سوی گوگل می‌داند تا جاه‌طلبی‌های این شرکت در زمینه پوشیدنی‌ها محقق شود. به گفته او، سیستم‌عامل جدید می‌تواند با یکپارچه ساختن بهترین سیستم‌عامل‌های موجود یعنی Tizen OS ،Fitbit OS و Wear OS مجموعه‌ای قدرتمند از دستگاه‌های مبتنی بر Wear ایجاد کند. این ترکیب به طور طبیعی قدرت بیشتری به پلتفرم Wearگوگل خواهد داد و شمار بیشتری از توسعه‌دهندگان را برای ایجاد تجربیات جدید در دست‌بندها ترغیب می‌کند.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا