گزارش IDC از بازار دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه سوم 2020 – کرونا به نفع پوشیدنی‌ها کار می‌کند!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/9/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز چهارشنبه 2 دسامبر 2020 (12 آذر 1399) گزارش خود را از بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2020 منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی دیوایس‌های پوشیدنی IDC، عرضه این دیوایس‌ها با رشد سالانه 35.1 درصدی، از 92.5 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2019 به 125 میلیون دستگاه در سه‌ماه سوم 2020 افزایش یافت. به گفته IDC، این افزایش در پی عواملی از قبیل نوسانات فصلی، عرضه محصولات جدید و همچنین همه‌گیری کرونا رخ داده است. محصولات جدید اپل، سامسونگ و سایر برندها در احیای علاقه‌مندی کاربران به رده‌های محبوبی مثل ساعت‌های هوشمند و پوشیدنی‌های مرتبط با گوش (hearables) تأثیر به‌سزایی داشته است.

همه گیری کرونا موجب شد تا هزینه‌هایی که صرف مسافرت، غذا خوردن در رستوران‌ها و سایر فعالیت‌های تفریحی می‌شد، طی ماه‌های اخیر کاهش یابد. همین امر باعث شد کاربران پول بیشتری را برای خرید محصولات الکترونیکی هزینه کنند. این پدیده را می‌توان کاتالیزور دیگری برای بازار دیوایس‌های پوشیدنی تلقی کرد.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی IDC در بخش دیوایس‌های موبایل، طی سه‌ماهه سوم سال 2020، بسیاری از کشورها محدودیت‌های ناشی از کرونا را تسهیل و کسب‌وکارهای خود را بازگشایی کردند و همین امر فعالیت‌های خارج از منزل و همچنین تقاضا برای دیوایس‌های پوشیدنی را افزایش داد. در این میان، وجود طیف گسترده‌تری از قیمت‌ها برای دیوایس‌های پوشیدنی به این معناست که برای هر کاربر با هر توان مالی، حداقل یک دیوایس یافت می‌شود.

رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر پژوهشی IDC در بخش دیوایس‌های موبایل و واقعیت‌های مجازی و افزوده، بر این باور است که رشد سالانه دورقمی در عرضه دیوایس‌های پوشیدنی، علاوه بر اینکه از وجود تقاضای قدرتمند در این بازار حکایت می‌کند، نشان می‌دهد طی فصل اخیر بسیاری از افراد برای اولین بار اقدام به خرید یک دیوایس پوشیدنی کرده‌اند؛ چه در بازارهای توسعه‌یافته و چه در بازارهای نوظهور. تصور کنید تعداد کاربران ثابت دیوایس‌های پوشیدنی بیشتر شده و این کاربران در سال‌های آتی ناگزیر به خرید دیوایس‌های جایگزین هستند. این می‌تواند فرصت بزرگی را برای بازار پوشیدنی‌ها فراهم کند. نکته جالب‌تر آنکه بعضی از این کاربران صاحب چندین دیوایس پوشیدنی هستند (مثل گوش‌پوش و دستبند) و به این ترتیب، بازار پوشیدنی‌ها همواره با تقاضایی پایدار همراه خواهد بود.

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه سوم 2020 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه، نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر پوشیدنی در سه‌ماهه سوم 2020:

اپل

مثل فصل‌های پیشین، اپل با در دست داشتن 33.1 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌ها، بر این بازار حکمرانی می‌کند. طبق گزارش IDC، اپل در این مدت 41.4 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی را وارد بازار کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (29.8 میلیون دستگاه) 38.6 درصد رشد داشته است. به دلیل همه‌گیری کرونا، اپل‌واچ و AirPods با تقاضای خوبی مواجه شدند. رده ساعت‌های اپل در حال گسترش بوده و به این ترتیب در قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسند؛ به عنوان مثال می‌توان به ساعت میان‌رده Watch SE اشاره کرد که در مقایسه با اپل‌واچ‌های دیگر، قیمت مناسب‌تری دارد.

شیائومی

شیائومی با عرضه 17 میلیون دیوایس پوشیدنی – که 12.8 میلیون از آنها را دستبندهای ساده تشکیل می‌دهد – موفق شد رتبه دوم بازار جهانی را نصیب خود کند. قیمت‌های پایین در کنار گسترش نفوذ به بازارهای بین‌المللی، رشد سالانه 26.4 درصدی را برای محصولات پوشیدنی شیائومی در بر داشت.

حجم عرضه و سهم بازار پنج کمپانی برتر سازنده ساعت هوشمند ‌و دستبند در سه‌ماهه سوم 2020 (عرضه به میلیون عدد)

هواوی

طی فصل سوم، هواوی توانست با عرضه 13.7 میلیون دیوایس پوشیدنی، در رتبه سوم جهانی جای بگیرد. علی‌رغم مواجه هواوی با تحریم‌های آمریکا، حجم عرضه پوشیدنی‌های هواوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87.2 درصد رشد داشته است (البته ناگفته نماند، عمده پوشیدنی‌های هواوی در بازار چین عرضه می‌شود). این در حالی‌ست که هواوی در تولید ساعت‌های هوشمند خود دیگر به گوگل متکی نبوده و بسیاری از قطعات مورد استفاده شرکت در تولید دیوایس‌های پوشیدنی، از کمپانی‌های غیرآمریکایی تأمین می‌شود. اما با این همه، تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا روی کسب‌وکار پوشیدنی‌های هواوی کمرنگ‌تر از سایر کسب‌وکارهای این شرکت بوده است.

سامسونگ

یکی از استراتژی‌های سامسونگ این بوده که در قالب چند برند مختلف، در بازار هدست‌ها فعالیت کند. ظاهرا این استراتژی جواب داده و رتبه سامسونگ در بازار پوشیدنی‌ها را به چهارمی دنیا رسانده است. طی فصل اخیر، سامسونگ 11.2 میلیون دیوایس پوشیدنی – اعم از 8.4 میلیون دیوایس مرتبط با گوش یا hearable و 2.6 میلیون ساعت هوشمند – را وارد بازار جهانی کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32.2 درصد رشد داشته است. عرضه پوشیدنی‌ها به صورت باندل (bundle) به همراه گوشی‌های هوشمند، همچنان از سوی سامسونگ دنبال می‌شود. نکته جالب دیگر آنکه سامسونگ (حداقل در مورد ساعت‌های هوشمند)، به سرمایه‌گذاری خود در بخش تجاری ادامه می‌دهد؛ راهبردی که کمتر از سوی دیگر برندهای اسمارت‌واچ اتخاذ شده است.

فیت‌بیت و BoAt

در پایان سه‌ماهه سوم 2020، برندهای فیت‌بیت و BoAt هرکدام با عرضه 3.3 میلیون دستگاه پوشیدنی و کسب 2.6 درصد از سهم بازار جهانی، مشترکا در رتبه پنجم قرار گرفتند. اما این برابری در جایگاه، به هیچ وجه به معنای عملکرد مشابه این دو شرکت نیست؛ عرضه پوشیدنی‌های فیت‌بیت در مقایسه با سه ماهه سوم سال قبل، 6.2 درصد افت داشته است. اما در مقابل، BoAt با یک عملکرد خیره‌کننده، حجم عرضه خود را از 800 هزار دستگاه در سه‌ماهه سوم 2019 به 3.3 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2020 ارتقا داده و این یعنی BoAt به رشد سالانه 316.9 درصدی دست یافته است؛ کاری که هیچ‌یک از 4 برند دیگر موفق به انجام آن نشدند.

عرضه دیوایس‌های جدید از سوی فیت‌بیت در اواخر فصل با استقبال خوبی مواجه شد و کاهش قیمت مدل های قدیمی‌تر موجب شد تا فیت‌بیت بتواند خود را در جمع بین 5 برند برتر نگه دارد. اما BoAt روی بازار هند (که خرید پوشیدنی‌ها در آن با رشد سریعی همراه است) تمرکز کرده و عمدتا پوشیدنی‌های مرتبط با گوش یا hearables را به فروش می‌رساند. پس از لغو محدودیت‌های ناشی از کرونا، BoAt با برگزاری کمپین تبلیغاتی گسترده و همچنین استفاده از تیم‌های محلی کریکت برای تبلیغ محصولات خود، مشتریان فراوانی کسب نمود. BoAt امیدهای زیادی برای موفقیت در آینده دارد، اما مشکل اینجاست که خارج از بازار هند شناخته شده نبوده و از زنجیره تأمینی که سایر رقبا از آن برخوردارند، محروم است.

منبع : IDC