گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه ماهه پایانی و کل سال 2020 – گوش‌پوش‌ها محبوب‌ترین دیوایس پوشیدنی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز دوشنبه 15 مارچ 2021 (25 اسفند 1399) گزارش خود از عرضه دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی سال 2020 و همچنین کل این سال را منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه چهارم سال 2020 تعداد 153.5 میلیون دستگاه پوشیدنی در سراسر دنیا عرضه شده که در مقایسه با عرضه این محصولات در سه‌ماهه چهارم 2019 (یعنی 120.7 میلیون دستگاه) 27.2 درصد رشد داشته است. همچنین، عرضه دیوایس‌های پوشیدنی در کل سال 2020 با رشد 28.4 درصدی نسبت به سال 2019، به 444.7 میلیون دستگاه بالغ شد. علاوه بر اینکه فروش این محصولات معمولا در فصل پایانی سال بالا می‌رود، همه‌گیری کرونا نیز در رشد عرضه پوشیدنی‌ها تأثیر مثبتی داشته است.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC می‌گوید: «در حالی که [عواملی چون] تغییر در شیوه هزینه کردن، در کنار محصولات جدید و نوسانات فصلی در سه‌ماهه چهارم دخیل بوده‌اند، همه‌گیری کرونا نیز برای بازار خوب بوده زیرا [مقوله‌های] سلامت و تناسب اندام را در صدر ذهن بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار داده است.» برنامه‌های تناسب اندام در منزل، به سرعت در حال تبدیل به بخش مهمی از امکانات دیوایس‌های پوشیدنی بسیاری از کمپانی‌هاست. همچنین، گسترش سنسورهای حوزه سلامت مثل سنسور دمای پوست، سنسور نوار قلب (ECG) و سنسور ضربان قلب، در درک بهترِ شروع و ردیابی بیماری‌ها به کمک کاربران و متخصصین نظام سلامت می‌آیند.

البته، رشد در سرتاسر بازار پوشیدنی‌ها یکنواخت نبوده، زیرا برخی کمپانی‌ها و محصولات در نتیجه کمبود قطعات نیمه‌رسانا آسیب دیدند. به عنوان مثال، میزان عرضه دستبندها بیش از بقیه تا 17.8 درصد در سه‌ماهه پایانی سال افت کرد و تنها 11.5 درصد از کل پوشیدنی‌های عرضه شده در این فصل را تشکیل داد. در این میان، پوشیدنی‌های مرتبط با گوش یا "گوش‌پوش‌ها" (hearables)، با در دست داشتن 64.2 درصد از سهم بازار، بزرگ‌ترین دسته از محصولات پوشیدنی بوده و بعد از آن ساعت‌های هوشمند با 24.1 درصد، در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه چهارم 2020

رامون تی.یاماس (Ramon T.Llamas)، مدیر تحقیقاتی تیم پوشیدنی‌ها در IDC، بر این باور است که گوش‌پوش‌ها در سال 2020 به دیوایسی ضروری تبدیل شدند. این دیوایس‌ها درجه جدیدی از امنیت و حریم شخصی را برای کاربران ارائه کردند (به ویژه در دوران قرنطینه خانگی و همچنین در مکان‌های عمومی). برای تأمین این تقاضا، بسیاری از برندها دیوایس‌های متعددی را به تولید رسانده و از این طریق، طیف امکانات و رده قیمت‌ها را گسترش دادند.

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سال 2020

فضای رقابتی بازار – که همواره در حال تغییر بود – موجب تحکیم بازار گوش‌پوش‌ها در سه‌ماهه اخیر شد. در این فضای رقابتی چند کمپانی آرام آرام جای پای خود را در این بازار محکم کردند (مثل آمازون با تولید محصولاتی از قبیل هدست‌های Echo Buds و عینک‌های هوشمند Echo Frames). همچنین برخی کمپانی‌ها فرم‌فاکتورهای جدیدی را به دنیای پوشیدنی‌ها معرفی کردند (مثل اپل با طراحی AirPods Max). ناگفته نماند طی این مدت، برخی امکانات جدید نیز به دیوایس‌های ارزان‌قیمت‌تر راه پیدا کردند (از جمله حذف نویز فعال و قابلیت دستیار صوتی).

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برترین کمپانی‌های تولیدکننده دیوایس‌های پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی 2020:

اپل

طی سه‌ماهه چهارم 2020، اپل با در دست داشتن 36.2 درصد از بازار پوشیدنی‌ها موفق شد یک بار دیگر رتبه نخست را از آن خود کند. اپل در این فصل 55.6 میلیون دستگاه پوشیدنی را وارد بازار کرد که در مقایسه با میزان عرضه پوشیدنی‌های این کمپانی در مدت مشابه سال قبل از آن (43.7 میلیون دستگاه) از رشد سالانه 27.2 درصدی حکایت می‌کند. به لطف محبوبیت اپل‌واچ سری 6، اپل‌واچ سری 3 و همچنین اپل‌واچ SE، عرضه ساعت‌های هوشمند اپل در سه‌ماهه پایانی 2020 با 45.6 درصد رشد همراه شد. عرضه گوش‌پوش‌های اپل در سه‌ماهه اخیر نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. البته این رشد در فصل‌های سوم و دوم سال 2020 میلادی، 28 درصد و 29 درصد گزارش شده بود. کاهش سرعت رشد گوش‌پوش‌های اپل نشان می‌دهد سایر برندها نیز در فصل‌های اخیر به شکل گسترده به تولید این محصولات روی آورده‌اند.

شیائومی

شیائومی فصل اخیر را با رشد سالانه 5 درصدی در عرضه دیوایس‌های پوشیدنی به پایان رساند و توانست جایگاه دومی خود را حفظ کند. البته با توجه به چالشی که تولیدکنندگان در زمینه تأمین قطعات با آن مواجه بودند، عرضه دستبندهای محبوب Mi Band در فصل اخیر 18.3 درصد افت کرد. به گفته کارشناسان IDC، رشد پوشیدنی‌های شیائومی در سه‌ماهه اخیر عمدتا مدیون گسترش گوش‌پوش‌های این کمپانی است که از سال گذشته تا کنون 55.5 درصد رشد داشته و بیشتر در بازارهایی مثل چین و آسیا/اقیانوسیه عرضه شده است. پیش‌بینی می‌شود شیائومی از افت هواوی به نفع خود استفاده کرده و همچنین به لطف پیشرفت در بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA (اروپا، خاور میانه و آفریقا) بتواند عرضه پوشیدنی‌های خود در این منطقه را هم گسترش دهد.

Xiaomi Mi True Wireless Earbuds Basic S

سامسونگ

سامسونگ با عرضه 13 میلیون دیوایس پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی 2020 و در دست داشتن 8.5 درصد از بازار، با اختلاف کمی نسبت به شیائومی در جایگاه سوم دنیا قرار گرفت. به گفته کارشناسان IDC، رشد 20.5 درصدی عرضه پوشیدنی‌های سامسونگ تا حد زیادی به گوش‌پوش‌های این کمپانی مربوط شده و میزان عرضه این محصولات در فصل اخیر به 8.8 میلیون دستگاه بالغ شده است. دست‌بندهای ارزان‌قیمت سامسونگ نیز با استقبال خوبی مواجه شده و در برخی بازارها رقابت خوبی با محصولات چینی داشتند. البته حجم عرضه این دیوایس‌ها تنها 1.3 میلیون دستگاه گزارش شده است. عرضه ساعت‌های هوشمند سامسونگ نیز در سه‌ماهه چهارم به 2.9 میلیون دستگاه کاهش یافت.

Samsung Galaxy Watch3

هواوی

کمپانی چینی هواوی – که هنوز با تحریم‌های دولت ایالات متحده دست به گریبان است – طی فصل اخیر به جایگاه چهارم سقوط کرد. عرضه پوشیدنی‌های هواوی در چین طی سه‌ماهه پایانی سال 2020 با رشد سالانه 9.4 درصدی همراه بوده، اما در سایر مناطقی که در گذشته بازار خوبی برای پوشیدنی‌های هواوی به شمار می‌رفت، افت داشته که از جمله این مناطق می‌توان به آسیا/اقیانوسیه (به جز چین و ژاپن)، خاور میانه، آفریقا و اروپای غربی اشاره کرد. یک تغییر استراتژیک در بخش پوشیدنی‌های هواوی مشاهده می‌شود و آن فاصله گرفتن از دستبندها و روی آوردن به تولید ساعت‌های هوشمند است. رشد 12.8 درصدی در عرضه اسمارت‌واچ‌های هواوی و افت 33.7 درصدی در عرضه دستبندهای این شرکت، به خوبی تغییر استراتژیک یادشده را تأیید می‌کند. متوسط قیمت فروشِ ساعت‌های هوشمند بالاتر بوده و این محصولات رابطه بین شرکت و توسعه‌دهندگان را نزدیک‌تر می‌کند. ظاهرا قرار است سیستم‌عامل HarmonyOS در آینده به ساعت‌های هوشمند هواوی نیز راه پیدا کند.

BoAt

برند کمترشناخته‌شده BoAt موفق شد با عرضه 5.4 میلیون دیوایس پوشیدنی در سه‌ماهه پایانی سال 2020، خود را در بین 5 برند برتر جهانی جای دهد. این کمپانی صرفا در بازار هند فعالیت کرده و فقط به تولید گوش‌پوش‌ها می‌پردازد. با این حساب، گسترش جهانی ممکن است تا حدی چالش‌برانگیز باشد، زیرا بازار جهانی پوشیدنی‌ها همچنان در دست برندهای چندملیتی است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا