گزارش Counterpoint از بازار هدست‌های تماما بی‌سیم در سال 2020 – رشد چشمگیر 78 درصدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/2/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، هدست استریوی بی‌سیم واقعی True Wireless Stereo Headset ، هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : هدست‌های تماما بی‌سیم (TWS) در مدت زمان کوتاهی که وارد بازار شده‌اند همواره رشد قدرتمندی را تجربه کرده و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی نیز این روند حفظ شود. مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint روز سه‌شنبه 4 می 2021 (14 اردیبهشت 1400) ضمن ارائه گزارشی از بازار هدست‌های تماما بی‌سیم در سال 2020، پیش‌بینی خود از بازار این محصولات در سال 2021 را نیز منتشر کرد. طبق این گزارش، علی‌رغم شیوع همه گیری COVID-19، عرضه هدست‌های تماما بی‌سیم در سال 2020 با رشد سالانه 78 درصدی به 233 میلیون دستگاه بالغ شد. پیش‌بینی Counterpoint حاکی از آن است که عرضه این محصولات در سال 2021 با رشد 33 درصدی به رقم 310 میلیون دستگاه برسد.

به دلیل همه‌گیری کرونا، تولید هدست‌های تماما بی‌سیم در چین – به ویژه در اوایل سال 2020 – با مشکلاتی مواجه شد. اما از آن زمان تا کنون شرایط بهبود یافته و در حال حاضر این محصولات با حداکثر ظرفیت به تولید می‌رسد. با توجه به اینکه سهم هدست‌های بی‌سیم از فروش آنلاین نسبتا از سایر دیوایس‌ها بیشتر است، تأثیر کرونا بر میزان تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، ناچیز بوده است. به‌علاوه، در سالی که گذشت، تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان به منظور بهبود تجربه کاری یا تحصیلی خود در منزل، به خرید گجت‌ها و لوازم جانبی الکترونیکی – از جمله هدست‌های بی‌سیم – روی آوردند.

به گفته کارشناسان Counterpoint، با توجه به رکود اقتصادی ناشی از گسترش کرونا و بلاتکلیفی‌های مربوط به این دوران، فروش هدست‌های تماما بی‌سیم در رده‌های پایین و میانی با سرعتی فراتر از انتظار افزایش یافته است. این پدیده تأثیر نامطلوبی بر عملکرد برندهای پرچمدار و همچنین متوسط قیمت این محصولات در بازار داشته است.

بازار جهانی هدست‌های تماما بی‌سیم (TWS) بر حسب برند در سال‌های 2020 و 2021

علی‌رغم اجرای واکسیناسیون گسترده در سراسر دنیا، بعید است تب کرونا در کوتاه‌مدت فروکش کند. لذا، تقاضا برای خرید هدست‌های تماما بی‌سیم در رده بالا، حداقل تا اواخر فصل سوم از سال 2021 به همین شکل خواهد بود. با این اوصاف، انتظار می‌رود برندهای برتر (مثل اپل) عرضه نسل بعدی هدست‌های خود و همچنین اقدامات تهاجمی در بازار را از سه‌ماهه چهارم 2021 به بعد دنبال کنند. ناگفته نماند، رشد بالای این هدست‌ها در رده‌های پایین و میانی، در سراسر سال 2021 به قوت خود باقی می‌ماند.

از لحاظ عملکرد برندها، تغییر مشهودی در سال 2020 در بازار مشاهده نمی‌شود. اپل همچنان بر بازار حکومت می‌کند، هرچند که سهم اپل رفته‌رفته از این بازار کمتر شده و در مجموع در پایان سال 2021 با تولید حدود 72 میلیون AirPods و AirPods Pro، به زیر یک سوم (یعنی 31 درصد) رسید. طبق پیش‌بینی Counterpoint، اپل در سال 2021 با فروش 84 میلیون هدست بی‌سیم و کسب 27 درصد از این بازار، همچنان در رتبه نخست باقی خواهد ماند. پس از اپل شیائومی و سامسونگ به ترتیب با در دست داشتن 9 و 7 درصد رتبه‌های دوم و سوم فروش هدست‌های TWS در سال 2020 را از آن خود کردند و طبق برآورد Counterpoint، همین درصدها در سال 2021 نیز تکرار خواهد شد.

برندهای JBL و QCY نیز در سال 2020 به ترتیب 4 و 3 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده و در رتبه‌های چهارم و پنجم ایستادند. پیش‌بینی Counterpoint آن است که این دو برند، با حفظ همین درصدها در سال 2021 نیز در جایگاه‌های چهارم و پنجم بمانند. شاید این درصدهای پایین، در ظاهر دستاورد مهمی به نظر نرسد اما در اینجا از بازاری صحبت می‌کنیم که دست در آن خیلی زیاد است و لذا قرار گرفتن در بین 5 برند دنیا، به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست.

به گفته لیز لی (Liz Lee)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، نگاه بیشتر کاربران در بازار TWS به عرضه هدست‌های اپل دوخته شده تا ببینند پس از گذشت مدتی طولانی، سرانجام چه محصولی از این شرکت آمریکایی روانه بازار می‌شود. بد نیست بدانید نسل کنونی AirPods برای اولین بار بیش از دو سال پیش عرضه شد و از عرضه AirPods Pro نیز 18 ماه می‌گذرد. تلقی ما این است که این محصول یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های رشد بازار TWS از سه‌ماهه چهارم 2021 تا سال آینده باشد. به گفته لیز لی، با توجه به رقابت شدید، به ناچار سهم اپل از این بازار کمتر خواهد شد، اما به لطف مشتریان وفادارش همچنان نبض بازار در دست این شرکت آمریکایی خواهد بود.

لیز لی بر این باور است که با شروع سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، تمرکز بازار به تدریج به سمت دیوایس‌های رده میانی تا پرچمدار متمایل شود. وی این امر را به تأثیر مثبت واکسیناسیون کرونا و بهبود حس و حال عمومی مصرف‌کنندگان نسبت می‌دهد. در آن مقطع، برندهای پرچمدار، با اضافه کردن امکانات پیشرفته و قابلیت‌های متنوع به مدل‌های جدید خود، می‌توانند ارزش افزوده این محصولات را در درازمدت بالا ببرند. در این میان، برندهای رده‌های پایین و میانی، با رقابتی کردن هرچه بیشترِ قیمت‌های خود، سعی می‌کنند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا