TWS: فناوری هدفون‌های استریو بی‌سیم واقعی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/7        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : هدست Headset ، هدفون Headphone ، هدست استریوی بی‌سیم واقعی True Wireless Stereo Headset ، هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds
واحد خبر mobile.ir : بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و داغ‌ترین پدیده‌های چند سال اخیر در دنیای تجهیزات صوتی و لوازم جانبی دستگاه‌های همراه، هدفون‌های بی‌سیم واقعی یا همان هدفون‌های TWS بوده‌اند. به طور ویژه از سال 2016 با حذف جک هدفون از گوشی‌های هوشمند اپل و در کنار آن عرضه هندزفری‌های بی‌سیم این شرکت، بازار این تجهیزات، روز به روز رونق بیش‌تری گرفته است. با این‌که بیش از یک دهه از ظهور انواع هدفون‌ها و هندزفری‌های بی‌سیم در بازار می‌گذرد، چگونه است که تنها در 5 سال اخیر شاهد شکوفایی بازار این محصولات و عرضه هدفون‌هایی با عنوان "بی‌سیم واقعی" یا "True Wireless" هستیم؟

بی‌سیم واقعی یعنی چه؟

هدفون‌های استریو را از نظر فناوری بی‌سیم می‌توان به دو دسته "بی‌سیم» و «بی‌سیم واقعی» تقسیم‌بندی کرد. به طور کلی، لوازم جانبی بی‌سیم تجهیزاتی هستند که برای ارتباط و تعامل با یک دستگاه پخش محتوای صوتی و تصویری نیازی به اتصال کابلی نداشته و به جای آن از فناوری‌های ارتباط بی‌سیم مانند بلوتوث بهره می‌گیرند. چنین تجهیزاتی اگرچه ارتباط فیزیکی با دستگاه اصلی ندارند، اما ممکن است خود آن‌ها از اجزای مختلفی تشکیل یافته باشند که با استفاده از کابل به یک‌دیگر متصل هستند. هدفون‌های بی‌سیمی که دور گردن یا روی سر قرار می‌گیرند، از همین نوع محسوب می‌شوند. این نوع هدفون‌ها به طور معمول از دو جزء پخش‌کننده صدا تشکیل یافته‌اند که داخل یا روی گوش قرار گرفته و از طریق یک کابل یا رابط فیزیکی – که سیم ارتباطی درون آن جاسازی شده است -- به هم اتصال دارند. در واقع این هدفون‌های استریو با این‌که نام بی‌سیم را یدک می‌کشند، همچنان به ارتباطات با‌سیم وابسته‌اند.

در مقابل، هدفون‌های بی‌سیم واقعی یا true wireless تمامی اتصالات سیمی را با ارتباطات مبتنی بر فناوری‌های بی‌سیم جایگزین کرده‌اند. امروزه هدفون‌های بی‌سیم واقعی چه برای ارتباط با منبع محتوای صوتی-تصویری (مانند گوشی‌های هوشمند) و چه برای اتصال میان دو قطعه پخش‌کننده صدا درون گوش، از فناوری بلوتوث بهره می‌گیرند. بدین ترتیب هنگام استفاده از چنین هدفون‌هایی قادر خواهید بود تا یکی از earbudها یا گوشی‌های آن را به دوستی که در یک متری شما نشسته است داده و بدون این‌که نیاز باشد به یک‌دیگر بچسبید، به محتوایی یک‌سان گوش بسپارید.

فناوری استریوی بی‌سیم واقعی (TWS) چگونه کار می‌کند؟

اکنون می‌دانیم که فناوری TWS با حذف سیم‌ها از تجهیزات پخش صوتی، موجب افزایش آزادی عمل کاربر و کاهش احتمال آسیب دیدن این ابزارها شده و به طور کلی استفاده از آن‌ها را به مراتب راحت‌تر می‌نماید. اما سوال این‌جاست که این فناوری چگونه کار می‌کند؟ فناوری بی‌سیم واقعی درون ریزتراشه‌‌هایی قرار دارد که در دل هدفون‌ها یا اسپیکرهای TWS جاسازی شده و وظیفه کنترل ارتباط بی‌سیم بین این تجهیزات با دستگاه‌های منبع صدا (مانند گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها و غیره) را از طریق ارتباط بلوتوث بر عهده دارند. چگونگی انجام فرآیند اتصال میان دستگاه‌ TWS با منبع صوتی، بستگی به این دارد که آن دستگاه به کدام نسل از فناوری بی‌سیم واقعی تعلق داشته باشد. در حال حاضر 2 نسل مختلف از این فناوری توسعه یافته و در ساخت تجهیزات TWS به کار می‌رود. شرکت کوآلکام به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی و پیشتاز در زمینه تراشه‌های بی‌سیم واقعی، نسل اول این فناوری را "True Wireless" خوانده و نسل دوم را با عنوان "True Wireless Plus" معرفی می‌کند.

نسل اول فناوری بی‌سیم واقعی، یکی از قطعات هدفون یا اسپیکر را برای برقراری ارتباط اصلی یا primary با دستگاه منبع صدا مورد استفاده قرار داده و پس از آن قطعه دوم را از طریق یک اتصال جانبی یا ثانویه به اولی وصل می‌کند تا بدین ترتیب امکان پخش صدای استریو به صورت بی‌سیم واقعی فراهم شود. اطلاعات مربوط به هر دو کانال صوتی چپ (L) و راست (R) از طریق ارتباط اصلی به گوشی هدفون یا اسپیکر اول انتقال یافته و سپس اطلاعات مربوط به کانال صوتی چپ (L) از طریق اتصال ثانویه برای قطعه دوم ارسال می‌شود. در این حالت چنانچه ارتباط اصلی یا اولیه به هر دلیلی قطع شود، ارتباط اسپیکر یا گوشی هدفون دوم نیز قطع شده و پخش صدا به طور کامل متوقف خواهد شد.

نسل دوم این فناوری فرآیند متفاوتی برای برقراری ارتباط بی‌سیم دارد. در تجهیزات مبتنی بر این نسل، همان ابتدا دو اتصال بی‌سیم مستقیم بین دستگاه منبع صدا با هر یک از قطعات هدفون یا اسپیکر برقرار می‌شود. بدین ترتیب منبع صوتی به صورت هم‌زمان با هر یک از قطعات پخش‌کننده صدا در ارتباط بوده و قادر است اطلاعات مربوط به کانال صوتی چپ (L) و راست (R) را به طور مستقل و بدون واسطه برای هر یک از آن‌ها ارسال نماید. این خصوصیت نسل دوم فناوری TWS مزایای مختلفی را به همراه دارد، از جمله برقراری راحت‌تر اتصال بی‌سیم، توازن بار میان دو قطعه پخش‌کننده صدا، افزایش دوام شارژ باتری، افزایش پایداری ارتباط و بهبود کیفیت پخش صدا.

مزایای هدفون‌های بی‌سیم واقعی

استفاده از هدفون‌های TWS به جای هدفون‌های با‌سیم یا هدفون‌های بی‌سیم معمولی، مزایای مهم و متعددی را برای کاربران و تولیدکنندگان به همراه دارد. حذف تدریجی جک 3.5 میلی‌متری هدفون از دستگاه‌های همراه از یک سو و مزایای جذاب این نوع هدفون‌ها از سوی دیگر، دو عامل اصلی اثرگذار در شکوفایی بازار این محصولات و روی آوردن کاربران به استفاده از آن‌ها در سال‌های اخیر بوده‌اند. از مهم‌ترین مزایای این نوع هدفون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•آزادی عمل: رهایی از شر سیم‌های مزاحم بیش از آن‌چه فکرش را بکنید آزادی‌بخش است. در حالی که هدفون‌های سنتی با سیم‌هایشان ما را به گوشی هوشمند یا هر دستگاه پخش‌کننده صدا زنجیر می‌کنند، هدفون‌های بی‌سیم واقعی آزادی عمل فوق‌العاده‌ای را برای ما به ارمغان می‌آورند. آن‌هایی که به طور معمول هنگام صحبت با گوشی همراه شروع به راه رفتن کرده یا به کارهای خود مشغول می‌شوند، به خوبی قدر هدفون‌های بی‌سیم را می‌دانند. با این فناوری دیگر لازم نیست مانند قدیم با سیم‌هایی آویزان از گوش و دستگاه همراهی که در دست یا جیب سنگینی می‌کند، به سختی حرکت کرده و نگران گیر کردن سیم به این‌ور و آن‌ور باشند. هنگام ورزش و تفریح می‌توان خیلی راحت دو قطعه کوچک را در گوش قرار داده، بدون مزاحمت سیم‌ها و فارغ از صداهای ناخوشایندی که در اثر تکان خوردن سیم یا برخورد آن با گوش ایجاد می‌شود، به ورزش و حرکات موزون با موسیقی مورد علاقه خود مشغول شد.

• سرعت و سهولت در استفاده: بدون شک بخشی از عمر همه کسانی که پیش از پیدایش هدفون‌های TWS می‌زیسته‌اند، به باز کردن سیم‌های درهم‌تنیده هدفون‌ها گذشته و هدر رفته است. هنگام استفاده از هدفون‌های بی‌سیم دیگر خبری از دردسرهای مربوط به باز کردن سیم‌ها و جمع کردن آن‌ها نیست. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مشغول انجام کاری با دست‌های خود بوده و به دلیل دردسرهای باز کردن سیم‌های هندزفری، از پاسخ‌گویی به یک تماس منصرف شده‌ باشید. یا این‌که پس از استفاده، فرصت جمع کردن سیم‌ها را نداشته و با انداختن هدفون در جیب یا کیف، زحمت باز کردن سیم‌های گره خورده را به جان خریده باشید. با هدفون‌های TWS قادر خواهید بود تا در صورت فعال بودن بلوتوث گوشی، هنگام دریافت یک تماس بلافاصله هر دو قطعه هدفون یا حتی یکی از آن‌ها را گوش قرار داده و به مکالمه بپردازید. با توجه به دست‌وپاگیر نبودن این هدفون‌ها حتی می‌توانید پس از پایان مکالمه برای سهولت بیش‌تر آن‌ها را تا زمان تماس بعدی در گوش نگاه دارید.

• دوام باتری و قابلیت شارژ آسان: یکی از مزایای مهم هدفون‌های TWS، دوام باتری قابل قبول و سهولت شارژ آن‌ها نسبت به هدفون‌های بی‌سیم عادی و قدیمی است. هدفون‌های TWS امروزی درون یک کیس یا جعبه کوچک نگه‌داشته می‌شوند. این جعبه نگه‌دارنده مجهز به یک باتری داخلی بوده و بدون اتصال به برق، نقش شارژر هدفون را ایفا می‌کند. البته لازم است که هر از گاهی باتری جاسازی شده در این جعبه با اتصال به یک منبع تغذیه (مانند شارژر گوشی، لپ‌تاپ و غیره) شارژ شود. در حال حاضر باتری داخلی هدفون‌های TWS به طور معمول برای 3 تا 6 ساعت کار پیوسته دوام داشته و جعبه نگه‌دارنده می‌تواند هدفون را 3 تا 5 بار به طور کامل شارژ کند. بدین ترتیب اغلب هدفون‌های TWS امروزی قادرند تا به کمک باتری جاسازی شده در جعبه نگه‌دارنده خود، بین 15 تا 25 ساعت استفاده ترکیبی (مکالمه و گوش دادن) را بدون نیاز به شارژ با سیم فراهم نمایند.

• کاهش احتمال آسیب دیدن هدفون‌: یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر هدفون‌های با‌سیم، قطعی داخلی، جدا شدن یا فرسودگی تدریجی سیم‌های آن‌هاست. حتی اگر خود سیم‌ها مورد آسیب قرار نگیرند، می‌توانند عامل صدمه دیدن هدفون و دیگر تجهیزات باشند. یک اتفاق متداول آن است که با گیر کردن سیم به اجسام مختلف، هدفون یا گوشی همراه به زمین پرت شده و آسیب ببیند. در مورد هدفون‌های TWS به نظر برسد که بدون سیم، امکان خروج از گوش و افتادن آن‌ها زیاد است. در‌صورتی‌که به ویژه با بهبود طراحی آن‌ها در سال‌های اخیر، به خوبی در گوش جای گرفته و حتی در هنگام دویدن بعید است که به زمین بی‌افتند.

IMG 5

معایب هدفون‌های بی‌سیم واقعی

در کنار این مزایای مهم و کاربردی، هدفون‌های بی‌سیم معایبی را نیز به همراه دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• قیمت: جدید بودن فناوری، انحصار نسبی و اندازه کوچک هدفون‌های TWS از جمله عواملی هستند که موجب شده‌اند تا قیمت آن‌ها به نسبت بالا باشد. البته مانند هر فناوری دیگر، با گذشت زمان این مشکل کم‌رنگ‌تر شده و به ویژه در یک سال گذشته شاهد عرضه انواع ارزان‌قیمت این هدفون‌ها در بازار بوده‌ایم. به طوری که در حال حاضر گزینه‌های متعددی در بازه قیمتی 15 تا 30 دلار برای انتخاب پیش روی کاربران قرار دارند.

• کیفیت پخش صدا: با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که در فناوری هدفون‌ها بی‌سیم روی داده است، هنوز از نظر کیفیت پخش صدا اختلاف محسوسی میان آن‌ها با هدفون‌های باسیم هم‌رده وجود دارد. محدودیت‌های فناوری بلوتوث، در کنار کوچکی اجتناب‌ناپذیر اندازه هدفون‌های TWS موجب شده است تا کیفیت پخش صدا در این هدفون‌ها از حد مشخصی فراتر نرفته و به هیچ وجه با هدفون‌های باسیم رده‌بالا و گران‌قیمت قابل مقایسه نباشد. البته بعید نیست که با رونق روز‌افزون بازار این هدفون‌ها و پیشرفت پیوسته فناوری‌های مرتبط با آن‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور این محدودیت‌ها یک‌به‌یک از میان برداشته شده و امکان دست‌یابی به سطح کیفی معادل هدفون‌های باسیم برای آن‌ها فراهم شود.

• کیفیت میکروفون و حذف نویز: برخلاف هندزفری‌های باسیم که در آن‌ها میکروفون روی سیم و در نزدیکی دهان تعبیه می‌شود، محل قرارگیری میکروفون در ایربادها یا هدفون‌های TWS روی گوشی هدفون و در نزدیکی گوش کاربر است. بنابراین به طور طبیعی توانایی آن‌ها در دریافت صدای کاربر و حذف نویزهای محیط تحت تاثیر این فاصله قرار گرفته و ضعیف‌تر خواهد بود. این مشکل به ویژه در محیط‌های شلوغ محسوس‌تر بوده و برای طرف مقابل آزاردهنده‌تر است.

• مشکلات مرتبط با باتری: هنگامی که سیم حذف شده و باتری وظیفه تامین انرژی را بر عهده می‌گیرد، دردسرها و مشکلات مربوط به باتری نیز از راه خواهند رسید. کاربر بایستی به فکر شارژ کردن یک دستگاه دیگر نیز باشد. علاوه بر این‌که با گذشت زمان و بسته به میزان و نوع مصرف، ظرفیت مفید باتری هدفون و جعبه نگه‌دارنده آن به تدریج کاهش یافته و لازم خواهد بود تا در فواصل زمانی کوتاه‌تری شارژ شوند.

پیدایش و شکوفایی بازار هدفون‌های بی‌سیم واقعی

پیش از پیدایش هدفون‌های بی‌سیم واقعی و یورش اپل به این بازار در سال 2016، بازار سنتی هدفون‌ها دچار یک اشباع بلند‌مدت شده و به شدت از کمبود نوآوری رنج می‌برد. در سال‌های منتهی به 2016 شرکت‌هایی همچون Beats ،AKG ،Sennheiser و Audio-Technica گردانندگان اصلی بازار هدفون‌ها به شمار رفته و تکامل کم‌رنگ این بازار به مواردی همچون پیشرفت آرام هدفون‌های بی‌سیم عادی، تکامل ایرفون‌ها، به‌کارگیری کارت‌ صدای درون‌ساز و فناوری کاهش نویز فراگیر محدود می‌شد. در آن دوران سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید و توسعه هدفون‌ها نسبت به بازار گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها ناچیز بود. با توجه به کم بودن عمق و پیچیدگی فناوری به کار رفته در هدفون‌های آن زمان و همچنین کوتاه بودن چرخه تولید آن محصولات، تعداد زیادی از تولیدکنندگان کوچک و متوسط به این بازار سرازیر شده و بازار هدفون‌های رده‌پایین را اشباع کردند. در نتیجه تولیدکنندگان سنتی و سرشناس، این بخش از بازار را به تدریج رها کرده و به توسعه محصولات رده‌بالا روی آوردند. هم‌زمان با این روند، بازاری جدید در زمینه اسپیکرهای هوشمند قابل حمل و محصولات صوتی-تصویری هوشمند خانگی در حال شکل‌گیری بود. در همان سال‌ها اولین هدفون‌های TWS نیز ظهور پیدا کرده اما به دلایل مختلف از جمله دوام باتری کم، ارتباط بی‌سیم ناپایدار و کیفیت صدای پایین چندان مورد توجه و استقبال قرار نگرفته بودند. درچنین شرایطی نیاز به یک فناوری بی‌سیم مناسب برای پاسخ‌گویی به نیازهای شکل گرفته در بازار به شدت احساس می‌شد. تا این‌که بالاخره در ژوئن سال 2016 میلادی، اتحادیه فناوری بلوتوث (SIG) به صورت رسمی استاندارد بلوتوث 5 را با بهبودهای چشم‌گیری در زمینه سرعت انتقال، برد موثر و مصرف انرژی معرفی کرد. بدون شک این تکامل و نوآوری در فناوری بلوتوث را می‌توان جرقه اصلی در داغ شدن و برافروختن بازار هدفون‌های TWS در 5 سال اخیر دانست. عاملی که موتور محرکه این بازار به شما رفته و هدفون‌های بی‌سیم واقعی را طی سال‌های اخیر به جذاب‌ترین محصولات در زمینه لوازم جانبی دستگاه‌های هوشمند برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بدل کرده است.

اولین هدفون‌ بی‌سیم واقعی در سال 2015 توسط یک کمپانی ژاپنی به نام Onkyo تولید شد. این شرکت اولین هدفون TWS خود را که Onkyo W800BT نام داشت در سپتامبر 2015 وارد بازار نمود. مانند اغلب محصولاتی که اولین نمونه از نوع خود هستند، این هدفون‌ از مشکلاتی مختلف مانند مشکل در برقراری اتصال، عدم توازن صدا و دوام کوتاه شارژ باتری رنج می‌برد. در کنار تمام این مشکلات، این محصول را می‌توان یک تجربه موفق و سرنوشت‌ساز در بازار هدفون‌های بی‌سیم محسوب نمود. چرا که این نمونه‌های اولیه به خوبی کاربران و شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری را متوجه کارایی، راحتی و زیبایی چنین محصولاتی کردند.

سرانجام در سال 2016 شرکت اپل با معرفی و عرضه اولین سری از هدفون‌های بی‌سیم خود با نام AirPods، موفق شد بازار هدفون‌های بی‌سیم را برای همیشه تحت تاثیر قرار داده و خیلی زود عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده هدفون‌های TWS را از آن خود کند. علت این اتفاق را در کنار بازاریابی، تبلیغات، اکوسیستم بسته و جامعه کاربری وفادار اپل، می‌توان در فناوری انحصاری به کار رفته در تراشه‌های TWS این شرکت جست‌وجو کرد. از زمان عرضه اولیه Apple AirPods تا مدت‌ها فاصله فنی قابل توجهی میان تراشه به کار رفته در این محصول با دیگر تراشه‌های بلوتوث موجود در بازار وجود از نظر مصرف انرژی و در نتیجه دوام شارژ باتری وجود داشت. تا این‌که بالاخره در سال 2018 شرکت کوآلکام -- که از سال‌های پیش کار توسعه و ساخت تراشه‌های بلوتوث را آغاز کرده بود – موفق شد تا با تراشه‌های خانواده QCC512x خود این فاصله را از میان برداشته و برای اولین بار امکان تولید هدفون‌های TWS هم‌سطح و قابل رقابت با محصول اپل را فراهم آورد. Guy Gampell مدیر ارشد بازاریابی محصول شرکت کوآلکام در همین ارتباط طی مصاحبه‌ای با Android Central می‌گوید: «ما به یک شب موفق شدیم با عرضه QCC512 زمان پخش صدا را از 3 ساعت به 8 تا 9 ساعت برسانیم.» پس از معرفی بلوتوث نسخه 5 و عرضه Apple AirPods در سال 2016، این اتفاق بیش‌ترین تاثیر را در رونق بازار تجهیزات TWS داشت. بدین ترتیب رقابت واقعی در بازار هدفون‌های TWS از سال 2018 آغاز شده و پیشرفت روز‌افزون محصولات دیگر تولیدکنندگان، انبوهی از کاربران اکوسیستم اندروید را به سمت بازار جذب کرد.

از سال 2016، هدفون‌های بی‌سیم واقعی شرکت اپل و دیگر تولیدکنندگان فعال در این بازار رشدی انفجاری را تجربه کرده و در سال‌های اخیر سریع‌ترین میزان رشد را در صنعت تجهیزات صوتی به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در Statista، میزان فروش هدفون‌های TWS از 15 میلیون واحد در سال 2016 به بیش از 100 میلیون واحد تنها در سه ماهه ابتدایی سال 2020 افزایش یافته است. طبق تحلیل Canalys از بازار تجهیزات صوتی، میزان فروش هدفون‌های TWS با حدود 183 درصد رشد سالانه در سال 2019 از هدفون‌های باسیم و بی‌سیم عادی پیشی گرفته و آن‌ را به بزرگ‌ترین بازار تجهیزات صوتی شخصی بدل نموده است. همچنین تحلیل دیگری از این مرجع حاکی از آن است که تجهیزات TWS با حدود 250 میلیون واحد فروش در سال 2020 از دست‌بندهای هوشمند نیز سبقت گرفته و عنوان پرفروش‌ترین اکسسوری‌های هوشمند را از آن خود کرده‌اند. بر اساس پیش‌بینی canalys، بازار محصولات TWS تا سال 2024 حداقل 100 درصد رشد را تجربه کرده و میزان فروش سالانه آن‌ به 500 میلیون واحد خواهد رسید.

تولیدکنندگان تراشه‌های TWS

در بدو پیدایش بازار تجهیزات TWS، تنوع چندانی در تراشه‌های قابل استفاده برای این محصولات وجود نداشت. بخش عمده‌ای از بازار در اختیار اپل بود که هدفون‌های AirPods را با تراشه‌های اختصاصی خود به تولید می‌رساند. شرکت کوآلکام نیز تنها تولیدکننده دیگری بود که سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام داده و از امکان تولید انبوه تراشه‌های TWS برخوردار بود. با افزایش تقاضا برای هدفون‌های بی‌سیم واقعی، به تدریج بازار تراشه‌های آن‌ها برای دیگر شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و تولید تراشه جذابیت پیدا کرده و رقابت را برای این بازار به ارمغان آورد. تا جایی که امروزه شاهد فعالیت شرکت‌های متعددی در زمینه تولید تراشه‌های TWS برای بخش‌های مختلف بازار هستیم. از یک طرف، تولیدکنندگان بزرگی همچون Apple، کوالکام، Broadcom و Huawei در سطح بین‌المللی مشغول به رقابت و عرضه تراشه‌های بلوتوثی متنوع برای محصولات رده‌بالا و میان‌رده بازار هستند. از سوی دیگر، بازیگران کوچک‌تری مانند Hengxuan، Loda ،Jerry Technology ،Zhongke Lanxun روی بازار محصولات ارزان‌قیمت و متوسط تمرکز دارند.

Apple

شرکت اپل اولین نسل از هدفون‌های AirPods خود را در سال 2016 با تراشه W1 وارد بازار نمود. این تراشه امکان اتصال آسان هدفون بی‌سیم را با انواع دستگاه‌های هوشمند اپل از طریق ارتباطی مبتنی بر فناوری فناوری Bluetooth 4.2 فراهم می‌آورد. هدفون‌های AirPods به لطف این تراشه از ارتباطی پایدار، کیفیت صدای مناسب و دوام باتری عالی (حدود 5 ساعت) نسبت به رقبا در آن زمان بهره می‌بردند. از دیگر قابلیت‌های تراشه W1 می‌توان به امکان بهره‌گیری آن از حسگرهای نوری و شتاب‌سنج درون‌ساز برای تشخیص خارج شدن و قرارگیری هدفون درون گوش اشاره نمود. به کمک این قابلیت دستگاه قادر بود تشخیص دهد که چه زمانی لازم است ارتباط بی‌سیم به صورت خودکار برقرار شدهو چه زمانی پخش صدا قطع یا از سر گرفته شود. جالب است بدانید که تراشه W1 علاوه بر Apple AirPods در محصولات دیگری از جمله Powerbeats 3 ،Beats Solo 3 و Beats X نیز به کار رفته است.

دومین نسل از هدفون‌های TWS این شرکت با نام AirPods Pro در سال 2019 با تراشه بلوتوث جدیدی عرضه شد. این تراشه جدید به نام H1 توسط شرکت اپل و بر مبنای استاندارد Bluetooth 5.1 توسعه یافته است. این تراشه نسبت به W1 از نظر سرعت اتصال، قدرت پردازشی، پایداری ارتباط و مصرف انرژی با بهبودهایی همراه است. به ادعای اپل این تراشه قادر است تا 2 برابر سریع‌تر ارتباط خود را از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال دهد. همچنین سرعت اتصال تماس‌های دریافتی 1.5 برابر سریع‌تر شده و تاخیر در انتقال صدا 30 درصد کاهش یافته است. به گفته اپل، توان پردازشی H1 با تراشه A4 این شرکت که در iPhone 4 به کار رفته بود، برابری می‌کند.

Qualcomm

کوآلکام سال‌هاست که از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی و تولید تراشه برای انواع دستگاه‌های هوشمند به شمار رفته و با پردازنده‌های سری Snapdragon خود بر بازار تراشه‌ گوشی‌های هوشمند اندرویدی فرمان‌روایی می‌کند. این شرکت در زمینه ساخت تراشه‌های بلوتوث نیز سابقه‌ای طولانی داشته و از پیش‌تازان این بازار محسوب می‌شود. فعالیت جدی کوآلکام در این زمینه از سال 2015 با خرید CSR آغاز شد. شرکت CSR در زمینه تراشه‌های رادیویی و به طور ویژه بلوتوث فعالیت داشته و صاحب امتیاز فناوری‌های مهمی در این خصوص بود. یکی از این فناوری‌ها AptX نام داشت که بعدها نقش بسیار مهمی را در دنیای TWS ایفا نمود. این الگوریتم فشرده‌سازی صوتی برای اولین بار امکان انتقال صدا با کیفیت مشابه CD را در بستر بلوتوث میسر ساخت. کوآلکام با خرید CSR به پیشرفت قابل توجهی در زمینه توسعه تراشه‌های بلوتوث دست یافته و خیلی زود از تراشه‌های جدید خود برای تجهیزات TWS پرده برداشت. تراشه CSR8675 که در سال 2018 به بازار عرضه شد، اولین تراشه کوآلکام بود که از استاندارد بلوتوث نسخه 5 پشتیبانی کرده و برای اولین بار قابلیت کنترل نویز فعال یا ANC را روی یک تراشه بلوتوث ارائه می‌نمود. هدفون‌ Sony WF-SP700N در سال 2018 با تکیه بر همین تراشه تولید و روانه بازار شد. پس از CSR8675، کوآلکام از پیش‌وند QCC برای نام‌گذاری تراشه‌های TWS خود استفاده می‌نماید. این شرکت همچنین فناوری خود برای کنترل نویز فعال را Qualcomm cVc نامیده است. قابلیتی که امکان کاهش قابل توجه نویز و حذف اکوی صدا را برای هدفون‌های TWS به ارمغان می‌آورد.

امروزه شرکت کوآلکام تراشه‌های بلوتوث خود برای هدفون‌های TWS را در قالب 2 سری مختلف از خانواده تراشه‌های QCC توسعه می‌دهد. تراشه‌های QCC سری 3 که برای محصولات ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر طراحی شده و تراشه‌های سری 5 که به طور معمول برای محصولات رده‌بالا و گران‌قیمت‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت‌هایی که بین این دو سری از تراشه‌های کوآلکام وجود دارد، موجب می‌شود تا هدفون‌های تولید شده بر مبنای آن‌ها از نظر هزینه تمام‌شده، قابلیت‌های منحصربه‌فرد و متمایز، سرعت طراحی و سهولت تولید با یک‌دیگر متفاوت باشند.

تراشه‌های QCC سری 3 به طور کلی برای محصولات ارزان‌قیمت‌تر طراحی شده، ساختاری بسته‌تر داشته و استفاده از آن‌ها برای تولید محصولات جدید به مراتب ساده‌تر است. این تراشه‌ها از فناوری‌های ویژه کوآلکام مانند AptX، cVc و TrueWireless Mirroring پشتیبانی نموده، اما دست تولیدکنندگان هدفون‌ها را چندان برای شخصی‌سازی کامل محصول و پیاده‌سازی فناوری‌های ویژه خود باز نمی‌گذارد. در مقابل، پیچیدگی و هزینه فرآیند توسعه محصول جدید بر مبنای این تراشه‌ها بسیار پایین بوده و آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای به‌کارگیری در هدفون‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده بدل می‌سازد. این سری از تراشه‌های بلوتوث کوآلکام را می‌توان به دو دسته QCC300x و QCC30xx تقسیم‌بندی نمود.

تراشه‌های QCC300x از فناوری قدیمی‌تری برخوردار بوده و امروزه برای ساخت محصولات رده‌پایین و ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خانواده از 8 عضو تشکیل یافته است که 5 عضو اول – یعنی تراشه‌های QCC3001 تا QCC3005 – برای به‌کارگیری در هدفون‌های بی‌سیم و 3 عضو بعدی برای اسپیکرهای بلوتوث طراحی شده‌اند. از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک تراشه‌های خانواده QCC300x کوآلکام می‌توان به معماری پردازنده Qualcomm Kalimba، پردازنده 80 مگاهرتزی، استاندارد Bluetooth 5.0، فناوری بلوتوث Dual-Mode و قابلیت cVc اشاره نمود. دسته دوم از تراشه‌های بلوتوث سری 3 کوآلکام با بهره‌گیری از فناوری جدیدتر، پردازنده قدرتمند‌تر، مصرف انرژی بهینه‌تر و امکانات بیش‌تر نسبت به خانواده QCC300x، برای استفاده در هدفون‌های بی‌سیم میان‌رده و اقتصادی طراحی شده‌اند. پردازنده چند‌هسته‌ای و قدرتمند به کار رفته در خانواده QCC30xx، امکان پشتیبانی از فناوری‌های صوتی پیشرفته و سطح‌بالای کوآلکام را در این تراشه‌های میان‌رده فراهم آورده است. این گروه از تراشه‌های TWS با توان پردازشی 120 مگاهرتز و سرعت بلوتوث 2 تا 3 مگابیت‌برثانیه، قابلیت استفاده از دستیار صوتی دیجیتال را داشته و از فناوری‌های cVc و AptX کوآلکام پشتیبانی می‌نمایند. تراشه‌های QCC304x و QCC305x از این خانواده قادر به برقرار ارتباط بر مبنای استاندارد Bluetooth 5.2 بوده و دیگر اعضای این خانواده از همان استاندارد Bluetooth 5.0 پشتیبانی می‌نمایند. از جمله هدفون‌هایی که به تراشه‌های سری 3 کوآلکام مجهز شده‌اند می‌توان به Soundpeats TrueAir2 با تراشه QCC3040، هدفون دورگردنی OnePlus Bullets Wireless 2 با تراشه QCC3034، یاماها TW-E3A با تراشه QCC3026، شیائومی Haylou GT1 XR با تراشه QCC3020 و بسیاری محصولات دیگر اشاره نمود.

در مقابل، تراشه‌های سری 5 برای به‌کارگیری در محصولات رده‌بالاتر طراحی شده و با ساختاری بازتر، امکان نوآوری و شخصی‌سازی را برای تولیدکنندگان هدفون‌های بی‌سیم فراهم می‌آورند. کوآلکام در این سری از تراشه‌های بلوتوث، قابلیت برنامه‌نویسی در سطح پردازنده را فراهم آورده و بدین ترتیب دست خریداران این تراشه‌ها را برای ایجاد تغییر و بهره‌گیری از فناوری‌های صوتی متفاوت تا حد زیادی باز می‌گذارد. به عنوان مثال، یک برند تولیدکننده هدفون‌‌ می‌تواند در صورت تمایل به جای Qualcomm cVc، از فناوری ویژه خود برای کنترل و کاهش نویز استفاده نماید. اغلب اعضای خانواده تراشه‌های QCC51xx به یک پردازنده 2-هسته‌ای با معماری Kalimba و توان پردازشی 120 مگاهرتز به ازای هر هسته مجهز بوده، از سرعت بلوتوث 2 تا 3 مگابیت‌برثانیه، مصرف انرژی بسیار پایین، بلوتوث دوگانه، دستیار صوتی دیجیتال، cVc ،Aptx HD و فناوری TrueWireless Plus کوآلکام پشتیبانی می‌کنند. از جمله محصولاتی که تاکنون با استفاده از تراشه‌های بلوتوث سری 5 کوآلکام تولید شده‌‌اند می‌توان به هدفون Jabra 75T بر مبنای تراشه QCC5100 و همچنین MOMENTUM True Wireless 2 از برند Sennheiser بر مبنای QCC5121، اشاره کرد. البته بسیاری از برندهای معروف ترجیح می‌دهند تا برای حفظ شخصیت متمایز محصولات رده‌بالای خود، نوع تراشه به کار رفته در آن‌ها را مخفی نگه دارند. با نگاهی به سابقه کوآلکام در توسعه تراشه‌های سری 3، می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد معرفی خانواده‌های جدیدی از تراشه‌های QCC سری 5 نیز باشیم.

Huawei

شرکت هواوی در سال‌های اخیر چندین هدفون‌ بی‌سیم واقعی را تولید و وارد بازار نموده است. جدیدترین هدفون‌های TWS این شرکت Freebuds 3 و Freebuds Pro نام دارند که به ترتیب در سال‌های 2019 و 2020 عرضه شده‌اند. هر دوی این محصولات به تراشه Kirin A1 مجهز هستند. تراشه‌ای که توسط برند زیرمجموعه هواوی در زمینه توسعه و تولید تراشه، یعنی HiSilicon ساخته شده است. البته نسخه به کار رفته در Freebuds 3 برای برقراری ارتباط بی‌سیم از استاندارد Bluetooth 5.1 بهره گرفته، اما Freebuds Pro از نسخه جدیدتر این استاندارد یعنی Bluetooth 5.2 پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های مهم تراشه Kirin A1 می‌توان به پشتیبانی آن از آنتن دوگانه و اتصال بلوتوث 2-کاناله، کنترل نویز فعال (ANC)، پشتیبانی از قابلیت جدید بلوتوث در کاهش مصرف انرژی به نام BLE، تاخیر صدای کمتر از 200 میلی‌ثانیه، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، پشتیبانی از میکروفون‌های متعدد و همچنین بهره‌گیری از حسگرهای مختلف مانند حسگر استخوان و حسگر مجاورت اشاره نمود. حسگر استخوان به هدفون‌ کمک می‌کند تا صدا را از طریق تشخیص لرزش‌های ایجاد شده در استخوان‌های سر دریافت نماید. بدین ترتیب به ویژه در هنگام مکالمه صدای کاربر به خوبی دریافت شده و امکان حذف صدای محیط تا حد زیادی فراهم می‌شود. طبق ادعای هواوی، تراشه Kirin A1 در مقایسه با Apple H1 برتری‌های قابل توجهی دارد، از جمله 50 درصد مصرف انرژی کم‌تر و 30 درصد کارایی بیش‌تر.

Loda

شرکت Loda در سال 2001 تاسیس شده و در زمینه قطعات داخلی تجهیزات صوتی فعالیت داشته است. البته در سال 2017 مدیاتک (MediaTek) این شرکت را به قیمت 1.3 میلیارد دلار خریداری نمود تا به کمک آن جایگاه خود را در بازار اینترنت اشیا تقویت نماید. این شرکت در زمینه طراحی و تولید تراشه‌های بلوتوث موفقیت قابل توجهی داشته و محصولات مختلفی از جمله تراشه‌های AB1532 ،AB1526P و AB1536 را تا کنون توسعه داده است. از جمله مشتریان نام‌آشنای تراشه‌های این شرکت می‌توان به فیلیپس، لنوو، Edifier و Hight اشاره کرد. به عنوان نمونه، تراشه AB1532 بر مبنای استاندارد Bluetooth 5.0 توسعه یافته، از نرخ انتقال بهبود یافته (EDR) و میکروفون‌ چندگانه پشتیبانی می‌کند. مشتری تراشه‌های TWS این شرکت اغلب تولیدکنندگان کوچک‌ و کم‌تر شناخته‌شده‌ای هستند که به طور معمول در چین فعالیت داشته و به تولید محصولات میان‌رده و ارزان‌قیمت به صورت OEM می‌پردازند. از جمله این نوع تولیدکنندگان که مشتری تراشه‌های Loda هستند می‌توان به Shenzhen Xinhuihe Digital Technology اشاره نمود.

Hengxuan

Hengxuan شرکتی به نسبت جوان محسوب می‌شود که در سال 2015 تاسیس شده و زمینه اصلی فعالیت آن تحقیق و توسعه پیرامون تراشه‌های مورد استفاده در تجهیزات صوتی بی‌سیم است. این شرکت تراشه‌های سری BES2000 خود را در سال 2016 و تراشه BES2300 را در سال 2018 برای بازار هدفون‌های TWS عرضه نمود. تراشه BES2300 که با فناوری 28 نانومتری ساخته شده است، از استاندارد Bluetooth 5.0 پشتیبانی نموده و از قابلیت کاهش نویز فعال به صورت انطباقی برخوردار است. برخی محصولات شناخته شده که بر مبنای تراشه‌های این شرکت تولید شده‌اند، عبارتند از: هواوی Freebuds، هواوی Freebuds 2، آنر FlyPods و Meizu POP.

Jerry

شرکت Jerry Technology از سال 2010 در زمینه طراحی و توسعه تراشه‌های ارتباط بی‌سیم برای تجهیزات مورد استفاده در اینترنت اشیا مانند اسپیکرهای هوش مصنوعی، هدفون‌ها و بلندگوهای بی‌سیم فعالیت دارد. این شرکت از سال 2016 تا کنون محصولات مختلفی را برای بازار تراشه‌های TWS عرضه کرده که از آن جمله می‌توان به AC6907A ،AC693X و AC6936D اشاره نمود. تراشه AC693X از استانداردهای Bluetooth 5.0 و Bluetooth Low Energy 5 پشتیبانی کرده و از قابلیت جابجایی گوشی‌های اصلی (master) و فرعی (slave)، توابع تماس دوجانبه و فناوری ویژه مدیریت شارژ برای کاهش مصرف انرژی بهره‌مند است. تراشه جدیدتر AC6936D از استاندارد Bluetooth 5.1 پشتیبانی کرده و از یک الگوریتم کاهش نویز هوشمند برای بهبود کیفیت مکالمه برخوردار است. از جمله محصولاتی که به این تراشه مجهز شده‌اند می‌توان به هدفون بی‌سیم MEES F2 اشاره نمود که موفق شده است تا در سال 2019 جایزه German Red Dot Design را از آن خود کند.