گزارش Strategy Analytics از بازار هدست‌های تماما بی‌سیم بلوتوثی – AirPods تافته‌ای جدا بافته

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : AirPods ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : زمانی که اپل هدفون‌های AirPods را برای اولین بار در سال 2016 تولید می‌کرد، در واقع داشت بازار جدیدی اختراع می‌کرد به نام "ای‌یربادهای حقیقتا بی‌سیم". از آنجا که اپل نخستین شرکتی بود که چنین محصولی را تولید نمود، جای تعجب ندارد که امروز این محصول بر صنعت هدفون‌های بی‌سیم حکمرانی کند. این همان چیزی‌ست که مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics آن را تأیید می‌کند. این مؤسسه در روز پنجشنبه 9 ژانویه 2020 (19 دی 1398) گزارشی را از وضعیت بازار هدست‌های بلوتوثی بی‌سیم در سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش، فروش هدست‌های تماما بی‌سیم بلوتوثی – که TWS یا true wireless earbuds نامیده می‌شوند – در سال 2019 با رشد سالانه 200 درصدی همراه بوده است.

Apple AirPods

هدست‌های تماما بی‌سیم بلوتوثی، هدست‌های استریویی هستند که هیچ‌گونه سیمی گوشی‌های آنها را به هم وصل نمی‌کند. AirPods پرفروش‌ترین محصول در این رده بوده که برای نخستین بار در سال 2016 توسط اپل به دنیای فناوری معرفی شد. در سال 2019، اپل موفق شد با عرضه 58.7 میلیون دستگاه AirPods، بیش از نیمی از بازار هدست‌های بلوتوثی (به عبارت دقیق‌تر 54.4 درصد) را در اختیار خود بگیرد. برای اینکه بزرگی کار اپل را درک کنید، بد نیست بدانید حجم عرضه یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اندرویدی دنیا (یعنی گلکسی اس3) در تمام سال‌هایی که در بازار حضور داشت، مجموعا 70 میلیون دستگاه بود.

به گفته کن هایرز (Ken Hyers)، از مدیران Strategy Analytics، هدست‌های AirPods اپل، از حیث حجم فروش و درآمد حاصل از آن، در رده محصولات TWS حرف اول را می‌زنند. حتی با وجود ورود برندهای جدید به این عرصه، اپل تا نیمه دهه آینده پیشتاز بازار هدست‌های بلوتوثی بی‌سیم خواهد بود.

به گفته ویل-پتری یوکوناهو (Ville-Petteri Ukonaho)، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics، در حالی که اپل بیش از 50 درصد بازار TWS را از آن خود کرده، نزدیک‌ترین رقبای اپل (یعنی شیائومی و سامسونگ) هر کدام سهمی کمتر از 10 درصد از این بازار دارند. در سالی که گذشت، شیائومی 9.1 میلیون دستگاه هدست بلوتوثی بی‌سیم را وارد بازار کرد و با کسب 8.5 درصد از سهم بازار، با فاصله زیادی از اپل، در جایگاه دوم ایستاد. موفقیت شیائومی به دلیل تعداد فراوان ای‌یربادهایی‌ست که به فروش می‌رساند که از قضا بسیاری از آنها تا حد زیادی به AirPods شباهت دارند. یکی دیگر از عوامل موفقیت شیائومی، قیمت ای‌یربادهای آن است که نسبت به محصولات دیگر رقبا، قیمت ارزان‌تری دارد.

سهم بازار شرکت‌های سازنده هدست‌های تمام‌وایرلس در سال 2019

سامسونگ نیز با عرضه 7.4 میلیون دستگاه هدست بلوتوثی بی‌سیم، 6.9 درصد از بازار TWS را در دست گرفته و پس از شیائومی در رتبه سوم قرار گرفت. در حال حاضر، تنها ای‌یرباد بلوتوثی سامسونگ Galaxy Buds است، اما شنیده‌ها حاکی از آنند که این شرکت قصد دارد در ماه فوریه، در کنار رونمایی از اسمارت‌فون‌های پرچمدار خود در سری Galaxy S20، از یک هدست بلوتوثی جدید به نام Galaxy Buds Plus نیز پرده بردارد.

همانطور که در مقدمه هم گفته شد، با توجه به اینکه ایده اولیه تولید ای‌یربادهای بلوتوثی از سوی اپل بوده است، جای تعجب ندارد که در این عرصه پیشتاز باشد. به گفته یوکوناهو، بعید است در آینده نزدیک شرکتی بتواند در بازار TWS، از لحاظ حجم تولید و درآمد به اپل برسد.

به اعتقاد کن هایرز، بازار هدفون‌های بلوتوثی TWS جای رشد زیادی دارد. وی می‌گوید: «قیمت‌های چیپ‌ست‌های TWS در سقوط آزاد است. طی شش ماه اخیر، قیمت آنها به نصف رسیده و فرصت را برای ده‌ها (اگر نگوییم صدها) فروشنده جدید فراهم کرده تا هدفون‌های بلوتوثی TWS ارزان‌قیمت خود را عرضه کنند.» هایرز در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که به دنبال کاهش قیمت‌ها شاهد افزایش چشمگیر در فروش هدفون‌های بلوتوثی TWS در ورژن‌های پایین‌تر بوده‌ایم. به این ترتیب، مصرف‌کنندگانی که قبلا نمی‌توانستند هدفون‌های پیشرفته اپل، سامسونگ، Bose و دیگر هدست‌های گران‌قیمت را خریداری کنند، حال این امکان را دارند تا محصول مورد نظر خود را از بین بسیاری از هدفون‌های ارزان‌قیمت دیگر انتخاب کنند.

Samsung Galaxy Buds

طبق گزارش Strategy Analytics، درآمد حاصل از فروش هدفون‌های TWS در سال 2019، بیش از 200 درصد رشد داشته و جالب است بدانید، 71 درصد از کل درآمد این بازار به اپل تعلق دارد. طبق پیش‌بینی این گزارش، رقم درآمد عمده‌فروشی این محصولات، تا سال 2024 از مرز 100 میلیارد دلار خواهد گذشت. یوکوناهو بر این باور است که TWS به زودی به یکی از منابع درآمدزایی بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل می‌شود. با این حساب، تولید هدست‌های Beats و AirPods بخش قابل‌توجهی از درآمدهای غیر-آیفونی اپل در آینده را تشکیل خواهد داد.

طبق گزارش مالی اپل از سه‌ماهه پایانی سال مالی 2019 این شرکت (منتهی به 28 سپتامبر 2019)، درآمد حاصل از فروش آیفون با افتی 9 درصدی، از 36.76 میلیارد دلار (در سه‌ماهه پایانی 2018) به 33.36 میلیارد دلار (در سه‌ماهه چهارم 2019) کاهش یافته است. در مقابل، دنیل آیوز (Daniel Ives)، از تحلیلگران برجسته اپل، برآورد کرده که فروش AirPods با رشد بیش از 50 درصدی به رقم 90 میلیون دستگاه خواهد رسید.

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا