ترکیب Apple TV با هوم‌پاد و آی‌پد با هوم‌پاد – طرح‌های احتمالی بلندپروازنه اپل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/1/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : HomePod ، آی پد iPad ، صفحه‌نمایش هوشمند Smart Display ، خانه هوشمند Smart Home ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : نام اپل برای اغلب کاربران دنیای دیجیتال بیش از همه چیز با آیفون‌های محبوب و پیشرفته، کامپیوترهای مختلف مک و سرویس‌های نرم‌افزاری مرتبط با این دو گره خورده و با وجود تلاش‌های اپل در برخی دیگر از حوزه‌ها هنوز موفقیت چندانی در این موارد برای این شرکت حاصل نشده است. خانه‌های هوشمند یکی از این حوزه‌هاست که حضور اپل در آن تا به امروز به مواردی مثل اسپیکر HomePod و باکس تصویری Apple TV محدود شده است حالا طبق گزارش جدیدی از بلومبرگ، اپل در حال آزمودن ترکیبات جدیدی در این حوزه است که ترکیب Apple TV با هوم‌پاد و آی‌پد با هوم‌پاد از آن جمله‌اند. این خبر البته طبیعتا هنوز از سوی اپل تأیید نشده اما مرور آن جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

Apple HomePod and HomePod Mini

به‌گفته بلومبرگ منابع خبری نزدیک به اپل به شرط فاش نشدن نام‌شان از تلاش‌های این شرکت در جهت تلفیق ست‌آپ باکس Apple TV‌ با اسپیکر هوم‌پاد سخن به میان آورده‌اند که حاصل آن دستگاه جدیدی مجهز به دوربین است که از آن برای برقراری کنفرانس ویدئویی از طریق تلویزیون متصل به دستگاه یا دیگر کارکردهای خانه هوشمند می‌توان بهره گرفت. از دیگر کارکردهای این دستگاه جدا از وظیفه اصلی آن یعنی تماشای ویدئو و بازی باید به قابلیت اسپیکر هوشمند آن اشاره کرد که امکان پخش موسیقی و احضار دستیار دیجیتالی اپل، Siri، را خواهد داشت. بلومبرگ از این دستگاه در صورت پوشیدن جامه واقعیت به‌عنوان بلندپروازانه‌ترین سخت‌افزار مرتبط با ایده خانه هوشمند یاد کرده است؛ امری‌که به احتمال قریب به یقین توجه دو چندان دیگر سازندگان را نیز به این حوزه جلب خواهد کرد. ترکیب یک اسپیکر با یک ست‌آپ‌ باکس با این‌که تا به امروز به‌صورت جدی، به واقعیت نپیوسته اما برای برخی سازندگان چندان غریبه نبوده و بعضی از برندهای مهم تا حدودی به این ایده نزدیک شده‌اند که از آن جمله می‌توان به دستگاه چت ویدئویی Portal فیس‌بوک (با به‌کارگیری تلویزیون به‌عنوان نمایشگر) و Fire TV Cube آمازون مجهز به یک اسپیکر کوچک یاد کرد.

Amazon Fire TV Cube

از دیگر موارد اشاره شده در این گزارش، ایده تلفیق یک اسپیکر پیشرفته با یک صفحه‌نمایش لمسی‌ست که در صورت تحقق، اپل را در رقابت مستقیم با برندهای پیشروی این بازار یعنی گوگل و آمازون قرار می‌دهد. این ایده که از آن با عنوان Smart Display یا نمایشگر هوشمند یاد می‌شود پیش از این بارها و بارها در لیست محصولات برندهای مختلف ظاهر شده و با این‌که نمونه‌هایی مثل Nest Hub و Echo Show به‌ترتیب از گوگل و آمازون بیش از سایرین در معرض دید قرار گرفته‌اند بسیاری دیگر از شرکت‌ها از فیس‌بوک تا لنوو نیز مدل‌هایی را با همین ایده به بازار ارائه کرده‌اند.

Google Next Hub Max

راه‌کار احتمالی اپل در این مورد تلفیق هوم‌پاد با یک تبلت iPad است که به یک دوربین نیز مجهز بوده و می‌توان از آن برای تماس ویدئویی بهره گرفت. این ایده تا به این لحظه تفاوت چندانی با اکثر دیگر نمایشگرهای هوشمند ندارد اما به‌گفته منابع بلومبرگ تفاوت از جایی آغاز می‌شود که اتصال آی‌پد به اسپیکر از طریق یک بازوی روباتیک انجام شده و بدین‌ترتیب مشابه اکو شو اخیر آمازون امکان دنبال کردن افراد در حین حرکت در فضای اتاق فراهم می‌شود.

ایده‌های اشاره شده در این نوبت البته ظاهرا هر دو در مراحل اولیه خود بوده و جدا از امکان تغییر ویژگی‌های کلیدی آن‌ها ممکن است هیچ‌یک به‌عنوان یک محصول واقعی و نهایی به بازار مصرف راه پیدا نکنند. با این وجود اما نگاهی به شرایط اپل در بازار محصولاتی از این دست به‌روشنی از لزوم ایجاد تغییر سخن می‌گوید. مطابق گزارش استراتژی آنالایتیکس، سهم اپل از پلتفرم‌های استریم تلویزیونی در سه‌ماهه اول سال 2020 در بازاری که سامسونگ و سونی به‌ترتیب 14 و 12 درصد آن را در اختیار دارند، تنها 2 درصد بوده و هوم‌پاد نیز در اکثر مواقع کمتر از 10 درصد از سهم بازار اسپیکرهای هوشمند را به خود اختصاص داده است.

در این میان برخی نشانه‌ها نیز از تمایل اپل برای ایجاد تغییر در این شرایط سخن می‌‌گویند؛ این شرکت در ماچ مارچ نسخه اولیه و پیشرفته‌تر HomePod را از بازار خارج کرد و آخرین آپدیت سخت‌افزاری Apple TV نیز نزدیک به 3 سال گذشته اتفاق افتاده است. این شرکت سال پیش اسپیکر هوشمند جدید HomePod mini‌ را معرفی کرد که با توجه به قیمت پایین‌تر از عملکرد بسیار بهتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. دیگر نشانه برجسته در این زمینه را باید در تلفیق تیم مهندسان HomePod و Apple TV در سال 2020 جست‌وجو کرد که یکسان‌سازی نرم‌افزارها برای اجرا روی هر دو محصول را در پی داشته است.

در انتها باید به نرم‌افزار HomeKit‌ اپل اشاره کرد که امکان کنترل دستگاه‌های غیر اپلی با اپلیکیشن یا Siri از طریق آیفون، آی‌پد و هوم‌پاد را ارائه می‌کند. تعداد دیوایس‌های مورد پشتیبانی در این مجموعه در مقایسه با رقبایی همچون آمازون و گوگل بسیارکمتر است اما دستگاه‌های احتمالی مورد اشاره در این مطلب ممکن است خود به تنهایی این معادله را تغییر داده و دلیل مستحکمی در اختیار اپل و شرکای احتمالی آن برای سرمایه‌گذاری گسترده روی اکوسیستم خانه‌های هوشمند قرار دهد.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا