معرفی Home Hub- نخستین نمایشگر هوشمند گوگل با صفحه‌نمایش 7 اینچی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/7/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوگل Google ، Google Assistant ، صفحه‌نمایش هوشمند Smart Display

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اغلب موسسات پژوهشی، بازار رو به‌ رشد اسپیکرهای هوشمند در حال حاضر در انحصار دو غول بزرگ فناوری یعنی آمازون و گوگل است. آمازون در ماه می 2017 اسپیکر هوشمند Echo Show را به عنوان نخستین تجربه خود در زمینه اسپیکرهای هوشمند مجهز به نمایشگر معرفی کرد. پس از آن دستگاه‌هایی همچون Samsrt Display  ،JBL Link View محصول لنوو و ThinQ View محصول جدید ال‌جی به بازار معرفی شدند که همگی از دستیار دیجیتال Google Assistant بهره می‌برند. فیس‌بوک نیز به تازگی، پنل‌های هوشمند Portal و Portal+ را معرفی کرده است که به طور مشخص برای برقراری تماس ویدئویی طراحی شده‌اند.

Introducing Google Home Hub Smart Display

در همین راستا، کمپانی گوگل در روز سه‌شنبه 9 اکتبر سال جاری میلادی (17 مهر 1397)، همزمان با معرفی گوشی‌های پرچمدار Pixel 3 و Pixel 3 XL از اسپیکر هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش خود با نام Home Hub رونمایی کرده است. به گفته کارشناسان حوزه فناوری، عضو جدید خانواده Google Home را می‌توان رقیبی برای Echo show آمازون و سری Portal فیس‌بوک به شمار آورد.

البته گوگل پیش از این در جریان CES 2018 برای تجاری‌سازی Android Things، با استفاده از تراشه SD624 کوالکام، پلتفرمی برای نمایشگرهای هوشمند طراحی کرده و همان طور که اشاره شد آن را در اختیار شرکت‌های فعال در زمینه ساخت این نمایشگرها همچون لنوو، ال‌جی و JBL قرار داده بود. گفتنی است که Android Things یکی از زیرسیستم‌های اندروید است که برای راهبری دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء طراحی شده است.

با این حال، گوگل برای ساخت نخستین نمایشگر هوشمند خود به جای استفاده ازAndroid Things ، از پروتکل اختصاصی Google Cast بهره گرفته است. همچنین ظاهرا از چیپ Amlogic برای پردازش در این نمایشگر استفاده شده است.

Introducing Google Home Hub Smart Display

نمایشگر هوشمند Home Hub که از روبه‌رو مشابه تبلتی اندرویدی به نظر می‌رسد، در اندازه‌های 178.5x118x67.3 میلی‌متر طراحی شده است و 480 گرم وزن دارد. صفحه‌نمایش این نمایشگر هوشمند، یک پنل لمسی 7 اینچی است که با فناوری LCD ساخته شده است و گوگل وضوح تصویر آن را اعلام نکرده است.

در بالای این نمایشگر هوشمند، حسگر نور Ambient EQ دیده می‌شود که امکان تنظیم خودکار نور محیط را فراهم می‌سازد و در هنگام خواب، برای استراحت بهتر کاربر، نور صفحه‌نمایش را کم می‌کند. در دو طرف این حسگر نور، دو میکروفون دوربُرد (far field) جای گرفته است که در مقایسه با 8 میکروفون Echo Show و چهار میکروفون پورتال و پورتال پلاس فیس‌بوک انتخاب عجیبی به نظر می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Home Hub آن است که برخلاف نمایشگرهای هوشمند Echo Show و سری Portal دارای دوربین نیست و در نتیجه نمی‌توان از آن برای چت ویدئویی استفاده کرد. البته گوگل نبود دوربین را ویژگی مثبتی برای این نمایشگر هوشمند می‌داند؛ چرا که از نگرانی‌های پیرامون مسائل امنیتی و تهدید حریم خصوصی کاربر خواهد کاست.

Introducing Google Home Hub Smart Display

مغز متفکر این محصول، دستیار دیجیتال Google assistant است و به گفته گوگل، با دستگاه‌های مجهز به اندروید، iOS، مک، ویندوز و کروم‌بوک سازگار خواهد بود. با کمک این نمایشگر هوشمند، نه تنها به طور صوتی، بلکه به صورت تصویری نیز می‌توان به سرویس‌های گوگل همچون جست‌وجو (Search)، یوتیوب (YouTube)، تقویم (Calendar)، نقشه (Maps) و Google Photos دسترسی داشت.

مطابق اعلام گوگل، با استفاده از Home Hub می‌توان بیش از 10 هزار نوع وسیله خانگی از برندهای مشهور را از طریق پنلی کنترل کرد که برای این کار در نظر گرفته شده است. این قابلیت که Home View نام دارد، داشبردی برای کنترل و مدیریت تمام ابزارهای هوشمند خانگی مانند دوربین‌ها، ترموستات‌ها، پارکینگ، چراغ‌ها و ... به شمار می‌رود. کمپانی گوگل سال‌ها است که در حال برنامه‌ریزی برای حضور در عرصه خانه هوشمند است و در همین راستا، در اوایل سال 2014 میلادی شرکت تولیدکننده دستگاه‌های هوشمند خانگی Nest را خریداری کرده است. از این رو، می‌توان انتظار داشت که نمایشگر هوشمند گوگل با همه محصولات Nest سازگار باشد.

گوگل ویژگی جدیدی را برای آشپزی گام به گام ارائه کرده است و به همین سبب Home Hub را بهترین نمایشگر برای آشپزخانه می‌داند. با استفاده از این ویژگی جدید، دسترسی به مجموعه بزرگی از دستورات مختلف پخت غذا، از جمله دستورات آشپزی وب‌سایت مشهور Tasty امکان‌پذیر شده است.

Introducing Google Home Hub Smart Display

هنگامی که از Home Hub به صورت فعال استفاده نمی‌شود، می‌توان آن را برای مشاهده عکس‌های سرویس Google Photos به کار گرفت. همچنین با کمک قابلیت جدید آلبوم زنده یا Live Albums امکان انتخاب افراد مشخصی وجود دارد و گوگل به طور خودکار با استفاده از عکس آن افراد، آلبومی را ایجاد می‌کند. نکته جالب آن که گوگل با استفاده از یادگیری ماشینی، تصاویر بی‌کیفیت و عکس‌های تار را فیلتر خواهد کرد و در این آلبوم به نمایش نخواهد گذاشت.

این نمایشگر هوشمند با استفاده از ویژگی تطابق صدا یا Voice Match گوگل می‌تواند صدای کاربران مختلف را تشخیص دهد و بر اساس نیاز آنها تقویم، زمان رفت‌وآمد و مواردی از این دست را یادآوری کند.

به علاوه، همانند دیگر اعضای خانوادۀ Home می‌توان از این ابزار به عنوان اسپیکر برای پخش موسیقی از سرویس‌های YouTube Music، اسپاتیفای، پاندورا، iHeartRadio و دیگر سرویس‌های پخش موسیقی استفاده کرد. همچنین این نمایشگر هوشمند می‌تواند در کنار دیگر محصولات مجموعه Google Home یا دستگاه‌های سازگار با استاندارد ‌ Chromecast Audio به عنوان اسپیکری برای استریم همزمان صدا به چند اتاق مورد استفاده قرار گیرد.

محصول جدید گوگل مجهز به اسپیکری Full-range در پشت صفحه‌نمایش است و از نظر امکانات ارتباطی، از بلوتوث نسخه 5.0 و وای‌فای ac با دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز بهره می‌برد.

Introducing Google Home Hub Smart Display

Home Hub در چهار رنگ سبز (Aqua)، صورتی (Sand)، خاکستری تیره (Charcoal) و سفید (Chalk) عرضه خواهد شد و خریداران این محصول به مدت شش ماه می‌توانند به طور رایگان از سرویس YouTube Premium (با مزایائی همچون حذف تبلیغات، امکان ذخیره ویدئوها و دسترسی به محتوای اوریجینال) استفاده کنند. این دستگاه از 22 اکتبر (30 مهر) با قیمت 149 دلار در آمریکا، انگلیس و استرالیا عرضه خواهد شد و پیش‌سفارش آن از روز معرفی در Google Store آغاز شده است. 

منبع : Google