App install optimization - طرح جدید گوگل برای بهینه‌سازی نصب اپلیکیشن از پلی استور

نمایش خبر

تاریخ : 1400/1/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل پلی Google Play ، Play Store ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : در سال 2018 گوگل فرمت جدیدی را برای انتشار اپلیکیشن معرفی کرد که Android App Bundle نام داشت. این فرمت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کرد تا اندازه فایل APK را به طور چشمگیری کاهش داده و به جای اینکه تمام قابلیت‌های اپلیکیشن را یک‌جا و در هنگام نصب ارائه کند، امکانات اپلیکیشن تنها در هنگامی که کاربر به آنها نیاز داشته باشد در اختیار وی قرار می‌گیرد. حال، برای بهبود هرچه بیشتر تجربه نصب اپلیکیشن برای کاربران نهایی و کاهش زمان دانلود، باز کردن و اجرای اپلیکیشن‌ها در دیوایس‌های اندرویدی، گوگل طرح جدیدی را تحت عنوان App install optimization در گوگل پلی کلید زده است. در ادامه با جزییات این طرح آشنا می‌شویم.

App install optimization یا "بهینه‌سازی نصب اپلیکیشن" در واقع گزینه‌ای در گوگل پلی است که کاربر می‌تواند آن را فعال کند. با فعال شدن این گزینه، گوگل به این نکته پی خواهد برد که شما پس از نصب یک اپلیکیشن، در ابتدا به کدام بخش‌های آن دسترسی پیدا کرده و این کار را با چه ترتیبی انجام داده‌اید. وقتی تعداد بیشتری از کاربران این گزینه را فعال کنند، گوگل می‌تواند اپلیکیشن مورد نظر را به گونه‌ای بهینه‌سازی کند که نصب، باز کردن و اجرای آن برای همگان با سرعت بیشتری انجام شود.

به‌‌گفته گوگل در این پروسه هیچ یک از اطلاعات شخصی کاربران مثل نام یا آدرس ای‌میل آنها را جمع‌آوری نشده و به چیزی فراتر از آن اپلیکیشن – مثل سایر اپلیکیشن‌ها یا محتوای روی دیوایس شما – دسترسی ایجاد نخواهد شد. همچنین، هیچ اطلاعاتی در ارتباط با محتوای آپلود یا دانلود شده در اپلیکیشن مورد نظر – مثل عکس‌ در فیدهای اجتماعی یا رتبه‌بندی در لیدربوردها – نیز به‌گفته گوگل جمع‌آوری نخواهد شد. تمام اطلاعات در چارچوب سیاست حریم شخصی گوگل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

داده‌هایی که گوگل از طریق App install optimization از شما جمع‌آوری می‌کند، با داده‌های جمع‌آوری شده از سایر کاربران ترکیب شده و برای پیدا کردن گرایش‌ها و اینکه کدام بخش‌های اپلیکیشن برای کاربران مهم‌تر بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته گوگل، در نهایت این پروسه 3 نتیجه اساسی برای کاربران در بر خواهد داشت: افزایش سرعت نصب اپلیکیشن از گوگل پلی، کاهش مدت زمان مورد نیاز برای باز کردن و اجرای اپلیکیشن‌ها و همچنین کاهش فشار روی CPU، باتری و حافظه داخلی دیوایس‌ها.

بد نیست مثالی بزنیم تا نحوه سازوکار این پروسه را بهتر درک کنید. فرض کنید پس از نصب اپلیکیشن اینستاگرام روی گوشی هوشمندتان، 10 دقیقه اولِ پس از نصب را به ایجاد پروفایل و پیدا کردن دوست‌های خود اختصاص می‌دهید. اگر گوگل به این نکته پی ببرد که بیشتر کاربران پس از نصب اینستاگرام از گوگل پلی، همین کار را انجام می‌دهند، زمینه را طوری فراهم می‌کند که نخستین قسمت‌های اینستاگرامی که از گوگل پلی روی دیوایس افراد نصب می‌شود، به ایجاد پروفایل و پیدا کردن دوستان مربوط باشد.

سایر بخش‌های اینستاگرام – مثل بازدیدکننده استوری (story viewer) و فایل‌های موردنیاز برای پست‌گذاری در اینستاگرام – همچنان نصب نشده باقی می‌مانند تا اینکه کاربر تصمیم به استفاده از آنها گرفته و یا سیگنال اینترنتش قوی‌تر شود. به‌علاوه، به جای اینکه تمام اپلیکیشن به یکباره در حافظه RAM باز شود، ممکن است گوشی هوشمند شما فقط آن قسمت‌هایی از اپلیکیشن را لود کند که بیشتر مورد استفاده شماست. به این ترتیب، حجم RAM مورد استفاده کاهش یافته و از فشار روی پردازنده گوشی نیز کاسته خواهد شد.

برای فعال کردن App install optimization، پس از باز کردن اپلیکیشن Play Store، با ضربه زدن روی Menu گزینه Settings را انتخاب کرده و سپس App install optimization را فعال کنید. البته، شرکت کردن در این طرح گوگل برای کاربران اجباری نبوده و افرادی که تمایل ندارند، می‌توانند با طی کردن همین مسیر، آن را غیرفعال کنند. اما جالب است بدانید، حتی در صورت غیرفعال کردن این گزینه، کاربر باز هم می‌تواند از بهینه‌سازی‌های انجام شده از سوی گوگل با جمع‌آوری داده از سایر کاربران، بهره‌مند شود. ناگفته نماند، در حال حاضر نمی‌توان این قابلیت را در اپلیکیشن Play Store فعال کرد، اما در آخرین نسخه از این اپلیکیشن (ورژن 24.5.13) به آن اشاره شده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا