Sensor Tower: درآمد اپ استور از اپلیکیشن‌ها در سال 2020 دو برابر گوگل پلی بوده است

نمایش خبر

تاریخ : 1399/10/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوگل پلی Google Play ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپلیکیشن Application ، بازی Game
واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی Sensor Tower در روز 28 دسامبر سال جاری میلادی (8 دی 1399) گزارش خود را از درآمد اپلیکیشن‌های موبایل در سال 2020 منتشر کرده است. بر اساس داده‌های این موسسه، سال 2020 دوران اوج برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در سراسر جهان بوده و میزان صرف هرینه کاربران در این بازار برای نخستین بار در نوامبر امسال از 100 میلیارد دلار فراتر رفته است. در سالی که گذشت، فروشگاه اپ ‌استور در شرایط همه‌گیری COVID-19 و قرنطینه ناشی از آن به رکورد جدید دست یافته است. چرا که با کمتر شدن حضور در جمع‌های خانوادگی و محدود شدن گزینه‌های سرگرمی، کاربران بیش از پیش به استفاده از برنامه‌های کاربردی روی آورده و در این زمینه پول خرج کرده‌اند.

برآورد کارشناسان Sensor Tower از آن حکایت دارد که این روند در تعطیلات کریسمس نیز ادامه داشته و کاربران‌ در این بازه زمانی نزدیک به 407.6 میلیون دلار در فروشگاه‌های اپ ‌استور و گوگل پلی هزینه کرده‌اند. در واقع، این رقم در مقایسه با 303 میلیون دلار سال 2019 رشد 34.5 درصدی را نشان می‌دهد. برای درک بهتر این رشد می‌توان 34 درصد رشد امسال را با 17.7 درصد رشد سالانه در سال 2019، نسبت به دوره زمانی پیش از آن، مقایسه کرد.

هزینه‌های مرتبط با اپ‌های موبایل برای تعطیلات کریسمس حدود 4.5 درصد از کل هزینههای ماه پایانی سال 2020 را به خود اختصاص داده که در فاصله اول تا بیست و هفتم دسامبر بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است. بخش بزرگی از این هزینه‌ها به بازی‌های موبایل مرتبط بوده که با 27 درصد افزایش، از 232.4 میلیون دلار در کریسمس 2019 به 295.6 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. در این گروه بازی Honor of Kings محصول Tencent با حدود 10.7 میلیون دلار هزینه صرف‌شده توسط کاربران و افزایش 205.7 درصدی نسبت به 3.5 میلیون دلار سال پیش، مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش منتشر شده، مصرف‌کنندگان در فصل تعطیلات امسال 112 میلیون دلار صرف برنامه‌های غیر بازی کرده‌اند که 59 درصد از رقم 70.5 میلیون دلاری سال قبل بیشتر بوده است. به علاوه در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، این گروه از اپ‌ها 4.2 درصد سهم بیشتر در هزینه‌های کلی را در اختیار داشته‌اند.

یافته‌های Sensor Tower نشان می‌دهد که پردرآمدترین دسته از محصولات غیر بازی در هر دو فروشگاه اپ استور و گوگل پلی، اپلیکیشن‌های سرگرمی بوده‌اند. چنان که این برنامه‌ها در اپ ‌استور با 19.3 میلیون دلار، 21.8 درصد از کل هزینههای صرف‌شده در اپ‌های غیر بازی را از آنِ خود کرده‌اند. مشتریان گوگل پلی‌ نیز با صرف 4.3 میلیون دلار در اپلیکیشن‌های سرگرمی، 18.5 درصد از کل درآمد این بخش را تامین کرده‌اند. در میان برنامه‌های غیر بازی، اپ TikTok با 4.7 میلیون دلار درآمد جهانی در فصل کریسمس، عنوان برترین برنامه از نظر هزینه مصرف‌کننده را به خود اختصاص داده است.

همانند سال‌های گذشته ، فروشگاه اپل سهم بیشتری از هزینه مصرف‌کننده را در کریسمس در اختیار داشته است. اپ استور با سهم 68.4 درصد از هزینه مصرفی، 278.6 میلیون دلار درآمد را کسب کرده و افزایش سالانه 35.2 درصدی را به ثبت رسانده است. حال آن که فروشگاه گوگل با 129 میلیون دلار درآمد و افزایش سالانه 33 درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است.

از جنبه منطقه‌ای، مصرفکنندگان آمریکایی در کریسمس امسال نزدیک به 130 میلیون دلار در هر دو فروشگاه اصلی پول صرف کرد‌ه‌اند که با افزایش 38.7 درصدی سالانه نسبت به رقم 93.7 میلیون دلاری سال پیش، از رشد جهانی درآمد فروشگاه‌ها 6 درصد بیشتر بوده است.

بخش اپلیکیشن‌های مرتبط با بازی در ایالات متحده همچون بازارهای جهانی بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده و با افزایش 26.4 درصدی، از رقمی در حدود 69 میلیون دلار در سال 2019 به 87.2 میلیون دلار دست یافته‌ است. برنامه‌های غیر بازی نیز در فصل تعطیلات امسال افزایش 72.2 درصدی را به ثبت رسانده‌اند و از 24.8 میلیون دلار در سال گذشته به 42.7 میلیون دلار در کریسمس امسال رسیده‌اند. در این میان، برنامه‌های سرگرمی با 9.6 میلیون دلار درآمد یا 22.5 درصد از کل هزینه در بخش اپ‌های غیر بازی، پیشتاز بوده‌اند.

به گزارش Sensor Tower، در میان بازی‌ها Roblox توانسته عنوان برترین برنامه را در میان کاربران آمریکایی به دست آورد و با افزایش سالانه 40.4 درصدی از 4.7 میلیون دلار به 6.6 میلیون دلار دست یابد. همچنین کاربران آمریکایی در +Disney برابر با 2.6 میلیون دلار هزینه کرده‌اند و این اپلیکیشن بهترین عملکرد را در بین برنامه‌های غیر بازی به ثبت رسانده؛ چنان که رشد 44.4 درصدی را نسبت به 1.8 میلیون دلار سال 2019 تجربه کرده است.

سال 2020 تغییرات بی‌سابقه‌ای را در رفتار مصرف‌کنندگان و درآمد برنامه‌های موبایل در پی داشته است. این سال با ثبت رکوردهای جدیدی همراه بود و هر دو فروشگاه‌ برنامه‌های کاربردی در مجموع بیش از 100 میلیارد دلار از مصرف‌کننده دریافت کرده‌اند. به علاوه، برخی برنامه‌های کاربردی نیز به سبب شرایط موجود به صدر فهرست سالانه صعود کرده‌اند. حال باید برای شروع سال جدید منتظر ماند و این مسئله را با دقت مورد بررسی قرار داد که آیا با فروکش کردن همه‌گیری کرونا، این روند ادامه می‌یابد یا شرایط بازار برنامه‌های موبایل به دوران پررونق، اما نه استثنایی، پیش از آن باز خواهد گشت.

منبع : SensorTower


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا