گوگل برنامه خود را برای کاهش 50 درصدی نرخ کمیسیون در پلی استور اعلام کرد

نمایش خبر

تاریخ : 1399/12/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : Play Store ، گوگل پلی Google Play ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بر اساس اخبار منتشر شده در وبلاگ رسمی توسعه‌دهندگان گوگل، فعالیت توسعه‌دهندگان مستقل برنامه‌های اندرویدی احتمالا به زودی تسهیل خواهد شد. چنان که گوگل نرخ کمیسیون خود را از فروش محصولات و کالاهای دیجیتال در فروشگاه پلی ‌استور، برای نخستین یک میلیون دلار درآمد سالانه مالک برنامه، از 30 درصد به 15 درصد کاهش خواهد داد. اقدامی که چندی پیش و در نوامبر سال میلادی گذشته نیز طی طرحی مشابه موسوم به برنامه اپ استور برای کسب‌وکارهای کوچک از سوی اپل معرفی و از ژانویه 2021 به اجرا درآمد و اینک بناست از ابتدای جولای سال جاری میلادی در فروشگاه گوگل نیز اِعمال شود.

کارشناسان بر این باورند که استراتژی تازه گوگل می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر جای گذارد. گوگل مدعی است که حدود 99 درصد از توسعه‌دهندگان اندروید شامل این کاهش 15 درصدی خواهند شد و میزان کمیسیون پرداختی آن‌ها را به نصف کاهش می‌دهد. از این رو طبیعی است که تولیدکنندگان اپ‌های اندرویدی پول بیشتری برای به‌کارگیری مهندسان بیشتر، افزایش کارکنان در حوزه بازاریابی و بهبود ظرفیت سرورها در اختیار خواهند داشت. به گفته سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیریت محصول در گوگل، این اقدام همچنین به سازندگان برنامه‌های متوسطی که با چالش‌های ناشی از رشد مواجه هستند، یاری خواهد رساند و می‌توانند دامنه فعالیت و رشد خود را شتاب بیشتری بخشند.

گوگل پیش از این و در سال 2018 نیز در اقدام دیگری مشابه با اپل، نرخ کمیسیون خود را برای سرویس‌هایی که مشترک آنها حق اشتراکی یک ساله را خریداری کرده بود، به 15 درصد کاهش داد.

البته می‌توان حدس زد که چنین اقدامی از روی نوع‌دوستی و خیرخواهی نیست. کاهش دریافتی گوگل در پلی ‌استور، در واقع پس از شکایت شرکت Epic از گوگل و اپل صورت گرفته است که در آن ادعا شده بود، هر دو کمپانی با اصرار بر خرید کاربران از طریق سیستم پرداخت رسمی دو فروشگاه، قوانین ضد انحصار یا antitrust را نقض می‌کنند. توسعه‌دهنده بازی محبوب Fortnite با این اقدام خود را به عنوان مبارزی برای منافع توسعه‌دهندگان مستقل که با حق کمیسیون 30 درصدی دست به گریبان بودند، معرفی کرده است. حال گوگل نیز از راهبردی مشابه با اپل در این نبرد حقوقی استفاده کرده و با کاهش پرداختی استودیوهای کوچک، غول‌های پردرآمدی همچون Epic را همچنان به پرداخت 30 درصد برای کل فروش سالانه وادار می‌سازد.

از سوی دیگر، برنامه جدید گوگل در حالی طرح شده که مقامات ایالت‌های آریزونا و داکوتا در ایالات متحده به دنبال تصویب قوانین جدیدی هستند که با استناد به آنها اپل و گوگل را ملزم به ارائه روش‌های جایگزین برای توزیع اپلیکیشن و شیوه‌های پرداخت در فروشگاه‌های‌شان ‌سازند.

شیوه جدید به گوگل کمک می‌کند تا از پسِ کاهش درآمد ناشی از این سیاست برآید. بر اساس تحلیل موسسه Sensor Tower، درآمد حاصله از منتشرکنندگان اپ با دریافتی زیر 1 میلیون دلار تنها کمتر از 2 درصد درآمد فروشگاه App Store اپل از درآمد مربوط به بخش بازی‌ها را تشکیل می‌دهد و دلیلی وجود ندارد که وضعیت گوگل را با شرایط غول کوپرتینویی متفاوت بدانیم. از این رو گوگل نیز خواهد توانست با صرف نظر کردن از میزان اندکی از درآمد خود، میزان پرداختی توسعه‌دهندگان کوچک را به نصف برساند.

البته به نظر می‌رسد استراتژی گوگل در مقایسه با اپل تا حدودی تفاوت دارد. طرح غول کوپرتینویی برای آن دسته از توسعه‌دهندگان اِعمال خواهد شد که درآمد سالانه آنها کمتر از یک میلیون دلار باشد و در صورت پشت سر گذاشتن این آستانه درآمد در هر مقطع از سال، نرخ کمیسیون اپ استور دوباره بر اساس استاندارد 30 درصدی محاسبه خواهد شد. این در حالی است که در طرح گوگل از 1 میلیون دلار درآمد ابتدایی توسعه‌دهندگان در هر سال، 15 درصد حق کمیسیون دریافت می‌شود؛ خواه توسعه‌دهنده دانش‌آموزی کم سن‌وسال باشد که نخستین برنامه خود را ساخته است و خواه فردی با درآمدی میلیارد دلاری، برای یک میلیون دلار درآمد اولیه خود در گوگل 15 درصد پرداخت خواهد کرد و بابت هر میزان بالاتر از این مبلغ، نرخ کمیسیون به 30 درصد افزایش می‌یابد.

سمات در پایان به عادلانه بودن رویکرد گوگل و سیاست این شرکت برای حمایت از کسب‌وکارها در همه ابعاد اشاره و اعلام کرده که جزئیات کامل این طرح در ماه‌های آینده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا