نظرسنجی مؤسسه SellCell: آیفون‌دارها وفادارتر از کاربران اندروید هستند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/12/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، اندروید Android ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : اگر همیشه یک برند اسمارت‌فون را انتخاب کرده و نمی‌توانید به برند دیگری فکر کنید، این یعنی شما به برند گوشی هوشمند خود وفادار هستید. اما چنان‌چه موقع خرید گوشی جدید، دیگر به سمت برند قبلی نرفته و دوست دارید برندهای دیگر را هم امتحان کنید، می‌توان گفت شما به برند خود خیانت کرده و نسبت به آن وفادار نبوده‌اید! شاید بیان این جملات کمی طنزگونه به نظر برسد، اما حقیقت آن است که وفاداری به برند از مفاهیم مهم دنیای کسب‌وکار به حساب می‌آید. طبق نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه SellCell – که نتایج آن به‌تازگی در وب‌سایت این مؤسسه منتشر شده – وفاداری کاربران آیفون به اپل بیشتر از وفاداری کاربران اندروید به برندهای اندرویدی است.

در نظرسنجی مؤسسه SellCell که در بازه زمانی 3 تا 10 مارچ 2021 (13 تا 20 اسفند 1399) انجام شد، بیش از پنج هزار نفر از کاربران آمریکایی 18 ساله و بالاتر که مدل‌های متنوعی از گوشی‌های هوشمند را تجربه کرده بودند، مورد نظرسنجی قرار گرفتند. در بین این شرکت‌کنندگان، 2 هزار نفر کاربر آیفون، 2 هزار نفر کاربر سامسونگ، 400 نفر کاربر پیکسل و 600 نفر کاربر موتورولا یا ال‌جی بودند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد کاربران آیفون به اپل وفادارتر بوده و در مقایسه با کاربران اندرویدی، تمایل کمتری به عوض کردن برند گوشی هوشمند خود دارند.

به گفته SellCell، میزان وفاداری به برند اپل از 90.5 درصد (در نظرسنجی مدت مشابه سال قبل) به 92 درصد در نظرسنجی اخیر رسیده که در حال حاضر بالاترین میزان وفاداری به این برند آمریکایی در تمام طول تاریخ این شرکت به شمار می‌رود. به زبان ساده‌تر در حال حاضر 92 درصد از صاحبان آیفون که در نظرسنجی شرکت کردند، برای خرید اسمارت‌فون بعدی خود نیز، آیفون را انتخاب خواهند کرد. در مقابل، آراء نظرسنجی حاکی از آن است که وفاداری به برند سامسونگ از 85.7 درصد در سال 2019 به 74 درصد کاهش پیدا کرده است. جالب است بدانید، وفاداری صاحبان آیفون به اکوسیستم اپل تا 18 درصد بیشتر از وفاداری کاربران سامسونگ است.

تنها 8.1 درصد از کاربران آیفون که در این نظرسنجی شرکت کردند از قصد خود برای مهاجرت به یک برند دیگر خبر دادند. همچنین 26 درصد از کاربران گوشی‌های سامسونگ اعلام کردند که در خرید اسمارت‌فون بعدی خود، به سراغ برند دیگری خواهند رفت. جالب است بدانید 53 درصد از سامسونگی‌هایی که قصد تعویض برند خود را داشتند، اظهار داشتند که گوشی بعدی آنها آیفون خواهد بود.

البته این فقط سامسونگ نیست که از وفادارانش کاسته شده است. طبق نظرسنجی SellCell، میزان وفاداری کاربران برندهای گوگل (گوشی‌های پیکسل)، ال‌جی و موتورولا نیز کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال، کاهش وفاداری نسبت به گوشی‌های پیکسل طی دو سال اخیر 18.8 درصد عنوان شده است.

وقتی از کاربران آیفون درباره علت وفادار ماندن به برند اپل سؤال شد، 45 درصد از آنها صرفا علاقه به برند اپل را دلیل خود عنوان کردند. 21 درصد این امر را ناشی از وابستگی بیش از حد به اکوسیستم اپل دانسته، 10 درصد بر این باور بودند که رفتن از iOS به اندروید دردسرساز بوده و 8 درصد هم اعلام کردند که ترجیح می‌دهند با آنچه که می‌شناسند کار کنند. 16 درصد نیز گفتند که دلیلی برای مهاجرت از آیفون به گوشی‌های اندرویدی نمی‌بینند.

در مقابل، آن دسته از کاربران آیفون که قصد خرید گوشی اندرویدی را داشتند، دلایل اصلی تصمیم خود را تکنولوژی بهتر گوشی‌های اندرویدی از قبیل نمایشگر، دوربین، باتری و ... (38 درصد) و همچنین علاقه به طراحی سایر تولیدکنندگان (26.4 درصد) اعلام کردند. 12.9 درصد نیز معتقد بودند جدیدترین مدل سایر برندها در مقایسه با جدیدترین مدل آیفون، امکانات بیشتری دارد.

در بین آیفون‌داران ناراضی، حدود نیمی از افراد (46 درصد) تمایل به خرید گوشی‌های سامسونگ را داشته و یک سوم (35 درصد) نیز قصد داشتند در آینده از گوشی‌های پیکسل استفاده کنند. در مقابل، عمده کاربران سامسونگ (53 درصد)، ترجیح می‌دهند گوشی بعدی آنها آیفون باشد. در بین این افراد، تقریبا یک سوم از آنها (31.5 درصد) امنیت و محافظت از حریم شخصی آیفون را بهتر توصیف کرده و یک چهارم از آنها (25.2 درصد) معتقدند که آیفون در برابر هزینه‌ای که برای آن پرداخت می‌شود، ارزش خرید بالاتری دارد.

در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا اسمارت‌فون مورد علاقه خود را از بین پرچمدارهایی که در آگوست 2020 و پس از آن وارد بازار شدند، انتخاب کنند. 46.6 درصد از افراد سری آیفون 12 را بهترین گوشی‌های هوشمند می‌دانند در حالی که انتخاب 30.4 درصد از شرکت‌کنندگان، سری پرچمدار Galaxy S21 بود. رتبه‌بندی بهترین گوشی‌های پرچمدار از دیدگاه شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به ترتیب زیر است:

- آیفون 12: برابر با 17 درصد

- آیفون 12 پرو مکس: برابر با 12.7 درصد

- گلکسی اس21: برابر با 11.4 درصد

- آیفون 12 پرو: برابر با 10.6 درصد

- گلکسی اس21 الترا: برابر با 10 درصد

- گلکسی اس21 پلاس: برابر با 9 درصد

- پیکسل 5: برابر با 8.1 درصد

- آیفون 12 مینی: برابر با 6.3 درصد

- سایر اسمارت‌فون‌ها: برابر با 5 درصد

- گلکسی زد فولد2 5G: برابر با 3.1 درصد

- گلکسی زد فلیپ 5G: برابر با 2.5 درصد

- ال‌جی وینگ: برابر با 2.3 درصد

- موتورولا Razr 5G: برابر با 1.2 درصد

- موتورولا اج اس: برابر با 0.8 درصد

منبع : SellCell