گوگل تأیید کرد؛ برداشت حق کمیسیون 30 درصدی از پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی از سال آینده

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Play Store ، گوگل پلی Google Play ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : سیاست‌ اپل در اپ استور و برداشت 30 درصد از پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی، با انتقادات زیادی مواجه شد و جنجال‌های فراوانی به پا کرد که از این جمله می‌توان به درگیری حقوقی بین اپل و کمپانی Epic Games (سازنده بازی محبوب Fortnite) اشاره نمود. طبق پستی که اخیرا از سوی سمیر سمات (Sameer Samat)، معاون مدیریت محصولات در گوگل، در وبلاگ رسمی توسعه‌دهندگان گوگل منتشر شده، اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی بارگذاری می‌شوند، برای پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی باید از سیستم صورت‌حساب گوگل استفاده کنند. این سیستم نیز همانند آنچه در اپ استور جریان دارد، 30 درصد از حجم تراکنش را به عنوان کمیسیون برداشت می‌کند.

به گفته سمیر سمات، تمام توسعه‌دهندگانی که حداقل یک اپلیکیشن در گوگل پلی دارند، تا 30 سپتامبر 2021 (8 مهر 1400) فرصت دارند تا سیستم صورت‌حساب گوگل را در اپلیکیشن‌های خود ادغام کنند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان حداقل تا یک سال دیگر می‌توانند پرداخت‌های مشتریان را بدون واسطه به حساب خود منتقل کنند. این ضرب‌الاجل به احتمال زیاد با عرضه اندروید 12 مصادف خواهد بود. به گفته گوگل، در اندروید 12، توسعه‌دهندگان راحت‌تر می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در استورهایی غیر از گوگل پلی عرضه کنند.

سیاست کنونی گوگل بیان می‌کند که طبق مقررات گوگل پلی، توسعه‌دهندگان برای پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی ملزم به استفاده از سیستم صورت‌حساب گوگل بوده‌اند، اما این مقررات تا کنون اجرا نشده بودند. گوگل نام اپلیکیشن‌هایی که از این مقررات سرپیچی کرده بودند را فاش نکرده است. به گفته این شرکت، تا کنون 97 درصد از توسعه‌دهندگانی که در گوگل پلی اقدام به فروش کالای دیجیتال کرده‌اند، در راستای سیاست‌های گوگل پلی عمل نموده‌اند. البته برخی اپلیکیشن‌ها – مثل نت‌فلیکس و اسپاتیفای – کاربران خود را وادار کردند که با استفاده از کارت اعتباری، پرداخت خود را به صورت مستقیم انجام دهند.

کمپانی Epic Games – سازنده بازی Fortnite – با به‌روزرسانی نرم‌افزار اندرویدی خود در ماه آگوست، این امکان را برای گیمرها ایجاد کرد تا بتوانند هزینه خریدهای درون-اپلیکیشنی خود را مستقیما به Epic پرداخته و به این ترتیب، سیستم صورت‌حساب گوگل را دور بزنند. گوگل نیز در پاسخ به این اقدام، Fortnite را از گوگل پلی حذف کرد. گوگل در آن مقطع گفت: «Fortnite در اندروید باقی می‌ماند، اما ما دیگر نمی‌توانیم آن را در [گوگل] پلی در دسترس قرار دهیم زیرا سیاست‌های ما را نقض می‌کند.» به دنبال این اقدام، شرکت Epic Games از گوگل شکایت کرد. جالب است بدانید اپل نیز بازی Fortnite را از اپ استور حذف نموده و با شرکت Epic Games وارد دعوی قضایی شده است.

علی‌رغم اینکه اپل و گوگل در این زمینه سیاست‌های مشابهی داشته و هر دو 30 درصد از پرداخت‌های درون-اپلیکیشنی را برای خود برمی‌دارند، سیاست‌های اپل جنجال بیشتری به پا کرده و با انتقادات گسترده‌تری مواجه شده است. یکی از ایرادات اساسی که توسعه‌دهندگان به رویکرد اپل وارد می‌کنند آن است که اپل با برداشت 30 درصد از خریدهای دیجیتالی درون هر اپلیکیشن، می‌تواند کسب‌وکار سرویس‌هایی مثل اسپاتیفای را با مشکل مواجه کند، زیرا این قبیل سرویس‌ها علاوه بر این 30 درصد، باید درصد دیگری را به عنوان حق مالکیت معنوی به صاحب اثر پرداخت کنند.

بر خلاف اپل – که کاربرانش را صرفا به اپ استور محدود کرده – گوگل این اختیار را به کاربران اندروید داده تا بتوانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از منابع دیگری غیر از گوگل پلی نیز تأمین کنند. سمیر سمات در این رابطه می‌گوید: «ما معتقدیم توسعه‌دهندگان بایستی در نحوه توزیع اپلیکیشن‌های خود [آزادی] انتخاب داشته و استورها باید برای کسب‌وکار مصرف‌کننده و توسعه‌دهنده رقابت داشته باشند.» وی در ادامه می‌گوید: «این فضای باز بدان معناست که حتی اگر توسعه‌دهنده و گوگل بر سر شرایط کسب‌وکار به توافق نرسند، آن توسعه‌دهنده هنوز هم می‌تواند [اپلیکیشن خود را] در پلتفرم اندروید توزیع کند.» به این ترتیب، با توجه به اینکه حق کمیسیون 30 درصدی تنها مشمول اپلیکیشن‌هایی‌ست که در گوگل پلی عرضه شده‌اند، توسعه‌دهندگانی که از این قانون ناراضی هستند، می‌توانند اپلیکیشن خود را در استورهای دیگری – مثل Galaxy App Store سامسونگ یا App Gallery هواوی – عرضه کنند. البته شکی نیست که انتخاب اول بیشتر کاربران اندروید در سراسر دنیا، گوگل پلی خواهد بود.

به گفته سمیر سمات، توسعه‌دهندگان این امکان را خواهند داشت تا بتوانند مستقیما با مشتریان‌شان درباره قیمت‌گذاری، پیشنهادها و راه‌های جایگزین ارتباط برقرار کنند. این ارتباط می‌تواند خارج از محیط اپلیکیشن از طریق ای‌میل یا کانال‌های ارتباطی دیگری برقرار شود. به‌علاوه، چنانچه توسعه‌دهندگان دوست نداشته باشند اطلاعات‌شان در سیستم صورت‌حساب گوگل رد و بدل شود، این اجازه به آنها داده شده که با کاربران ارتباط برقرار کرده و دیگر مکان‌هایی که امکان دانلود اپلیکیشن از آنجا وجود دارد را با کاربران در میان بگذارند؛ در مقابل، هیچ یک از این گزینه‌ها در اپ استور اپل دیده نمی‌شود.

بنا بر آنچه گفته شد، مشخص است که چرا واکنش‌ها به اپل بسیار تندتر بوده است. زمانی که تیم کوک، مدیرعامل اپل، تابستان امسال در کمیته فرعی قضایی مجلس نمایندگان آمریکا برای قانون ضد رقابت حاضر شد، به این سؤالات پاسخ داد که اپل به کدام اپلیکیشن‌ها در پلتفرم خود مجوز داده و این که این کمپانی چگونه از قدرت خود برای اختلال در کار توسعه‌دهندگان کوچک‌تر استفاده می‌کند. در مقابل، وقتی سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در همین جلسه حضور پیدا کرد، با سؤالاتی مواجه شد که مضمون آنها نقش گوگل در تبلیغات، جست‌وجو و جمع‌آوری داده ها بود و هیچ پرسشی از او درباره میزان برداشت کمیسیون از توسعه‌دهندگان در گوگل پلی به عمل نیامد. جالب است بدانید، توسعه‌دهندگانی مثل Epic Games، اسپاتیفای و Match (کمپانی مادر Tinder) با تشکیل یک گروه غیرسودده، قصد دارند تصمیم اپل در اپ استور را به چالش بکشند.

منبع : Google Blog


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا