519 میلیارد دلار؛ سهم App Store از تجارت جهانی در سال 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/3/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل به‌تازگی با انتشار گزارشی در وب‌سایت اصلی خود، سهم App Store از تجارت جهانی در سال 2019 را 519 میلیارد دلار عنوان کرد. اپل در تأیید این رقم، به پژوهشی استناد می‌کند که از سوی مؤسسه Analysis Group منتشر شده است. به گفته این مؤسسه، از زمان افتتاح App Store در سال 2008 تا کنون، اپل بیش از 155 میلیارد دلار به برنامه‌نویسان پرداخت کرده که حدود یک چهارم از این پرداخت‌ها، سال گذشته انجام شده است. آمارها نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های حوزه تجارت موبایل، اپلیکیشن‌های مربوط به کالاها و سرویس‌های دیجیتال و همچنین تبلیغات درون‌برنامه‌ای، ارزشمندترین دسته‌بندی‌ها در میان اپلیکیشن‌های App Store بوده‌اند.

یافته‌های پژوهش Analysis Group نشان می‌دهد، وقتی فروش منابع دیگر از جمله کالاها و خدمات فیزیکی را در نظر بگیریم، پرداخت‌های مستقیم از سوی اپل به توسعه‌دهندگان تنها بخش کوچکی از کل درآمد حاصل شده (یعنی 15 درصد) را شامل می‌شود. از آنجا که اپل فقط از صورت‌حساب‌های مرتبط با کالاها و خدمات دیجیتال کمیسیون دریافت می‌کند، بیش از 85 درصد از این 519 میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای غیراپلی تعلق دارد. از 519 میلیارد دلار ذکر شده، 138 میلیارد دلار به کاربران آمریکایی مربوط می‌شود. این در حالی‌ست که 246 میلیارد دلار از گردش مالی App Store در سال گذشته از بازار چین حاصل شده است.

به گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل، در دوران پرچالش و آشفته کنونی، App Store با خلق فرصت‌های پایدار در حوزه‌های کارآفرینی، سلامت و رفاه، آموزش و اشتغال‌زایی، می‌تواند مردم را به‌سرعت با شرایط چالش‌برانگیز دنیا سازگار کند. وی می‌افزاید: «ما حتی به بیشتر از این هم متعهد هستیم تا جامعه جهانی App Store را پشتیبانی کرده و به آن پر و بال دهیم – از فروشگاه‌های تک-برنامه‌نویس در تقریبا همه کشورها گرفته تا کسب‌وکارهایی که هزاران کارگر را استخدام می‌کنند.»

طبق گفته Analysis Group، فروش حاصل از کالاها و سرویس‌های فیزیکی بیشترین سهم از گردش مالی App Store را داشته است؛ یعنی چیزی حدود 413 میلیارد دلار. در همین دسته‌بندی، عمده فروش، از اپلیکیشن‌های حوزه تجارت موبایل حاصل شده که در بین آنها، اپلیکیشن‌های مربوط به خرده‌فروشی با 268 میلیارد دلار، سرآمد بوده‌اند. منظور از اپلیکیشن‌های خرده‌فروشی، اپلیکیشن‌هایی‌ست که نماینده دیجیتالیِ فروشگاه‌های فیزیکی هستند، مثل Target ،Best Buy و ... . بازارهای مجازی که کالاهای فیزیکی را به فروش می‌رسانند نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، مثل Etsy. اما اپلیکیشن‌های تحویل خرید سوپرمارکت، دسته‌بندی خود را داشته و در اینجا به حساب نمی‌آیند.

انواع دیگر اپلیکیشن‌های تجارت موبایلی در بین بزرگ‌ترین منابع فروش کالاها و خدمات فیزیکی قرار می‌گیرند. اپلیکیشن‌های مسافرتی – مثل Expedia و United – 57 میلیارد دلار از گردش مالی App Store را به نام خود ثبت کردند. سهم اپلیکیشن‌های مربوط به حمل و نقل و تاکسی‌های اینترنتی – از جمله Uber و Lyft – حدود 40 میلیارد دلار بوده و اپلیکیشن‌های تحویل غذا – مثل DoorDash و Grubhub – نیز 31 میلیارد دلار از مجموع 519 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند.

در سال 2019 صورت‌حساب‌ها و فروش حاصل از کالاها و خدمات دیجیتال، 61 میلیارد دلار برای App Store گردش مالی داشته است. اپلیکیشن‌های استریم موسیقی و ویدئو، تناسب اندام، آموزش، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی، اخبار و مجلات و سرویس‌های دوست‌یابی، همگی در این دسته‌بندی قرار دارند. اما شاید مهم‌ترین نوع اپلیکیشن‌ در دسته کالاها و خدمات دیجیتال، بازی‌ها باشند؛ بازی‌ها ضمن داشتن بیشترین میزان دانلود، بیشترین گردش مالی را نیز برای دسته اپلیکیشن‌های کالاها و خدمات دیجیتال، به ارمغان آوردند. بد نیست در اینجا به Mario Kart Tour به عنوان پردانلودترین بازی سال 2019 اشاره کنیم. بازی Sky: Children of the Light، محصول توسعه‌دهنده مستقل thatgamecompany نیز موفق شد جایزه اپل برای بهترین بازی آیفون در سال 2019 را از آن خود کند.

آنچه از راه تبلیغات درون‌برنامه‌ای برای App Store به دست آمده، 45 میلیارد دلار عنوان شده که 44 درصد از آن به تبلیغات در بازی‌ها مربوط می‌شود. آن دسته از اپلیکیشن‌های غیر از بازی که پول خوبی از راه تبلیغات درون‌برنامه‌ای به دست می‌آورند، معمولا رایگان هستند. از جمله مهم‌ترین این اپلیکیشن‌ها می‌توان توییتر و پینترست را نام برد. علی‌رغم اینکه دانلود برخی از این اپلیکیشن‌ها رایگان است، اما کاربر برای دسترسی به محتوا باید هزینه پرداخت کند، مثل اپلیکیشن‌های نیویورک تایمز و MLB.com.

مؤسسه Analysis Group این پژوهش را با قصد مطالعه روی میزان گردش پولی اکوسیستم اپلیکیشن‌های iOS انجام داده، اما به باور برخی صاحب‌نظران، افراد حاضر در این پژوهش میزان پولی که از طریق App Store عاید اپل می‌شود را کمتر از آنچه هست برآورد کرده‌اند. علت آن است که برخی توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند کسب درآمدشان از اپلیکیشن، خارج از مجموعه App Store رخ دهد. به عنوان مثال، کالاها و خدمات دیجیتال می‌توانند خارج از چارچوب App Store به فروش بروند. در این مورد می‌توان به اپلیکیشن Netflix اشاره کرد. کاربر پس از دانلود این اپلیکیشن از App Store، برای پرداخت حق اشتراک باید به وب‌سایت Netflix مراجعه کند. نمونه دیگر – که این روزها بسیار شایع شده – اپلیکیشن‌های تحویل خرید سوپرمارکت (مثل Instacart یا Shipt) هستند که کاربر بایستی هزینه اقلام خریداری شده را مستقیما از طریق وب‌سایت آنها پرداخت کند.

علی‌رغم اینکه پژوهش مربوطه بر اساس داده‌های سال 2019 انجام شده، به گفته Analysis Group ویروس کرونا تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار App Store داشته است. افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی و اپلیکیشن‌های همکاری در کسب‌وکار در زمان شیوع همه‌گیری کرونا، رشد تقاضا برای تحویل غذا و خواروبار و گرایش عمومی به سمت سفارش غذا و سپس آمدن به رستوران برای تحویل گرفتن سفارش، از جمله تغییرات مشاهده شده در رفتار کاربران است. تغییرات دیگری که در پژوهش Analysis Group به آنها اشاره شده، گرایش فزاینده کاربران به سمت بازی‌های موبایلی و اپلیکیشن‌های استریم ویدئو و همچنین افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های اجتماعی است که کاربران با استفاده از آنها می‌توانند تا حدی جدایی به وجود آمده بین افراد در دوران قرنطینه را جبران کنند.

طبق گزارش Analysis Group، با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر دنیا، افراد برای خرید، آگاهی از اخبار و حتی سرگرمی، بیش از پیش به موبایل روی آورده‌اند. بسیاری از کمپانی‌ها و کارکنان‌شان خود را با دورکاری تطبیق داده و مدارس و دانشگاه‌ها چاره‌ای جز آموزش از راه دور نداشته‌اند. با این اوصاف، طبیعی‌ست که در این ایام میزان دانلود اپلیکیشن ها، استفاده از آنها و فروش، در مجموع افزایش پیدا کند.

البته همه اپلیکیشن‌ها از همه‌گیری کرونا منتفع نشدند. اپلیکیشن‌های مربوط به کسب‌وکارهایی که خواسته یا به اجبار، تعطیل شده‌اند – از جمله هتل‌ها، ایرلاین‌ها و رستوران‌ها – یا کسب‌وکارهایی مثل تاکسی‌های اینترنتی که در آنها به تعامل چهره-به-چهره نیاز است، در دوران کرونا به شدت آسیب دیدند. نکته دیگر، آنکه تبلیغات دیجیتال نیز از این اوضاع آسیب دیده چرا که در شرایط امروزی، شرکت‌ها نیاز کمتری را برای تبلیغ کردن در فضای عمومی تغییر یافته ناشی از همه‌گیری کرونا احساس می‌کنند.

در پایان گفتنی‌ست، اپل یکی از چندین شرکت بزرگ فناوری‌ست که زیر ذره‌بین دولت آمریکا قرار دارد. در حال حاضر نهادهایی مثل وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون تجارت فدرال به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا کمپانی‌های بزرگی مثل آمازون، اپل، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت، از قدرت خود برای از بین بردن رقابت در بازار استفاده می‌کنند یا خیر. در این میان اپل با انتقادات فراوانی مواجه شده زیرا دریافت حق کمیسیون 30 درصدی این شرکت از سرویس‌هایی مثل Spotify، خشم این سرویس‌ها را برانگیخته است. گفتنی‌ست، Spotify به خاطر نقض قوانین رقابت از اپل شکایت نموده و اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است.

منبع : Apple