کاهش نرخ کمیسیون فروشگاه اپل برای توسعه‌دهندگان با درآمد سالانه کمتر از 1 میلیون دلار

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : فروشگاه برنامه های اپل App Store ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز 18 نوامبر سال جاری میلادی (28 آبان 1399) از اجرای طرحی موسوم به برنامه اپ استور برای کسب‌وکارهای کوچک یا App Store Small Business Program به منظور کاهش نرخ کمیسیون اپ ‌استور برای عرضه برنامه‌های کاربردی خبر داد. این کاهش کارمزد تغییری اساسی در شیوه قدیمی اپل برای تعامل با توسعه‌دهندگان iOS به شمار می‌رود و نشانه‌ای از برنامه‌های جدید این شرکت برای تمرکز بیشتر بر کسب‌وکارهای کوچک و تعامل با برنامه‌سازان است. طرح تازه اپل نرخ کمیسیون فروشگاه را برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک و توسعه‌دهندگانی که برای مجموع اپ‌های خود کمتر از یک میلیون دلار فروش سالانه دارند، به میزان 15 درصد کاهش می‌دهد.

این میزان که نسبت به رقم استاندارد 30 درصدی اپل 50 درصد کمتر است، درآمد حاصل از برنامه‌های کاربردی و خریدهای درون‌برنامه‌ای را در بر می‌گیرد. اپل ضمن تاکید بر اینکه اکثریت توسعه‌دهندگان iOS باید به این برنامه دسترسی داشته باشند، از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است که چند درصد از حدود 28 میلیون توسعه‌دهنده ثبت‌شده امکان استفاده از این برنامه را خواهند داشت. مدیران شرکت همچنین به میزان کاهش درآمد اپ ‌استور در اثر کاهش نرخ کمیسیون اشاره‌ای نکرده‌اند.

بر اساس گزارش CNBC، فروشگاه اپل در سال 2019 نزدیک به 50 میلیارد دلار درآمد داشته که یکی از ستون‌های اصلی کسب‌وکار اپل در کنار تولید آیفون به شمار می‌رود. مطابق برآورد موسسه تحلیلی Sensor Tower، با آن که حدود 98 درصد از توسعه‌دهندگان iOS شامل این کاهش پانزده درصدی خواهند شد، اما از آنجا که سهم این کسب‌وکارهای کوچک در سال گذشته تنها 5 درصد از کل درآمد اپ ‌استور بوده، احتمالا کاهش 50 درصدی در نرخ کمیسیون فروشگاه تاثیر چشمگیری بر درآمد آن بر جای نخواهد گذاشت.

برنامه جدید اپل برای کسب‌و‌کارهای کوچک از ابتدای ژانویه 2021 به اجرا درخواهد آمد و از توسعه‌دهندگان خواسته خواهد شد که رسما برای آن تقاضا کنند. اپل اعلام کرده که جزئیات بیشتر در خصوص این طرح در طول ماه دسامبر منتشر خواهد شد. هنوز به درستی مشخص نیست که خودکار نبودن عضویت توسعه‌دهندگان در این برنامه و لزوم ثبت ‌نام آن‌ها چه دلیلی داشته، اما احتمالا برای جلوگیری از کلاه‌برداری و امکان سوء استفاده در شیوه عضویت خودکار، فرایند ثبت ‌نام و تقاضای رسمی، در دستور کار اپ ‌استور قرار گرفته است.

البته ابرشرکت آمریکایی ضمن اعلام خبر این برنامه به برخی جزئیات و قواعد اجرایی آن نیز اشاره کرده است. ظاهرا بناست برای تعیین صلاحیت توسعه‌دهندگان و قرار گرفتن آن‌ها در فهرست کاهش نرخ، میزان درآمد آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. فعالان جدید نیز می‌توانند به سرعت واجد شرایط برخورداری از تخفیف فروشگاه شوند. به علاوه، برای آن دسته از شرکت‌ها که در هر مقطع از سال 2021 آستانه 1 میلیون دلار درآمد را پشت سر بگذارند، برنامه کاهش نرخ به صورت خودکار متوقف خواهد شد و نرخ کمیسیون اپ ‌استور دوباره بر اساس استاندارد 30 درصدی محاسبه می‌شود. ضمن این که اگر درآمد سالانه توسعه‌دهنده دوباره کمتر از 1 میلیون دلار شود، بار دیگر از امکان کاهش نرخ برخوردار خواهد شد.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، این برنامه را شیوه‌ای برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک می‌داند؛ بخشی که از نگاه او «ستون فقرات اقتصاد جهانی و قلب تپنده نوآوری» است. به گفته او، «کسب‌وکارهای کوچک ستون فقرات اقتصاد جهانی ما و قلب تپنده نوآوری و فرصت در جوامع سراسر جهان هستند. ما در حال راه‌اندازی برنامه‌ای هستیم که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را برای ورود به دوران جدیدی از خلاقیت و شکوفایی در اپ ‌استور یاری کند و آن‌ها را قادر سازد برنامه‌های باکیفیت و مورد نظر مشتریان ما را تولید نمایند. اپ استور به نحو بی‌نظیری موتور رشد اقتصادی بوده و با ایجاد میلیونها شغل تازه، کارآفرینی را در دسترس هر فرد دارای ایده‌ای بزرگ قرار داده است. برنامه جدید ما این روند را بیشتر به پیش خواهد برد و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بودجه کسب‌وکارهای کوچک خود را تأمین نمایند، برای ایدههای تازه ریسک کنند، تیمهای خود را گسترده سازند و به ساخت اپ‌های موثر بر کیفیت زندگی مردم ادامه دهند.

البته این نخستین باری نیست که اپل نرخ کمیسیون خود را برای برخی توسعه‌دهندگان کاهش می‌دهد. آخرین تغییر مهم در این میزان به اواخر سال 2016 و زمانی باز می‌گردد که به سرویس‌های دارای حق اشتراک اجازه داده شد، در صورتی که مشترک آن‌ها برای مدتی بیشتر از 12 ماه از طریق اپ‌ استور ثبت ‌نام کرده باقی مانده باشد، 15 درصد درآمد اضافی را برای خود نگاه دارند.

به علاوه اپل کاهش یا معافیت کمیسیون خود را پیش از این برای ثبت ‌نام در سرویس Prime Video آمازون و به تازگی برای اجاره و خرید درون‌برنامه‌ای از طریق این پلتفرم اعمال کرده است. اما اغلب این موارد میان دو مجموعه بزرگ و به صورت پنهانی صورت گرفته و سود چندانی را نصیب توسعه‌دهندگان دیگر نکرده است.

اما طرح جدید شمار زیادی از سازندگان برنامه‌های کاربردی، توسعه‌دهندگان بازی و اعضایی از اکوسیستم iOS را در بر می‌گیرد که در سال‌های اخیر از موفقیت فروشگاه اپل بهره چندانی نگرفته‌اند. غول کوپرتینویی امسال را با مجموعه‌ای از اخبار نامطلوب سپری کرده است که کاهش 30 درصدی فروش برنامه‌های پولی و سفارش‌های درون‌برنامه‌ای در کنار مقررات سخت‌گیرانه برای توسعه‌دهندگان جهت پذیرش در اپ‌ استور از جمله آن‌هاست.

اپل همچنین در ماه‌های اخیر با آغاز تحقیقات ضد انحصار اروپا درباره فروشگاه و سیستم اپل‌پی (Apple Pay)، جدال حقوقی با شرکت سازنده نرم‌افزار Basecamp بر سر خدمات ای‌میل Hey، منازعه با Epic Games درباره پرداخت درون‌برنامه‌ای بازی فورتنایت و اختلافات گوناگون با فیس‌بوک، مایکروسافت و دیگر رقیبان معترض به محدودیت‌های غیر منصفانه برای برنامه‌های غیر اپلی iOS مواجه بوده است.

شرکت‌ها و برنامه‌سازان مشهور، از Tinder و شرکت مادر آن Match Group تا Spotify در اعتراض به اِعمال انحصار و کنترل بازار iOS توسط اپل با یکدیگر هم‌نوا شده‌اند. این شرکت‌ها در نقد خود به این نکته اشاره کرده‌اند که اپل از قدرت خود برای آسیب به رقبا و دریافت مقادیر ناموجه از توسعه‌دهندگان کوچک و بزرگ استفاده می‌کند.

بر این اساس، هرچند طرح حمایت از کسب‌وکارهای کوچک به عنوان روشی برای کمک به برنامه‌سازان در دوران رکود و همه‌گیری COVID-19 ارائه شده، اما نمی‌توان از تاثیر هجمه گسترده رسانه‌ای و حقوقی توسط رقبای اپل بر طراحی و اجرای آن غافل ماند. اما به هر حال تردیدی نیست که روابط اپل و توسعه‌دهندگان بسیار شکننده‌تر از سالیان گذشته بوده و کاهش نرخ کمیسیون نیز به هدف ترمیم این ارتباط صورت خواهد گرفت.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا