گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه چهارم و سراسر سال 2019- شگفتی‌آفرینی ابزارهای شنیدنی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، فیت‌بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی IDC نشان می‌دهد که بازار محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم 2019 با رشد 82.3 درصدی به سقف جدیدی دست یافته و در این بازه زمانی 118.9 میلیون دستگاه پوشیدنی به بازارهای جهانی عرضه شده است. بر اساس این گزارش که در روز 10 مارس سال جاری میلادی (20 اسفند 1398) منتشر شد، این افزایش چشمگیر تا حدود زیادی با ابزارهای شنیدنی (یا hearables) مرتبط بوده که 55.3 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر گروه‌های محبوب در میان ابزارهای پوشیدنی هم در فصل گذشته رشد مطلوبی را تجربه کرده‌اند؛ چنان‌که اسمارت‌واچ‌ها با 15.3 و دستبندها با 17.7 درصد رشد سالانه، عملکرد مناسبی را بر جای گذاشته‌اند.

البته سهم ابزارهای مچ‌پوش طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 در مجموع 43.8 درصد گزارش شده که نسبت به سهم 68.6 درصدی در فصل تعطیلات گذشته با افت محسوسی همراه بوده است. با این حال و علی‌رغم کاهش سهم بازار این دسته از ابزارهای هوشمند، عرضه مچ‌پوش‌ها در فصل پایانی سال 2019 حدود 16.3 درصد نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از لحاظ آمار سالانه هم تولیدکنندگان فعال در بازار، در مجموع 336.5 میلیون دستگاه پوشیدنی در جهان عرضه کرده‌اند که نسبت به رقم 178 میلیون واحد در سال 2018 برابر با 89 درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر گروه پژوهشی پوشیدنی‌‌ها در موسسه IDC، «[سال] 2019 گام رو به جلوی قدرتمندی را برای بازار جهانی پوشیدنی‌ها به ثبت رساند». از نگاه او، به سبب معرفی محصولات جدید و اسمارت‌فون‌هایی که استفاده از جک هدفون 3.5 میلی‌متری و هدفون‌های سیمی را کنار گذاشته‌اند، کاربران در عمل به خرید ابزارهای شنیدنی (hearables) هدایت شده‌اند. البته نباید ساعت‌های هوشمند و ابزارهای ردیابی سلامتی را نیز از نظر دور داشت که هر دو با تکیه بر عرضه نمونه‌های کم‌قیمت در حجم بالا، رکودهای سالانه تازه‌ای را به ثبت رسانده‌اند.

IDC در تقسیم‌بندی خود آن دسته از پوشیدنی‌ها را گوش‌پوش (earwear)‌ یا ابزار شنیدنی (hearable) معرفی می‌کند که به گوش آویخته یا درون آن قرار داده می‌شوند. این دستگاه‌ها باید به صورت بی‌سیم کار کنند و در کنار پخش استریوی صدا، دست کم یکی از ویژگی‌های ردیابی سلامتی/تناسب اندام، اصلاح صدا (نه فقط کاهش نویز)، ترجمه به زبان‌های دیگر روی خود دستگاه و امکان فعال شدن دستیار هوشمند با لمس یک دکمه یا شناسایی کلمه کلیدی (حتی در صورت نصب دستیار هوشمند روی دستگاه دیگری مانند اسمارت‌فون) را دارا باشند.

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سه‌ماهه چهارم 2019

جیتیش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقات بخش دستگاه‌های موبایل IDC، نیز با اشاره موفقیت چشمگیر دستگاه‌های پوشیدنی‌ها در سال 2019 عقیده دارد که بازار پوشیدنی‌ها با حضور شرکت‌هایی چون اپل و سامسونگ و در اختیار گرفتن سهم بیشتری توسط آن‌ها، به سرعت به بازاری گسترده بدل شده است. با آنکه این غول‌های فناوری به سایر شرکت‌های تولیدکننده فشار زیادی وارد می‌کنند، مجموعه متنوعی از نوآوری‌ها و ویژگی‌های تمایزبخش در برندهای کوچک‌تر ادامه خواهد یافت.

پنج کمپانی برتر سازنده ابزارهای پوشیدنی، حجم عرضه، سهم بازار و نرخ رشد سالیانه در سال 2019

از دید IDC، پنج شرکت برتر تولیدکننده محصولات پوشیدنی از نظر حجم عرضه، سهم بازار و رشد سالانه در فصل پایانی سال گذشته میلادی عبارتند از:

اپل

این شرکت آمریکایی با عرضه 43.4 میلیون دستگاه پوشیدنی در سه‌ماهه چهارم 2019، جایگاه نخست تولیدکنندگان پوشیدنی را در اختیار دارد. اپل به لطف AirPods جدید، AirPods Pro و همچنین اپل ‌واچ، در کنار محصولات Beats ، بازه‌های قیمتی متنوعی را پوشش می‌دهد. با این حال، علی‌رغم عملکرد موفق این غول فناوری در فصل اخیر، آمار IDC نشان می‌دهد که عرضه اپل ‌واچ به سبب کمبود موجودی این محصول در کمپانی سازنده، شاهد افت سالانه 5.2 درصدی بوده است.

شیائومی

دومین تولیدکننده برتر ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه منتهی به دسامبر سال میلادی گذشته، شرکت شیائومی است. این کمپانی توانسته 12.8 میلیون دستگاه پوشیدنی به بازار جهانی عرضه نماید که نزدیک به 73.3 درصد از آن (9.4 میلیون واحد) را مچ‌پوش‌ها تشکیل می‌دهند. البته سهم مچ‌پو‌ش‌ها در سبد محصولات پوشیدنی شرکت چینی در فصل اخیر، نسبت به میزان 81.8 درصدی در مدت مشابه سال 2018 کاهش یافته است که تغییر روند این سازنده به سمت ابزارهای شنیدنی (hearables) و تا حدودی ساعت‌های هوشمند ارائه شده در چین را نشان می‌دهد.

سامسونگ

جایگاه سوم بازار پوشیدنی‌ها در فصل چهارم 2019 از آنِ غول فناوری کره‌ای است که توانسته 10.5 میلیون دستگاه پوشیدنی وارد بازار نماید. همچنین سامسونگ شاهد بیشترین رشد در میان پنج سازنده برتر بوده و میزان عرضه آن نسبت به سه‌ماهه چهارم 2018، نزدیک به 127.6 درصد افزایش یافته است. این کمپانی با سبد محصولات جذاب و در اختیار داشتن برندهای متنوعی همچون JBL و Infinity نقش مهمی را در این بازار ایفا می‌کند. به علاوه ساعت‌های هوشمند Galaxy Active و Galaxy Active2 مشتریان خاص خود را در طیف متنوع کاربران، از دوست‌داران دستگاه‌های چندمنظوره تا مشتاقان ابزارهای تناسب اندام یافته‌اند. سامسونگ برای توسعه بیشتر سهم بازار خود، عرضه ابزارهای پوشیدنی به صورت bundle به همراه اسمارت‌فون‌ و سپس گسترش آن‌ها از طریق اپراتورها را در دستور کار قرار داده است.

هواوی

غول چینی هم با وجود فشارهای شدید سیاسی، عرضه محصولات پوشیدنی خود را در مقایسه با سال 2018 در مجموع 63.4 درصد افزایش داده است. اگر چه مچ‌پوش‌ها بخش عمده حجم عرضه این کمپانی را در بر می‌گیرند، اما ساعت‌های هوشمند هواوی شامل چندین نمونه ساعت‌ اختصاصی برای کودکان و اسمارت‌واچ Watch GT2 سریع‌ترین نرخ رشد را تجربه کرده‌اند. هواوی همچنین چندین مدل جدید را به سبد ابزارهای شنیدنی (hearable) خود افزوده است که هم‌گام با دیگر تولیدکنندگان برتر بازار، دست مشتریان را برای انتخاب باز می‌گذارد.

فیت‌بیت

پنجمین شرکت این فهرست، فیت‌بیت‌ است که پس از دو سال پی‌در‌پی تجربه روند کاهشی، شاهد افزایش در میزان عرضه بوده است. البته عرضه ردیاب‌های تناسب اندام همچنان کانون اصلی تمرکز فیت‌بیت به حساب می‌آید، با وجود این اسمارت‌واچ‌های تولیدی شرکت نیز با 6 میلیون واحد عرضه سالانه به رکورد جدیدی دست‌ یافته‌اند. موفقیتی که بیش از همه با ارائه Versa 2 و تخفیف در نمونه‌های قدیمی‌تر یعنی Versa Lite و Ionic به دست آمده است.

کارشناسان IDC در ادامه به وضعیت ابزارهای مختلف پوشیدنی و میزان عرضه آنها در سال 2019 اشاره کرده‌‌اند که آن را مرور خواهیم کرد.

حجم عرضه در بازار جهانی پوشیدنی‌ها برحسب نوع محصول در سال 2019

گوش‌‌پوش‌ها (earwear)

به گزارش IDC در سالی که گذشت، 170.5 میلیون دستگاه گوش‌پوش‌ در سراسر جهان عرضه شده که از رشد خیر‌ه‌کننده 250.5 درصدی این محصولات در مقایسه با 48.6 میلیون واحد عرضه‌ شده در سال 2018 حکایت دارد. با آنکه تمرکز اصلی در این ابزارها بر تجربه شنیداری و مواردی همچون کیفیت پخش صدا و حذف نویز است، فهرست دستگاه‌هایی که قابلیت‌های دیگری همچون مربی‌گری ورزشی، ترجمه و دستیاری هوشمند را ارائه می‌دهند، کاربرد این ابزارها را از شنیدن موسیقی به طور صِرف فراتر می‌برد.

مچ‌پوش‌ها

این گروه از پوشیدنی‌ها سال 2019 را با عرضه 69.4 میلیون واحد به پایان رسانده‌اند که نسبت به 50.5 میلیون واحد عرضه‌شده در سال 2018، حدود 37.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رشد قابل توجه در حالی به دست آمده که در چند سال گذشته، بازار این محصولات عرضه‌ای ثابت و نزدیک به 48 میلیون واحد را تجربه کرده بود. با آن که آخرین روند حاکم بر طراحی و تولید مچ‌پوش‌ها، تقلید از ساعت‌های هوشمند و ارائه ویژگی‌هایی همچون نوتیفیکیشن و پیام بوده است، بیشترین حجم عرضه در سال گذشته میلادی به ردیاب‌های مجهز به سنجش ضربان قلب و گام‌شمارهای ساده تعلق داشته است.

ساعت‌های هوشمند

مطابق آمار IDC در سال 2019 برابر با 92.4 میلیون واحد اسمارت‌واچ به بازار عرضه شده که نسبت به رقم 75.3 میلیونی سال 2018، حدود 22.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر این اساس، اپل سال میلادی گذشته را همان‌گونه که آغاز کرده بود، به پایان رساند و با سهم 28.5 درصدی رهبر بی‌چون و چرای بازار ساعت‌های هوشمند باقی ماند. البته نباید از این نکته غافل شد که برای نخستین بار، سهم بازار غول کوپرتینویی، در پی حضور شرکت‌هایی چون هواوی، سامسونگ و تولیدکنندگان کوچک‌تر، به زیر چهل درصد سقوط کرده است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا