معرفی ToF- فناوری جدید شرکت Vivo برای تشخیص چهره سه‌بعدی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، دوربین سلفی Selfie Camera ، تشخیص چهره Face Recognition ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی Vivo یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ چینی BBK Electronics به شمار می‌رود که به تازگی اسمارت‌فون‌های سری NEX را به بازار ارائه کرده است. مدل NEX S از این سری مجهز به ویژگی‌های قابل توجهی همچون صفحه‌نمایش تقریبا بدون حاشیه، حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش و دوربین سلفی پریسکوپی است. این شرکت در روز چهارشنبه 27 ژوئن سال جاری میلادی (6 تیر 1397) و در جریان برگزاری نمایشگاه MWC در شهر شانگهای چین از فناوری تشخیص عمق سه‌بعدی خود با نام زمان پرواز یا ToF (کوتاه‌شده Time of Flight) برای تشخیص چهره رونمایی کرده است. حسگر تشخیص عمق Vivo که دارای بیشترین میزان وضوح است، بنا بر ادعای شرکت سازنده می‌تواند اشیاء را حتی تا فاصله 3 متری شناسایی کند.

Vivo ToF 3D Sensing Technology

این سیستم تشخیص عمق سه‌بعدی دارای 300 هزار نقطه حسگر است که 10 برابر بیشتر از تعداد نقاط حسگر در Face ID آیفون X خواهد بود. فناوری جدید Vivo در جلوی گوشی و کنار دوربین‌های سلفی قرار می‌گیرد و نحوه عملکرد آن به این ترتیب است که ابتدا برای تشخیص دقیق شی، پالسی از نور ارسال می‌شود و سپس مدت زمان بازگشت نور به حسگر را محاسبه می‌کند. این مدت زمان را Vivo زمان پرواز یا Time of Flight نامیده است و همان طور که اشاره شد، به کمک این فناوری می‌توان نگاشت سه‌بعدی اشیاء را حتی تا فاصله‌ 3 متری از گوشی انجام داد.

مطابق اعلام Vivo، این فناوری می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد و علاوه بر تشخیص دقیق‌تر چهره کاربر و عکس‌برداری بهتر در حالت پرتره، برای تشخیص gesture و حرکت نیز به کار رود. به علاوه، با توجه به این که سیستم جدید قادر به تشخیص عمق تا فاصله 3 متری است، برای کاربردهای جدید واقعیت افزوده، عکس‌برداری سه‌بعدی، بازسازی اشیاء به صورت دیجیتالی، مقاصد آموزشی و حتی پزشکی نیز کاربرد خواهد داشت.

فناوری به کاررفته برای تشخیص چهره در آیفون 10 از نوع «نور ساختاریافته» است. در واقع، تشخیص چهره در این اسمارت‌فون از طریق سیستم دوربین TrueDepth انجام می‌شود که Dot Projector آن، دارای 30 هزار نقطه حسگر است و می‌تواند با انعکاس این نقاط مادون قرمز به صورت افراد و خواندن داده‌های بازگشتی، نگاشتی از چهره فرد را در حافظه گوشی شکل دهد. سپس این نگاشت با تصویر ذخیره‌شده مقایسه و در صورت تطابق، قفل صفحه‌نمایش گشوده خواهد شد.

شرکت Vivo پیش از این در اسمارت‌فون X21 برای تشخیص چهره از سیستم نسبتا مشابهی با نام Face Wake 2.0 استفاده کرده بود که به کمک یک فرستنده مادون قرمز، پس از نگاشت سه‌بعدی صورت فرد، امکان تشخیص چهره کاربر را فراهم می‌ساخت. شیائومی نیز اخیرا در اسمارت‌فون Mi 8 Explorer Edition برای تشخیص هویت کاربر از فناوری تشخیص چهره سه‌بعدی به کمک نور مادون قرمز استفاده کرده است.

Vivo ToF 3D Sensing Technology

ظاهرا فناوری جدید Vivo در مقایسه با تکنولوژی مورد استفاده اپل، شیائومی و هواوی (در Honor V10) از نظر اندازه کوچک‌تر و از نظر کاربری ساده‌تر است.

الکس فنگ (Alex Feng)، مدیر ارشد اجرایی Vivo، با اشاره به برخی نوآوری‌های این شرکت همچون استفاده از اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش در سال گذشته و رونمایی از اسمارت‌فون بدون حاشیه واقعی سری Vivo NEX، در کنار معرفی فناوری خلاقانه حسگر ‌سه‌بعدی TOF، تأکید کرد که کمپانی Vivo با گشودن راه‌های جدیدی برای کاربرد هوش مصنوعی، به ارتقاء محصولات خود در جهت برپا ساختن آینده‌ای هوشمند برای مصرف‌کنندگان ادامه خواهد داد. او در ادامه افزود: « با ترکیب فناوری سنجش سه‌بعدی ToF با هوش مصنوعی، به جستجوی فرصت‌های جدید برای آینده‌ای بهتر ادامه خواهیم داد.»

کمپانی Vivo با معرفی تکنولوژی تشخیص عمق خود در میان نخستین سازندگان اندرویدی اسمارت‌فون قرار می‌گیرد که با به‌کارگیری این فناوری به طور مستقیم با Face ID اپل رقابت خواهند کرد. فناوری سنجش سه‌بعدی ToF با ردیابی دقیق gestureها و حرکات کلی بدن کاربر می‌تواند روش‌های کاملا جدیدی برای تعامل و تجربه جهان ایجاد نماید.

Vivo ToF 3D Sensing Technology

Vivo طرح‌های عظیم و جالب توجهی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از ایده‌هایی که این کمپانی رویای آن را با استفاده از فناوری سنجش سه‌بعدی ToF در سر می‌پروراند، گرفتن اسکن کامل از بدن فرد و ارائه اطلاعات آن به یک هوش مصنوعی زیباسازی است که به نحو هوشمندانه و متناسب‌تری فرد را زیبا کند. طرح دیگر این شرکت، استفاده از همین اسکن کامل بدن و ترکیب آن با قابلیت‌های واقعیت افزوده برای امکان پوشیدن و پرو لباس به صورت مجازی است.

ظاهرا Vivo قصد دارد این فناوری جدید را به سرعت تجاری نماید؛ چرا که بر اساس اعلام مدیران شرکت، این فناوری به ایده‌ای مفهومی منحصر نخواهد ماند و با تأمین استانداردهای صنعتی مورد نیاز، به زودی در بازار ارائه خواهد شد. با این حال، مدیران این شرکت تا کنون برای تجاری‌سازی این محصول و عرضه آن به مشتریان، زمان دقیقی اعلام نکرده‌اند.  

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا