گزارش ComprarAcciones از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2020

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، Apple iPhone 11 ، Samsung Galaxy A51 ، Xiaomi Redmi Note 8 ، Xiaomi Redmi Note 8 Pro ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : وب‌سایت تحلیلی ComprarAcciones، اخیرا گزارشی را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2020 منتشر کرد. به گفته این مؤسسه اسپانیایی، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در دومین فصل از سال 2020 نیز متأثر از گسترش همه‌گیری کرونا بوده است. داده‌های ComprarAcciones نشان می‌دهد طی سه‌ماهه دوم، در مجموع 294.7 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار جهانی شده که در مقایسه با تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه دوم 2019 (یعنی 370.3 میلیون دستگاه) 20.4 درصد افت داشته است. طی این مدت، تغییر چندانی در سهم برندهای برتر از بازار رخ نداده و سامسونگ، هواوی و اپل همچنان جایگاه‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند.

آمارهای ComprarAcciones نشان می‌دهد، بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2020، در مقایسه با سه‌ماهه نخست کمی بهبود پیدا کرده است. بد نیست یادآوری کنیم که در نخستین فصل از سال 2020، تنها 272.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سراسر دنیا به فروش رسید. این میزان در مقایسه با فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی 2019 تا 13 درصد کاهش داشت و بازار اسمارت‌فون شدیدترین افت خود را در آن مقطع تجربه نمود. به عبارت دیگر، در سه‌ماهه نخست 2020، بازار جهانی شاهد پایین‌ترین سطح فروش از سال 2013 بود.

سامسونگ، هواوی، اپل، شیائومی و Oppo پنج برند برتر در زمینه فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2020 هستند. سامسونگ علی‌رغم کسب رتبه نخست از لحاظ فروش، بالاترین نرخ افت سالانه را در بین 5 برند برتر داشته است. این کمپانی کره‌ای در مدت یاد شده54.7 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش رساند. اگر این رقم را با 75.1 میلیون دستگاهی که سامسونگ در مدت مشابه سال قبل فروخته بود مقایسه کنیم، به افت سالانه 27.1 درصدی می‌رسیم.

سهم بازار برندهای مختلف تولید‌کننده اسمارت‌فون از سه‌ماهه چهارم 2009 تا سه‌ماه دوم 2020

بد نیست یادآوری کنیم که فروش سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2020 معادل 60 میلیون اسمارت‌فون گزارش شده بود که در مقایسه با فروش این شرکت در سه‌ماهه چهارم 2019، حدود 17 درصد افت داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل این افت آن بود که بازارهای کلیدی سامسونگ – یعنی آمریکای لاتین، ایالات متحده، هند و اروپا – در آن مقطع، شدیدا با تأثیرات گسترش کرونا و اقدامات قرنطینه دست و پنجه نرم می‌کردند.

پس از سامسونگ، هواوی با فروش 54.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه‌ماهه دوم 2020، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. مقایسه این رقم با فروش 58 میلیون گوشی هواوی در سه‌ماهه دوم 2019، از افت سالانه 6.8 درصدی حکایت می‌کند.

ظاهرا اپل کمترین آسیب را از COVID-19 دیده است. این کمپانی آمریکایی در سه‌ماهه دوم 2020، تعداد 38.3 میلیون دستگاه آیفون را در سراسر دنیا به فروش رساند که در قیاس با 38.5 میلیون آیفون فروخته شده در مدت مشابه سال قبل، تنها 0.4 درصد کاهش داشته است. مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، این عملکرد مناسب را به بهبود محیط کسب‌وکار در چین نسبت می‌دهد.

پس از اپل، شیائومی و Oppo به‌ترتیب جایگاه‌های چهارم و پنجم دنیا از لحاظ حجم فروش اسمارت‌فون را به خود اختصاص می‌دهند. جالب است بدانید Realme تنها برند مطرحی بود که موفق شد در سه‌ماهه دوم 2020 به رشد سالانه دورقمی دست پیدا کند. درست است که Realme (زیربرند Oppo) در بین 5 برند برتر جایی نداشته و از لحاظ حجم فروش در رتبه هفتم قرار می‌گیرد، اما تعداد دیوایس‌هایی که این برند در سه‌ماهه دوم به فروش رسانده با رشد سالانه 11 درصدی همراه شده است.

در ایالات متحده طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، میزان فروش گوشی‌های هوشمند توسط خرده‌فروشی‌ها به مصرف‌کنندگان 25 درصد افت داشته، اما در مقابل، فروش آنلاین از 14 درصد در سه‌ماهه دوم 2019 به 31 درصد در سه‌ماهه دوم 2020 افزایش یافت. در بین برندهای برتر، سامسونگ و اپل به دلیل حضور پررنگ‌تر در فروش آنلاین، در مقایسه با مجموع بازار، عملکرد بهتری از خود نشان دادند. افت فروش گوشی‌های هوشمند از خرده‌فروشی‌ها به مصرف‌کنندگان در ماه آوریل به اوج خود – یعنی 50 درصد – رسید. این افت برای گوشی‌های هوشمند سامسونگ 10 درصد و برای آیفون‌های اپل 25 درصد گزارش شده است.

طی سه ماهه دوم سال 2019، ده برند برتر دنیا، 80 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار داشتند، ولی این میزان در پایان سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به 88 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، می‌توان گفت طی سه‌ماهه دوم سال 2020، کمپانی‌های قدرتمند و صاحب‌نام قوی‌تر و ضعیفان ضعیف‌تر شده‌اند. سایر کمپانی‌های سازنده – که جدای از ده برند برتر بررسی می‌شوند – در سهم خود از بازار جهانی، افت سالانه 55 درصدی را تجربه کردند.

از نکات جالبی که در دومین فصل از سال 2020 رخ داد، این بود که برای اولین بار سهم هواوی از بازار جهانی با سهم سامسونگ برابر شد و هر کدام از این دو شرکت، 20 درصد از بازار اسمارت‌فون‌های جهان را در اختیار گرفتند. اپل با فاصله از این دو برند و با در دست داشتن 14 درصد از سهم بازار در مقام سوم قرار داشته و شیائومی و Oppo نیز به ترتیب با 10 و 9 درصد، جایگاه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

کارشناسان، یکی از عوامل موفقیت هواوی را به عملکرد مناسب این برند در چین نسبت می‌دهند. این غول چینی، با تلاش‌های گسترده در زمینه ارتقاء فروش (از طریق تبلیغات و ارائه انواع مشوق‌های خرید به مشتریان) و معرفی محصولات متنوع در چین، موفق شد 42.6 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون چین را به نام خود کند. به گفته مؤسسه Counterpoint Research، طی مدت یادشده، عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی در بازار جهانی 3 درصد افت داشته اما در بازار داخلی چین با 11 درصد رشد همراه بوده است.

جالب است بدانید شرایط در آمریکا بسیار متفاوت بوده است. طی سه‌ماهه دوم 2020، عمده بازار ایالات متحده (46 درصد) در اختیار اپل بوده و سامسونگ با سهم 25 درصدی از این بازار در رتبه دوم قرار می‌گیرد. از دیگر بازیگران بازار اسمارت‌فون آمریکا می‌توان به ال‌جی (12 درصد) و لنوو (7 درصد) اشاره کرد. به این ترتیب، تنها 10 درصد از بازار آمریکا در اختیار سایر برندها قرار دارد.

10 اسمارت‌فون پر فروش در در نیمه اول سال 2019 و نیمه اول سال 2020

به گزارش Omdia، آیفون 11 پرفروش‌ترین گوشی هوشمند دنیا در نیمه نخست سال 2020 بوده و در این مدت، 37.7 میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. این یک دستاورد بزرگ و پیشرفت چشمگیر نسبت به نیمه نخست سال 2019 به شمار می‌رود، زیرا در آن بازه زمانی، فروش آیفون XR به 26.9 میلیون دستگاه رسیده بود. پس از آیفون 11، گوشی گلکسی A51 با فروش 11.4 میلیون دستگاه طی شش‌ماهه نخست سال، دومین اسمارت‌فون پرفروش در این بازه لقب گرفت. البته این تنها محصول سامسونگ است که نامش در بین 10 گوشی پرفروش نیمه نخست سال 2020 دیده می‌شود. این در حالی‌ست که در نیمه نخست سال 2019، چهار گوشی از سامسونگ (گلکسی A10، گلکسی A50، گلکسی J2 Core و A30) بین 10 اسمارت‌فون پرفروش آن مقطع قرار گرفته بود.

در مقابل، این بار نوبت اپل بود که پنج مدل از آیفون‌های خود را در میان 10 گوشی هوشمند پرفروش نیمه نخست سال 2020 ببیند. علاوه‌بر آیفون 11، آیفون SE، آیفون XR، آیفون 11 پرو مکس و آیفون 11 پرو در بین 10 اسمارت‌فون پرفروش شش‌ماهه اول 2020 جای دارند. لازم به ذکر است در مدت مشابه سال قبل، سهم اپل از 10 اسمارت‌فون پرفروش، تنها 3 مدل بود. نکته قابل‌توجه، قرار گرفتن 4 دیوایس از شیائومی ردمی در بین 10 گوشی هوشمند پرفروش نیمه نخست 2020 است. این دیوایس‌ها عبارتند از ردمی نوت 8، ردمی نوت 8 پرو، ردمی 8A و ردمی 8.

منبع : Comprar Acciones


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا