گزارش Counterpoint از فروش اسمارت‌فون در بازار آمریکا طی سه‌ماهه دوم 2020 – آیفون اس‌ای ناجی اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، آلکاتل Alcatel ، اپل Apple ، ال جی LG ، موتورولا Motorola ، زد تی ای ZTE ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز دوشنبه 20 جولای 2020 (30 تیر 1399) با انتشار گزارشی به بررسی بازار اسمارت‌فون ایالات متحده پرداخت. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، میزان فروش گوشی‌های هوشمند (Sell-Through) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افت داشته است. تمام برندهای معتبر فعال در آمریکا، در پایان سه‌ماهه دوم با افت فروش سالانه مواجه شدند، اما سامسونگ با ثبت افت 10 درصدی، کمتر از سایرین ضرر کرد. آلکاتل با 11 درصد و اپل با 23 درصد کاهش در میزان فروش، در رتبه‌های بعدی جای دارند. فروش گوشی‌های ZTE در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد افت داشته و لذا ضعیف‌ترین برند در فروش بوده است.

کانال‌های فروش پیش‌پرداخت در زمان شیوع ویروس COVID-19 بیش از بقیه متضرر شدند. این در حالی‌ست که در این مدت، درصد بالاتری از فروشگاه‌های پیش‌پرداخت (در مقایسه با کانال‌های پس‌پرداخت) دایر بودند. کانال‌های فروش پس‌پرداخت نیز 20 درصد افت داشتند که البته با تقریبا دو برابر شدن درصد دیوایس‌های فروخته‌شده آنلاین، این افت تاحدی خنثی شد.

به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، مدیر پژوهشی Counterpoint در حوزه آمریکای شمالی، در بازه زمانی اواسط مارچ تا اواسط آوریل، به دلیل تقارن با اوج قرنطینه اول در آمریکا، شاهد ضعیف‌ترین فروش بودیم. ماه آوریل نیز از لحاظ خرده‌فروشی اسمارت‌فون به مصرف‌کنندگان، ضعیف‌ترین ماه محسوب می‌شود زیرا حدود 80 درصد از کانال‌های فروش اسمارت‌فون در آن مقطع تعطیل شده بودند. حجم فروش گوشی هوشمند به مصرف‌کنندگان نیز در این ماه بیش از 50 درصد کاهش داشت. البته فروش اسمارت‌فون از ابتدای ماه می تا پایان ماه ژوئن، هفته به هفته با رشد همراه شد. جالب است بدانید، فروش در ژوئن 2020 قدرتمندتر از ژوئن 2019 بوده و به اعتقاد جک فیلدهک، این امر از انعطاف‌پذیری بازار اسمارت‌فون آمریکا حکایت می‌کند.

پس از دریافت نخستین بسته حمایتی در نیمه نخست آوریل، فروش گوشی‌های هوشمند در آمریکا مجددا رو به بهبودی رفت. کمی بعد، فروشگاه‌های اپراتورها و خرده‌فروشی‌های ملی نیز بازگشایی شده و بیش از پیش موجب رونق بازار شدند. با توجه به تعطیلی چند هفته‌ای فروشگاه‌ها، تقاضا برای خرید گوشی نیز کمی افزایش یافته بود. البته، بسیاری از مشتریانی که به دنبال خرید اسمارت‌فون جدید بودند، اما گوشی سالمی در اختیار داشتند، خرید خود را به تعویق انداختند. بر خلاف کساد شدن بازار اسمارت‌فون، اپراتورهای آمریکایی از وضعیت بهتری برخوردارند. جک فیلدهک این امر را به افزایش فروش هات‌اسپات، دیوایس‌های دیگر متصل به اینترنت (غیر از گوشی‌های هوشمند) و اتصال مجدد اسمارت‌فون‌های کارکرده به اینترنت، نسبت می‌دهد.

به گفته هانیش باتیا (Hanish Bhatia)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، عملکرد تمام کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم، نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است. به دلیل قرنطینه، سهم فروش آنلاین از 14 درصد در سال گذشته به 31 درصد در سال جاری افزایش داشت. برندهایی چون سامسونگ و اپل در فروش آنلاین حضور پررنگی داشته و در این زمینه از سطح کلی بازار، بالاتر هستند. با در نظر گرفتن افت شدید بازار، می‌توان گفت آلکاتل نیز عملکرد مناسبی داشته است. فروش اسمارت‌فون در برنامه‌های سوبسیدی دولت آمریکا و همچنین کانال‌های فروش پیش‌پرداخت، از عوامل موفقیت آلکاتل در بازار ایالات متحده به شمار می‌روند.

به اعتقاد باتیا، در عرضه گوشی‌های سری Galaxy S20، از لحاظ زمانی بخت با سامسونگ یار نبود. به محض پر شدن کانال‌های فروش از دیوایس‌های S20، اکثر فروشگاه‌ها بسته شدند. به همین دلیل، میزان فعال‌سازی گوشی‌های S20 در مقایسه با فعال‌سازی دیوایس‌های S10 در سال گذشته (طی 4 ماه نخست پس از ورود به بازار از مارچ تا ژوئن)، حدود 38 درصد کاهش داشته است. به این ترتیب، به لطف فروش گوشی‌هایی مثل Galaxy A51 و سری گوشی‌های Note 10 و S10 بود که سامسونگ توانست سه‌ماهه اخیر را تنها با 10 درصد افت فروش پشت سر گذاشته و موفق‌ترین عملکرد را در بین سایر برندها داشته باشد. احتمال دارد بسیاری از مشتریان، در سه‌ماهه سوم به خرید دیوایس‌های S20 اقدام کنند. اما به هر ترتیب، بخشی از فروش این گوشی‌ها از دست خواهد رفت.

به گفته جک فیلدهک، حجم دیوایس‌های اپل در سه‌ماهه اخیر رشد داشته و عرضه آیفون اس‌ای 2020 در این زمینه کمک به‌سزایی نموده است. پرده‌برداری از محصولات جدید اپل معمولا در سالن استیو جابز (واقع در اپل پارک) و با هیاهوی فراوان رسانه‌ای و تبلیغات تلویزیونی فراوان همراه است. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، در رونمایی از آیفون اس‌ای 2020 چنین اتفاقی نیفتاد. البته این گوشی در زمینه فروش موفق بوده و فروش آن در کانال‌های پیش‌پرداخت و پس‌پرداخت فراتر از انتظارات بوده است. همزمان با عرضه آیفون اس‌ای 2020، فروشگاه‌های اپراتورها و خرده‌فروشی‌ها در سطح ملی بازگشایی شدند. برخی کانال‌های فروش با ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان، سعی کردند خریداران را به فروشگاه‌ها بازگردانند. این امر در فروشگاه‌های والمارت، Metro by T-Mobile و Boost کاملا مشهود بود.

طبق بررسی‌های Counterpoint، بعید است فروش آیفون اس‌ای 2020 بتواند جلوی فروش آیفون‌های نسل پنجم را بگیرد. در واقع خریداران آیفون اس‌ای نگاه واقع‌بینانه‌تری به قیمت داشته، چندان به 5G علاقه‌مند نبوده و صفحه کوچک‌ 4.7 اینچی این گوشی در نظر آنان یک عیب به حساب نمی‌آید. بیش از 30 درصد از خریداران آیفون اس‌ای 2020، کاربر آیفون 6اس یا دیوایس‌های قدیمی‌تر بوده‌اند. همچنین، بیش از 26 درصد از کاربران آیفون اس‌ای 2020، از یک دیوایس اندرویدی به iOS مهاجرت کرده‌اند. به گفته کارشناسان Counterpoint، این نرخ از مهاجرت از اندروید به iOS بالاتر از حد نرمال است.

Apple iPhone SE 2020

طبق گزارش Counterpoint، ال‌جی، وان‌پلاس، موتورولا و ZTE از لحاظ تغییرات سالانه در میزان فروش به مشتریان، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. اپراتورهای آمریکایی تمایل خیلی زیادی به عرضه گوشی‌های ال‌جی و موتورولا نشان نمی‌دهند، اما جای تعجب است که با وجود این حقیقت، ال‌جی و موتورولا در اوج کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، نتوانستند در عرصه فروش آنلاین قدرتمند ظاهر شوند. افت سالانه 60 درصدی فروش گوشی‌های وان‌پلاس نیز حداقل تاحدی به ناتوانی در عرضه اسمارت‌فون نسل پنجم وان‌پلاس 8 پرو مربوط می‌شود. البته این مشکل تا پایان سه‌ماهه دوم مرتفع شد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا