بازی‌های موبایلی درآمدزاترین بخش بازی در سال‌های اخیر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : بازی Game ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، آمار Statistics
واحد خبر mobile.ir : بر اساس آمار وب‌سایت gamingscan، ارزش مجموع بازار بازی‌ها، در پلتفرم‌های کنسول، اسمارت‌فون و تبلت، قابل دانلود در رایانه‌های شخصی و مبتنی بر مرورگر PC در سال 2019 با 9.6 درصد رشد سالانه به 152.1 میلیارد دلار رسیده است. از این میان بازی‌های موبایلی بزرگ‌ترین و درآمدزاترین بخش بازار به حساب می‌آیند؛ به طوری که ارزش این بازار در سال 2019 به حدود 68.5 میلیارد دلار بالغ شده که بخش عمده‌ آن، یعنی 54.9 میلیارد دلار از عملکرد گوشی‌های هوشمند و حدود 13.6 میلیارد دلار از تبلت‌ها به دست آمده است.

بر این اساس، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، بازی‌های موبایلی روند رو به رشد خود را حفظ کنند؛ در حالی که بازی‌های PC و مبتنی بر مرورگر رایانه‌های شخصی با افت شمار کاربران مواجه شوند. به علاوه، پیش‌بینی شده است که بازی‌های مبتنی بر کنسول نیز در سال‌های آتی روند ثابتی خواهند داشت.

درآمد حاصل از بازی روی پلتفرم‌های مختلف

جالب آن که درآمد مرتبط با بازی‌ها به طور عمده از خرید درون برنامه حاصل شده و بیشتر از 40 درصد درآمد کل را به خود اختصاص داده است. پخش تبلیغات ویدئویی در بازی‌ها نیز با بیش از 30 درصد سهم از درآمد، در رتبه بعدی قرار دارد. برای مقایسه بهتر است بدانید که اپ‌ها بیشترِ درآمد خود را از طریق تبلیغات نمایشی و ویدئویی به دست می‌آورند.

میزان درآمد بخش‌های مختلف صنعت بازی از 2018 تا 2022

در حال حاضر و مطابق گزارش gamingscan، عمده درآمد بازی‌های موبایلی از دستگاه‌های مبتنی بر iOS به دست آمده است؛ اما انتظار می‌رود که تا سال 2023 پلتفرم اندروید از نظر میزان درآمد از سیستم‌عامل iOS پیشی گیرد. آمارها نشان می‌دهد که از نظر میزان درآمد روزانه در ماه می 2019، بازی استراتژیک Clash of Clans در ایالات متحده آمریکا پرفروش‌ترین بازی برای گوشی‌های آیفون بوده و توانسته پیش از Fortnite در جایگاه نخست قرار گیرد. بازی Clash توسط سوپرسل (Supercell)، کمپانی فنلاندی توسعه بازی‌های موبایل، تولید شده است. دیگر محصول این شرکت یعنی Clash Royale هم در می 2019 عنوان چهارمین بازی پرفروش را در آمریکا به خود اختصاص داد. گفتنی است که بخش عمده‌ای از سهام سوپرسل در سال 2016 به شرکت تنسنت (Tencent) واگذار شده است و این شرکت چینی حق تعیین استراتژی برای همه بازی‌های سوپرسل را در اختیار دارد.

اختلاف درآمد اندروید iOS در زمینه بازی در سال‌های 2016 و 2023

در میان انواع بازی‌ها، برنامه‌های سازگار با واقعیت مجازی هنوز آن چنان که باید و شاید جایگاه خود را در این حوزه پیدا نکرده‌اند و هرچند بسیاری از افراد درباره این بازی‌ها اطلاعاتی هر چند مختصر دارند، اما همچنان بازی با ابزارهای مبتنی بر این فناوری را بسیار گران می‌پندارند. با این حال gamingscan پیش‌بینی کرده است که واقعیت افزوده در سال آینده درآمد بیشتری را در مقایسه با واقعیت مجازی تجربه خواهد کرد، زیرا شمار کاربران و امکانات سخت‌افزاری آن‌ با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است.

داده‌های gamingscan از آن حکایت دارد که در فاصله سال‌های 2017 تا 2019، شرکت‌های سونی، فیس‌بوک و اچ‌تی‌سی به ترتیب سه تولیدکننده برتر هدست‌های VR بوده‌اند و مایکروسافت هم پس از آنها در جایگاه چهارم قرار گرفته است. به این ترتیب انتظار می‌رود این شرکت‌ها در آینده بازار بازی‌ها نقش ویژه‌ای داشته باشند. چرا که بر اساس تحلیل‌های صورت‌گرفته، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای واقعیت مجازی و افزوده در آینده به بازی اختصاص خواهد داشت و به کاربرد متداول امروزی این دو فناوری برای تماشای رویدادهای زنده و سرگرمی‌های ویدئویی افزوده خواهد شد.

منبع : GamingScan


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا