هواوی Mate Xs – زمانی برای Kirin 990 5G و لولاهای قوی‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، کایرین 990 5 جی Kirin 990 5G ، Huawei Mate Xs ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : ایده گوشی‌های تاشو با صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر یکی از ترندهای اصلی بازار موبایل در سال گذشته بود که با وجود هیاهوی گسترده شکل‌گرفته پیرامون آن عملا به سهم بازار بالایی دست نیافت و مطابق گزارش Strategy Analytics مجموع گوشی‌های عرضه شده با این قابلیت در سال 2019 تنها به کمتر از 1 میلیون دستگاه رسید. این ایده در ابتدا با گوشی‌های تاشوی سامسونگ و هواوی که از موبایل به تبلت تغییر فرم می‌دادند آغاز شد و با معرفی موتورولا RAZR 2019 و پس از آن Z Flip به سمت و سوی دیگری هدایت شد. هواوی Mate X یکی از اولین گوشی‌های تاشوی بازار در سال گذشته بود و حالا شرکت سازنده نسخه جدیدی از آن را با نام Mate Xs به معرض نمایش گذاشته است.

در پی لغو دور تازه کنگره جهانی موبایل یا MWC 2020، برنامه هواوی برای حضور در این رویداد نیز تغییر کرد و همانطور که از پیش مشخص شده بود محصولات جدید این برند از جمله نسل جدید گوشی تاشوی این شرکت با نام Huawei Mate Xs نیز در یک برنامه آنلاین در روز دوشنبه 24 فوریه 2020 (5 اسفند 1398) معرفی شدند.

Mate Xs از لحاظ طراحی ظاهری و نحوه عملکرد بخش‌های مختلف آن تقریبا هیچ تفاوتی با Mate X سال گذشته نداشته و در اینجا نیز با اسمارت‌فونی روبرو می‌شویم که با باز شدن رو به خارج، تشکیل یک تبلت را می‌دهد. این البته تمامی ماجرا نیست و به‌گفته هواوی تغییرات مختلفی در این مورد صورت پذیرفته که جدا از به‌کارگیری پروسسور جدید Kirin 990 باید به صفحه‌نمایش با دوام‌تر و طراحی مجدد لولاهای گوشی اشاره کرد.

اولین و مهم‌ترین تغییر در ساختار Mate Xs را باید در طراحی جدید صفحه‌نمایش دستگاه جست‌وجو کرد که حالا از یک ساختار چهار لایه‌ای بهره می‌برد؛ در این ساختار در بالاترین قسمت، از دو لایه ورقه پلی‌آمید، روی یکدیگر استفاده شده که با ماده چسبنده شفافی به یکدیگر متصل شده‌اند. در زیر این دو لایه، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر OLED دستگاه جای دارد و در زیر آن نیز به یک پوشش پلیمری نرم‌تری که به‌عنوان بستر جای‌گیری و حرکت صفحه‌نمایش عمل می‌کند بر می‌خوریم. در نهایت از لایه دیگری در زیر این قسمت برای اتصال کل این مجموعه به بدنه استفاده می‌شود. نگفته پیداست که کل بخش‌های صفحه‌نمایش در این مدل همچنان از لایه‌های مختلف پلاستیکی تشکیل شده و برخلاف نمونه‌ای مثل Galaxy Z Flip، از شیشه در آن خبری نیست.

بهبود عملکرد و طراحی مجدد لولاها که از آن با عنوان طراحی Falcon Wing یاد می‌شود، دیگر تغییر مهم صورت پذیرفته در Mate Xs است که ظاهرا با افزایش تعداد قطعات درون این بخش از نزدیک 100 به 150 عدد، کارکرد روان‌تر و دوام بالاتری را نسبت به Mate X قبلی ارائه می‌دهد.

در نهایت به عنوان آخرین تغییر قابل اشاره در Mate Xs نسبت به Mate X سال گذشته باید به بخش چیپ‌ست دستگاه اشاره کرد که این بار از جدیدترین دستاورد پردازشی این شرکت یعنی پروسسور نسل پنجمی Kirin 990 5G در آن استفاده شده است. در ساختار سه‌ کلاستری این چیپ‌ست از 2 هسته Cortex-A76 با فرکانس 2.86 گیگاهرتز در بالاترین سطح، 2 هسته 2.36 گیگاهرتزی از همین نوع در دسته میانی و 4 هسته 1.95 گیگاهرتزی Cortex-A55 در سومین بخش استفاده شده که با وجود غیبت هسته‌های جدید A77، همچنان مجموعه مدرن و پر سرعتی را نشان می‌دهد. پردازش گرافیکی در این چیپ‌ست 7 نانومتری با گرافیک 16 هسته‌ای Mali-G76 MP16 صورت می‌پذیرد و از سه هسته پردازش عصبی در ساختار جدید Da Vinci بهره می‌برد. رم گوشی، 8 گیگابایت و حافظه داخلی آن 512 گیگابایت است که این آخری با کمک اسلات NM Card تا 256 گیگابایت دیگر قابل ارتقاء خواهد بود.

یک مزیت مهم پروسسور جدید حاضر در Mate Xs به بخش ارتباطی و مودم 5G این چیپ‌ست باز می‌گردد که برخلاف نسل قبلی آن، این‌بار درون چیپ‌ست جای دارد و بدین‌ترتیب ضمن اشغال فضای کمتر، احتمالا در مصرف انرژی نیز، عملکرد بهینه‌تری را از خود به نمایش خواهد گذاشت.

دوربین‌های بخش پشتی دستگاه بدون تغییر نسبت به گذشته همچنان شامل یک دوربین 40 مگاپیکسلی اصلی با f/1.8، یک دوربین تله‌فتوی 8 مگاپیکسلی با f/2.4 و یک دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید با گشودگی دیافراگم لنز f/2.2 می‌شود و ماژول ToF برای تشخیص سه‌بعدی سوژه‌ها نیز این مجموعه را همراهی می‌کند.

Mate Xs در حالت باز از یک صفحه‌نمایش 8 اینچی OLED با وضوح 2200×2480 پیکسل بهره می‌برد که پس از خمیده شدن به دو صفحه‌نمایش دیگر شامل یک پنل 6.6 اینچی اصلی با وضوح 1148×2480 پیکسلی و یک صفحه‌نمایش 6.38 اینچی فوق عریض با وضوح 892×2480 پیکسلی در بخش پشتی تبدیل می‌شود. صفحه‌نمایش بخش پشتی به عنوان چشمی دوربین‌های اصلی نیز عمل می‌کند و می‌توان با کمک آن سلفی‌های با کیفیتی را از طریق دوربین‌های بخش پشتی برداشت نمود.

ظرفیت باتری گوشی بدون تغییر نسبت به گذشته 4,500mAh و شارژر پر سرعت 55 واتی آن نیز شرایط مشابهی را نشان می‌دهد.

در بخش نرم‌افزاری Mate Xs از ورژن متن بازی از سیستم‌عامل اندروید 10 استفاده شده و رابط کاربری آن نیز براساس EMUI 10.0.1 شکل گرفته است؛ در این مجموعه، طبق انتظار از برنامه‌های گوگل و در صدر آن‌ها، فروشگاه Play Store خبری نیست و به جای آن از سرویس‌های موبایلی هواوی و فروشگاه App Gallery، استفاده خواهد شد.

هواوی Mate Xs قرار است ظاهرا از ماه آینده با حافظه 8GB/512GB با قیمت 2,499 یورو به بازارهای جهانی عرضه شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا