ایسوس تقدیم می‌کند: سری ZenFone 7، کاندیدای قدرتمندترین دوربین سلفی دنیا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/6/9        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، اسنپ دراگون 865 پلاس Snapdragon 865 Plus ، Asus Zenfone 7 ZS670KS ، Asus Zenfone 7 Pro ZS671KS ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : ایسوس با معرفی ZenFone 6 ایده نسبتا جدیدی را برای دوربین سلفی و رسیدن به نمایشگر فول-اسکرین ارائه داد. در این گوشی هیچ گونه ناچ، حفره یا دوربین سلفی پاپ-آپ دیده نمی‌شود و همان ماژول موجود در پشت، با یک چرخش 180 درجه‌ای در جلوی دستگاه قرار گرفته و نقش دوربین سلفی را نیز ایفا می‌کند. کمپانی تایوانی ایسوس روز چهارشنبه 26 آگوست 2020 (5 شهریور 1399) از تولید نسل جدید این گوشی با نام ZenFone 7 و ZenFone‌7 Pro خبر داد. ارتباطات 5G، ارتقاء سیستم دوربین، به کارگیری نمایشگر AMOLED و جدیدترین چیپ‌ست‌های کوالکام، از جمله مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های این دیوایس‌های جدید به شمار می‌رود.

طراحی

هر دو اسمارت‌فون ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro در اندازه‌های 9.6×77.28×165.08 میلی‌متر طراحی شده و 230 گرم وزن دارند. با این اوصاف، در اینجا با یک بدنه خیلی بزرگ – در حد و اندازه‌های آیفون 11 پرو مکس و گلکسی اس20 الترا – مواجه هستیم. خود ایسوس نیز بر این مسأله صحه گذاشته و اذعان کرده که این طراحی عامدانه برای آن است که بتوان اجزای بیشتر و باتری بزرگ‌تری را برای گوشی‌ها در نظر گرفته و آنتن‌های متنوع 5G را درون آنها جاسازی کرد.

فریم فلزی دستگاه – ظاهرا از جنس آلومینیوم سری 6000 – که بین دو لایه شیشه‌ای محصور شده، از یک گوشی مستحکم و در عین حال زیبا خبر می‌دهد. به گفته شرکت سازنده، رنگ‌های سفید (Pastel White) و مشکی (Aurora Black) به همراه سایه-روشن‌هایی که در شیشه 3 بعدی و خمیده قاب پشتی تشکیل می‌شود، به زیبایی گوشی‌ها می‌افزاید. ماژول دوربین نیز با آن‌چه "فلز مایع" (Liquid Metal) نامیده می‌شود ساخته شده و ظاهرا استحکام بالایی دارد که در ادامه به تفصیل به آن اشاره خواهد شد.

نمایشگر

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro – که آنها را از دیگر گوشی‌های هم‌رده در بازار متمایز می‌کند – آن است که با حذف ناچ و حفره، شاهد یک نمایشگر فول-اسکرین به معنای واقعی کلمه هستیم که نسبت صفحه به بدنه آن 92 درصد اعلام شده است. برخلاف ZenFone 6 که در آن نمایشگر LCD با نرخ به ‌روزرسانی 60 هرتز به کار گرفته شده بود، ایسوس در ساخت این سری جدید از نمایشگرهای AMOLED با نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز و نرخ نمونه‌برداری تاچ 200 هرتز استفاده نموده است.

با توجه به ابعاد بزرگ بدنه گوشی‌ها، صفحه نمایشگر آنها نیز قطر نسبتا بزرگی معادل 6.67 اینچ داشته و نسبت تصویر آن 20:9 است. رزولوشن نمایشگر 1080×2400 پیکسل اعلام شده که شاید برای دیوایسی در این سطح، چندان بالا نباشد، اما امکانات و ویژگی‌های فراوان نمایشگر، نظر شما را تغییر خواهد داد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تکنولوژی DC Dimming برای جلوگیری از لرزش نور هنگام کاهش روشنایی پنل، پشتیبانی از +HDR10، پوشش گوریلا گلس 6 و برخورداری از روشنایی 700 نیت و در نتیجه خوانش بالا زیر نور آفتاب اشاره کرد. ناگفته نماند، نمایشگر این دو دیوایس دارای تأییدیه از کمپانی SGS بوده و از چشمان کاربر در برابر تشعشعات نور آبی محافظت می‌کند.

پردازنده و حافظه

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ZenFone 7 و نسخه پروی آن، در نوع پردازنده و حافظه‌های آنهاست. ایسوس در ساخت ZenFone 7 از چیپ‌ست 7 نانومتری اسنپ‌دراگون 865 استفاده کرده است. 6 یا 8 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) و 128 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) نیز به این دیوایس اختصاص یافته است. در مقابل، در ZenFone 7 Pro شاهد به کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس هستیم که در آن عملکرد CPU و GPU نسبت به اسنپ‌دراگون 865 تا 10 درصد بهبود یافته است. همچنین، نسخه پرو تنها در 1 پیکربندی با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به تولید می‌رسد. با توجه به وجود اسلات اختصاصی برای میکرو اس‌دی (در هر دو دیوایس)، امکان ارتقاء حافظه داخلی تا 2 ترابایت دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

دوربین

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، دوربین گوشی‌های سری ZenFone 7، تکامل‌یافته همان دوربینی‌ست که در ZenFone 6 به کار رفته بود. با توجه به سازوکار چرخشی مجموعه دوربین در این گوشی‌ها، شرکت سازنده آن را Flip Camera نامیده است. Flip Camera در ZenFone 7 از 3 دوربین به همراه یک فلش LED تشکیل شده است. دوربین اصلی – که یک دوربین واید با میدان دید 78.3 درجه نیز به شمار می‌رود – رزولوشنی برابر با 64 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. این دوربین – که از سنسور IMX686 سونی تشکیل شده – به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز است. همچنین، با توجه به برخورداری از تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها موسوم به Quad Bayer، میزان دریافت نور ورودی افزایش یافته و عکاسی در محیط‌های کم‌نور (حداقل روی کاغذ) با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

دوربین دوم یک دوربین التراواید 12 مگاپیکسلی‌ (با گشودگی f/2.2) است که میدان دید آن ظاهرا 113 درجه اعلام شده است. این دوربین متشکل از سنسور IMX363 سونی بوده و به گفته شرکت سازنده، نقش دوربین ماکرو را نیز ایفا می‌کند. در نهایت به یک دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی (f/2.4) می‌رسیم. لنز این دوربین (با فاصله کانونی 80 میلی‌متر) امکان زوم اپتیکال تا 3 برابر و زوم دیجیتال تا 12 برابر را امکان‌پذیر کرده است. ناگفته نماند، این مجموعه فاقد دوربین عمق است، اما به گفته ایسوس، حالت Portrait می‌تواند افکت بوکه را به شکل طبیعی در پس‌زمینه عکس ایجاد کند.

فیلم‌برداری 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه، ضبط ویدئوی اسلوموشن با وضوح 4K و سرعت 120 فریم در ثانیه، فیلم‌برداری 4K با لنز التراواید و ضبط ویدئوی زمان‌گریز (time lapse) از جمله امکانات دوربین در ضبط فیلم است. علاوه بر وجود لرزه‌گیر الکترونیکی یا EIS، ایسوس حالتی موسوم به HyperSteady را برای ضبط ویدئو در نظر گرفته که با فعال کردن آن، لرزش دست در هنگام ضبط ویدئو ظاهرا به حداقل می‌رسد. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری در هنگام ضبط ویدئو، قابلیتی به نام Motion Tracking 2.0 نام دارد که به موجب آن، ضمن ردیابی خودکار سوژه، می‌توان روی سوژه در حال ردیابی زوم کرد تا سوژه مورد نظر همواره در مرکز کادر قرار بگیرد. برداشت عکس از ویدئوی در حال پخش نیز یکی دیگر از امکانات دوربین محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، دوربین Flip Camera به لطف وجود موتوری موسوم به stepper motor یا موتور پله‌ای، با چرخشی 180 درجه‌ای در بالای دستگاه قرار گرفته و نقش دوربین سلفی را ایفا می‌کند. با این حساب، ZenFone 7 یکی از قدرتمندترین دوربین‌های سلفی صنعت اسمارت‌فون را داراست. به گفته ایسوس، موتور پله‌ای در ZenFone 7 در مقایسه با موتور به کار رفته در ZenFone 6 حدود 40 درصد کوچک‌تر شده، اما با توجه به افزایش 2.2 برابریِ گشتاور آن، با یک موتور قدرتمندتر سروکار داریم. علاوه بر تقویت موتور پله‌ای، یک المان جدید به نام "سنسور زاویه" نیز به این مجموعه اضافه شده تا بتواند زاویه چرخش Flip Camera را دقیق‌تر کنترل کند. وظیفه دیگر این سنسور، حصول اطمینان از قرار گرفتن ماژول دوربین در یک موقعیت ایمن است. جالب است بدانید، سنسور زاویه می‌تواند 3 زاویه مورد علاقه کاربر را در حافظه خود نگه داشته و در هنگام نیاز، به سرعت ماژول را تا آن زاویه دَوران دهد.

شاید این اشکال مطرح شود که جدا شدن Flip Camera از بدنه و حرکت‌های فراوان آن، این ماژول را آسیب‌پذیر می‌کند. اما برای این مورد هم تمهیداتی اندیشیده شده است. ایسوس سال گذشته مدعی شده بود که Flip Camera در ZenFone 6 می‌تواند تا 100 هزار مرتبه باز و بسته شود. اما به گفته شرکت سازنده، این رقم برای ZenFone 7 به 200 هزار مرتبه افزایش یافته که از استحکام بالای آن حکایت می‌کند. به عبارت دیگر، اگر کاربر در هر روز 100 بار Flip Camera را باز و بسته کند، عمر این دوربین از 5 سال هم بیشتر خواهد بود. درباره استحکام Flip Camera موارد دیگری نیز نقل شده است. به گفته برخی منابع، وقتی این ماژول باز می‌شود می‌تواند وزنی معادل 35 کیلوگرم را تحمل کند. با فرض صحت این ادعا، شکستن این دوربین کار آسانی نخواهد بود!

لازم به ذکر است تمام مشخصاتی که درباره دوربین ZenFone 7 گفته شد، درباره مجموعه دوربین ZenFone 7 Pro نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که در نسخه Pro، دوربین‌ اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی به لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) نیز مجهز شده‌اند.

باتری

باتری قدرتمند 5,000 میلی‌آمپر ساعتی، انرژی این دو دیوایس را تأمین می‌کند. این باتری از فناوری شارژ سریع کوالکام موسوم به Quick Charge 4.0 پشتیبانی کرده و با استفاده از شارژر 30 واتی می‌توان در عرض 34 دقیقه، ذخیره آن را از 0 به 60 درصد رساند. علی‌رغم قاب شیشه‌ای در پشت گوشی‌ها، ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro فاقد شارژ بی‌سیم هستند. ایسوس در توجیه این نقیصه به این نکته اشاره کرده که اولویت شرکت قرار دادن باتری بزرگ‌تر بوده است. طبق ادعای ایسوس، در صورت استفاده متعارف از گوشی، این باتری تا 2 روز کامل دوام خواهد داشت. همچنین، دوام باتری در حالت استندبای 4G تا 32 روز، در هنگام وبگردی 5G تا 6.2 ساعت و در صورت پخش مداوم ویدئو تا 24 ساعت اعلام شده است (البته این ارقام در محیط آزمایشگاهی به دست آمده و ممکن است با آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، متفاوت باشد).

ظاهرا طبق نظر برخی مراجع، شارژ سریع باتری ممکن است در طول عمر باتری نقش چندان مثبتی را ایفا نکند؛ لذا اگر از لحاظ زمانی در مضیقه نیستید، این گزینه را دارید که حالت شارژ سریع را کاملا غیرفعال کنید. همچنین، اگر نگران آن هستید که اتصال گوشی به شارژر از شب تا صبح، به باتری صدمه بزند، می‌توانید برنامه شارژ را به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که باتری تا قبل از آنکه شما از خواب بیدار شوید، به‌آرامی تا 100 درصد شارژ شود. نکته جالب‌تر اینکه در ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro کاربر این امکان را دارد که ماکسیمم میزان شارژ باتری را روی 90 یا 80 درصد تنظیم کند. طبق ادعای ایسوس، اگر کاربر حداکثر میزان شارژ باتری را به 80 درصد محدود کند، طول عمر باتری دو برابر خواهد شد. ایسوس با استناد به نموداری که منتشر کرده، مدعی شده که در حالت معمولی، پس از 500 مرتبه شارژ تا 100 درصد، 15 درصد از ظرفیت باتری از بین خواهد رفت. در حالی که اگر حداکثر شارژ را روی 80 درصد تنظیم کنیم، پس از 500 مرتبه شارژ کامل، تنها 7 درصد از ظرفیت باتری را از دست خواهیم داد.

امکانات صوتی

اسمارت‌فون‌های ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro از اسپیکرهای دینامیک استریو برخوردارند. این اسپیکرها دارای 5 آهنربا بوده و به لطف آمپلی‌فایرهای هوشمند و دوگانه NXP TFA9874، به گفته شرکت سازنده، صدای بلندتر و عمیق‌تری را پخش می‌کنند. 3 میکروفن داخلی با تکنولوژی کاهش نویز ایسوس برای این گوشی‌ها پیش‌بینی شده است. اما شاید جالب‌ترین قابلیت صوتی در دیوایس‌های جدید ایسوس، فناوری OZO Audio (محصول نوکیا) باشد. این فناوری کارکردهای متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ساده‌ترین مورد استفاده این فناوری آن است که با روشن کردن "فیلتر باد" در هنگام ضبط ویدئو، می‌توان صدای باد پس‌زمینه را تا جای ممکن کاهش داد. همچنین با استفاده از قابلیت Mic Focus، با پیروی از زوم دوربین روی یک سوژه، می‌توان روی یک منبع صدای مشخص، متمرکز شد. فوکوس آکوستیک (Acoustic Focus) نیز قابلیت دیگری است که به شما اجازه می‌دهد جهت صدایی که می‌خواهید ضبط شود را انتخاب کنید. البته مورد آخر تنها در حالت Pro video در دسترس است.

ارتباطات و سیستم‌عامل

تراشه‌های اسنپ‌دراگون 865 و نسخه پلاس آن – که در گوشی‌های جدید ایسوس به کار رفته‌اند – ارتباطات نسل پنجم را برای این دو محصول به ارمغان می‌آورند. البته این ارتباط تنها از نوع طیف زیر 6 گیگاهرتز است، نه موج میلی‌متری. علاوه بر اسلات اختصاصی میکرو اس‌دی، دو اسلات دیگر نیز برای سیم‌کارت‌ها در نظر گرفته شده‌اند. وای-فای 6، بلوتوث 5.1، تراشه NFC و پورت USB-C از دیگر امکانات ارتباطی گوشی‌های جدید ایسوس به شمار می‌روند. به گفته ایسوس، جک هدفون در این دو مدل حذف شده تا فضای کافی برای آنتن‌های 5G فراهم باشد. متأسفانه به نسخه سیستم‌عامل گوشی‌های جدید ایسوس اشاره نشده، اما به احتمال فراوان، هر دو اسمارت‌فون با اندروید 10 روانه بازار می‌شوند.

سایر امکانات

علی‌رغم وجود نمایشگر AMOLED، ایسوس ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت را به جای زیر لایه نمایشگر، روی دکمه پاور تعبیه کند. البته برای دکمه پاور، کارکرد دیگری نیز پیش‌بینی شده است؛ به این ترتیب که با دو بار فشار این دکمه دستیار دیجیتال Google Assistant فعال می‌شود. البته کاربر می‌تواند به دلخواه خود این دکمه را سفارشی کند تا به جای Google Assistant، برنامه مورد علاقه وی اجرا شود. یکی از موارد خاص درباره این دو گوشی، آن است که چراغ نوتیفیکیشن LED در لبه پایینی دستگاه و سمت چپ پورت USB-C قرار گرفته است. به گفته ایسوس، به دلیل حاشیه بسیار نازک در قسمت بالای نمایشگر، امکان تعبیه این چراغ در آن قسمت فراهم نبوده و به ناچار آن را در لبه پایینی کار گذاشته‌اند. البته به گفته برخی کارشناسان، این اقدام ایسوس قابل ستایش است، زیرا چراغ نوتیفیکیشن در مقایسه با نمایشگر همیشه روشن، انرژی کمتری مصرف می‌کند.

قیمت و زمان عرضه

عرضه بین‌المللی اسمارت‌فون‌های ZenFone 7 و ZenFone 7 Pro از تاریخ 1 سپتامبر (11 شهریور) آغاز شده است. قیمت ZenFone 7 در مدل پایه (با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی) 21,990 دلار جدید تایوان اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 750 دلار آمریکا. مدل پیشرفته این گوشی با پیکربندی 8/128 نیز 23,990 دلار جدید تایوان (817 دلار آمریکا) قیمت‌گذاری شده است. برای خرید نسخه Pro (با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی) باید 27,990 دلار جدید تایوان (954 دلار آمریکا) هزینه کرد. قیمت بین‌المللی این محصولات ظاهرا هفته آینده مشخص خواهد شد.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا