فیس‌بوک به دنبال توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی با تمرکز بر واقعیت افزوده و مجازی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، سیستم عامل Operating System
واحد خبر mobile.ir : فیس‌بوک پس از تولید عینک‌های واقعیت افزوده و ‌مجازی و همچنین پنل‌های هوشمند Portal، حالا در پی توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی برای محصولات خود برآمده است. مهم‌ترین دلیل این تصمیم را می‌توان از میان برداشتن وابستگی دستگاه‌های سخت‌افزاری این شرکت به غول‌های فناوری همچون گوگل و پلتفرم اندروید دانست. فیس‌بوک قصد دارد سیستم‌عامل خود را از ابتدا طراحی نماید و در همین راستا راهبری پروژه را به مارک لوکووسکی (Mark Lucovsky)، مهندس پیشین مایکروسافت و یکی از طراحان ویندوز NT، واگذار کرده است. البته هنوز مشخص نیست که سیستم‌عامل فیس‌بوک چه زمانی وارد بازار می‌شود و کدام یک از محصولات شرکت از این پلتفرم بهره می‌برند.

به گفته اندرو بازورث (Andrew Bosworth)، معاون AR و VR در فیس‌بوک، «ما واقعا می‌خواهیم از حضور در [عرصه] نسل بعدی [فناوری] اطمینان داشته باشیم و فکر نمی‌کنیم که برای تحقق این هدف، بتوانیم به بازار یا رقبای خود اعتماد کنیم؛ به همین سبب خودمان دست به کار شده‌ایم.»

در سال‌های اخیر، فیس‌بوک همواره از نبود سیستم‌عامل اختصاصی و وابستگی به برخی از بزرگ‌ترین رقبای خود ناراضی بوده است. از میان این رقبا می‌توان به اپل اشاره کرد که مدیر عامل آن، تیم کوک، بارها فیس‌بوک و مارک زاکربرگ را به سبب مسائل مرتبط با حریم خصوصی و جمع‌آوری داده‌های کاربران به باد انتقاد گرفته است. البته این نخستین بار نیست که شرکت آمریکایی به دنبال تولید سیستم‌عامل اختصاصی خود است. این کمپانی در سال 2013 برای از بین بردن انحصار دو-قطبی سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند، کار روی پروژه‌ای مخفی را با نام Oxygen آغاز کرد که در صورت نیاز، انتشار برنامه‌های اندرویدی را در خارج از فروشگاه گوگل پلی امکان‌پذیر می‌ساخت. گوشی فیس‌بوک یا Facebook phone که با همکاری اچ‌تی‌سی ساخته شد، با نسخه تغییریافته‌ای از اندروید و رابط کاربری اختصاصی Facebook Home به کاربران عرضه شد. با این حال، تمرکز این محصول بر مشاهده عکس‌های دوستان و برنامه Messenger، با محبوبیت چندانی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه نشد و تلاش شرکت برای ایجاد جایگاه در بازار موبایل و مقابله با شرکت‌های تراز اول این حوزه به شکست انجامید.

اینک فیس‌بوک امیدوار است که از خطاهای گذشته درس بگیرد چنان که فعالیت‌های سخت‌افزاری خود در زمینه AR و VR را در فضای جدید 770 هزار فوت مربعی به انجام خواهد رساند که در بِرلینگِیم کالیفرنیا ساخته است. این محل که در ۱۵ مایلی شمال دفتر مرکزی شرکت قرار دارد، برای حدود چهار هزار کارمند در نظر گرفته شده است. بر اساس اعلام فیس‌بوک، تیم واقعیت مجازی و افزوده شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به این مکان انتقال خواهد یافت تا آزمایشگاه‌ها، فضای نمونه اولیه و محدوده‌های آزمایشی خود را راه‌اندازی کند. البته این گروه همچنان اعضایی در سایر دفترها از جمله کالیفرنیا، واشنگتن، نیویورک و خارج از آمریکا خواهد داشت.

فیس‌بوک با توسعه سیستم‌عامل اختصاصی می‌تواند آزادی عمل بیشتری برای ایجاد تعامل اجتماعی و حفظ حریم خصوصی در دستگاه‌های خود داشته باشد. به علاوه، با جدا ساختن مسیر ابزارها و گجت‌های خود، قادر است از اختلاف با گوگل جلوگیری نماید. بر اساس گزارش منابع خبری، تمرکز سیستم‌عامل جدید روی عینک‌های واقعیت افزوده خواهد بود و برای تولید آن، تمام گزینه‌های موجود، از جمله مشارکت احتمالی با شرکت‌های دیگر یا طراحی سیستم‌عاملی اختصاصی برای واقعیت افزوده مورد بررسی مدیران فیس‌بوک قرار خواهد گرفت.

به گزارش تکنوکرانچ، فیس‌بوک درصدد راه‌اندازی مکانی عمومی است که افراد می‌توانند برای کار با محصولات واقعیت افزوده و مجازی در آن حضور پیدا کنند. محصولاتی مانند هدست مستقل Oculus Quest و نمایشگر هوشمند Portal که در حال حاضر در دسترس کاربران قرار دارند و همچنین دستگاه‌هایی که فیس‌بوک از تولید آنها در آینده خبر داده است و از میان آنها می‌توان به عینک‌های جدید AR مشابه با عینک‌های اسنپ‌چت و نیز عینک‌های دوربین یا camera glasses با نام کد Orion اشاره کرد که مطابق گزارش‌ها با مشارکت گروه ایتالیایی Luxottica (سازنده عینک‌های مشهور Ray Ban) ساخته خواهد شد و ظاهرا قرار است جایگزین گوشی‌های هوشمند کنونی شوند.

همچنین این شرکت از ساخت فضایی برای فروش محصولات سخت‌افزاری خود خبر داده تا افراد بتوانند پس از آزمایش دستگاه‌ها، آن‌ها را خریداری کنند. این نخستین گام فیس‌بوک برای ایجاد فضاهای خرده‌فروشی اختصاصی، مشابه با فروشگاه‌های اپل و مایکروسافت، به شمار می‌رود.

جالب آن که فیس‌بوک تمایل زیادی هم برای کنترل بیشتر بر تامین سخت‌افزارهای خود نشان می‌دهد. از همین رو برای خرید شرکت آمریکایی Cirrus Logic (سازنده تراشه‌های تولید صدا برای اپل و چند شرکت‌ دیگر) با ارزش تقریبی سهام ۴.۵ میلیارد دلار، وارد مذاکره شد. اگر چه این معامله به سرانجام نرسید، اما نشانگر عزم جدی فیس‌بوک برای حضور در عرصه سخت‌افزار، علی‌رغم فروش محدود محصولاتی همچون نمایشگرهای Portal و هدست Oculus، است. همچنین این شرکت در حال کار روی ارائه نسخه سازمانی محصولات سخت‌افزاری خود است به طوری که به عنوان مثال، در حال حاضر می‌توان با استفاده از قابلیت زوم خودکار دوربین هوشمند پنل Portal جلسات کاری را به صورت تصویری برگزار کرد، به نحوی که تمام اعضاء در یک قاب حضور داشته باشند.

Facebook Portal

فیس‌بوک همچنین با استفاده از داده‌های کاربران که از طریق هدست Oculus و نمایشگر Portal به دست می‌آورد، اقدام به ارائه تبلیغات هدفمند نموده است. این شرکت حتی می‌خواهد بداند که پیش از هر عمل، چه چیزی در ذهن افراد وجود دارد و سخت‌افزار رابطی را برای ارتباط مغز با رایانه طراحی کرده است که با استفاده از حسگرها، واژه‌ مورد نظر فرد را پیش از گفته شدن آن شناسایی می‌کند. این ایده از دستگاهی در اندازه یک یخچال به چیزی تبدیل شده که در دست جای می‌گیرد، اما هنوز با ابزاری قابل پیاده‌سازی در یک اسمارت‌فون فاصله زیادی دارد. در عین حال، شرکت ممکن است نسخه دیگری از این واسط سخت‌افزاری را ارائه دهد که در آن مشابه با فناوری استارتاپ CTRL-Labs (شرکتی نوپا که فیس‌بوک در سپتامبر سال جاری میلادی آن را خریداری نمود) به پوشیدن بازوبند و یادگیری انجام حرکاتی خاص برای هماهنگی با سیگنال‌های مغزی نیاز باشد.

بر اساس گزارش‌ها فیس‌بوک همچنین در حال تولید دستیاری صوتی مشابه با Siri و الکساست و در همین راستا ظاهرا به دنبال گرفتن مجوزی از مایکروسافت است تا بتواند از موتور جست‌وجوی Bing این کمپانی برای آموزش دستیار صوتی خود استفاده کند.

ممکن است فروش هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده، نمایشگرهای هوشمند و دستگاه‌های ذهنخوان در مقایسه با کسب‌وکار تبلیغاتی کارآمد فیس‌بوک، هیچ گاه سود میلیارد دلاری را برای این شرکت به همراه نداشته باشد. اما این محصولات تضمین خواهند کرد که این شبکه اجتماعی عظیم از امواج بعدی در عرصه سخت‌افزار و رایانش عقب نخواهد ماند.

منبع : The Information


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا