گزارش IDC از رشد چشمگیر هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در بازه زمانی 2019 تا 2023

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز پنج‌شنبه 28 مارس سال جاری میلادی (8 فروردین 1398) گزارش خود را از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده منتشر کرد. بر اساس پیش‌بینی بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های AR و VR، عرضه این هدست‌ها در سال 2019 به 8.9 میلیون واحد خواهد رسید که در مقایسه با سال گذشته، 54.1 درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی‌های کارشناسان IDC نشان می‌دهد که این رشد پرقدرت در طول سالیان آتی ادامه خواهد یافت، به طوری که در سال 2023 عرضه جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده بالغ بر 68.6 میلیون دستگاه خواهد بود؛ رقمی که از نرخ رشد مرکب سالانه 66.7 درصدی در بازه زمانی 2019 تا 2023 حکایت دارد.

Oculus Rift

Oculus Rift S

پژوهشگران IDC انتظار دارند که عرضه هدست‌های واقعیت مجازی در سال 2023 با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) پنج ساله 46.7 درصدی به 36.7 میلیون واحد برسد. در میان فرم فاکتورها و محصولات مختلف، 59 درصد از هدست‌های عرضه‌شده در سال 2023، هدست‌های واقعیت مجازی مستقل (standalone) خواهند بود. پس از آنها نمایشگرهای سربند یا HMD (کوتاه‌شده Head-Mounted Displays) متصل و وابسته حدود 37.4 درصد از سهم عرضه را در اختیار خواهند داشت و در نهایت، 3.6 درصد باقیمانده از آنِ هدست‌های بدون نمایشگر (یا Screenless Viewers) خواهد بود.

در بازار هدست‌های واقعیت افزوده، پیش‌بینی شده است که کل عرضه تا سال 2023 با نرخ رشد سالانه مرکب 140.9 درصد به 31.9 میلیون واحد برسد. در بازار این دسته از محصولات نیز هدست‌های مستقل بیشترین سهم عرضه را به خود اختصاص خواهند داد. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط IDC، در سال 2023 برابر با 55.3 درصد از سهم بازار یعنی 17.6 میلیون دستگاه هدست مستقل AR وارد بازار خواهد شد و پس از آن نمایشگرهای سربند وابسته (یا Tethered HMDs) قرار می‌گیرند که 44.3 درصد از سهم بازار را از آن خود خواهند ساخت. در این حوزه نیز هدست‌های بدون نمایشگر سهم بازاری کمتر از 1 درصد را ثبت خواهند کرد.

IDC AR VR Headsets Market Report 2019 2023

پیش‌بینی از بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده از 2019 تا 2023

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهش بخش بررسی دستگاه‌های همراه در IDC، ارائه هدست‌های جدید توسط برندهایی همچون Oculus، اچ‌تی‌سی، مایکروسافت و سایرین به تحریک رشد بازار در سال 2019 و سال‌های پس از آن کمک خواهد کرد. با این حال، محرک‌های رشد بازار AR/VR به محصولات جدید سازندگان هدست محدود نمی‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها، جدیدترین چیپ‌ست کوالکام نیز نقش مهمی در فعال ساختن شرکای سخت‌افزاری و فراهم کردن اتصال‌پذیری شبکه برای تولیدکنندگان محتوا ایفا خواهد نمود.

Microsoft Hololens

Microsoft Hololens

از نظرگاه کلی، به طور تقریبی دوسوم تمام هدست‌ها در بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در سال 2023 به بخش تجاری عرضه خواهند شد؛ چرا که بخش عمده‌ای از هدست‌های AR و VR از اساس به هدف این مشتریان تولید خواهند شد. به علاوه، نحوه استفاده و کاربرد این ابزارها نیز در صنایع گوناگون به طور چشمگیری متنوع خواهد بود و موارد کلیدی متعددی را در زمینه‌های اختصاصی، از آموزش و خدمات تا خرده‌فروشی و طراحی، در بر می‌گیرد.

تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون IDC در بخش ابزارها و واقعیت افزوده و مجازی، بر این باور است که گروهی از نخستین فعالان این حوزه با نگاهی خردمندانه به پذیرش موارد استفاده تجاری از فناوری واقعیت مجازی حرکت کرده‌اند و فراتر از کاربرد در زمینه بازی و ویدئو، در انتظار تجارب مشتری‌محور بیشتری هستند. از دید او «بخش واقعیت افزوده در کسب‌وکار هدست‌ها، صرف نظر از برخی موارد استثنا، از همان ابتدا به طور عمده روی بخش سازمانی متمرکز بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند در آینده نزدیک هم ادامه داشته باشد؛ چرا که اغلب مصرف‌کنندگان در کوتاه‌مدت، از طریق گوشی هوشمند یا تبلت، واقعیت افزوده را تجربه خواهند کرد.» 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا