Counterpoint: کرونا بازار اسمارت‌فون چین را تکان می‌دهد – بیشترین ضرر دامن‌گیر هواوی است

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، چین China ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19 ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز پنج‌شنبه 13 فوریه 2020 (24 بهمن 1398)، با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود، تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار اسمارت‌فون چین را مورد بررسی قرار داد. گسترش اپیدمی کرونا در چین، عملکرد سازندگان اسمارت‌فون و زنجیره‌های تأمین آنها در این کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است، به طوری که طبق پیش‌بینی Counterpoint، عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین طی سه‌ماهه نخست سال 2020، نسبت به برآوردهای قبلی، حدود 30 درصد پایین‌تر خواهد آمد. به بیان دقیق‌تر، پیش‌بینی اولیه از میزان عرضه اسمارت‌فون در بازار چین طی سه‌ماهه نخست 90 میلیون دستگاه بود که سرانجام به 63 میلیون دستگاه کاهش یافت.

ویروس کرونای جدید (با نام علمی COVID-19) از شهر ووهان در چین شروع به انتشار کرد و ظرف چند ماه در سرتاسر چین و دیگر نقاط جهان گسترش یافت. کرونای جدید شباهت‌هایی به ویروس سارس (سندروم تنفسی حاد) دارد، با این تفاوت که میزان کشندگی آن کمتر و انتقال آن راحت‌تر است. به منظور مبارزه با شیوع اپیدمی کرونا، دولت چین از روز 24 ژانویه (4 بهمن) ممنوعیت شدیدی را بر سفر به این کشور اعمال کرد. به دنبال این اتفاق، فعالیت‌های خرده‌فروشی و تجارت به شدت با کندی مواجه شد و این امر ضربه مهلکی به اقتصاد کلان چین وارد نمود. تعطیلات سال نوی چینی تا اوایل فوریه تمدید شد و بیشتر شرکت‌ها از 10 فوریه (21 بهمن) فعالیت‌های خود را از سر گرفتند. البته، فعالیت‌های تولیدی و اجتماعی در چین، هنوز هم با محدودیت مواجهند.

بریدی وانگ (Brady Wang)، از مدیران مؤسسه Counterpoint، در رابطه با تأثیر ویروس جدید کرونا بر بازار اسمارت‌فون چین می‌گوید: «از لحاظ تقاضا، ما شاهد آن هستیم که بازار به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. برآورد می‌کنیم که افت سالانه در فروش گوشی هوشمند به صورت آفلاین طی دوره ایزوله، بیش از 50 درصد باشد. بنابراین، پیش‌بینی خود از فروش در سه‌ماهه نخست را 20 درصد پایین آوردیم. احتمال دارد شرایط بدتر شود و ما هم – بسته به فروش ماه فوریه – حتی ممکن است پیش‌بینی خود را پایین‌تر بیاوریم.» به گفته وانگ، افت فروش در سه‌ماهه نخست احتمالا موجب افزایش موجودی‌های در حال ترخیص شده و عرضه اسمارت‌فون (از جمله محصولات جدید) را تا سه‌ماهه دوم تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

به اعتقاد فلورا تانگ (Flora Tang)، تحلیلگر پژوهشی Counterpoint، هواوی بیش از سایر برندها از شیوع کرونا متضرر خواهد شد، زیرا بیش از 60 درصد از کل فروش اسمارت‌فون‌های هواوی در بازار چین رخ می‌دهد. Oppo و Vivo نیز به دلیل وابستگی زیادشان به کانال‌های فروش آفلاین، از تأثیر منفی کرونا بی‌نصیب نمی‌مانند. به گفته تانگ، در این شرایط وخیم، شیائومی، وان‌پلاس و Realme کمتر از سایر برندها آسیب می‌بینند. این امر دو علت دارد؛ دلیل اول آنکه برندهای مذکور عمدتا محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند. دلیل دوم به این واقعیت مربوط می‌شود که این سه برند بیشتر روی بازارهای خارج از چین متمرکز شده‌اند.

به گفته یکی دیگر از تحلیلگران پژوهشی Counterpoint به نام منگ‌منگ ژانگ (Mengmeng Zhang)، اپل فروشگاه‌های آفلاین خود در سراسر چین را تا 15 فوریه (26 بهمن) تعطیل کرد. طبق برآوردها، اپل با این حرکت، امکان فروش حدود یک میلیون آیفون را از دست داد. خبر بد دیگر برای اپل آن است که با توجه به ممنوعیت ورود مهندسین اپل از آمریکا و تایوان به چین، برنامه‌های جدید این شرکت برای توسعه محصولات خود، با اختلال همراه خواهد شد. همچنین اپل به دلیل کمبود نیروی کار در کارخانه فاکس‌کان در شهر ژنگ‌ژو، برای افزایش حجم تولید نسل بعدی آیفون SE با نام احتمالی آیفون 9 یا SE2 – که ظاهرا قرار است اواخر مارچ امسال عرضه شود – با مشکل روبرو خواهد بود.

به گفته ایثن چی (Ethan Qi)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، انتظار می‌رود عرضه دیوایس‌های جدید به شکل قابل ملاحظه‌ای در نیمه نخست سال تحت تأثیر قرار بگیرد، زیرا کارخانه‌ها در چین به‌درستی کار نمی‌کنند. بیشتر تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی مجددا از 10 فوریه (21 بهمن) شروع به کار کرده‌اند، اما آهسته و با احتیاط به کار خود ادامه می‌دهند. حداقل تا پایان فوریه زمان نیاز است تا تولیدکنندگان کارشان را با تمام ظرفیت خود از سر بگیرند. این تأخیر بر روند تأمین قطعاتی که در داخل چین ساخته می‌شود نیز تأثیرگذار خواهد بود که از جمله این قطعات می‌توان به نمایشگرهای ساخت شرکت‌های BOE و CSOT و همچنین قطعات نیمه‌رسانا از کمپانی YMTC اشاره کرد. البته، از آنجا که تقاضای نهایی بازار نیز در پی شرایط موجود شدیدا افت می‌کند، تاکنون نشانه‌ای از کمبود عرضه‌ای که ناشی از کند شدن تولید باشد، مشاهده نشده است.

با وجود گسترش سریع کرونا، تام کنگ (Tom Kang)، مدیر پژوهشی Counterpoint، بر این باور است که این ویروس در ماه مارچ تحت کنترل درآمده و مهار می‌شود. اما ممکن است دو ماه طول بکشد تا فعالیت‌های تجاری در چین به طور کامل به حالت عادی برگردد. رشد عرضه اسمارت‌فون طی سه‌ماهه‌های اول و دوم 2020 – چه در چین و چه در سایر بازارهای جهان – منفی خواهد بود. برخی برندهای اسمارت‌فون در استان هوبی و مرکز آن ووهان صاحب کارخانه هستند. همچنین، برخی سازندگان چینی در تأمین بعضی قطعات با کمبود مواجهند. لذا، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در نخستین فصل از سال 2020، ممکن است 5 تا 6 درصد افت کند. امسال شاید بخشی از فروش‌ها به سه‌ماهه سوم کشیده شود، اما همه تقاضاها به خاطر عدم تناسب بین دیوایس‌های قدیمی و دیوایس‌های جدید، به تعویق نمی‌افتند. برآورد اولیه کارشناسان Counterpoint حاکی از آن بود که بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 نسبت به سال قبل از آن رشد می‌کند، اما کارشناسان فعلا به این نتیجه رسیده‌اند که فروش سال 2020 تفاوت چندانی با سال 2019 نخواهد داشت.

شیائومی چند روز قبل از انتشار گزارش Counterpoint اعلام کرده بود که انتظار کاهش فروش در سه‌ماهه نخست را دارد، اما در کنارش به این موضوع اشاره کرد که تقاضا برای خرید اسمارت‌فون در سه‌ماهه‌های دوم و سوم به حالت عادی باز خواهد گشت. چند روز زودتر، مؤسسه تحقیقاتی Canalys نیز از احتمال نصف شدن عرضه اسمارت‌فون در چین طی سه‌ماهه نخست خبر داده بود. این در حالی‌ست که IDC میزان افت بازار اسمارت‌فون چین در این بازه زمانی را 30 درصد پیش‌بینی کرده بود.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا