معرفی OnePlus 5، پرچمدار جدید وان‌پلاس – اندروید در کالبد آیفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، OnePlus 5 ، وان پلاس OnePlus

واحد خبر mobile.ir : طی 4 سالی که از تأسیس کمپانی چینی وان‌پلاس می‌گذرد، این شرکت موفق شده با گوشی‌های باکیفیت و ارزان‌قیمتش خود، به عنوان قاتل اسمارت‌فون‌های پرچمدار مطرح شود. در سال گذشته، دیوایس‌های OnePlus 3 و 3T – با وجود انتقادهای وارده – دو عنوان از بهترین گوشی‌های اندرویدی سال 2016 لقب گرفتند؛ نه فقط به خاطر مشخصات بالا و سخت‌افزار خوش‌ساخت‌شان، بلکه به دلیل اینکه مقرون‌به‌صرفه بودن برای وان‌پلاس همیشه یک اصل مهم بوده و از این حیث در مقایسه با سایر رقبا جلوتر بوده است. اما به نظر می‌رسد این رویه با معرفی پرچمدار جدید وان‌پلاس پایان می‌یابد، چرا که این کمپانی اخیرا به تولید یک گوشی پیشرفته با قیمتی نسبتا بالا دست زده است. در ادامه نگاهی داریم به مشخصات و ویژگی‌های OnePlus 5، شاهکار جدید وان‌پلاس.

Introducing Oneplus 5

کمپانی وان‌پلاس در روز سه‌شنبه 20 ژوئن 2017 (30 خرداد 1396) از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام OnePlus 5 پرده برداشت. این گوشی از مشخصات بالایی برخوردار بوده و گران‌قیمت‌ترین دیوایس وان‌پلاس (تاکنون) به شمار می‌رود. هرچند از نظر قیمت به غول‌هایی چون گلکسی اس8 نمی‌رسد، ولی از لحاظ سخت‌افزار و امکانات با آنها مقایسه می‌شود.

OnePlus 5 در ابعاد 154.2×74.1×7.25 میلی‌متر طراحی شده و وزنی معادل 153 گرم دارد. قبل از پرداختن به بدنه و طراحی OnePlus 5، این پرسش را مطرح می‌کنیم که نظرتان درباره کپی‌برداری و سرقت ادبی چیست؟ پاسخ شما به این پرسش در نگرش‌تان به نحوه طراحی OnePlus 5 تعیین‌کننده خواهد بود چرا که می‌توان گفت این گوشی، اساسا آیفون 7 پلاسی است که به اندروید مجهز شده! تک‌تک خصوصیات فیزیکی این گوشی برای کاربران اندروید آشناست: محل قرارگیری ماژول دوربین دوگانه، خطوط منحنی آنتن، میکروفون و فلش ال‌ای‌دی در پشت دستگاه، دقیقا مشابه آیفون 7 پلاس است. جایگاه دوربین جلو، بدنه آلومینیومی، حاشیه‌های پیرامونی، عملکرد مشابه دکمه home به عنوان اسکنر اثر انگشت و رنگ خاکستری آن (در ورژن ارزان‌تر) نیز به همین ترتیب. شاید تنها تفاوت ظاهری OnePlus 5 با آیفون 7 پلاس، وجود جک هدفون در قسمت پایینی آن باشد.

Introducing Oneplus 5

با وجود اینکه سازندگان چینی همواره مشغول کپی‌برداری از طراحی‌های اپل بوده‌اند، در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که بیشتر این شرکت‌ها، خود اقدام به طراحی نموده‌اند. لذا اینکه اسمارت‌فون پیشرفته‌ای چون OnePlus 5 تا این حد از اپل تقلید کرده و با این کار به روزهای گذشته بازگشته، جای تعجب دارد.

OnePlus 5 از یک نمایشگر 5.5 اینچی با تکنولوژی AMOLED بهره می‌برد که با پوششی از شیشه 2.5 بعدی Gorilla Glass 5 محافظت می‌شود. این نمایشگر برای درجه‌بندی – یا در اصطلاح کالیبراسیون – رنگ، از دو طیف رنگی sRGB و DCIP3 پشتیبانی می‌کند. برخلاف بسیاری از پرچمدارهای مطرح که از نمایشگرهای QHD برخوردارند، وان‌پلاس برای این گوشی، رزولوشن فول‌اچ‌دی (1080×1920 پیکسل) را انتخاب کرده که تراکم پیکسلی صفحه را به 401ppi می‌رساند. گویا کاربرانی که انتظار وضوح QHD را داشتند، باید یک سال دیگر منتظر بمانند. یکی از مهم‌ترین دلایل به‌کارگیری رزولوشن فول‌اچ‌دی (به جای QHD)، مراعات حال باتری این گوشی است که ظاهرا نسبت به مدل قبلی کمی ضعیف‌تر شده است. در حالی که OnePlus 3T از یک باتری 3,400 میلی‌آمپر ساعتی برخوردار بود، ظرفیت باتری OnePlus 5 به 3,300 میلی‌آمپر ساعت کاهش یافته است. دلیل این کاهش را می‌توان به ضخامت 7.25 میلی‌متری بدنه نسبت داد که این گوشی را به باریک‌ترین پرچمدار وان‌پلاس مبدل می‌کند. البته خود وان‌پلاس منکر ضعیف‌تر شدن باتری شده و مدعی است که توان باتری این اسمارت‌فون نسبت به OnePlus 3T، حدود 20 درصد بهبود یافته که احتمالا ناشی از برخی بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و به کارگیری چیپ‌ست بهینه آن است.

Introducing Oneplus 5

وان‌پلاس همیشه در ساخت پرچمدارهای خود از پروسسورهای رده‌بالا بهره گرفته و OnePlus 5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. مثل Galaxy S8 و Sony Xperia XZ Premium، وان‌پلاس نیز در ساخت پرچمدار جدید خود از چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 835 – قدرتمندترین تراشه حال حاضر در گوشی‌های اندرویدی – استفاده کرده است. این چیپ‌ست 8 هسته‌ای – با حداکثر سرعت کلاک 2.45 گیگاهرتز – با استفاده از پروسه 10 نانومتری FinFET سامسونگ تولید شده و لذا از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه است. از لحاظ رَم و حافظه داخلی، OnePlus 5 در 2 مدل به تولید می‌رسد: یکی با 6 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 64 گیگابایتی و دیگری با 8 گیگابایت RAM و حافظه داخلی 128 گیگابایتی. البته به دلیل وجود نداشتن اسلات microSD، امکان ارتقای حافظه وجود ندارد. گفتنی است وان‌پلاس در حافظه این گوشی از استاندارد UFS 2.1، با پهنای باند 2 لاینیِ سریع‌تر، استفاده کرده که حتی سرعت نصب اپلیکیشن‌ها را هم افزایش می‌دهد. حال سؤال اینجاست که سرعت شارژ تا چه اندازه است؟

Introducing Oneplus 5

وان‌پلاس برای شارژ سریع این گوشی از تکنولوژی انحصاری خود با نام Dash Charge استفاده کرده است. این تکنولوژی – که برای اولین بار با OnePlus 3 معرفی شد – می‌تواند طبق ادعای شرکت سازنده در عرض یک ساعت، ذخیره شارژ را از 0 به بیش از 90 درصد برساند. البته این میزان در هنگام پخش ویدئو و یا بازی کردن، متفاوت خواهد بود. وان‌پلاس با انتشار نمودارهای زیر، پروسه شارژ OnePlus 5 را با Galaxy S8 و Pixel XL مقایسه کرده، که برتری OnePlus 5 به وضوح مشاهده می‌شود. سازوکار تکنولوژی Dash Charge به این شکل است که برای رسیدن به سرعت شارژ یکنواخت و ثابت، به جای افزایش ولتاژ، جریان الکتریکی بزرگ‌تری تولید می‌شود. در حالی که سایر تکنولوژی‌های شارژ سریع، موجب داغ شدن گوشی و در نتیجه سرعت پایین شارژ و عملکرد ضعیف می‌شوند. البته تکنولوژی Dash Charge با یک محدودیت نیز مواجه است: اینکه حتما بایستی از شارژر و کابلی که به همراه دیوایس ارائه شده استفاده کرد.

Introducing Oneplus 5

نمودار سرعت شارژ OnePlus 5 در مقایسه با گلکسی اس 8 سامسونگ و گوگل پیکسل XL

سیستم عامل گوشی جدید وان‌پلاس، OxygenOS نام دارد. این پلتفرم بر مبنای نسخه 7.1.1 اندروید نوقا توسعه یافته و به قول وان‌پلاس، روان و ساده است. سیستم عامل مذکور از ویژگی‌ها و امکانات جالبی برخوردار است که شاید مهم‌ترین آنها افزودن "حالت خواندن" (Reading Mode) باشد. این حالت، با فیلتر کردن نور آبی و نگاشت مقیاس خاکستری، صفحه نمایش را برای خواندن بهینه می‌کند؛ درست مثل کتاب‌خوان‌های الکترونیک یا در اصطلاح e-readerها. این قابلیت را هم می‌توان به صورت دستی فعال کرد و هم می‌توان تنظیمات را طوری انجام داد تا اپلیکیشن مورد نظر کاربر برای خواندن، به طور خودکار در حالت Reading Mode باز شود.

Introducing Oneplus 5

Gaming DND Mode نام یکی دیگر از امکانات سیستم عامل OxygenOS است. اگر مایلید که روی یک بازی یا هر اپلیکیشن دیگر تمرکز کنید و حواس‌تان پرت نشود، می‌توانید این گزینه را فعال کنید تا هم نوتیفیکیشن‌ها نمایش داده نشوند و هم دکمه‌ها به طور موقت غیرفعال شوند تا از ضربه‌های ناخواسته و اتفاقی جلوگیری شود.

Secure Box نیز قابلیت امنیتی جدیدی است که به موجب آن می‌توان اسناد، عکس‌ها و ویدئوهای شخصی را با اثر انگشت یا رمز 6 رقمی، حفاظت کرد. به منظور امنیت بیشتر، فایل‌ها در Secure Box کدگذاری شده و از حافظه گوشی پنهان می‌شوند.

Introducing Oneplus 5

مطمئنا یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های OnePlus 5 و بارزترین تفاوت آن با OnePlus 3، سیستم 2 دوربینه آن است. این سیستم مشابه سیستمی است که در آیفون 7 پلاس شاهد آن هستیم، با این تفاوت که رزولوشن دوربین‌های OnePlus 5 بالاتر است. این سیستم، از یک دوربین 16 مگاپیکسلی، مجهز به سنسور IMX398 سونی و لنز زاویه باز – با گشودگی دیافراگم f/1.7 – و یک دوربین 20 مگاپیکسلی، با سنسور IMX350 سونی و لنز تله‌فوتو – با گشودگی دیافراگم f/2.6 – تشکیل شده است (وظیفه لنز تله‌فوتو، تار کردن پس‌زمینه برای ایجاد افکت بوکه است). به گفته وان‌پلاس، در حال حاضر این سیستم، بالاترین وضوح را در بین سیستم‌های 2 دوربینه سایر اسمارت‌فون‌های دنیا داراست. البته برتری این سیستم تنها به وضوح دوربین‌ها نیست.

Introducing Oneplus 5

به لطف الگوریتم نرم‌افزاری جدیدی که در این گوشی به کار گرفته شده، سوژه به درستی تعریف و نورپردازی شده و با فوکوس روی سوژه و تار کردن پس‌زمینه، شرایط برای گرفتن پرتره در حالت Portrait Mode فراهم می‌شود. وان‌پلاس مدعی شده که فوکوس در OnePlus 5 تا 40 درصد سریع‌تر از OnePlus 3T انجام می‌شود.

حالت دیگری به نام Pro Mode در این دوربین پیش‌بینی شده که به کاربر اجازه می‌دهد مواردی چون ISO، سرعت شاتر و ... را با دقت بالا تنظیم کند. می‌توان با استفاده از هیستوگرام، خطوط شبکه‌ای و قابلیت تراز کردن، عکس‌های بهتری گرفت و سپس عکس‌های در حالت RAW را برای پس‌تولید در حد حرفه‌ای برداشت کرد.

Introducing Oneplus 5

ناگفته نماند، دوربین جلوی OnePlus 5 وضوحی معادل 16 مگاپیکسل داشته و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.0 است.

از لحاظ امکانات ارتباطی، OnePlus 5 یک گوشی دو سیمکارته است که به بلوتوث نسخه 5 مجهز بوده و به گفته وان‌پلاس از 34 باند شبکه ارتباطی موبایلی در سراسر دنیا پشتیبانی می‌کند. صدای موتور لرزاننده OnePlus 5 تا 20 درصد کاهش یافته و می‌توان ویبره را با 3 درجه شدت و 5 الگوی مختلف تماس ورودی، سفارشی‌سازی کرد. همانطور که گفته شد، اسکنر اثر انگشت نیز روی دکمه home تعبیه شده که به قول وان‌پلاس ظرف 0.2 ثانیه می‌تواند گوشی را آنلاک کند. به علاوه اینکه روی سنسور، با سرامیک پوشیده شده است. یک پورت USB Type-C نیز در پایین دستگاه دیده می‌شود.

Introducing Oneplus 5

در کنار مزایای فراوان، چند نقطه ضعف هم به چشم می‌خورد؛ بر خلاف بسیاری از پرچمدارهای معروف، از جمله HTC U11 ،LG G6 ،Galaxy S8 و ...، گوشی جدید وان‌پلاس فاقد ویژگی مقاومت در برابر آب است. دوربین اصلی نیز از وجود قابلیت لرزه‌گیر اپتیکال محروم بوده و به گفته برخی کارشناسان، تصاویری غیر شارپ و نرم به دست می‌دهد. همچنین، همانطور که گفته شد، امکان ارتقای حافظه داخلی نیز وجود ندارد.

Introducing Oneplus 5

اسمارت‌فون OnePlus 5 از 27 ژوئن (6 تیر) وارد بازارهای آمریکای شمالی و اروپا شده و در آینده نزدیک در بازارهای آسیایی مثل چین، هند و هنگ‌کنگ عرضه خواهد شد. این گوشی در مدل 64GB/6GB و رنگ خاکستری، برابر با 479 دلار و در مدل پیشرفته‌تر 128GB/8GB و رنگ مشکی، معادل 539 دلار قیمت‌گذاری شده است. گفته می‌شود قیمت این گوشی در اروپا بالاتر بوده و به ترتیب 499 و 559 یورو اعلام شده است. 

منبع : OnePlus