درخواست پتنت شیائومی برای اسمارت‌فونی با تک‌دوربین 108 مگاپیکسلی و نمایشگر ثانویه در پشت

نمایش خبر

تاریخ : 1399/4/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند به سطح بالایی از نبوغ رسیده و امروزه طراحی دیوایسی با مشخصه برحسته نسبت به دیگر گوشی‌ها برای سازندگان کار دشواری‌ست. اکثر گوشی‌های پرچمدار از نمای جلو شبیه هم بوده و تفاوت‌های پشت آنها نیز عمدتا به شکل ماژول دوربین مربوط می‌شود. ظاهرا مسئولین شیائومی طرح‌هایی در ذهن دارند که می‌تواند برای یک اسمارت‌فون، ظاهری کاملا متفاوت از آنچه در تصور ماست را رقم بزند. این امر را می‌توان از درخواست پتنت جدید شیائومی که از سوی "سازمان ملی مالکیت معنوی چین" (CNIPA) منتشر شده، برداشت کرد. البته، این درخواست پتنت برای اولین بار در روز جمعه 10 جولای 2020 (20 تیر 1399) توسط وبلاگ TechiesBlog رصد شد.

بر خلاف تصاویر مبهمی که در بسیاری از پتنت‌ها شاهد بوده‌ایم، تصاویر منتشر شده از درخواست پتنت جدید شیائومی بسیار دقیق و واضح است. طراحی منحصر به فرد گوشی در این درخواست پتنت، بر دو عنصر نمایشگر و دوربین تأکید می‌کند. در این طرح، نمایشگر اصلی تقریبا تمام قسمت جلویی بدنه را پوشش داده و روی لبه‌ها نیز کشیده شده است. به این ترتیب در چپ و راست دستگاه حاشیه‌ای دیده نشده و حاشیه‌های بالا و پایین نیز، تا حد بسیار زیادی کاهش یافته‌اند. یکی از عواملی که در کاهش حاشیه‌ بالایی مؤثر بوده، حذف دوربین سلفی است.

در درخواست پتنت جدید شیائومی، به جای استفاده از چندین لنز و سنسور، تنها به یک دوربین در پشت اکتفا شده است. البته این دوربین رزولوشنی معادل 108 مگاپیکسل داشته و لنز آن از نوع extendable یا قابل حرکت کردن و گشوده شدن است. به لطف این لنز متحرک، دوربین می‌تواند زوم را به شکل قدرتمندی انجام دهد. البته، بدیهی‌ست که در زوم‌های بالا، لنز از پشت دستگاه بیرون می‌زند و همین مسأله، ابهاماتی را در رابطه با دوام لنز یا مقاومت آن در برابر آب، به وجود می‌آورد. اما بخش جالب‌تر پتنت، به نمایشگر ثانویه مربوط می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، نمایشگر اصلی روی لبه‌ها را پوشانده و حتی قسمت کمی از پشت را نیز در بر می‌گیرد. به دنبال یک فاصله خیلی کوچک، نمایشگر دیگری دیده می‌شود که تقریبا دو سوم از سطح بدنه در پشت گوشی را پوشش داده است. با توجه به حذف دوربین جلو، گرفتن سلفی بر عهده دوربین اصلی خواهد بود. لذا نمایشگر ثانویه نقش منظره‌یاب سلفی را ایفا می‌کند. به این ترتیب که کاربر برای گرفتن سلفی، باید گوشی را برگرداند تا لنز دوربین روبروی صورت او قرار گیرد. سپس با توجه به تصویری که از خود روی نمایشگر ثانویه می‌بیند، با انتخاب زاویه مناسب اقدام به گرفتن سلفی می‌کند.

لازم به ذکر است، قرار دادن نمایشگر ثانویه در پشت برای حذف دوربین سلفی، ایده جدیدی نبوده و قبلا ویوو در اواخر سال 2018، با تولید Vivo NEX Dual Display به این ایده جامعه عمل پوشانده بود. حتی خود شیائومی نیز در سپتامبر 2019 با معرفی Mi Mix Alpha، نمایشگر در پشت را – البته با کمی تفاوت – تجربه کرده بود. لذا علی‌رغم اینکه هیچ تضمینی برای تبدیل پتنت به یک محصول واقعی وجود ندارد، احتمال طراحی و تولید چنین دیوایسی از سوی شیائومی زیاد به نظر می‌رسد. تصاویر بسیار دقیقی که در این درخواست پتنت به چشم می‌خورند نیز این احتمال را تقویت می‌کند.

منبع : CNIPA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا