پتنت Vivo برای اسمارت‌فونی با 4 حفره دوربین در نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، دوربین سلفی Selfie Camera ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در سال 2019، گرایش همه‌جانبه‌ای به سمت کاهش یا حذف حاشیه نمایشگرها در گوشی‌های هوشمند شکل گرفت. در این میان، می‌توان گفت یکی از موفق‌ترین ایده‌ها، نمایشگر مجهز به سوراخ پانچ بوده که دوربین جلو را در حفره کوچکی درون خودِ نمایشگر جای می‌دهد. Galaxy A8s و HONOR View 20 نخستین گوشی‌هایی از این دست بودند که حدود یک سال پیش با فاصله زمانیِ کمی از هم، به صنعت اسمارت‌فون معرفی شدند. کم‌کم قطر حفره در اسمارت‌فون‌ها کمتر شد. پس از مدتی سامسونگ در تولید +Galaxy S10 خلاقیت به خرج داد و دو دوربین را در یک حفره قرصی‌شکل جای داد. اخیرا باخبر شدیم، کمپانی چینی Vivo فکرهای تازه‌ای در سر داشته و به تعبیه 4 حفره در نمایشگر می‌اندیشد.

طبق خبری که در روز جمعه 27 دسامبر 2019 (6 دی 1398) در وب‌سایت Tiger Mobiles منتشر شد، کمپانی Vivo پتنتی را برای اسمارت‌فونی با 4 حفره دوربین در نمایشگر، در CNIPA (اداره مالکیت معنویِ ملی چین) به ثبت رسانده است. تصاویری که به همراه این پتنت منتشر شده‌، سه حالت مختلف را برای قرار دادن این حفره‌ها متصور است؛ در حالت اول، حفره‌ها در 4 گوشه نمایشگر تعبیه می‌شوند. حالت دوم – مثل +Galaxy S10 – هر دو دوربین را در یک حفره بزرگ قرصی‌شکل جای داده، با این تفاوت که به جای یک حفره، دو حفره قرصی‌شکل در سمت راست و چپِ بالای نمایشگر دیده می‌شود. حالت سوم، مشابه حالت قبلی‌ست، با این تفاوت که در اینجا از حفره قرصی‌شکل خبری نیست و فضای بین دو حفره در کنار هم را نمایشگر تشکیل داده است. مشاهده شکل‌های زیر، به‌خوبی سناریوهای Vivo را به تصویر می‌کشد.

شاید قرار گرفتن 4 حفره در درون نمایشگر ایده جالبی به نظر برسد، اما قبل از هر چیز ممکن است شما را به این فکر بیندازد که اصلا چه نیازی به بیش از دو دوربین سلفی وجود دارد؟ به اعتقاد برخی کارشناسان، در ایده‌آل‌ترین حالت، حداکثر 3 دوربین در جلوی دستگاه کفایت می‌کند؛ یک دوربین اصلی، یک دوربین واید و یک سنسور سه ‌بعدی ToF برای تشخیص دقیق‌ترِ عمق، افکت‌های واقعیت افزوده و قفل‌گشایی با استفاده از چهره.

سناریوی اول Vivo، طرحی عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد و بعید است شرکت بخواهد دست به تولید چنین مدلی بزند. زیرا در هنگام گرفتن سلفی، چه کاربر راست‌دست باشد و چه چپ‌دست، یکی از حفره‌های پایینی به وسیله دستی که گوشی در آن قرار دارد پوشانده و یا حداقل دید آن مخدوش می‌شود. مشکل دوم آنجاست که در صورت وجود چهار دوربین در چهار گوشه مختلف، مشخص نیست کاربر در هنگام گرفتن سلفی باید به کدام دوربین نگاه کند؟ مشابه سناریوی دوم – که منطقی‌تر است – قبلا در گوشی‌هایی مثل +Galaxy S10، هواوی Nova 6 و شیائومی Redmi K30 پیاده‌سازی شده، با این تفاوت که بر خلاف پتنت Vivo، در گوشی‌های مذکور تنها یک حفره قرصی‌شکل با دو دوربین درون آن به چشم می‌خورد.

Vivo عملکرد مثبت این نوع طراحی را بیان نکرده و دلیل خاصی برای وجود چهار دوربین در جلوی گوشی ارائه نداده است. اما به گفته کارشناسان، چند احتمال به ذهن می‌رسد؛ به عنوان مثال، اختلاف در موقعیت این دوربین‌ها می‌تواند نگاشت سه بعدیِ بهتری را از عمق به دست دهد. همچنین، احتمال دارد با نصب یک نرم‌افزار دوخت (stitching)، بتوان سلفی‌های گروهی واید را به شکل غیرواقعی برداشت کرد.

به گفته برخی صاحب‌نظران، وجود چندین دوربین سلفی در جلوی گوشی، تا به حال تلاشی بیهوده بوده است. آنها معتقدند اسمارت‌فون‌های کنونی مشکل خاصی با تشخیص عمق نداشته و حتی گوشی‌هایی با دو دوربین سلفی (مثل +Galaxy S10) عملکرد خاصی ارائه نمی‌کنند. اما اگر کمی به عقب باز گردیم، در دوره نخستِ ظهور اسمارت‌فون‌ها باور عمومی به این شکل بود که یک دوربین در پشت دستگاه کفایت می‌کند. وقتی تعداد دوربین‌ها به دو رسید، خیال کردیم که دیگر به دوربین‌های بیشتر نیاز نیست. اما امروزه شاهد تولید گوشی‌هایی با دوربین پنج‌گانه هستیم! لذا ممکن است وجود چندین دوربین سلفی در ابتدا غیرمنطقی تلقی شود، اما بعید نیست در چند سال آینده، اسمارت‌فون‌های با دو دوربین جلو، قدیمی و از مد افتاده به نظر برسند.

در پایان لازم به ذکر است که این پتنت تنها یک ایده است و لزوما نشان‌دهنده قصد Vivo برای تولید چنین محصولی نیست. زیرا ممکن است این طراحی از سوی کاربران مورد استقبال قرار نگیرد و Vivo در فروش آن به مشکل بخورد. اما حداقل می‌توان گفت قرار دادن چندین حفره دوربین در نمایشگر ایده جالبی‌ست که می‌تواند مرزهای کنونی عرصه موبایل را جابجا کند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا