پتنت سامسونگ برای مجموعه دوربین شش‌گانه با لنزهای خم‌شونده و متحرک

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، دوربین Camera ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های سامسونگ از جمله محبوب‌ترین دیوایس‌ها در سراسر دنیا به شمار می‌روند. اما محبوبیت بالای گوشی‌های این شرکت در بین عامه مصرف‌کنندگان، دلیل بر آن نیست که این برند نخواهد ایده‌های جدید و بکر را امتحان کند. سامسونگ یکی از نخستین کمپانی‌هایی بود که با Galaxy Fold به ایده اسمارت‌فون‌های تاشو جامه عمل پوشاند و این سبک را با Galaxy Z Flip به تکامل رساند. همچنین، اولین برندی که بود که با تولید Galaxy A8s، نمایشگر حفره‌دار را به دنیای صنعت معرفی کرد. به‌تازگی پتنتی به نام سامسونگ منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای در پی یافتن راهی‌ست تا بتواند با خم کردن و متحرک نمودن دوربین‌های گوشی، تجربه‌ای تازه از عکاسی را رقم بزند.

سال گذشته، سامسونگ درخواست پتنتی را تحت عنوان "وسیله و روشی برای به کارگیری چندین دوربین برای عکاسی دیجیتال" به سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) ارائه کرد. حال، این سازمان در روز پنجشنبه 11 ژوئن 2020 (22 خرداد 1399) با انتشار سندی 55 صفحه‌ای در وب‌سایت خود، امتیاز این پتنت را به نام سامسونگ ثبت نمود.

بر اساس آنچه در این پتنت آمده، 6 دوربین در دو ردیف افقی (هر ردیف متشکل از 3 دوربین) در پشت یک گوشی هوشمند تعبیه می‌شوند، که در آن 5 دوربین از نوع واید و یک دوربین از نوع تله‌فوتو است (البته چیدمان‌های دیگری نیز پیش‌بینی شده است). تا اینجا نکته خاصی به چشم نمی‌خورد. اما نکته جالب در اینجا آن است که لنز هر کدام از این دوربین‌ها می‌تواند مستقل از دیگری روی یک زاویه خم شود. به عبارت دیگر، در حالت عادی لنز دوربین‌ها کاملا تخت است، اما در مواقع نیاز، امکان کج شدن لنز در زاویه دلخواه وجود دارد. این کج شدن، با ایجاد میدان‌های دید متفاوت می‌تواند سبک جدیدی از عکاسی را رقم بزند.

به عنوان مثال، ترکیب عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های کج‌شده، می‌تواند تصاویر عجیب و پیچ‌وتاب داری را به دست دهد (نظیر عکس‌های برداشت شده با لنز چشم‌ماهی). کاربر می‌تواند این تصاویر را ذخیره کرده و یا با استفاده از الگوریتمی خاص، با وصل کردن همه آنها به هم، یک تصویر نرمال خلق کند. درست مثل سازوکاری که در گرفتن عکس پانوراما استفاده می‌شود. اگر لنز دوربین‌های بیرونی به سمت لبه‌ها کج شوند و لنزهای وسط ثابت بمانند، دیوایس با دریافت داده‌های مربوط به هر 6 دوربین و ترکیب آنها با هم، می‌تواند تصویر عریض‌تر و با کیفت‌تری را به دست دهد.

در این پتنت، به امکان برداشت تصاویر پانوراما با افکت بوکه نیز اشاره شده است؛ قابلیتی که هنوز در هیچ یک از دیوایس‌های کنونی سامسونگ به چشم نمی‌خورد. بنا بر آنچه در متن این پتنت آمده، عکاسی با چنین چیدمانی از دوربین‌های کج‌شونده، ضمن بهبود کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور، محدوده فوکوس را بالا برده و از لحاظ HDR نیز کیفیت بالاتری را ارائه خواهد داد.

هرچه مجموعه دوربین در اسمارت‌فون‌ها بیشتر به سوی تکامل حرکت می‌کند، کمپانی‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با ایجاد قابلیت‌های جدید، خود را متمایز نمایند. امروزه برندها برای بقا در این بازار رقابتی، چاره‌ای جز برجسته کردن خود ندارند. حال، این برجسته کردن می‌تواند با افزایش وضوح دوربین‌ باشد و یا حتی با اضافه نمودن یک دوربین ماکروی 2 مگاپیکسلی.

امروزه می‌دانیم هر اسمارت‌فونی که قیمت آن بالای 400 دلار باشد، حداقل 2 لنز دوربین در پشت دارد. تعداد لنزهای دوربین در بعضی‌ گوشی‌ها به 4 نیز می‌رسد و ما حتی از تعداد بیشتر از این هم متعجب نمی‌شویم. اما سیاست کمپانی‌ها در قبال تعداد لنزهای دوربین متفاوت است. برخی برندها – مثل گوگل در گوشی‌های پیکسل – ترجیح می‌دهند به حداقل تعداد لنز در پشت اکتفا کنند. برخی نیز – مثل نوکیا در Nokia 9 PureView – دوست دارند 5 دوربین را در اختیار کاربر قرار دهند. حال، بعید نیست در آینده شاهد عرضه اسمارت‌فونی از سامسونگ با 6 دوربین و آن هم از نوع کج‌شونده باشیم. اما در حال حاضر بهتر است به پتنت سامسونگ صرفا به عنوان یک ایده بنگریم.

منبع : WIPO