معرفی Xiaomi Mi Mix Alpha: بدنه‌ای پوشیده از صفحه‌نمایش - دوربین 108 مگاپیکسلی

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 855 پلاس snapdragon 855 Plus ، چین China ، Xiaomi Mi Mix Alpha ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : سری Mix شیائومی در طی سه سال گذشته، دیوایس‌های هیجان‌انگیزی را به نمایش گذاشته که شامل Mi Mix آغازکننده رقابت گوشی‌های بدون حاشیه، Mi Mix 2 و Mi Mix 2S در سال‌های 2017 و 2018 با بدنه‌های سرامیکی و Mi Mix 3 در سال 2018 مجهز به دوربین‌ سلفی کشویی می‌شوند. از این خانواده امروز سه‌شنبه 24 سپتامبر 2019 (2 مهر 1398) محصول متفاوت و جدیدی به نمایش گذاشته شده که نه‌تنها با تجربه‌های پیشین این خانواده متفاوت است بلکه نمونه دومی برای آن در دیگر محصولات سایر سازندگان نیز نمی‌توان سراغ گرفت؛ Mi Mix Alpha محصول بدیعی با صفحه‌نمایش گسترده شده در دورتادور گوشی‌ست که تنها نوار دوربین بخش پشتی را شامل نمی‌شود.

Mi Mix Alpha را در یک نگاه می‌توان حاصل تلاش تیم طراحی شیائومی در ساخت گوشی تاشویی مشابه Mate X و Galaxy Fold تلقی کرد که احتمالا با توجه به مشکلات پیش آمده برای سامسونگ و هواوی و ظرائف ساخت محصول قابل اتکایی با توزیع انبوه در این رده، چهره تازه‌ای به خود گرفته است. این گوشی از سوی شرکت سازنده با عنوان اسمارت‌فون مفهومی یا Concept Smartphone شناخته می‌شود که با وجود آنکه این عنوان به روشنی از توزیع نشدن Mi Mix Alpha به صورت جهانی و گسترده خبر می‌دهد اما توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که شیائومی، نسل اول این کلاس یعنی Mi Mix را نیز با همین عنوان به نمایش گذاشت ولی این شرایط در نسل دوم تغییر کرد و ممکن است این رویه در مورد این مدل نیز تکرار شود.

در این طراحی جدید نه‌فقط کناره‌های صفحه‌نمایش به سمت لبه‌های پشتی خمیده شده‌اند بلکه این خمیدگی کاملا به بخش پشتی نیز ادامه یافته و در عمل به جز نوار عمودی حاوی دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی، کل بدنه دستگاه را صفحه‌نمایش عظیم آن در بر گرفته است. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در این گوشی به گفته شرکت سازنده به 180.6 درصد می‌رسد که حاشیه‌های تنها 2.15 میلی‌متر بالا و پایین صفحه‌نمایش در هر دو سمت گوشی نیز نقش مهمی را در آن ایفا می‌کنند.

صفحه‌نمایش سرتاسری Mi Mix Alpha با وجود زیبایی و طراحی چشم‌نواز، نگرانی‌هایی را نیز بابت میزان استقامت گوشی در هنگام افتادن از دست ایجاد می‌کند؛ امری که ظاهرا خود شرکت شیائومی نیز پیش از سایرین از آن آگاه بوده و جدا از پوشش محافظ برای صفحه‌نمایش، از سرامیک برای ساخت نوار پشتی، از شیشه یاقوت برای محافظه از لنزهای دوربین و از تیتانیوم مخصوص صنایع هوایی برای بالا و پایین دستگاه استفاده کرده است که این دومی جدا از استقامت بالا، از وزن بسیار کمتری نیز نسبت به فولاد ضد زنگ برخوردار است.

Mi Mix Alpha دارای طول و عرض به ترتیب 154.38 و 72.3 میلی‌متری است و ضخامت 10.4 میلی‌متری آن نیز اندکی بیش از رقم معمول در این کلاس به نظر می‌رسد. وزن گوشی 241 گرم است که در این مورد نیز نگفته پیداست که با دستگاه نسبتا سنگین‌وزنی روبرو هستیم. صفحه‌نمایش Mi Mix Alpha با عنوان جذاب‌ترین نکته در ساختار این مدل، یک نمونه 7.92 اینچی OLED با وضوح 2088×2250 پیکسل است که سنسور اثر انگشت را نیز در بخش رویی خود جای می‌دهد.

در پیرامون گوشی طبیعتا جایی‌ برای قرارگیری دکمه‌های فیزیکی معمول وجود نداشته و مواردی مثل دکمه‌های تنظیم صدا به صورت مجازی و لمسی به لبه‌های کناری حساس به فشار گوشی منتقل شده‌اند. نوتیفیکیشن برنامه‌ها و اطلاعاتی مثل میزان شارژ باتری، آنتن موبایل و بلوتوث نیز درست در همین قسمت قرار گرفته‌اند. کلید پاور این مدل البته به صورت فیزیکی در بخش بالایی دستگاه حضور دارد.

صفحه‌نمایش خمیده بخش پشتی، در هنگام استفاده عادی از دستگاه در اکثر مواقع خاموش بوده و مکانیزم جداگانه‌ای نیز برای چشم‌پوشی کردن از لمس تصادفی صفحه‌نمایش در کناره‌ها در نظر گرفته شده است. از پنل بخش پشتی می‌توان برای گرفتن عکس سلفی با دوربین‌های اصلی استفاده کرد اما شیائومی کاربردهای هیجان‌انگیزتری را برای این پنل در نظر گرفته که از آن جمله می‌توان به حضور اپلیکیشن‌های ساده‌ای مثل ضبط صدا، ماشین حساب و تایمر اشاره کرد. این صفحه به گفته شیائومی در آینده می‌تواند کاربردهای هوشمندانه دیگری را مثل نمایش خودکار کارت پرواز با حضور کاربر در فرودگاه یا به تصویر کشیدن مسیر حرکت در هنگام گرفتن تاکسی بر عهده بگیرد. در این پنل همچنین به لطف سنسورهای داخلی حرارت و رطوبت اطلاعاتی در مورد وضعیت هوا نیز ارائه می‌شود.

از اسپیکر تماس با تعریف سنتی آن در این گوشی خبری نیست و همانند نمونه‌ای چون هواوی P30 Pro در اینجا نیز از فناوری acoustic display برای پخش صدای مخاطب با لرزش صفحه‌نمایش استفاده شده و سنسور نزدیکی یا Proximity معمول نیز حالا جای خود را به فناوری التراساند داده است.

با اینکه صفحه‌نمایش، بخش مهمی از جذابیت Mi Mix Alpha را تشکیل می‌دهد اما این جذابیت به همین‌جا خاتمه نیافته و در بخش دوربین نیز به موارد جالب‌توجه دیگری بر می‌خوریم. در بخش پشتی گوشی سه دوربین حضور دارد که شامل یک دوربین اصلی، یک دوربین تله‌فتو و یک دوربین واید می‌شوند. دوربین اصلی دستگاه دارای وضوح 108 مگاپیکسلی بوده و سنسور Samsung HMX آن با همکاری مشترک شیائومی و سامسونگ ساخته شده است؛ ابعاد 1/1.33 اینچی این سنسور برای یک گوشی موبایل بیش از اندازه بزرگ بوده و در آن پیکسل‌هایی با ابعاد 0.8 میکرون به کار گرفته شده‌اند که در حالت عادی با ترکیب چهار پیکسل مجاور با یکدیگر، وضوح پیش‌فرض 27 مگاپیکسلی را ارائه می‌کند. گشودگی دهانه دیافراگم لنز این دوربین f/1.69 اعلام شده و سیستم تثبیت تصویر نوری (OIS) چهار محوری و اتوفوکوس لیزری، از دیگر مشخصات آن به حساب می‌آیند.

دو دوربین دیگر Mi Mix Alpha شامل یک واحد 20 مگاپیکسلی واید (از نوع Sony IMX350) با میدان دید 117 درجه‌ای، اتوفوکوس لیزری و امکان برداشت تصاویر نزدیک از فاصله 1.5 سانتی‌متری سوژه و یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتو با 2 برابر زوم اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز و لیزری ترکیبی می‌شوند. با حضور صفحه‌نمایش خمیده به پشت دستگاه، طبیعتا دیگر نیازی به دوربین سلفی در این گوشی نبوده و می‌توان با حداکثر کیفیت با کمک دوربین‌های اصلی جای گرفته در پشت گوشی به برداشت تصاویر سلفی پرداخت.

ظرفیت باتری گوشی در Mi Mix Alpha برابر با 4,050mAh اعلام شده که با توجه به صفحه‌نمایش سرتاسری آن رقم چندان بزرگی به نظر نمی‌رسد. این باتری که از فناوری نانو سیلیکون در ساخت آن استفاده شده امکان شارژ پر سرعت سیمی با توان 40 واتی را ارائه می‌‌کند اما شرکت سازنده سخنی از شارژ بی‌سیم در آن به میان نیاورده است. پردازش در این مدل بر عهده پروسسور جدید Snapdragon 855 Plus بوده و 12 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.0 (ظاهرا غیر قابل ارتقاء) در آن دیده می‌شود. برجسته‌ترین گزینه ارتباطی این گوشی نیز به قابلیت 5G تعلق دارد.

Xiaomi Mi Mix Alpha قرار است به صورت محدود از ماه دسامبر سال جاری میلادی با قیمت گزاف 19,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز، نزدیک به 2,812 دلار) به بازار عرضه شود که در این زمینه حتی از سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس نیز پیشی می‌گیرد.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا