کمرنگ شدن تأثیر کرونا بر بازار اسمارت‌فون چین - رشد 17 درصدی عرضه، با کاتالیزور 5G

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/2/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، چین China ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، نسل پنجم 5G ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شیوع گسترده ویروس کرونا عواقبی همچون تعطیلی یا کساد شدن کسب‌وکارها، بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته و عملا در سراسر دنیا شاهد رکود هستیم. این رکود بر بازار جهانی گوشی‌های هوشمند نیز بی‌تأثیر نبوده، تا جایی‌که گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسساتی مثل Canalys و Counterpoint، از افتی کم‌سابقه در بازار جهانی طی سه‌ماهه نخست 2020 حکایت می‌کند. البته، برخی خبرها نشان از آغاز فرآیند ریکاوری دارند. طبق گزارشی که در روز دوشنبه 11 می 2020 (22 اردیبهشت 1399) از سوی "آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین" (CAICT) منتشر شد، عرضه اسمارت‌فون در چین طی ماه آوریل، نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته است.

آمار اخیر، از بهبود وضعیت برندهایی مثل اپل و هواوی در چین خبر می‌دهد. همچنین، می‌توان آمار این گزارش را این گونه تعبیر کرد که بازار محصولات سخت‌افزاری مصرفی، پتانسیل بازگشت به حالت عادی (پس از کرونا) را دارد. متأسفانه آمار مربوط به عرضه اسمارت‌فون‌ها به تفکیک سیستم‌عامل، در گزارش اخیر ذکر نشده و لذا نمی‌توان مشخص کرد چه تعداد از این اسمارت‌فون‌ها، آیفون بوده است. البته گزارش مؤسسات معتبری چون IDC ،Canalys و Counterpoint، از کاهش اندک عرضه آیفون در چین، طی سه‌ماهه نخست حکایت دارد. ناگفته نماند، این نخستین بار در چند سال اخیر ا‌ست که CAICT متغیر سیستم‌عامل را در گزارش خود لحاظ نمی‌کند.

به گزارش آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین – که یک نهاد دولتی محسوب می‌شود – در آوریل 2020 در مجموع 41.7 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد بازار چین شده که در مقایسه با آمار آوریل 2019، حدود 14.2 درصد افزایش داشته است. از مجموع تلفن‌های همراه عرضه شده، 40.8 میلیون دستگاه (یعنی 97.7 درصد) گوشی هوشمند بوده که همان‌طور که گفته شد، نسبت به اسمارت‌فون‌های عرضه شده در آوریل 2019 (یعنی 34.8 میلیون دستگاه) 17 درصد رشد داشته است. نکته جالب در اینجا، به آمار عرضه گوشی‌های 5G مربوط می‌شود. طی ماه آوریل، 16.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند نسل پنجم وارد بازار چین شده است (یعنی 39.3 درصد از مجموع گوشی‌های هوشمند).

میزان عرضه اسمارت‌فون در چین از ژانویه 2019 تا آوریل 2020

در ابتدا تصور می‌شد که گرایش همه‌جانبه چین به فناوری نسل پنجم، یک پروسه آرام و طولانی مدت خواهد بود. اما شاهد آن بوده‌ایم که این فناوری به خوبی در چین مورد استقبال قرار گرفته و جالب است بدانید، به عنوان مثال اپراتور China Mobile تا به حال چیزی حدود 15.4 میلیون مشترک 5G داشته و با بازگشت وضعیت دنیا به حالت عادی، روند گرایش به 5G احتمالا به همین شکل ادامه خواهد داشت.

حال، سؤال اینجاست که هم‌اکنون وضعیت چین از لحاظ آلودگی به کرونا، تا چه حد عادی است؟ چندی‌ست زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که وقوع موج دوم کرونا در چین را محتمل می‌داند. آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، قبلا درباره تحت تأثیر قرار گرفتن زنجیره تأمین 5G، در مراحل اولیه همه‌گیری کرونا اظهار نظر کرده بود.

البته لازم به ذکر است، خرید اسمارت‌فون‌های 5G تازه موج اول خود را سپری می‌کند. درست است که آمار ارائه شده در این گزارش نسبتا زیاد به نظر می‌رسد، اما باید به یاد داشته باشیم که چین حدود 1.41 میلیارد نفر جمعیت دارد. 16.4 میلیون دستگاه گوشی 5G تنها گوشه کوچکی از پتانسیل عرضه اسمارت‌فون‌های نسل پنجم در چین به شمار می‌رود.

اگر فرض ما درست باشد و این تازه فاز ابتدایی عرضه اسمارت‌فون‌های 5G در چین باشد، این سؤال به ذهن می‌رسد که چه مدت لازم است تا 5G به بازار انبوه تبدیل شود؟ برخی‌ کارشناسان بر این باور بودند که این اتفاق در ماه‌های آتی رخ دهد، اما با توجه به توقف روند گسترش 5G در سراسر دنیا، ظاهرا زمان بیشتری برای تبدیل 5G به بازار انبوه نیاز است.

تبدیل 5G به بازار انبوه، صرفا با عرضه دیوایس‌های نسل پنجم به بازار میسر نشده و به مقدمات بیشتری نیاز دارد، از جمله: عرضه دیوایس‌های 5G ارزان‌قیمت، وجود بازاری برای دیوایس‌های دست دوم، کاربردهای فراوان برای اعتبار بخشیدن به خریدها، تعرفه‌های ارزان قیمت برای داده‌های 5G و همچنین اقتصاد باثباتی که شاخص اطمینان مصرف‌کننده در آن به اندازه کافی بالا باشد.

در حال حاضر، اقتصاد جهانی حرکت کج‌دار و مریزی داشته و احتمالا تأثیر نامناسبی بر گسترش 5G در سراسر دنیا خواهد داشت. فناوری 5G به سان سیستمی متشکل از اجزای متعدد است که برای استقرار این سیستم، بایستی تمام اجزا در تعامل با یکدیگر کار کنند. شاید عدد 16.4 میلیون برای تعداد اسمارت‌فون‌های 5G عرضه شده در یک ماه زیاد باشد، اما احتمالا این تازه موج نخست خریداران در چین بوده است.

به جز عرضه اسمارت‌فون‌ها، صنایع بی‌شمار دیگری هم هستند که از شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند. حال، ریکاوریِ بازار اسمارت‌فون در چین، می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلوی این صنعت باشد، به‌ویژه به خاطر وابستگی شدید زنجیره تأمین جهانی به کشور چین. علی‌رغم اینکه چین نخستین کشوری بود که تحت تأثیر کرونا قرار گرفت، آمار رسمی دولت چین از مرگ و میر ناشی از COVID-19، در مقایسه با تلفات اروپا و آمریکا، پایین‌تر است. این احتمالا نتیجه اقدامات سخت‌گیرانه دولت چین در جهت قطع زنجیره ابتلا بوده است. سایر کشورها (به ویژه ایالات متحده) بعید است به این زودی بتوانند همه‌گیری کرونا را پشت سر بگذارند و همین امر می‌تواند تأثیر COVID-19 بر بازار جهانی را به درازا بکشاند.

منبع : CAICT