گزارش کانالیز از بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2020 – رشد در دوران کروناویروس

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانالیز Canalys ، واچ او اس watchOS ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، گارمین Garmin ، فیت بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانالیز در روز چهارشنبه 17 ژوئن 2020 (28 خرداد 1398) جدیدترین گزارش خود از میزان عرضه ساعت‌های هوشمند در فصل اول سال 2020 را منتشر کرد؛ مطابق این گزارش میزان عرضه اسمارت‌واچ در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی به 14.3 میلیون عدد می‌رسد که با وجود پاندمی کروناویروس و تغییر شرایط کاربران در سرتاسر جهان، نه‌تنها با کاهش روبرو نشده بلکه 12 درصد رشد را نشان می‌دهد. از بین پنج برند اصلی بازار در این زمینه، میزان عرضه ساعت‌های هوشمند سه شرکت با رشد روبرو شده و تنها اپل و فیت‌بیت با کاهش روبرو شده‌اند. بخشی از رشد در این بازار را می‌توان به تغییر نوع فعالیت‌های ورزشی کاربران در شرایط قرنطینه خانگی مرتبط دانست.

مطابق انتظار اپل همچنان در صدر شرکت‌های ارائه‌کننده ساعت هوشمند در سطح جهانی قرار داشته و به وجود آن‌که میزان عرضه اپل‌واچ‌های این برند از 6 میلیون سال گذشته به 5.2 میلیون کاهش پیدا کرده است اما هنوز با اختلاف فراوان نسبت به دیگر رقبا با سهم بازار 36.3 درصدی در جایگاه نخست این جدول قرار می‌گیرد. میزان عرضه ساعت‌های هوشمند اپل در فصل اول 2020 همانطور که اشاره شد با کاهش 13 درصدی روبرو شده که این افت مشهود را بیش از کاهش تمایل کاربران برای خرید اپل واچ می‌توان به بسته شدن فروشگاه‌های فیزیکی اپل در اغلب نقاط دنیا در روزهای نخست پاندمی کروناویروس مرتبط دانست. همه اطلاعات این گزارش در مورد اپل نیز منفی نبوده و به‌خصوص در زمینه سیستم‌عامل watchOS با نکات کاملا مثبتی روبرو می‌شویم؛ جایی‌که به گفته کانالیز 4 میلیون کاربر فعال جدید در طی این فصل به جمع مشتریان پلتفرم ساعت‌های اپل افزوده شده که جمع کل دستگاه‌های فعال این مجموعه را به 70 میلیون می‌رساند و بدین‌ترتیب در طی سه‌ماهه آینده طبق پیش‌بینی کانالیز تعداد کل اپل‌واچ‌های عرضه شده به بازار به رقم دست نیافتنی 100 میلیون عدد خواهد رسید.

هواوی با عرضه 2.1 میلیون ساعت هوشمند بالاترین میزان رشد را در بین دیگر برندهای فعال در این زمینه کسب کرده و در مقایسه با 1 میلیون ساعت هوشمند عرضه شده در زمان مشابه در سال گذشته به رشد 113 درصدی دست پیدا کرده است. سهم بازار هواوی نیز در این میان رشد چشمگیری را تجربه کرده و از 7.9 درصد سال پیش به 14.9 درصد رسیده است.

سامسونگ که سال گذشته با ارائه 1.2 میلیون ساعت هوشمند و سهم بازار 9.6 درصدی پس از اپل در جایگاه دومین عرضه‌کننده اسمارت‌واچ در جهان قرار داشت حالا با رشد 46 درصدی، میزان عرضه خود را به 1.8 میلیون افزایش داده اما این رشد نیز حریف عملکرد بی‌نظیر هواوی در این بازه زمانی نشده و چاره‌ای برای این شرکت جز ایستادن در مقام سوم باقی نمانده است.

میزان عرضه و رشد سالیانه ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2020 (عرضه به میلیون عدد)

شرکت گارمین با ارائه 1.1 میلیون ساعت هوشمند به بازار و رشد 39 درصدی در جایگاه سوم شرکت‌های ارائه‌کننده اسمارت‌فون قرار گرفته و به سهم بازار 7.3 درصدی بسنده کرده است. مقام پنجم این جدول یعنی فیت‌‌بیت، دومین شرکتی‌ست که همراه اپل با کاهش عرضه روبرو شده و تنها موفق به ارائه 0.9 میلیون ساعت هوشمند به بازار شده است که با کاهش سالیانه 21 درصدی، 6.2 درصد از این بازار را در اختیار دارد.

وینسنت تیلکه (Vincent Thielke) تحلیلگر کانالیز ضمن اشاره به این نکته که برای اولین بار منطقه آمریکای شمالی کمتر از یک سوم کل تعداد عرضه‌های جهانی اسمارت‌واچ را به خود اختصاص داده است می‌افزاید: «تقاضای قدرتمند خارج از کشور برای ساعت‌های هوشمند به خنثی کردن عملکرد کند اپل واچ در اروپا و آمریکای شمالی کمک کرده که [همچنین] در نتیجه سوییچ شدن توجه کاربران اپل به AirPods به‌عنوان یک اکسسوری اجباری و مهم (must-have) رخ داده است. به‌طور مشخص سامسونگ و گارمین میزان ارائه به فروشندگان واسط (sell-in) خود را در این بازارها افزایش داده‌اند. در دیگر مناطق، اپل و هواوی بیشتری تعداد کاربران جدید را جذب کرده‌اند. اپل از جدیدترین همکاری اپراتوری خود در آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین متنفع شده و هواوی [نیز] خریداران جدیدترین اسمارت‌فون پرچمدار P40 را مشمول دریافت ساعت هوشمند خود کرده است.»

سینثیا چن (Cynthia Chen) از دیگر تحلیلگران کانالیز بازار چین را مد نظر قرار داده و ضمن اشاره به افزایش 66 درصدی ارائه ساعت‌های هوشمند در این منطقه از سفارش‌های بالای فروشندگان برای ساعت‌های مجهز به LTE به‌عنوان بخشی از حرکت به سمت پوشش سرتاسری درون کشوری eSIM و رسیدن به عرضه 2.5 میلیونی اسمارت‌واچ‌های سلولار پیش از سال نوی چینی سخن می‌گوید. مدل‌‌های Cellular یا دارای امکان تبادل مخابراتی به گفته چن، به رشد فصل به فصل میزان عرضه ساعت‌های هوشمند اپل و شیائومی منجر شده که تا به امروز بی‌سابقه بوده است. این تحلیلگر کانالیز با تکیه بر این نکته که سه‌ماهه چهارم به‌صورت سنتی بهترین فصل فروش برای اسمارت‌واچ‌ها در چین به حساب می‌آید، از این کشور به دلیل اقتصاد بازیابی شده قدرتمند و نیروی بزرگ بازیگران محلی (نظیر هواوی، شیائومی و اوپوی یک تازه‌وارد) به‌عنوان محرک کلیدی رشد ساعت‌های هوشمند در سال 2020 یاد می‌کند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا