Canalys: عرضه هدست‌های TWS در سال 2020 از 200 میلیون واحد فراتر خواهد رفت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین برآورد منتشر شده موسسه Canalys، دستگاه‌های صوتی هوشمند، شامل اسپیکرهای هوشمند و دستگاه‌های صوتی شخصی هوشمند، به رقم عرضه 96.2 میلیون واحدی در سه‌ماهه نخست 2020 دست یافته‌اند. در این میان در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، گروه محصولات اسپیکر هوشمند با 20.3 میلیون واحد عرضه و کاهش 1.9 درصدی، نخستین دوره افت جهانی خود را در سه‌ماهه منتهی به مارس سال جاری میلادی تجربه کرده است. این در حالی است که در بخش دستگاه‌های صوتی شخصی هوشمند شاهد افزایش عرضه بوده‌ایم به طوری که این گروه از محصولات در نخستین فصل 2020 با عرضه حدود 75.9 میلیون واحد شاهد رشد 19.4 درصدی بوده‌اند.

Huawei Freebuds 3

این رشد قابل توجه در پی عملکرد تولیدکنندگانی همچون اپل، سامسونگ و شیائومی، در کنار آن دسته از برندهای عرضه‌کننده محصولات صوتی محقق شده که در دوره زمانی ژانویه تا مارس 2020 به گروه هدست‌های استریوی کاملا بی‌سیم (یا TWS کوتاه‌شده true wireless stereo) توجه بیشتری نشان داده‌اند. در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، دستگاه‌های TWS با در اختیار داشتن 38 درصد از سهم بازار، بزرگ‌ترین بخش محصولات صوتی هوشمند بوده‌اند. بر اساس تحلیل کارشناسان Canalys انتظار می‌رود روند رشد TWS همچنان ادامه یابد، چرا که فروشندگان روی فرصت‌ رشد این گروه از محصولات بسیار مصمم هستند.

بازار هدست‌های استریوی کاملا بی‌سیم در نخستین فصل 2020 تحت سیطره سازندگان بزرگ اسمارت‌فون یعنی اپل، سامسونگ و شیائومی بوده است. به گفته سینثیا چن (Cynthia Chen)، یکی از تحلیل‌گران Canalys، جای شگفتی نیست که تولیدکنندگان گوشی هوشمند به سرعت بر این بازار تسلط یافته‌اند. در فصل گذشته اپل به عنوان رهبر بازار روند قوی رشد خود را حفظ کرده است. این امر بیش از هر چیز به سبب هدفون بی‌سیم AirPods Pro و قابلیت مطلوب حذف نویز فعال در آن بوده که عرضه 5.5 میلیون واحدی را در سه‌ماهه اول امسال برای غول کوپرتینویی ارمغان آورده است. سامسونگ نیز با ارائه +Galaxy Bud و ارتقای کیفیت صدا و افزایش عمر باطری آن، به رشد قابل توجهی دست یافته است. به گفته چن، در حالی که فعالان چینی مانند برند Redmi و QCY از امکانات زنجیره تامین خود برای در اختیار گرفتن بخش محصولات ساده با قیمت پایین و مقرون‌به‌صرفه بهره گرفته‌اند، متوسط قیمت فروش محصولات TWS هواوی 151 دلار بوده است. عددی که بالاتر از متوسط قیمت فروش 145 دلاری سامسونگ قرار می‌گیرد و به سبب حضور قدرتمند مدل پرچمدار FreeBud 3 محقق شده است.

Apple AirPods Pro

بر اساس آمار Canalys در فصلی که گذشت، حدود 43.8 میلیون دستگاه TWS وارد بازار شده است. اپل با عرضه 18.1 میلیون هدست استریوی کاملا بی‌سیم، 41.4 درصد از سهم بازار و رشد سالانه 60 درصدی در صدر جدول برترین عرضه‌کنندگان TWS قرار دارد. تعداد محصولات عرضه‌شده سامسونگ در این بازه زمانی یک‌چهارم اپل بوده و کمپانی کره‌ای توانسته 4.5 میلیون هدفون استریوی کاملا بی‌سیم را به بازار عرضه کند و با در اختیار داشتن 10.3 درصد از سهم بازار، رشد سالانه 30 درصدی را تجربه نماید. جایگاه سوم این جدول به برند Redmi شیائومی تعلق دارد که در سه‌ماهه منتهی به مارس 2020 موفق به ارائه 3.1 میلیون دستگاه TWS به بازار شده و 7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. دو شرکت چینی QCY و هواوی نیز به ترتیب با عرضه 2.5 و 2 میلیون واحد هدست استریوی کاملا بی‌سیم در مکان چهارم و پنجم این جدول قرار گرفته‌اند. نکته جالب در خصوص این دو شرکت به میزان رشد سالانه آنها باز می‌گردد به طوری که این رقم در هواوی 261 درصد و در QCY برابر با 172 درصد گزارش شده است.

عرضه جهانی هدست‌های TWS و رشد یالیانه در سه‌ماهه اول سال 2020

صدا یکی از جنبه‌های کلیدی در تجربه کاربری دیجیتال امروزی به شمار می‌رود که با رشد انفجاری بازار، شاهد پیشرفت‌های قابل توجه و تازه‌ای بوده است. از دید جیسون لا (Jason Low) تحلیل‌گر ارشد Canalys «کیفیت بالای صدا تنها پیشرفت مورد انتظار در دستگاه‌های صوتی هوشمند نیست. تولیدکنندگان با [عرضه] هدست‌های استریوی کاملا بی‌سیم در پی آنند که استفاده از محتوا و دسترسی آسان به دستیارهای هوشمند را بیش از پیش ساده سازند. انتظار می‌رود دستگاه‌های TWS از طریق یکپارچگی مستحکم با ابزارهای هوشمند مانند اسمارت‌فون‌ها، هوشمندی بیشتری داشته باشند و این امکان را برای کاربران فراهم سازند تا با کارایی بیشتری به کار، ورزش، آموزش، استراحت و تفریح بپردازند.»

مطابق پیش‌بینی تحلیل‌گران Canalys، میزان عرضه دستگاه‌های TWS در سال 2020 با رشد 29 درصدی از 200 میلیون واحد فراتر خواهد رفت. به علاوه انتظار می‌رود طول عمر باطری این دستگاه‌ها افزایش یافته و اندازه آنها کوچک‌تر شود و در عین آن که کاربرد آسان‌تری دارند به قابلیت‌هایی همچون حذف نویز فعال با پوشش گسترده‌تر طیف فرکانسی مجهز شوند.

به گفته لا «همه‌گیری COVID-19 شتاب غیرمنتظره‌ای به این بازار بخشیده و تولید و مصرف [محتوای] رسانه‌های صوتی و تصویری را افزایش داده است. این امر به نوبه خود رشد دستگاه‌های صوتی هوشمند را به دنبال دارد؛ چرا که کاربران در پی راه‌های تازه و بهتری برای مصرف محتوا برآمده‌اند.»

منبع : Canalys