درخواست پتنت سامسونگ برای قرار دادن دوربین زیر لایه نمایشگر

نمایش خبر

تاریخ : 1398/8/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : درخواست پتنتی از سامسونگ توسط "سازمان جهانی مالکیت معنوی" (WIPO) منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت کره‌‌ای در اندیشه ساخت اسمارت‌فونی با نمایشگر انعطاف‌پذیر به همراه دوربینی در زیر لایه آن است. این درخواست که در آوریل 2019 به WIPO تسلیم شده بود، به‌تازگی در روز دوشنبه 17 اکتبر 2019 (25 مهر 1398) با عنوان "دیوایس الکترونیکی شامل نمایشگر انعطاف‌پذیر" توسط این سازمان منتشر شد. در این درخواست، یک گوشی هوشمند شکیل به تصویر کشیده شده که از یک نمایشگر رول‌شدنی (با دوربینی در زیر آن) بهره می‌برد. شاید این همان طرحی باشد که قرار است سامسونگ در ساخت +Galaxy S11 آن را پیاده‌سازی کند.

در تصاویری که به همراه پتنت منتشر شده، اسمارت‌فونی دیده می‌شود که تقریبا تمام بدنه آن در جلو با نمایشگر پوشیده شده است. البته در قسمت پایینی، یک فریم فلزی باریک دیده می‌شود. نمایشگر رول‌شدنی این دستگاه، از میان همین فریم فلزی بیرون می‌آید. با توجه به مکانیسم کشویی پیش‌بینی شده، با لغزاندن نمایشگر به سمت پایین، مجموع سطح آن بیشتر می‌شود و برعکس با حرکت لغزشی به سمت بالا، اندازه نمایشگر کوچک‌تر خواهد شد.

همان‌ طور که در تصویر مشاهده می‌شود، نمایشگر از پشت گوشی شروع شده، تا پایین آن و سپس تا جلو امتداد پیدا می‌کند. نکته جالب در این طرح، اضافه شدن یک نمایشگر ثانویه کوچک‌تر در پشت گوشی است که در واقع ادامه همان نمایشگر اصلی‌ست که تا پشت کشیده شده است. وقتی دیوایس را رول می‌کنید، این نمایشگر ثانویه کمی کوچک‌تر می‌شود.

ایده جدید سامسونگ زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانید در این پتنت از یک دوربین چرخنده نیز صحبت شده است. شاید فکر کنید این چیز جدیدی نیست و سامسونگ در Galaxy A80 قبلا از دوربین چرخنده استفاده کرده است. اما آنچه در این پتنت توصیف شده، کاملا با مکانیسم چرخنده دوربین در A80 متفاوت است. در اینجا، سامسونگ دوربین چرخنده را به نمایشگر رول‌شونده متصل کرده و به این ترتیب همزمان با رول شدن نمایشگر، دوربین نیز به طور خودکار چرخش پیدا می‌کند. نکته جالب‌تر آن که در طرح جدید سامسونگ، این دوربین در زیر نمایشگر جای گرفته است. برای اینکه لنز دوربین از زیر صفحه بتواند به بیرون دید داشته باشد، پشت دیوایس به حفره‌ای مجهز است که سامسونگ آن را through-hole (حفره میانی) نامیده است.

قرار دادن این نوع دوربین بسیار برجسته و قابل‌توجه است. این دوربین با نیمه پایینی دیوایس یکپارچه شده است. سامسونگ از به کارگیری چندین لنز هم صحبت کرده و آن را محتمل می‌داند. البته به گفته برخی کارشناسان، این تکنولوژی آن‌قدر پیشرفته است که در حال حاضر فقط می‌توان درباره آن رویاپردازی کرد.

کمپانی‌هایی مثل سامسونگ به دنبال یافتن راه‌های جدیدی هستند تا از طریق آن بتوانند بدون افزایش ابعاد بدنه گوشی، نسبت صفحه به بدنه آن را بالا ببرند. شنیده‌ها حاکی از آنند که سری جدید Galaxy S11 (که احتمالا در فوریه 2020 معرفی می‌شود) نمایشگر بزرگ‌تر و کشیده‌ای خواهد داشت. این امر می‌تواند با به کارگیری مکانیسم کشویی برای نمایشگر تحقق یابد. البته آنچه در این پتنت به تصویر کشیده شده، خیلی آینده‌نگرانه بوده و تکنولوژی آن جلوتر از زمان حال به نظر می‌رسد.

راه‌کار اولیه شیائومی برای تعبیه دوربین زیر لایه نمایشگر

در پایان لازم به ذکر است، سامسونگ تنها سازنده‌ای نیست که این ایده را در سر دارد. اسمارت‌فون هواوی P40 – که انتظار می‌رود در سه‌ماهه نخست سال آینده میلادی معرفی شود – ممکن است به دوربین جلویی مجهز باشد که زیر لایه نمایشگر تعبیه شده باشد. برندهایی مثل Oppo و شیائومی نیز قبلا تکنولوژی مشابهی را به نمایش گذاشته بودند. دلیل اصلی حذف دوربین سلفی از حاشیه بالایی گوشی‌ها، آن است که بتوان نسبت صفحه به بدنه را بدون نیاز به دوربین پاپ-آپ یا ناچ افزایش داد. با قرار دادن دوربین در زیر لایه نمایشگر، دیگر نیازی به ایجاد حفره (یا سوراخ پانچ) نیز نخواهد بود.

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا