SensorTower: درآمدزایی بیشتر App Store در برابر Google Play

نمایش خبر

تاریخ : 1398/3/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : Play Store ، Apps Store ، آمار Statistics ، اپلیکیشن Application ، بازی Game ، اپل Apple ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : شکی نیست که اندروید با در دست داشتن 85 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، فاصله زیادی با iOS دارد، اما علی‌رغم این حقیقت، فروشگاه اپلیکیشن‌های iOS درآمد بیشتری داشته است. مؤسسه Sensor Tower به‌تازگی با انتشار گزارشی از داده‌های مالی فروشگاه‌های App Store و Google Play، درآمد حاصل از این دو فروشگاه را مقایسه کرده است. آمار Sensor Tower که در بازه زمانی سال‌های 2014 تا 2019 تدوین شده، نشان می‌دهد که در پایان اولین فصل از هر سال، همواره درآمدزایی App Store از Google Play بیشتر بوده که حداقل آن در سه ماهه نخست 2015 (15 درصد بیشتر) و حداکثر آن در سه‌ماهه نخست 2017 (68 درصد بیشتر) رقم خورده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

جمع‌آوری آمار مربوط به فروش اپلیکیشن‌ها در قسمتی از مؤسسه Sensor Tower به نام Store Intelligence انجام می‌شود. برآورد Store Intelligence حاکی از آن است که طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، میزان هزینه کاربران در سراسر دنیا برای 100 اپلیکیشن برتر App Store و Google Play، روی هم رفته 130.4 میلیون دلار بوده است. در این میان، متوسط درآمد ناخالص فروشگاه‌های App Store و Google Play در فصل اخیر به‌ترتیب برابر با 83.8 و 51 میلیون دلار عنوان شده است. با این حساب، میزان درآمدزایی 100 اپلیکیشن برتر App Store در بازه زمانی یاد شده، 64 درصد بیشتر از 100 اپلیکیشن برتر Google Play بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط 100 منتشر کننده برتر اپلیکیشن موبایلی از سه‌ماهه اول 2014 تا 2019

همان‌طور که در مقدمه هم گفته شد، تیم تحقیقاتی Sensor Tower، میزان هزینه کاربران برای 100 اپلیکیشن‌ نخست در فروشگاه‌های App Store و Google Play را از سه‌ماهه اول 2014 تا 2019 بررسی کرده‌اند که در نتیجه این امر، نرخ رشد سالانه مرکب این دو فروشگاه طی این بازه زمانی 5 ساله، 31 درصد اعلام شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم، نرخ رشد سالانه مرکب App Store و Google Play به ترتیب 31.3 و 31.2 درصد بوده است.

رشد درآمدزایی این دو فروشگاه به قدری بوده که می‌توان گفت متوسط مبلغی که کاربران در فصل اخیر برای هر یک از 100 اپلیکیشن برتر App Store و Google Play هزینه کرده‌اند، 12.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. اگر بخواهیم مجموع درآمدزایی فصل اخیر را با مدت مشابه در سال 2014 مقایسه کنیم، میزان رشد 285 درصد خواهد شد. به عبارت دقیق‌تر از سال 2014 تاکنون، درآمدزایی 100 اپلیکیشن برتر در App Store حدود 291 درصد و در Google Play حدود 289 درصد رشد داشته است.

متوسط درآمد 100 اپلیکشن برتر غیر بازی در هر دو پلتفرم اپل و گوگل در بازه زمانی یاد شده، 29 میلیون دلار بوده است. اما وقتی 100 اپلیکیشن برتر (غیر از اپلیکیشن‌های بازی) را از حیث درآمدزایی بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که تفاوت بین درآمدزایی App Store و Google Play فراتر از این حرف‌هاست. طبق داده‌های گزارش Sensor Tower، متوسط مبلغی که کاربران طی فصل اخیر برای اپلیکیشن‌های برتر App Store (غیر از گیم‌ها) هزینه کرده‌اند بالغ بر 23.3 میلیون دلار بوده است. این در حالی‌ست که همین کمیت برای Google Play حدود 7 میلیون دلار ذکر شده است. به عبارت دیگر، اختلاف درآمدزایی اپلیکیشن‌های غیرگیم در این دو فروشگاه، طی سه‌ماهه نخست سال 2019، برابر با 232 درصد بوده و به این ترتیب می‌توان گفت درآمد برنامه‌های برتر App Store حدود 3.3 برابر درآمد برنامه‌های برتر Google Play بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط 100 منتشر کننده برتر اپلیکیشن موبایلی غیر بازی از سه‌ماهه اول 2014 تا 2019

طبق گزارش Sensor Tower، متوسط میزان درآمد ناخالص 100 اپلیکیشن‌ برتر غیر بازی در فروشگاه‌های اپل و گوگل از سه‌ماهه نخست 2014 تاکنون، با نرخ رشد سالانه مرکب 56 درصد افزایش یافته که در این میان، نرخ رشد App Store و Google Play به ترتیب برابر با 56.1 و 50.9 درصد عنوان شده است. لذا متوسط مقدار هزینه کاربران برای 100 اپلیکیشن برتر غیر بازی در این دو فروشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 33 درصد رشد داشته و به عبارت دقیق‌تر، رشد سالانه این هزینه متوسط در App Store برابر با 30.5 درصد و در Google Play برابر با 44.4 درصد گزارش شده است.

در بررسی 100 بازی برتر در هر دو فروشگاه App Store و Google Play، مشخص شد که طی سه‌ماهه نخست سال 2019، کاربران به طور متوسط 114.5 میلیون دلار برای اپلیکیشن‌های بازی هزینه پرداخته‌اند. این رقم نشان می‌دهد مقدار هزینه کاربران برای بازی‌ها (114.5 میلیون دلار) تقریبا بیش از 4 برابر هزینه‌ای بوده که افراد برای سایر اپلیکیشن‌ها پرداخت کرده‌اند (29 میلیون دلار). هرچند، تفاوت فاحشی که بین درآمدزایی دو فروشگاه اپل و گوگل برای اپلیکیشن‌های غیربازی وجود دارد، در اپلیکیشن‌های بازی کمتر مشاهده می‌شود، اما در اینجا هم اپل جلوتر از گوگل است؛ متوسط درآمد بازی‌های برتر App Store در فصل اخیر برابر با 70.3 میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط درآمد بازی‌های برتر Google Play (یعنی 48 میلیون دلار) حدود 48 درصد بیشتر بوده است.

SensorTower Google Play vs App Store Revenue Report Q1 2019

درامد متوسط 100 منتشر کننده برتر بازی‌های موبایلی از سه‌ماهه اول 2014 تا 2019

متوسط درآمد 100 بازی برتر در هر دو فروشگاه، طی 6 سال اخیر با نرخ رشد سالانه مرکب 28.5 درصد افزایش یافته که در این میان، نرخ رشد Google Play برابر با 30.2 درصد و نرخ رشد App Store معادل 27.9 درصد عنوان شده است. به این ترتیب، علی‌رغم بیشتر بودن درآمدزایی بازی‌های برتر در App Store، آمارها نشان می‌دهند که رشد درآمدزایی بازی‌ها در Google Play سریع‌تر بوده است.

در مجموع، آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی Sensor Tower بیانگر این نکته است که فروشگاه App Store اپل، از چندین منظر در زمینه هزینه کردن کاربران، نسبت به Google Play برتری دارد. بد نیست بدانید طبق گزارش Sensor Tower از وضعیت مالی این فروشگاه‌ها در سال 2018، میزان هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها در App Store حدود 88 درصد بیشتر از Google Play بوده است.

لازم به ذکر است، آمار و ارقامی که در گزارش Sensor Tower برای درآمدها ذکر شده، همگی از نوع ناخالص هستند. نکته مهم دیگر آنکه، داده‌های گزارش این مؤسسه، ارقام درآمدی مربوط به صرف هزینه کاربران چینی در Google Play را در نظر نگرفته است. مطمئنا محاسبه این داده‌ها، تأثیر چشم‌گیری بر نتایج پایانی خواهد داشت.

در پایان، ممکن است این سؤال ذهن شما را درگیر کند که علی‌رغم گستردگی بیشتر سیستم عامل اندروید، چرا درآمد اپلیکیشن‌های iOS بیشتر بوده است؟ در پاسخ باید بگوییم، بخش قابل توجهی از این اختلاف درآمد، به بازار بزرگ اندروید در کشورهای در حال توسعه مربوط می‌شود. با وجود کاربران فراوان اندروید در این کشورها، وضعیت مالی افراد در این مناطق مانع از صرف هزینه‌های زیاد برای خرید اپلیکیشن‌های پولی می‌شود.  

منبع : SensorTower


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا