گزارش Sensor Tower از دانلود و درآمدزایی اپلیکیشن‌های موبایل در نیمه نخست سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپلیکیشن Application ، آمار Statistics ، بازی Game ، فروشگاه برنامه های اپل App Store ، گوگل پلی Google Play ، اپل Apple ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه Sensor Tower در روز دوشنبه 22 جولای 2019 (31 تیر 1398) با انتشار گزارشی، درآمد جهانی اپلیکیشن‌های موبایل را در نیمه نخست سال 2019 مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش، کاربران اسمارت‌فون طی این مدت، رقمی بالغ بر 39.7 میلیارد دلار را برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های iOS و اندروید هزینه کرده‌اند. این میزان در مقایسه با 34.4 میلیارد دلاری که در شش ماهه اول سال 2018 از سوی کاربران هزینه شده بود، 15.4 درصد افزایش داشته است. گفتنی‌ست، در این گزارش هزینه‌های صرف‌شده برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های App Store و Google Play مورد محاسبه قرار گرفته و فروشگاه‌های متفرقه اپلیکیشن‌های اندرویدی در نظر گرفته نشده‌اند.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود و درآمد اپلیکیشن‌های موبایل در سراسر جهان

هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌های iOS در نیمه نخست سال 25.5 میلیارد دلار برآورد شده که نسبت به هزینه کاربران در دوره مشابه قبلی (22.6 میلیارد دلار) 13.2 درصد افزایش داشته است. داده‌های گزارش حاکی از آنند که درآمدزایی اپلیکیشن‌های iOS حدود 80 درصد بیشتر از برنامه‌های اندرویدی بوده است. طبق این گزارش، کاربران Google Play در شش ماهه اول سال جاری میلادی 14.2 میلیارد دلار برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی خرج کرده‌اند که نسبت به رقم هزینه شده در مدت مشابه سال قبل (11.8 میلیارد دلار) 19.6 درصد رشد داشته است.

در این بین، درآمد اپلیکیشن Tinder، با رشد سالانه 32 درصد، به 497 میلیون دلار رسید و موفق شد عنوان درآمدزاترین اپلیکیشن غیربازی را در هر دو فروشگاه App Store و Google Play از آن خود کند. البته به گفته مؤسسه eMarketer، مخاطبین اپلیکیشن‌های دوست‌یابی (از جمله Tinder)، رشدی کندتر از حد انتظار داشته‌اند. طبق برآورد این مؤسسه، تا پایان سال 2019، احتمالا تعداد بزرگسالانی که در آمریکا هر ماه از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده می‌کنند، 25.1 میلیون نفر باشد (پیش‌بینی قبلی این مؤسسه، 25.4 میلیون نفر بود). انتظار می‌رود در سال 2019، تنها 21 درصد از آمریکایی‌های مجرد، از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی استفاده کنند، که این میزان احتمالا تا سال 2023 تنها به 23 درصد خواهد رسید. این بدان معناست که طی ماه‌های آتی، ممکن است اپلیکیشن Tinder جایگاه نخست خود را به اپلیکیشن‌های دیگر واگذار کند.

Netflix نیز با درآمدی حدود 399 میلیون دلار، از منظر درآمدزایی در جایگاه دوم قرار گرفت. در نیمه اول سال گذشته میلادی، Netflix از لحاظ درآمد داخل-اپلیکیشنی حائز رتبه نخست شده بود، اما به دنبال تصمیم مسئولین این شرکت مبنی بر حذف اشتراک‌ها از ورژن iOS و اندروید این اپلیکیشن، درآمدزایی Netflix با افت موجه شد. البته باید توجه داشت که داده‌های گزارش Sensor Tower تنها به درآمد حاصل از اپلیکیشن اشاره دارند، نه درآمد مجموع سرویس یک کمپانی. گفتنی‌ست، اپلیکیشن Tencent Video (بدون احتساب کاربرانی که این برنامه را از فروشگاه‌های متفرقه چینی دانلود کرده‌اند) با کسب درآمدی معادل 278 میلیون دلار، سوم شد. رتبه‌های چهارم و پنجم درآمدزایی نیز به ترتیب به اپلیکیشن‌های iQIYI و یوتیوب تعلق می‌گیرد.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان درآمد جهانی ناخالص اپلیکیشن در نیمه اول سال 2019

کاربران گوشی‌های هوشمند طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی، 56.7 میلیارد اپلیکیشن را برای اولین بار از دو فروشگاه اپل و گوگل دانلود و نصب کرده‌اند. طبق گزارش اخیر، 14.8 میلیارد از این اپلیکیشن‌ها از App Store نصب شده که در مقایسه با برنامه‌های نصب‌شده از این فروشگاه در نیمه نخست سال قبل، 1.4 درصد کمتر شده است. لازم به ذکر است، سه‌ماهه نخست سال 2019، اولین فصلی بود که در آن دانلود اپلیکیشن‌های iOS (به دلیل افت کلی iOS در چین) با رشد سالانه منفی روبرو شد. البته در سه‌ماهه دوم 2019 شرایط مجددا عوض شد و دانلود اپلیکیشن‌های iOS با رشدی نزدیک به 3 درصد به 7.4 میلیارد رسید. اما همان افت سه‌ماهه اول کافی بود تا دانلود این اپلیکیشن‌ها را در نیمه نخست سال 2019 با رشد -1.4 همراه کند.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود جهانی اپلیکیشن در نیمه اول سال 2019

بر خلاف این رشد منفی، دانلود اپلیکیشن از Google Play با رشد سالانه 16.4 درصدی، از 36 میلیارد (در نیمه اول 2018) به 41.9 میلیارد (در نیمه اول 2019) افزایش یافت. این میزان تقریبا 2.8 برابر اپلیکیشن‌های دانلود شده برای بار اول در iOS در بازه زمانی مشابه است. علی‌رغم تقریبا 3 برابر بودن دانلود اپلیکیشن‌های اندروید در مقایسه با iOS، درآمدزایی اپلیکیشن‌های iOS حدود 1.8 برابر بیشتر از اپلیکیشن‌های اندرویدی بوده است.

رتبه‌بندی 3 اپلیکیشن پردانلود در شش ماهه اول 2019 (بدون تغییر نسبت به نیمه نخست 2018) به ترتیب عبارتند از واتس‌اپ، مسنجر و فیس‌بوک (که هر سه محصول شرکت فیس‌بوک هستند). اپلیکیشن TikTok بار دیگر با پشت سر گذاشتن اینستاگرام، چهارمین اپلیکیشن پردانلود دنیا لقب گرفت. علی‌رغم اعمال ممنوعیت دوهفته‌ای برای این اپلیکیشن در بزرگ‌ترین بازارش (که در سه‌ماهه دوم رخ داد)، تعداد دانلود و نصب بار اول این اپلیکیشن در نیمه نخست سال 2019، با رشد سالانه 28 درصدی به حدود 344 میلیون بار رسید.

میزان دانلود و درآمد اپلیکیشن‌های بازی موبایل در سراسر جهان

طی شش ماهه اخیر، کاربران اسمارت‌فون (اندروید و iOS) حدود 29.6 میلیارد دلار را صرف اپلیکیشن‌های بازی نموده‌اند که به گفته Sensor Tower، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، 11.3 درصد رشد داشته است. میزان هزینه کاربران برای بازی‌های اندرویدی در Google Play، با رشد قابل‌توجه 16.8 درصد، به 12 میلیارد دلار بالغ شد. اما درآمدزایی بازی‌های iOS در App Store تنها با 7.8 درصد رشد سالانه به 17.6 میلیارد دلار رسید. Sensor Tower این رشد کم را به دو عامل نسبت می‌دهد: رکود در میزان هزینه کاربران در چین برای اپلیکیشن‌های iOS و توقف صدور مجوز برای بازی‌های موبایلی جدید در این کشور.

بازی Honor of Kings (محصول کمپانی Tencent) همچنان رتبه نخست درآمدزایی در جهان را در اختیار دارد. درآمد این بازی در شش ماهه اخیر (بدون در نظر گرفتن پول‌هایی که در فروشگاه‌های متفرقه اندروید در چین برای این بازی هزینه می‌شود) به بیش از 728 میلیون دلار رسید. بازی Fate/Grand Order (محصول کمپانی Sony Aniplex) – که در مدت مشابه سال قبل، از حیث درآمدزایی در رتبه سوم جهان قرار داشت – طی شش ماهه اخیر با کسب درآمدی معادل 628 میلیون دلار، به جایگاه دوم صعود کرد. در مقابل، درآمد بازی Monster Strike (محصول کمپانی Mixi) به حدود 566 میلیون دلار رسید و این بازی به رتبه سوم تنزل یافت.

بازی‌های Candy Crush Saga (محصول کمپانی King) و PUBG Mobile (محصول کمپانی Tencent) از نظر درآمدزایی به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. یکی از دلایلی که باعث افزایش درآمد بازی PUBG Mobile شد، استقبال کاربران چینی از نسخه دیگر این بازی با نام Game For Peace بوده که به طور اختصاصی برای این بازار طراحی شده است. جالب است بدانید این بازی در نیمه نخست سال جاری میلادی، فقط در پلتفرم iOS حدود 141 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان درآمد جهانی ناخالص بازی‌های موبایلی در نیمه اول سال 2019

بازی‌های جدید موبایلی در نیمه نخست امسال، 20.1 میلیارد بار دانلود داشته‌ که نسبت به نیمه اول سال قبل، با 3.2 درصد رشد همراه بوده است. تعداد دانلود بازی‌های iOS در این بازه زمانی، به خاطر عواملی که در بالا ذکر شد، با 1.4 درصد افت سالانه به 4.4 میلیارد کاهش یافت. این در حالی‌ست که تعداد دانلود بازی‌های اندرویدی در Google Play با رشد 4.6 درصدی به 15.7 میلیارد رسید.

SensorTower Google Play and App store Revenue Report H1 2019

میزان دانلود جهانی بازی‌های موبایلی در نیمه اول سال 2019

Color Bump 3D (محصول کمپانی Good Job Games)، بازی Garena Free Fire (محصول کمپانی Garena) و PUBG Mobile (محصول کمپانی Tencent) در صدر فهرست پردانلودترین بازی‌های موبایلی در هر دو پلتفرم اندروید و iOS قرار دارند.  

منبع : SensorTower


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا