معرفی ماسک شفاف هوامی- با قابلیت ضدعفونی خودکار و پشتیبانی از فناوری تشخیص چهره

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/31        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کرونا ، کووید-19 COVID-19
واحد خبر mobile.ir : در بسیاری از کشورها فرهنگ استفاده از ماسک برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها رایج شده است و با همه‌گیری ویروس COVID-19، در حال حاضر افراد زیادی از ماسک استفاده می‌کنند. چندی پیش مرکز کنترل و پیشگیری ایالات متحده آمریکا (US CDC) توصیه کرد که همه افراد در محیط‌های عمومی از ماسک استفاده کنند. با این حال، ماسک‌های پارچه‌ای و حتی جراحی به گونه‌ای طراحی نشد‌ه‌اند که ذرات بسیار ریز موجود در هوا را فیلتر کنند. در حال حاضر ماسک‌های N95 به عنوان نمونه‌های استاندارد برای فیلتر کردن ذرات ریز معلق در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این حال تقاضای زیادی برای این ماسک‌ها در جهان، به ویژه از سوی کادر درمانی، وجود دارد.

با همه‌گیری ویروس کرونا، موجی در میان برخی تولیدکنندگان چینی به راه افتاده تا تجهیزات مبارزه با این ویروس را به سرعت تولید کنند و در اختیار بازار قرار دهند. به عنوان نمونه، شرکت BYD یکی از تولیدکنندگان چینی خودرو، از راه‌اندازی کارخانه‌ای خبر داده که مدعی است بزرگ‌ترین مرکز تولید ماسک در جهان خواهد بود. شرکت نوپای Rokid نیز که در هانگژوی چین مستقر است و در زمینه بازشناسی صدا و تولید عینک‌های AR کار می‌کند، عینک‌های هوشمند حرارتی را با نام Rokid T1 به هدف عرضه در بازار ایالات‌ متحده تولید کرده است. البته این تنها دو نمونه از تلاش رو به گسترش شرکت‌های چینی برای تامین نیازهای تازه جهان است.

صرف‌نظر از این که کاربران چه ابزاری برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا انتخاب می‌کنند، امر مسلم آن است که استفاده از ماسک‌ برای باز کردن قفل صفحه‌نمایش گوشی‌ هوشمند با استفاده از تشخیص چهره مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از همین رو هوامی، یکی از زیرمجموعه‌های شیائومی و تولیدکننده ابزارهای پوشیدنی با نشان تجاری Amazfit، به این موج صنعتی پیوسته و در حال کار روی ماسکی است که با روند تشخیص چهره در اسمارت‌فون‌ها تداخلی نداشته باشد. مدیران هوامی به تازگی در گفت‌وگویی تلفنی با وب‌سایت خبری TechCrunch از طراحی ماسک پلاستیکی شفافی خبر داده‌اند که می‌تواند به طور کامل صورت کاربر را بپوشاند و چراغ‌های فرابنفشی درون آن تعبیه شده که پس از اتصال به منبع تغذیه یو‌اس‌بی، ظرف ده دقیقه فیلتر ماسک را ضدعفونی می‌کند. البته شرکت همزمان تأکید کرده است که این نور فرابنفش تنها می‌تواند داخل ماسک را پاکسازی نماید و کاربر باید سطح بیرونی را خود تمیز کند.

پیشینه طراحی این ماسک به حدود یک ماه پیش باز می‌گردد که منابع آگاه از راه‌اندازی پروژه جدیدی با نام :-) uSmile توسط هوامی خبر داده بودند. هدف از این پروژه کاهش تاثیرات منفی ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شده است؛ چرا که ماسک‌های معمول افراد را از دیدن حالات چهره و احساسات دیگران محروم می‌کنند و مانع از تعاملات طبیعی اجتماعی می‌شوند. حالا هوامی از طرح مفهومی این دستگاه پوشیدنی رونمایی کرده که ماسکی تنفسی، دارای فیلتر قابل تعویض و توانایی ضدعفونی شدن به صورت خودکار است. در واقع این ماسک که Aeri نام گرفته، از فیلترهایی قابل تعویض استفاده می‌کند که ظرفیت پالایش یا filtration آنها با ماسک‌های N95 هم‌تراز است. اگر این طرح به مرحله اجرا درآید، هر فیلتر نهایتا تا یک ماه و نیم قابل استفاده خواهد بود که به نحو قابل توجهی بیشتر از ماسک‌های جراحی و N95 کنونی است. طراحی ماژولار این ماسک هم به کاربر اجازه می‌دهد تا از لوازم جانبی اختیاری مانند فن برای سهولت تنفس استفاده کند. به همین جهت است که از نام Aeri برای این ماسک استفاده شده که با اصطلاح انگلیسی airy به معنای «پر از هوا» هم‌آوا است.

همان طور که اشاره شد، یکی از اهداف طراحی ماسک جدید این است که به کاربران اجازه دهد در کنار تنفس هوای سالم، حالات چهره و احساسات خود را نشان دهند. به علاوه، ماسک Aeri به نحوی طراحی شده که مانع تشخیص چهره روی گوشی‌های هوشمندی همچون آیفون 11 اپل و پیکسل 4 گوگل نشود. هوامی به این منظور دو طرح مفهومی را با عنوان X و Y ارائه داده که پوشش ضد بخار، چارچوب شفاف، پد فیلتر قابل تعویض، فن تهویه و نور فرابنفش داخلی در میان اجزای دیگر آن‌ها جای داده شده است. از سوی دیگر Aeri با این فرض طراحی شده که پوشیدن ماسک مانع استفاده از شیوه‌های متداول تشخیص چهره می‌شود. این مشکلی است که شرکت‌های فعال در زمینه ابزارهای تشخیص تصویر را به تلاش برای توسعه قابلیت‌های زیست‌سنجی واداشته تا امکان تحلیل ویژگی‌های دیگر چهره را از قبیل عنبیه چشم یا حتی نوک بینی فراهم ‌آورند. از دید پنگتائو یو (Pengtao Yu)، نایب‌ رئیس بخش طراحی صنعتی هوامی، افراد صرف نظر از نیاز به تشخیص چهره در گوشی‌های هوشمند، به هر حال می‌خواهند چهره یکدیگر را در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون ببینند. به گفته یو، هوامی در مرحله ساخت نمونه‌ اولیه ماسک‌های Aeri قرار دارد و به لطف زنجیره تامین پربار شهر شنزن که دفتر مرکزی شرکت در آن واقع است، چرخه توسعه محصولات سخت‌افزاری (از ایده‌پردازی تا عرضه به بازار) زمان نسبتا کوتاهی مابین ۶ تا ۱۲ ماه به طول خواهد انجامید.

هوامی در این مرحله هنوز قیمتی برای Aeri تعیین نکرده است، اما یو معتقد است که ماسک‌ جدید «بازار مصرف‌کننده انبوه» را در سراسر جهان هدف خواهد داد و کاربران نه تنها برای محافظت در برابر ویروس‌ها، بلکه در زمینه آلودگی هوا نیز می‌توانند از این ماسک‌ها بهره ببرند. با در نظر گرفتن سوابق هوامی در قیمت‌گذاری و حاشیه‌های سود اندکی که برای محصولات خود در نظر می‌گیرد، عرضه Aeri با قیمت رقابتی چندان جای شگفتی نخواهد داشت.

بسیاری از شرکت‌هایی که به تولید محصولات مقابله با همه‌گیری جهانی COVID-19 پیوسته‌اند، در ماه‌های اخیر دچار آسیب‌های قابل توجهی شده‌اند. اما هوامی در زمره کمپانی‌هایی است که توانسته در شرایط دشوار دوام آورد؛ چنان که با وجود کاهش سود خالص این شرکت از ۱۰.۶ میلیون به ۲.۷ میلیون دلار، درآمد سه‌ماهه نخست آن با افزایش سالانه ۳۶ درصدی، به ۱۵۴ میلیون دلار رسیده ‌است.

در واقع پروژه Aeri بخشی از تلاش هوامی برای ورود به بخش بهداشت عمومی، فراتر از تولیدِ صِرف دستگاه‌های تناسب اندام است. این شرکت به تازگی آزمایشگاهی را تحت مدیریت دکتر ژونگ نانشان ( Zhong Nanshan)، چهره سرشناس چین در مبارزه با ویروس کرونا، به هدف ردیابی بیماری‌های تنفسی با استفاده از ابزارهای پوشیدنی راه‌اندازی کرده است. کمپانی چینی همچنین از مذاکره با اداره بهداشت عمومی آلمان برای همکاری در چارچوب برنامه‌ای خبر داده که نظارت بر روند گسترش ویروس را با تکیه بر ساعت‌های هوشمند امکان‌پذیر می‌سازد.

منبع : َTechcrunch


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا