گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 - ادامه قدرت‌نمائی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت پس از فراز و فرودهای متعدد بالاخره به ثبات امیدوارکننده‌ای دست پیدا کرده و همانطور که در گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018 درآمد و سود قابل توجه‌ای را کسب نمود، همین شرایط را در گزارش مالی منتشر شده از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2018 نیز نشان می‌دهد. طبق این گزارش، مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال 2018 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت) به درآمد 29.1 میلیارد دلاری و سود عملیاتی 10 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که هر دو نسبت به سال قبل به ترتیب 19 و 29 درصد افزایش یافته‌اند. این دو رقم در سه‌ماهه گذشته به ترتیب 30.1 و 10.4 میلیارد دلار اعلام شده بود.

Microsoft Q1 2019 Financial Report

سود خالص مایکروسافت در این فصل 8.8 میلیارد دلار اعلام شده که با وجود آنکه نسبت به 8.9 میلیارد دلار فصل قبل اندکی کاهش یافته اما مقایسه آن با رقم مشابه سال گذشته، حاکی از 34 درصد افزایش است. سود تقلیل‌یافته در هر سهم این شرکت نیز دقیقا مشابه فصل قبل به 1.14 دلار می‌رسد که در این مورد نیز از افزایش 36 درصدی سخن گفته شده است.

ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت ضمن اشاره به ننایج فوق‌العاده این شرکت در آغاز سال مالی 2019 و ارتباط آن به ابتکارات این شرکت و اعتماد کاربران می‌گوید: «از کمک به مشتریان‌مان [برای] ساخت [گونه‌ای از] قابلیت دیجیتال مورد نیاز آنها برای رشد و موفقیت با کمک مدل کسب و کاری که به صورت بنیادی در جهت موفقیت آنهاست، هیجان‌زده‌ایم.» نادلا همچنین از نهائی شدن خرید GitHub با قیمت 7.5 میلیارد دلاری توسط مایکروسافت و تأیید این معامله توسط اتحادیه اروپا سخن گفته و آن را بخش بزرگی از تلاش مایکروسافت برای حمایت از جامعه متن باز (open source community) عنوان کرده است.

Microsoft Q1 2019 Financial Report

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

 در همین رابطه ایمی هود (Amy Hood) معاونت ارشد اجرائی و مدیر مالی مایکروسافت نتایج به‌دست آمده در این سه‌ماهه را بازتابی از تعهد مایکروسافت به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک طولانی مدت و حرکت مداوم برای رشد درآمد و ارتقاء حاشیه سود مرتبط دانسته و می‌افزاید: «تقاضای ادامه‌داری را برای پیشنهادات [ارائه شده] در [کسب و کار] ابری‌مان می‌بینیم که [نتایج آن] در درآمد 8.5 میلیارد دلاری [بخش] تجاری کلاد با ارتقاء سالیانه 47 درصدی منعکس شده است.»

بخش فرایندهای کسب و کار و پروداکتیویتی یکی از درآمدزاترین بخش‌های شرکت مایکروسافت است که با افزایش سالیانه 19 درصدی در این سه‌ماهه به درآمد 9.8 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. بخش عمده این درآمد طبق معمول در مجموعه Office رخ داده که در صدر آنها محصولات تجاری آفیس و سرویس‌های کلاد با افزایش درآمد 17 درصدی قرار دارد. مایکروسافت سودآوری این بخش را بیش از همه چیز به ارتقاء درآمد نسخه‌ تجاری Office 365 با افزایش درآمد 36 درصدی مرتبط می‌داند. بخش غیر تجاری و اصطلاحا Consumer آفیس که تولیدات مربوط به کاربران نهائی را در این رده پوشش می دهد نیز به افزایش درآمد 16 درصدی دست پیدا کرده که علت آن را باید در افزایش تعداد کاربران سرویس کانسیومر Office 365 به 32.5 میلیون‌ نفر جست‌وجو کرد. دیگر منابع درآمدی این بخش به LinkedIn با ارتقاء درآمد 33 درصدی همراه با محصولات Dynamics و سرویس‌های کلاد با افزایش درآمد 20 درصدی تعلق دارد.

Microsoft Q1 2019 Financial Report

بخش ابر هوشمند با Intelligent Cloud با درآمد 8.6 میلیارد دلاری با وجود آنکه نسبت به سه‌ماهه قبل و درآمد 9.6 میلیارد دلاری با کاهش مشهودی روبرو شده اما مایکروسافت از افزایش سالیانه 24 درصدی در آن سخن گفته است. به گفته مایکروسافت، محصولات سرور و خدمات ابری به لطف ارتقاء درآمد 76 درصدی Azure تا 28 درصد افزایش درآمد را تجربه کرده و درآمد خدمات شرکتی (Enterprise Services) نیز با رشد درآمد 6 درصدی روبرو شده است.

Microsoft Q1 2019 Financial Report

بالاترین درآمد مایکروسافت به بخش محاسبات شخصی‌تر یا More Presonal Computing تعلق دارد که کسب و کارهای بزرگی مثل مجموعه ویندوز، Xbox‌ و سرویس‌های بازی، تبلیغات موتور جست‌وجو و مجموعه کامپیوترهای سرفیس را در بر می‌گیرد و با 15 درصد افزایش سالیانه، درآمد 10.7 میلیارد دلاری را ثبت کرده است؛ در این زیر مجموعه، بخش ارائه گواهی ویندوز به شرکت‌های سازنده کامپیوتر با 3 درصد افزایش درآمد روبرو شده که این عملکرد مثبت به رشد OEM Pro نسبت داده شده است. جالب اینکه درآمد ارائه گواهی غیر Pro‌ ویندوز نه‌تنها افزایش پیدا نکرده بلکه ظاهرا با کاهش 5 درصدی نیز روبرو شده که این کاهش درآمد را می‌توان به تمایل سازندگان کامپیوترها در ساخت لپ‌تاپ‌های ویندوزی سطح بالا منتسب کرد.

محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های کلاد مرتبط، 12 درصد رشد یافته‌اند که مایکروسافت دلیل آن را افزایش تعداد گواهی‌های چند ساله بیان کرده است. بخش بازی و گیمینگ شرکت مایکروسافت به‌عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه همین قسمت که در سه‌ماهه دوم سال 2018 با رشد درآمد سالیانه 39 درصدی روبرو شده بود، در سه‌ماهه سوم 2018 نیز روند مثبت خود را ادامه داده و در مجموع 44 درصد رشد سالیانه را تجربه کرده است. بخش سرویس‌ها و نرم‌افزار Xbox در این زیر مجموعه نیز با موفقیت بالائی همراه شده و به گفته مایکروسافت، به لطف عناوین قدرتمند ارائه شده توسط برنامه‌نویسان خارج از شرکت، به افزایش درآمد سالیانه 36 درصدی دست پیدا کرده است. افزایش درآمد بخش سخت‌افزاری Xbox از این نیز بالاتر بوده و به دلیل زمان‌بندی مناسب ارائه Xbox One X، رشد درآمد در این بخش به 94 درصد رسیده است. تعداد کاربران Xbox Live مثل فصل قبل همچنان نزدیک به 57 میلیون نفر بوده و تأکید ساتیا نادلا بر ارائه Game Pass برای کامپیوترهای PC، آینده درخشانی را در زمینه سرویس‌های Xbox پیش روی این شرکت قرار می‌دهد.

Microsoft Xbox One X

در بخش تبلیغات موتور جست‌وجوی گوگل، با تفکیک هزینه‌های مرتبط با خرید ترافیک با رشد درآمد 17 درصدی روبرو می‌شویم که این رقم در سه‌ماهه گذشته نیز بدون تغییر، 17 درصد اعلام شده بود.

درآمد بخش سرفیس در مجموعه مایکروسافت در سه‌ماهه جاری با 14 درصد رشد سالیانه به 1.1 میلیارد دلار رسید که یکی از دلائل اصلی آن را باید در موفقیت Surface Go که در آگوست سال جاری به بازار عرضه شد، جست‌وجو نمود؛ جائی‌که مایکروسافت به لطف موفقیت این رده طبق گزارش گارتنر از وضعیت بازار کامپیوتر در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به جایگاه پنجم این لیست در آمریکا پس از شرکت‌های HP، دل، لنوو و اپل دست پیدا کرده است. ایمی هود نیز در گفت‌وگوئی با سرمایه‌گذاران شرکت مایکروسافت از ارتقاء درآمد بخش سرفیس در این شرکت سخن گفته و آن را به فروش بالای Surface Book 2 و Surface Go مرتبط دانسته است. مایکروسافت همچنین جدیدا در همین رده از دو محصول پیشرفته Surface Pro 6 و Surface Laptop 2 نیز رونمائی کرده اما به دلیل فروش این دو محصول از ماه اکتبر، آمار آنها، در گزارش فعلی منعکس نشده است.

Microsoft Surface Go

اندکی بعد از انتشار این گزارش به گفته رویترز و به لطف محقق نشدن درآمدهای شرکت آمازون، مایکروسافت بار دیگر به جایگاه دومین کمپانی ارزشمند آمریکا پس از اپل بازگشت. 

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا