معرفی TCL 10 5G ،TCL 10 Pro و TCL 10L – عزم جدی TCL برای ورود به دنیای اسمارت‌فون

نمایش خبر

تاریخ : 1399/1/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 675 Snapdragon 675 ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، اسنپ دراگون 665 Snapdragon 665 ، نسل پنجم 5G

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی TCL بیش از هر چیز به خاطر تولید تلویزیون‌های مقبول و با قیمت مناسب شناخته می‌شود. این شرکت در نمایشگاه IFA 2019 از نخستین اسمارت‌فون خود با نام TCL Plex رونمایی کرد و در همان رویداد، از تصمیم خود برای ورود جدی به کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند خبر داد. قبل از شیوع گسترده ویروس کرونا، کمپانی TCL در جریان رویداد CES 2020، بدون ذکر جزییات، 3 اسمارت‌فون جدید در سری TCL 10 را معرفی نمود. این گوشی‌ها TCL 10 5G ،TCL 10 Pro و TCL 10L نام داشته و اخیرا TCL جزییات بیشتری از مشخصات، قیمت و زمان عرضه آنها را اعلام کرده است. در ادامه، بیشتر با این سه محصول جدید آشنا می‌شویم.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

هدف TCL از تولید این سه اسمارت‌فون، جذب مشتریانی‌ست که علاوه بر مشخصات قابل‌قبول، قیمت مناسب دستگاه نیز برای آنها اهمیت دارد. هر سه گوشی جدید TCL از مشخصات سخت‌افزاری نسبتا خوبی برخوردارند؛ 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.1 مناسب به نظر می‌رسد (البته TCL 10L در دو مدل با حافظه‌های 64 گیگابایتی eMMC و 128 گیگابایتی UFS به تولید خواهد رسید). با اضافه کردن میکرو اس‌دی می‌توان حافظه داخلی را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقا داد. نمایشگرهای بزرگ با رزولوشن فو‌ل اچ‌دی پلاس و دوربین‌های چهارگانه (با ترکیب‌های متفاوت) در هر سه گوشی به چشم می‌خورد.
باتری قدرتمند 4,500 میلی‌آمپر ساعتی – با تکنولوژی Quick Charge 3.0 – از نکات مثبت TCL 10 Pro و 10 5G به شمار می‌رود. با شارژر 18 واتی، می‌توان ذخیره باتری را ظرف 35 دقیقه به نصف رساند (شارژ کامل 121 دقیقه طول می‌کشد). جالب است بدانید، هر دو گوشی به لطف قابلیت شارژ معکوس OTG می‌توانند برای دیوایس‌های دیگر نقش پاور بانک را ایفا کنند. از جمله مواردی که TCL در معرفی هر سه گوشی روی آن تأکید فراوان کرده، وجود تکنولوژی NXTVISION است که طبق ادعای شرکت سازنده، می‌تواند نگاشت رنگ‌مایه را از SDR (دامنه دینامیکی استاندارد) به HDR (دامنه دینامیکی بالا) تبدیل کند.
TCL در معرفی این سه محصول از Super Bluetooth نام می‌برد؛ قابلیتی که به موجب آن، اسمارت‌فون می‌تواند از طریق بلوتوث به طور همزمان به 4 اسپیکر بی‌سیم متصل شود. وجود جک 3.5 میلی‌متری هدفون در کنار USB Type-C می‌تواند خبر خوشی برای کاربران باشد. سیستم‌عامل گوشی‌ها اندروید 10 بوده و ظاهرا توانایی به‌روزرسانی به اندروید 11 نیز در آنها پیش‌بینی شده است. پوسته اختصاصی TCL UI ظاهر اندروید و امکانات آن در این گوشی‌ها را دستخوش تغییر می‌کند. یکی از امکانات جالب گوشی‌های جدید TCL، وجود عنصری به نام Smart Key (کلید هوشمند) است. Smart Key یک دکمه اختصاصی برای دسترسی سریع به اپلیکیشن‌ها یا امکانات پرکاربرد است. این دکمه به سه روش قابل‌شخصی‌سازی است: یک بار فشار، دو بار فشار متوالی و فشار طولانی‌مدت.
در ادامه، نگاه دقیق‌تری به تک‌تک گوشی‌های جدید TCL خواهیم داشت:

TCL 10 Pro

TCL 10 Pro در این سری، دارای مشخصات بالاتری بوده و طبیعتا گران‌قیمت‌تر است. وجود فریم فلزی و قاب شیشه‌ای (با رنگ‌پردازی پلکانی) هر دو جنبه استحکام و زیبایی دیوایس را تأمین می‌کند. شیشه پشت دستگاه مات بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، بافتی دارد که مانع جذب اثر انگشت می‌شود. این گوشی در رنگ‌های خاکستری (Ember Gray) و سبز (Forest Mist Green) به تولید می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، اسمارت‌فون TCL 10 Pro در زمینه طراحی، برنده جوایزی مثل iF Design Award و Red Dot Award شده است.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

آنچه در نگاه اول بیش از بقیه جلب توجه می‌کند، نمایشگر TCL 10 Pro است. این نمایشگر 6.47 اینچی از نوع AMOLED بوده و یک حسگر اثر انگشت در زیر لایه آن تعبیه شده است. آنچه ظاهر TCL 10 Pro را از دو گوشی دیگر متمایز می‌کند، نمایشگر خمیده آن است که انحنای آن از طرفین روی لبه‌های گوشی امتداد یافته و نسبت صفحه به بدنه را به 93 درصد می‌رساند. فایده دیگر انحنای نمایشگر در لبه‌های گوشی، آن است که می‌توان به منظور دسترسی سریع به برخی اپلیکیشن‌ها، برای روی لبه نمایشگر میان‌بر قرار داد؛ چیزی که شرکت سازنده آن را Edge Bar shortcut می‌نامد. با توجه به پشتیبانی نمایشگر از HDR10، با این گوشی می‌توان تمام ویدیوهای Netflix را مشاهده کرد. چیپ‌ست این گوشی نیز اسنپ‌دراگون 675 است. نرخ به‌روزرسانی این صفحه‌نمایش حداکثر 90 هرتز اعلام شده است.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

در پشت دستگاه، 4 دوربین به شکل یک نوار افقی به همراه دو فلش LED در دو انتهای این نوار به چشم می‌خورد. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرون و f/1.79 است. البته با توجه به تکنولوژی ترکیب هر 4 پیکسل در 1 پیکسل، وضوح پیش‌فرض دوربین 16 مگاپیکسل و اندازه پیکسل‌ها 1.6 میکرون خواهد بود. دوربین واید 16 مگاپیکسلی (با میدان دید 123 درجه و f/2.4) و دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی با f/2.2، اعضای دیگر این مجموعه هستند. اما عضو چهارم، یک دوربین 2 مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به بزرگی 2.9 میکرون و f/1.8 است که TCL کاربرد آن را برداشت ویدیو در محیط‌های کم‌نور اعلام کرده است.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس لیزری، زوم دیجیتال تا 10 برابر و ضبط ویدیوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه از دیگر ویژگی‌های دوربین TCL 10 Pro بر شمرده شده است. ناگفته نماند، دوربین جلو – که در ناچ قطره آب بالای نمایشگر قرار گرفته – نیز وضوحی معادل 24 مگاپیکسل دارد. به گفته شرکت سازنده، این گوشی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به قیمت 449 یورو و 449 دلار به ترتیب در اروپا و آمریکای شمالی و در استرالیا و بریتانیا با قیمت‌های 899 دلار استرالیا و 399 پوند عرضه خواهد شد.

TCL 10 5G

همان‌طور که از اسم گوشی پیداست، TCL 10 5G نخستین گوشی هوشمند TCL است که با ارتباطات نسل پنجم به تولید می‌رسد. البته جای تعجب دارد که چرا TCL 10 Pro (علی‌رغم مشخصات بالاتر) به 5G مجهز نشده است. برخلاف نسخه Pro – که از نمایشگر OLED بهره می‌برد – در نسخه 5G شاهد به کارگیری نمایشگر LCD به قطر 6.53 اینچ هستیم که شرکت سازنده نام تجاری Dotch را بر آن نهاده است. نسبت تصویر نمایشگر 19.5:9 بوده و 91 درصد از سطح بدنه گوشی را پوشانده است. استفاده نکردن از نمایشگر OLED در این گوشی، حسگر اثر انگشت را از زیر لایه نمایشگر به پشت دستگاه منتقل کرده است.

 

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

تنها برتری TCL 10 5G بر نسخه Pro به چیپ‌ست آن مربوط می‌شود. در مدل 5G، از اسنپ‌دراگون 765G استفاده شده است. این نخستین تراشه کوالکام با مودم 5G یکپارچه بوده و جالب است بدانید حتی چیپ‌ست پرچمدار اسنپ‌دراگون 865 نیز به تراشه مودم جداگانه احتیاج دارد. همین امر، قیمت تمام‌شده TCL 10 5G را از بسیاری از گوشی‌های نسل پنجم – که بالای هزار دلار قیمت دارند – پایین‌تر آورده است.
افت مشخصات در نسخه 5G، در دوربین آن نیز مشاهده می‌شود. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی و دوربین ماکرو با وضوح 5 مگاپیکسل، نسبت به مدل Pro تغییری نداشته‌اند، اما رزولوشن دوربین واید در نسخه 5G به 8 مگاپیکسل (با میدان دید 118 درجه) تنزل پیدا کرده است. دست آخر، یک دوربین عمق 2 مگاپیکسلی، تعداد دوربین‌های پشت این دستگاه را به عدد 4 می‌رساند. وضوح دوربین جلو نیز به 16 مگاپیکسل کاهش یافته است. البته به گفته شرکت سازنده، این دوربین هم از تکنولوژی ترکیب پیکسلی بهره برده و برای گرفتن سلفی در محیط‌های کم‌نور مناسب است. لازم به ذکر است، در اینجا دوربین سلفی درون حفره قرار گرفته و خبری از ناچ نیست.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

TCL 10 5G در رنگ‌های آبی (Chrome Blue) و مشکی (Mercury Gray) به تولید می‌رسد. متأسفانه اطلاعات زیادی درباره عرضه TCL 10 5G منتشر نشده و فقط می‌دانیم این گوشی 399 یورو قیمت دارد. البته TCL از قصد خود برای عرضه این اسمارت‌فون در آمریکا صحبت کرده، اما زمان، قیمت و حتی اپراتور عرضه‌کننده آن را اعلام نکرده است.

TCL 10L

پایین‌ترین مشخصات و متعاقبا پایین‌ترین قیمت به گوشی TCL 10L مربوط می‌شود. البته قیمت پایین، مانع از طراحی جذاب آن نشده و طراحی هولوگرافیک آن در رنگ‌های سفید (Arctic White) و آبی (Mariana Blue) چشم‌نواز بوده و به قول شرکت سازنده، از طبیعت الهام گرفته شده است. همان نمایشگر ال‌سی‌دی 6.53 اینچی در مدل 5G در اینجا نیز حضور دارد. اما چیپ‌ست گوشی اسنپ‌دراگون 665 بوده که نسبت به دو مدل قبلی، ضعیف‌تر شده است.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

ترکیب دوربین‌های پشت دستگاه به قرار زیر است: دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با f/1.8، دوربین واید 8 مگاپیکسلی با f/2.2 و دوربین‌های ماکرو و عمق با وضوح 2 مگاپیکسل (هر دو با f/2.4). با وجود افت مشخصات دوربین، ضبط ویدیوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، همچنان در لیست امکانات دوربین به چشم می‌خورد. مثل مدل 5G، دوربین جلو نیز 16 مگاپیکسلی بوده و در حفره نمایشگر تعبیه شده است. بر خلاف دو مدل قبلی، ظرفیت باتری در TCL 10L برابر با 4,000 میلی‌آمپر ساعت بوده و فاقد شارژ سریع و شارژ معکوس است. حسگر اثر انگشت نیز در پشت دستگاه جای دارد.

introducing tcl 10 pro tcl 10 5g and tcl 10l

اسمارت‌فون TCL 10L در سه‌ماهه دوم سال 2020، در بازارهایی مثل اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و انگلیس عرضه خواهد شد. این محصول 249 یورو (249 دلار) قیمت‌گذاری شده است.
در پایان لازم به ذکر است، عرضه این سه گوشی از سوی TCL نشان از تصمیم جدی این کمپانی چینی برای ورود به بازار گوشی‌های میان‌رده دارد؛ بازاری که در حال حاضر در برخی بازارها تحت سیطره امثالی چون موتورولا و نوکیاست. به عبارت دیگر، با توجه به جایگاه و اعتبار این دو برند در بازار اسمارت‌فون، TCL مسیر دشواری را برای مطرح شدن در پیش دارد. حتی اگر قبول کنیم این شرکت سری اسمارت‌فون‌های قابل‌قبولی را طراحی و تولید نموده، مشکل پیش روی TCL آن است که این گوشی‌ها مشخصه چندان چشم‌گیری ندارند که بتواند آنها را از سایر دیوایس‌های میان‌رده موجود در بازار متمایز کند.

منبع : TCL


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا