معرفی Vivo NEX 3S 5G – نخستین تجربه ویوو با اسنپ‌دراگون 865

نمایش خبر

تاریخ : 1398/12/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، Vivo NEX 3S 5G ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : ابداع دوربین سلفی جهنده (یا pop-up) توسط کمپانی چینی ویوو و عرضه نخستین گوشی هوشمند مجهز به این تکنولوژی – یعنی Vivo NEX – نقطه عطف مهمی در صنعت اسمارت‌فون محسوب می‌شود، زیرا با این روش، فضای بیشتری در اختیار نمایشگر قرار گرفته و به این ترتیب، به معیارهای فول-اسکرین نزدیک‌تر می‌شود. به دنبال این موفقیت، ویوو تصمیم گرفت دومین عضو از این خانواده – یعنی Vivo NEX Dual Display – را با یک تغییر بزرگ به تولید رسانده و به جای دوربین pop-up، این گوشی را با دو نمایشگر (در جلو و پشت) طراحی کند. در عضو سوم این سری – که Vivo NEX 3 نام دارد – ضمن بازگشت دوربین جهنده، شاهد به‌کارگیری نمایشگر زیبای Waterfall بودیم.

کمپانی ویوو در روز سه‌شنبه 10 مارچ 2020 (20 اسفند 1398) از تولید یک گوشی هوشمند جدید در سری NEX با نام Vivo NEX 3S 5G خبر داد. از نحوه نام‌گذاری می‌توان فهمید که این گوشی بیش از آنکه جایگزین Vivo NEX 3 باشد، به‌روزرسانی محدودی برای مدل قبلی خود به حساب می‌آید. بدون تردید، مهم‌ترین به‌روزرسانی این گوشی جدید به پروسسور پرچمدار آن – یعنی اسنپ‌دراگون 865 – مربوط می‌شود. در ادامه بیشتر با محصول جدید ویوو آشنا می‌شویم.

ابعاد Vivo NEX 3S 5G برابر با 9.4×76.14×167.44 میلی‌متر بوده و 219.5 گرم وزن دارد. به این ترتیب، ابعاد گوشی نسبت به مدل قبلی هیچ تفاوتی نداشته و اگر به عکس‌های منتشر شده نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که ظاهر دستگاه نیز همان است که قبلا در Vivo NEX 3 دیده بودیم، با این تفاوت که علاوه بر رنگ‌های مشکی و آبی، نارنجی نیز به رنگ‌بندی آن اضافه شده است. به گفته شرکت سازنده، تغییر زاویه تابش نور و ایجاد سایه روشن در قسمت پشتی دستگاه، زیبایی خاصی به گوشی داده است.

همان نمایشگر 6.89 اینچیِ مدل قبل، در Vivo NEX 3S 5G نیز دیده می‌شود. این نمایشگر از نوع AMOLED بوده و نسبت تصویر آن 18.8:9 است. رزولوشن صفحه فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2256 پیکسل) اعلام شده و یک حسگر اثر انگشت در زیر لایه آن تعبیه شده است. به منظور بهبود تجربه تماشای فیلم، نمایشگر از +HDR10 پشتیبانی می‌کند، که در مقایسه با HDR10 در مدل قبلی، ارتقا یافته است. شرکت سازنده در معرفی این محصول، به نوعی فناوری کاهش نور صفحه اشاره کرده و آن را مشابه DC Dimming می‌داند.

بدون شک، آنچه در نگاه اول توجه را جلب می‌کند، انحناهای شدید نمایشگر در چپ و راست است. شرکت سازنده این نمایشگر را Waterfall (به معنی آبشار) نامیده، زیرا روی لبه‌های نمایشگر کشیده شده و ضمن زیبایی‌بخشی به گوشی، نسبت صفحه به بدنه را به گفته شرکت سازنده به 99.6 درصد می‌رساند. با توجه به اینکه نمایشگر لبه‌های گوشی را هم پوشانده، دکمه‌های فیزیکی در لبه گوشی حذف شده‌اند. در عوض، وجود موتور خطی X-axis، می‌تواند لمس دکمه‌های واقعی را برای کاربر شبیه‌سازی کند. البته این نمایشگر به همین شکل در مدل قبلی نیز وجود داشت و نسبت 99.6 درصد، چیز جدیدی نیست. با این اوصاف، تغییرات گوشی جدید را باید در داخل دستگاه جست‌وجو کرد.

بزرگ‌ترین تغییر Vivo NEX 3S 5G، ارتقای چیپ‌ست از اسنپ‌دراگون 855 پلاس به اسنپ‌دراگون 865 است. این تراشه با برخورداری از مودم نسل پنجم SD X55 (که هر دو حالت مستقل و وابسته 5G در آن پشتیبانی می‌شود) به ارتباطات نسل پنجم مجهز شده است (لازم به ذکر است Vivo NEX 3 در دو مدل LTE و 5G عرضه شده بود). اسنپ‌دراگون 865 مشتمل بر 1 هسته 2.8 گیگاهرتزی و 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A77) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی (مبتنی بر معماری پردازنده‌های Cortex A55) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 650 است.

طبق ادعای شرکت سازنده، این دستگاه به سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌ای مجهز شده است؛ سیستمی چند جهتی (multi-directional) بر پایه یک بورد دفع حرارت. این سیستم، رسانایی گرمایی خیلی بالایی داشته و مساحت قسمت دفع حرارت آن نیز، نسبتا زیاد است. سیستم‌های خنک‌کننده معمولا در گوشی‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته پروسسور پرچمدار، نمایشگر بزرگ و باتری قوی، مؤلفه‌هایی هستند که می‌توانند Vivo NEX 3S 5G را به گزینه‌ای مناسب برای بازی تبدیل کنند. نکته جالب‌تر آنکه، طبق ادعای ویوو، این گوشی می‌تواند در هنگام بازی، لرزش 4 بعدی را به دست کاربر منتقل کرده و بازی را جذاب‌تر کند. همچنین، وجود DAC های-فای AK4377A روی کاغذ می‌تواند صدای باکیفیتی را تضمین کند.

میزان RAM و حافظه داخلی نسبت به مدل قبلی، تغییری نداشته است. حافظه داخلی گوشی 256 گیگابایت و RAM آن – بسته به پیکربندی – 8 یا 12 گیگابایت است. اما آنچه در این قسمت ارتقاء یافته، نوع RAM و حافظه داخلی است. در Vivo NEX 3S 5G، رم گوشی از نوع LPDDR5 است که پهنای باند آن در مقایسه با رم LPDDR4X (در مدل پیشین) تا 28.9 درصد افزایش یافته است. همچنین، حافظه داخلی گوشی جدید از نوع UFS 3.1 بوده که همین امر، سرعت خواندن و نوشتن در آن را (نسبت به UFS 3.0 در مدل قبلی) بالاتر برده است. ناگفته نماند، با توجه به پشتیبانی نشدن از میکرو اس‌دی، ارتقاء حافظه داخلی ممکن نیست.

ویوو همان مجموعه دوربین‌های سه‌گانه Vivo NEX 3 – که در یک ماژول دایره‌شکل قرار گرفته بود – را در این گوشی جدید نیز تکرار کرده است. دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. خروجی این دوربین به صورت پیش‌فرض 16 مگاپیکسل است، اما می‌توان آن را روی 64 مگاپیکسل نیز تنظیم کرد. عضو بعدی مجموعه، یک دوربین واید 13 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 120 درجه) است که طبق ادعای شرکت سازنده، توانایی عکاسی ماکروی 2.5 سانتی‌متری را نیز دارد. در نهایت، می‌رسیم به یک دوربین تله‌فوتوی 13 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.46. به گفته ویوو، فاصله کانونی 52 میلی‌متری این دوربین، دیدِ حقیقی چشم انسان را تداعی می‌کند.

زوم اپتیکال تا 2 برابر و زوم دیجیتال تا 20 برابر برای مجموعه دوربین پیش‌بینی شده است. ضبط ویدئوی 4K HD و فیلم‌برداری اسلوموشن (با وضوح 1080p و سرعت 480 فریم در ثانیه) از جمله ‌توانایی‌های این دوربین در ضبط ویدئو بر شمرده شده که با لرزه‌گیر الکترونیکی (یا EIS) کامل می‌شود. بهینه‌سازی رنگ پوست و ردیابی چشم انسان، از دیگر امکانات دوربین Vivo NEX 3S 5G محسوب می‌شود. ناگفته نماند، دوربین جلو (با مکانیزم pop-up) رزولوشنی برابر با 16 مگاپیکسل داشته و گشودگی آن f/2.09 است.

ظرفیت باتری گوشی نیز همان 4,500 میلی‌آمپر ساعت بوده و با شارژ سریع 44 واتی شارژ می‌شود. ویوو در معرفی این محصول، ضمن اشاره به نوعی فناوری صرفه‌جویی در مصرف (موسوم به C-DRX)، از حالتی به نام "خواب زمستانی هوشمند" نیز نام می‌برد که نقش آن نیز، کاهش مصرف انرژی بیان شده است. Vivo NEX 3S 5G یک گوشی دوسیم‌کارته از نوع نانو بوده و همان‌طور که از نامش پیداست، به ارتباطات نسل پنجم مجهز است. وای-فای 6، پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری GLONASS ،GPS و Galileo و برخورداری از پورت USB-C و جک هدفون از دیگر امکانات ارتباطی گوشی محسوب می‌شوند. از نکات مثبت Vivo NEX 3S 5G، تجهیز آن به NFC است؛ قابلیتی که می‌تواند اسمارت‌فون را به بلیط مترو و اتوبوس، کارت بانکی، کلید منزل و یا کارت شناسایی الکترونیکی تبدیل کند.

اسمارت‌فون Vivo NEX 3S 5G به اندروید 10 مجهز بوده و پوسته اختصاصی ویوو – یعنی Funtouch OS 10 – ظاهر و امکانات آن را تا حدی تغییر می‌دهد. دستیار دیجیتال Jovi نیز در این دستگاه فعال است. این گوشی از 14 مارچ (24 اسفند) وارد بازار چین شده است. مدل پایه گوشی (با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی) 4,998 یوان قیمت‌گذاری شده که با توجه به نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا برابر با 713 دلار خواهد بود. برای خرید نسخه پیشرفته‌تر – که 12 گیگابایت RAM دارد – باید 5,298 یوان (756 دلار) هزینه کرد. هنوز مشخص نیست که ویوو برای عرضه این محصول در خارج از چین، چه برنامه‌ای دارد.

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا