رونمایی از Vivo NEX Dual Display – حذف دوربین سلفی به لطف نمایشگر ثانویه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، چین China ، دوربین سلفی Selfie Camera ، Vivo NEX Dual Display ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : کمپانی چینی Vivo جزو نخستین برندهایی بود که با طرح خلاقانه خود موفق شد صفحه نمایش فول‌اسکرین را تا حد زیادی به واقعیت نزدیک کند. دقیقا 6 ماه پیش بود که این شرکت چینی با معرفی اسمارت‌فون‌های سری NEX، توانست نسبت صفحه به بدنه را به 91.24 درصد رسانده و تحولی عظیم در صنعت گوشی‌های هوشمند رقم بزند. البته کمپانی‌های دیگر نیز در این زمینه بی‌کار ننشسته و دوش به دوش Vivo جلو آمدند که به عنوان مثال می‌توان به گوشی‌های Oppo Find X (با نسبت صفحه به بدنه 93.8 درصد)، شیائومی Mi Mix 3 (با 93.4 درصد) و لنوو Z5 Pro (با 95.06 درصد) اشاره کرد. اما اخیرا باخبر شدیم، برند Vivo راه حل خلاقانه دیگری را برای ساخت گوشی تمام صفحه به کار گرفته است.

Introducing Vivo NEX Dual Display

کمپانی Vivo در روز سه‌شنبه 11 دسامبر 2018 (20 آذر 1397) از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام Vivo NEX Dual Display رونمایی کرد. در اینجا هم تمرکز اصلی Vivo روی پوشاندن حداکثری بدنه با نمایشگر است، البته با رویکردی متفاوت. نام دیوایس خود گویای همه چیز است! برخلاف دو اسمارت‌فون قبلی در سری NEX – که از یک دوربین سلفی بیرون جهنده یا pop-up بهره می‌بردند – در محصول جدید Vivo چیزی به نام دوربین سلفی وجود نداشته و دوربین اصلی گوشی، نقش دوربین سلفی را نیز ایفا خواهد کرد. این کار با استفاده از نمایشگر ثانویه‌ای که در پشت گوشی کار گذاشته شده، امکان‌پذیر خواهد بود.

Introducing Vivo NEX Dual Display

بله درست است. در این محصول جدید یک نمایشگر اصلی در جلو و یک نمایشگر ثانویه در پشت گوشی به کار رفته است. با حذف ناچ و دوربین سلفی، نمایشگر اصلی گوشی – که از نوع AMOLED است – یک‌دست و کاملا تمام‌صفحه جلوه می‌نماید. این نمایشگر 6.39 اینچی (با نسبت تصویر 19.5:9) رزولوشنی برابر با 1080×2340 پیکسل داشته و به گفته شرکت سازنده، نمایشگر 91.63 درصد از سطح بدنه را پوشش می‌دهد. در پشت دستگاه نیز، با یک نمایشگر AMOLED مواجهیم، البته با اندازه و رزولوشن کمتر (به قطر 5.49 اینچ و رزولوشنی معادل 1080×1920 پیکسل). نسبت تصویر این نمایشگر نیز همان نسبت قدیمی 16:9 عنوان شده است.

Introducing Vivo NEX Dual Display

همانطور که گفته شد، در گوشی جدید NEX دوربین سلفی وجود ندارد. برای گرفتن سلفی، کافی‌ست نمایشگر ثانویه را فعال کرد تا این نمایشگر بتواند فریم سلفی را با استفاده از دوربین اصلی دستگاه، به تصویر بکشد. این حرکت، ایده جالبی برای حذف دوربین سلفی و متعاقبا حذف ناچ خواهد بود، اما اگر فکر می‌کنید Vivo نخستین برندی‌ست که دست به چنین ابتکاری زده، اشتباه می‌کنید، زیرا چندی پیش این ZTE بود که اسمارت‌فون Nubia X را با کار گذاشتن یک نمایشگر 5.1 اینچی (البته با رزولوشن 720×1520 پیکسل) در پشت دستگاه وارد بازار نمود. از نمایشگر پشتی می‌توان به عنوان تاچ‌پد برای بازی نیز استفاده کرد. اما Vivo یک کاربرد دیگر نیز برای نمایشگر ثانویه اندیشیده است.

Introducing Vivo NEX Dual Display

فرض کنید با استفاده از NEX Dual Display در حال عکس‌برداری از دوست‌تان هستید. حال، با فعال کردن حالتی به نام Mirror Mode (حالت آینه)، نمایشگر ثانویه روشن شده و برای دوست شما (که در واقع سوژه عکاسی شماست) نقش آینه را بازی خواهد کرد. به این ترتیب، دوست‌تان می‌تواند حالت یا ژست دلخواه خود را با این آینه مجازی تنظیم کند. همچنین، حالتی تحت عنوان Pose Director (کارگردان ژست) نیز پیش‌بینی شده که انواع و اقسام ژست‌ها را از گنجینه تصاویر Vivo گرفته و از طریق نمایشگر ثانویه به سوژه عکاسی پیشنهاد می‌دهد.

اما سؤالی که ممکن است در اینجا مطرح شود، آن است جابجایی بین نمایشگر اصلی و ثانویه چگونه انجام می‌شود؟ در وهله اول با استفاده از منوی مرکز کنترل در پایین صفحه و ضربه زدن روی گزینه میان‌بر (واقع در پایین سمت راست) می‌توان این کار را انجام داد. راه دیگر، فعال کردن ژست حرکتی سه انگشتی در تنظیمات است. در این صورت، تنها با کشیدن سه انگشت روی هر یک از نمایشگرها از لبه سمت چپ به راست، می‌توان نمایشگر دیگر را فعال کرد.

در پشت دستگاه، علاوه بر فلش LED، یک فلش منحصربه‌فرد با نام Lunar Ring (حلقه قمری) نیز دیده می‌شود. این فلش حلقه‌ای شکل، نور ملایم مورد نیاز برای گرفتن سلفی‌های باکیفیت‌تر را تأمین می‌کند. قسمت بالایی این حلقه (که در بالای نمایشگر ثانویه قرار می‌گیرد)، از 16 ال‌ای‌دی تشکیل شده، اما قسمت پایینی آن (که روی خود نمایشگر می‌افتد) برای تولید نور، از همان پیکسل‌های AMOLED استفاده می‌کند. طبق ادعای Vivo، از آنجا که نور این فلش، به شکل یک‌دست‌تری روی صورت کاربر پخش می‌شود، سلفی‌های گرفته‌شده نیز با کیفیت‌تر خواهند بود. البته کاربرد Lunar Ring به فلش سلفی بودن محدود نمی‌شود. تغییر رنگ نور در این حلقه، نوتیفیکیشن‌های مختلف را به کاربر اعلام می‌کند. همچنین، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که در هنگام پخش موسیقی، رقص نور انجام دهد.

Introducing Vivo NEX Dual Display

در پشت دستگاه 3 دوربین مختلف به چشم می‌خورد؛ یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.79) مجهز به لرزه‌گیر اپتیکال، در کنار یک دوربین 2 مگاپیکسلی (با گشودگی f/1.8) برای تشخیص عمق، افزودن افکت بوکه و عکاسی در شب با فعال‌سازی حالت Super Night Mode. اما دوربین سوم، یک دوربین 3 بعدی (با گشودگی f/1.3) مجهز به فناوری TOF است. به گفته Vivo، فناوری TOF یا "زمان پرواز" با قابلیت مسافت سنجی نقطه-به-نقطه، امکان تشخیص چهره (یا 300 هزار نقطه) و در نتیجه قفل‌گشایی امن و سریع‌تر گوشی (ظرف 0.35 ثانیه) را فراهم می‌کند. از طرفی، این دوربین یک ابزار سنجشی برای واقعیت افزوده محسوب می‌شود (مثل آنچه در پروژه تانگوی گوگل شاهد بودیم). "زیباسازی شخصی" نیز توانایی دیگر این دوربین است که Vivo سربسته به آن اشاره کرده و وارد جزییات نشده است.

به کارگیری چیپ‌ست 8 هسته‌ای قدرتمند اسنپ‌دراگون 845، تضمینی‌ست بر توان بالای پردازشی NEX Dual Display. حافظه RAM این گوشی 10 گیگابایت و حافظه داخلی آن 128 گیگابایت است که به دلیل نبود اسلات میکرو اس‌دی، قابل ارتقا نخواهد بود. شاید در نظر گرفتن 10 گیگابایت حافظه RAM (که تا به حال در صنعت اسمارت‌فون کم‌سابقه بوده)، برای این گوشی بیش از حد نیاز و تا اندازه‌ای اضافی باشد، اما ظرفیت باتری آن – یعنی 3,500 میلی‌آمپر ساعت – در مقایسه با باتری مدل قبلی NEX (با ظرفیت 4,000 میلی‌آمپر ساعتی) کاهش قابل‌توجهی داشته است. بدیهی‌ست با توجه به حضور دو نمایشگر – که گاهی اوقات، همزمان فعال هستند – قاعدتا به باتری قوی‌تری نیاز خواهیم داشت. البته شارژ سریع 10 ولتی از طریق پورت USB Type-C برقرار است.

مثل بیشتر برندهای چینی، NEX Dual Display نیز یک گوشی دوسیمکارته (از نوع نانو) است. اما این گوشی از اکثر باندهای LTE در آمریکا پشتیبانی نمی‌کند. یکی دیگر از نقطه ضعف‌های ارتباطی این گوشی، پشتیبانی نکردن از NFC است. یکی از سناریوهای مطرح شده آن است که با توجه به محبوبیت پرداخت‌های مبتنی بر کد QR در چین، شرکت Vivo قصد دارد این نوع پرداخت را ترویج کرده و در ضمن، با صرفه‌جویی در هزینه ناشی از کار گذاشتن تراشه NFC، قیمت تمام‌شده محصول را کمی پایین‌تر بیاورد.

Introducing Vivo NEX Dual Display

سیستم عامل این گوشی اندروید Pie با پوسته Funtouch OS (نسخه 4.5) است. علاوه بر سیستم امنیتی تشخیص چهره، یک سنسور اثر انگشت نیز زیر لایه نمایشگر این گوشی تعبیه شده است. با توجه به اینکه سنسور کار گذاشته شده، از نسل پنجم این حسگرها به شمار می‌رود، می‌تواند قفل‌گشایی را تنها در 0.29 ثانیه انجام دهد که در صورت صحت از سنسور درون صفحه‌نمایش OnePlus 6T با زمان ادعائی 0.34 ثانیه نیز سریع‌تر است. با توجه به استفاده از تراشه 32 بیتی مبدل دیجیتال به آنالوگ AK4377A (محصول کمپانی Asahi Kasei Microdevices)، احتمالا کیفیت صدای hi-fi نیز، در حد مناسبی خواهد بود. وجود جک هدفون نیز از دیگر مزایای گوشی محسوب می‌شود.

گوشی هوشمند NEX Dual Display در ابعاد 8.09×75.3×157.19 میلی‌متر طراحی شده و حدود 200 گرم وزن دارد. این اسمارت‌فون در رنگ‌های آبی و ارغوانی به تولید رسیده و از 29 دسامبر (8 دی) با قیمت 4,998 یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 725 دلار) در چین عرضه می‌شود. همچنین، ورژن بین‌المللی این گوشی (ظاهرا تنها به رنگ آبی) در آینده نزدیک وارد بازارهای هنگ‌کنگ، تایوان و سنگاپور خواهد شد. 

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا